Urk en de zondagsrust

albion

Re: Urk en de zondagsrust

Bericht door albion »

Hansie schreef:Hebben Urkers ook gratis electriciteit en telefoon etc op zondag?
Je staat toch verbaasd als je op Urk bent. Wij (thuis) zijn gewend om zondag thuis te blijven. Niets geen geloop op zondag.
Maar op Urk is het eurg druk 's middags. Dan gaan ze hun familieleden bezoeken want als je de hele week op zee zit en je komt zaterdags
pas binnen, dan doe je eerst een tukkie en je zal het nodige in je gezin moeten bijpraten en zondags gaan ze naar de vader en moeder.
Het is een hele hechte band met elkaar. Zondagsavonds halen ze 'n kuppien bij de dominee en dan zit de hele kamer vol (tenminste toen ik
daar regelmatig kwam).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Gian schreef:En hoe wil je dat verdedigen?
Verkeerde vraag. Hoe kunnen andere havens verdedigen (lees: verantwoorden) om 's zondags open te zijn en alle faciliteiten te bieden?
Hansie

Bericht door Hansie »

eilander schreef:
Verkeerde vraag. Hoe kunnen andere havens verdedigen (lees: verantwoorden) om 's zondags open te zijn en alle faciliteiten te bieden?
Goeie vraag, maar eerst: hoe kunnen we verdedigen dat zondag nu de oudtestamentische rustdag/sabbat is, in plaats van een herdenkingsdag?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hansie schreef:
eilander schreef:
Goeie vraag, maar eerst: hoe kunnen we verdedigen dat zondag nu de oudtestamentische rustdag/sabbat is, in plaats van een herdenkingsdag?
Ja dit kan een hele discussie worden. Laten we het erop houden dat op Urk in elk geval door veruit het grootste deel van de bevolking de rustdag op zondag wordt gehouden. Sterker nog: in heel Nederland is de zondag de dag die als rustdag wordt gehouden, zij het dat dit niet altijd op een Bijbelse manier gebeurt.
Hansie

Bericht door Hansie »

Wat is dan de bijbelse manier?
De eerste 3 eeuwen na Jezus' Hemelvaart was de zondag gewoon een werkdag.

Wat is de bijbelse grond om de zondag sabbat te gaan noemen, dat zou ik graag eens willen weten.

http://www.refdag.nl/opinie/zondag_is_g ... t_1_156079
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hansie schreef:Wat is dan de bijbelse manier?

Wat is de bijbelse grond om de zondag sabbat te gaan noemen, dat zou ik graag eens willen weten.

Het is onze belijdenis in de gereformeerde gezindte dat de zondag de bijbelse rustdag is voor ons in de Nieuw Testamentische tijd.

Hansie, ik verzoek je vriendelijk om op te houden tegen de reformatorische belijdenis en beginselen te schoppen op dit forum hier, en er aan te denken wat je ondertekend hebt toen je lid werd op refoforum.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:
Hansie schreef:Wat is dan de bijbelse manier?

Het is onze belijdenis in de gereformeerde gezindte dat de zondag de bijbelse rustdag is voor ons in de Nieuw Testamentische tijd.

Hansie, ik verzoek je vriendelijk om op te houden tegen de reformatorische belijdenis en beginselen te schoppen op dit forum hier, en er aan te denken wat je ondertekend hebt toen je lid werd op refoforum.
Buiten dat ik de toon van de reactie vervelend vind, is het denk ik niet erg gezond om (zelfs rethorische) vragen op grond van autoriteit weg te wuiven.

Waar precies in de belijdenis staat trouwens dat de zondag de Bijbelse rustdag is? en geeft Urk daar echt een juiste invulling aan?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Weer typisch komkommertopic. Waar gaat het eigenlijk over. Dit is typisch iets van: maakt niet uit hoe ik in de krant kom, ALS ik er maar in kom.

Om hoeveel geld gaat het werkelijk. Haast niks. Dat poepen de Urkers 's ochtends voor 6 uur. Geen Urker die daar wakker van ligt.
Gian

Bericht door Gian »

eilander schreef:
Bel ze eens. Wie weet lachen ze je niet uit en hebben ze een serieus antwoord.
Ook Calvijn voer op zondag, dus misschien weet hij wel waarom de haven dicht moet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie