Het grote WEERTOPIC

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Zucht.... Het is WEL oneerlijk verdeeld. Wij hebben eten in overvloed, regen te veel.... en in andere landen hebben ze geen eten, geen regen. Dat is niet een verwijt aan God maar een verwijt aan ons. Als wij niet voor de zonde hadden gekozen was er ook geen honger in Afrika geweest. Dat God alles in Zijn hand houdt wil niet zeggen dat het geen gevolgen van de zondeval zijn, dat er helemaal geen gebrokenheid is. Waarom zouden we anders geld geven als het eerlijk verdeeld is, naar God plan. Waarom roept de Bijbel ons op mensen die niks hebben te geven van wat we hebben, als toch allemaal in Gods hand is? Wil je dan zeggen dat het qua regen enzo eerlijk verdeeld is? Dat is het niet.
Wie heeft het dan oneerlijk verdeeld? Je suggereert dat God dat is, door zonder uitleg te zeggen dat het oneerlijk verdeeld is. Want wie zou het anders kunnen verdelen? Wij mensen verdelen de regen niet (gelukkig niet). Daar kun je wel om zuchten, maar je kunt er beter voor buigen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Marnix »

Nee, dat suggereer ik niet.

Dat suggereer jij.

Ik zeg juist duidelijk dat het niet Gods schuld is maar die van ons. Ik heb dat uitgewerkt waardoor een redenering in de zin van "God geeft regen en droogte dus de enige die er de schuld van zou kunnen hebben dat het oneerlijk verdeeld is is Hij" niet klopt. Zoals ik al zei: Als wij niet in zonde waren gevallen waren er geen overstromingen en droogte, honger enz. geweest.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ZWP
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door ZWP »

Erasmiaan schreef:
ZWP schreef:Wat ik bedoel is dat de normale gang van zaken qua weer gaat volgens de natuurwetten zoals we die kennen: hoge en lage drukgebieden, wind en temperatuur, de waterkringloop etc etc. Hoewel dit allemaal is ‘ontworpen’ door de Heere en wordt onderhouden door Hem, gaat het weer en het klimaat zijn gewone gang, tenzij er een wonder geschiedt (zon staat stil, of regen uit een wolkenloze hemel etc).
Dit houdt wel in dat we niet kunnen zeggen dat de Heere ervoor zorgt dat het nu in de Hoorn van Afrika bijzonder droog is. Het is daar immers elk jaar behoorlijk droog omdat er daar een droog klimaat heerst en het ene jaar is het droger dan het andere jaar.
Dan snap ik het nog niet hoor. Alle dingen liggen onder zijn leiding en besturing, het is een dwaling te denken dat natuurprocessen hun gewone gang gaan.
Er valt zelfs geen haar van je hoofd zonder de wil van de hemelse Vader. Terwijl dat toch een proces is, dat op een gegeven moment haren van het hoofd vallen.
Je zegt dat het een dwaling is te denken dat natuurprocessen hun gewone gang gaan. Dus het is een dwaling om te denken dat lucht van een hoge drukgebied naar een lage drukgebied gaat? Dat het een dwaling is om te denken dat een voorwerp wordt aangetrokken door de aarde d.m.v. de zwaartekracht? Dat het een dwaling is om te denken dat wolken ontstaan door de verdamping van water door de kracht van de zon? Dat is de gewone gang van zaken.
Dat wil niet zeggen dat God daarbuiten of daarboven staat, integendeel. Hij heeft het allemaal zo prachtig uitgedacht: loop eens door de natuur en verwonder je daarover! Maar het gaat mij te ver om te stellen dat elke bui, ja zelfs elke regendruppel door God op precies die en die plek moet vallen. En dat er een wilsbesluit van de Heere voorafgaat aan elke haar die van m’n hoofd valt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Nee, dat suggereer ik niet.

Dat suggereer jij.

Ik zeg juist duidelijk dat het niet Gods schuld is maar die van ons. Ik heb dat uitgewerkt waardoor een redenering in de zin van "God geeft regen en droogte dus de enige die er de schuld van zou kunnen hebben dat het oneerlijk verdeeld is is Hij" niet klopt. Zoals ik al zei: Als wij niet in zonde waren gevallen waren er geen overstromingen en droogte, honger enz. geweest.
Je gaat niet in op wat ik zeg.

Jij suggereert wel degelijk met de zin waarmee het allemaal begon (dat het oneerlijk verdeeld is) dat God het oneerlijk verdeeld heeft. Je hebt daarna heel veel zinnen nodig om uit te leggen dat je het zo niet bedoelde. Het gebruik van die term wekt echter wel die suggestie op (vond ook Zita).

Maar ik wil ook nog wel graag antwoord op de volgende vragen (en dat is een gesloten vraag): wie verdeelt de regen/honger?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Erasmiaan »

ZWP schreef:
Erasmiaan schreef:
ZWP schreef:Wat ik bedoel is dat de normale gang van zaken qua weer gaat volgens de natuurwetten zoals we die kennen: hoge en lage drukgebieden, wind en temperatuur, de waterkringloop etc etc. Hoewel dit allemaal is ‘ontworpen’ door de Heere en wordt onderhouden door Hem, gaat het weer en het klimaat zijn gewone gang, tenzij er een wonder geschiedt (zon staat stil, of regen uit een wolkenloze hemel etc).
Dit houdt wel in dat we niet kunnen zeggen dat de Heere ervoor zorgt dat het nu in de Hoorn van Afrika bijzonder droog is. Het is daar immers elk jaar behoorlijk droog omdat er daar een droog klimaat heerst en het ene jaar is het droger dan het andere jaar.
Dan snap ik het nog niet hoor. Alle dingen liggen onder zijn leiding en besturing, het is een dwaling te denken dat natuurprocessen hun gewone gang gaan.
Er valt zelfs geen haar van je hoofd zonder de wil van de hemelse Vader. Terwijl dat toch een proces is, dat op een gegeven moment haren van het hoofd vallen.
Je zegt dat het een dwaling is te denken dat natuurprocessen hun gewone gang gaan. Dus het is een dwaling om te denken dat lucht van een hoge drukgebied naar een lage drukgebied gaat? Dat het een dwaling is om te denken dat een voorwerp wordt aangetrokken door de aarde d.m.v. de zwaartekracht? Dat het een dwaling is om te denken dat wolken ontstaan door de verdamping van water door de kracht van de zon? Dat is de gewone gang van zaken.
Dat wil niet zeggen dat God daarbuiten of daarboven staat, integendeel. Hij heeft het allemaal zo prachtig uitgedacht: loop eens door de natuur en verwonder je daarover! Maar het gaat mij te ver om te stellen dat elke bui, ja zelfs elke regendruppel door God op precies die en die plek moet vallen. En dat er een wilsbesluit van de Heere voorafgaat aan elke haar die van m’n hoofd valt.
Dan heb je de Bijbel tegen:

Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader. En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10497
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Zita »

Erasmiaan schreef:(vond ook Zita).
Zita is iets minder stellig. Ik vind het gewoon vreeslijk lastig om rampen, schijnbaar onrecht, massale sterfte te verbinden met Gods voorzienigheid en/of toelating. Zowel het een als het ander durf ik niet weg te redeneren. Ik hou het maar op onbegrijpelijk.
ZWP
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door ZWP »

Erasmiaan schreef:Dan heb je de Bijbel tegen:

Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader. En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.
1) Hier staat niet dat zonder de wil van onze Vader er een mus op de aarde zal vallen.
2) Hier staat niet dat zonder onze Vader een haar op de aarde zal vallen.
Maar los van deze zeer letterlijke interpretaties:
3) Deze tekst staat in de context van het “Vrees dan (hen) niet”. We hoeven niet bang te zijn alle dingen die een discipel kon overkomen (nogmaals zie het geheel van Matth 10), nee we hoeven niet bang te zijn voor mensen, want we moeten de Heere vrezen en Hij zorgt voor ons zoals Hij voor de mussen zorgt!

(met eerbied gesproken) Als de Heere zegt dat al onze haren zijn geteld, moeten wij niet met onze Westerse, rationele bril op denken dat de Heere van alle 6 miljard mensen op de aarde een administratie bijhoudt van het aantal haren op onze hoofden, maar betekent dat dat Hij ons ten diepste kent en voor ons zorgt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Orchidee »

Net een hoosbui gehad, de tuin stond blank, heb pootje gebaad met m'n dochter :tas
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Lassie »

ow de regen is dus bij jullie gevallen.... :)

Hier nog geen regen gehad.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Erasmiaan »

ZWP schreef:
Erasmiaan schreef:Dan heb je de Bijbel tegen:

Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader. En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.
1) Hier staat niet dat zonder de wil van onze Vader er een mus op de aarde zal vallen.
2) Hier staat niet dat zonder onze Vader een haar op de aarde zal vallen.
Maar los van deze zeer letterlijke interpretaties:
3) Deze tekst staat in de context van het “Vrees dan (hen) niet”. We hoeven niet bang te zijn alle dingen die een discipel kon overkomen (nogmaals zie het geheel van Matth 10), nee we hoeven niet bang te zijn voor mensen, want we moeten de Heere vrezen en Hij zorgt voor ons zoals Hij voor de mussen zorgt!

(met eerbied gesproken) Als de Heere zegt dat al onze haren zijn geteld, moeten wij niet met onze Westerse, rationele bril op denken dat de Heere van alle 6 miljard mensen op de aarde een administratie bijhoudt van het aantal haren op onze hoofden, maar betekent dat dat Hij ons ten diepste kent en voor ons zorgt.
Toch is het ook onze belijdenis:
Vraag en antwoord 1
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven nietmijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die metZijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder denwil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mijalle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door ZijnHeilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven vanharte willig en bereid maakt.

Vraag 27
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hijhemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nogonderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid,rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijkehand ons toekomen.

Vraag 28
Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapenheeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?
Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dankbaarzijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzichthebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijnliefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, datzij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Lassie »

Kan er geen nieuwe topic geopend worden? :offtopic
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10497
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Zita »

Lassie schreef:Kan er geen nieuwe topic geopend worden? :offtopic
Ik geloof dat het juist heel erg ontopic is. Praten over het weer gaat als het goed is wat verder dan alleen babbelen of de zon schijnt of niet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Orchidee »

Ik ben trouwens erg blij dat wij het weer niet in de hand hebben, want anders waren er nog meer oorlogen...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Nee, dat suggereer ik niet.

Dat suggereer jij.

Ik zeg juist duidelijk dat het niet Gods schuld is maar die van ons. Ik heb dat uitgewerkt waardoor een redenering in de zin van "God geeft regen en droogte dus de enige die er de schuld van zou kunnen hebben dat het oneerlijk verdeeld is is Hij" niet klopt. Zoals ik al zei: Als wij niet in zonde waren gevallen waren er geen overstromingen en droogte, honger enz. geweest.
Je gaat niet in op wat ik zeg.

Jij suggereert wel degelijk met de zin waarmee het allemaal begon (dat het oneerlijk verdeeld is) dat God het oneerlijk verdeeld heeft. Je hebt daarna heel veel zinnen nodig om uit te leggen dat je het zo niet bedoelde. Het gebruik van die term wekt echter wel die suggestie op (vond ook Zita).

Maar ik wil ook nog wel graag antwoord op de volgende vragen (en dat is een gesloten vraag): wie verdeelt de regen/honger?
Ik word een beetje moe van je welles-nietus-spelletjes waarbij jouw interpretatie blijkbaar bepalend is voor wat ik heb gezegd. Dat ik veel zinnen nodig heb is omdat jij het blijkbaar niet wil begrijpen... terwijl het niet zo moeilijk is.

Nog 1x. Ik suggereer dat het oneerlijk verdeeld is. Jij maakt daarvan dat ik zou suggereren dat God oneerlijk verdeelt en daarmee verdraai je mijn woorden. Ik blijf bij wat ik gezegd heb: Het is oneerlijk verdeeld. Er valt teveel hier en te weinig daar.

Het gaat er niet zozeer om wie het verdeelt maar waarom de verdeling zo is als dat die nu is. Daarvan heb ik duidelijk gezegd dat dat door de zondeval komt. Dat geldt voor regen / droogte, dat geld voor genoeg en te weinig eten, dat geldt voor ziekte. Door de zondeval is er ziekte in de wereld gekomen. De een wordt wel ziek en de ander niet. Dat het slechte uberhaupt plaatsvindt is het gevolg van de zondeval. Niet van de Verdeler. Dat er gebrokenheid is en God ook dat gebruikt voor Zijn plan en doel klopt, maar daarmee kan je niet zeggen dat omdat God dat in de hand heeft, je niet kan zeggen dat er een oneerlijke verdeling is. Die oneerlijke verdeling komt niet van God maar door de zondeval.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door Lassie »

Nog steeds geen spatje regen gehad hier.
Gesloten