Marnix schreef:Erasmiaan schreef:Eppo Gremdaat schreef:Mara schreef:
Ik lees 2 tegenstrijdigheden in je bericht. De man was heel gelovig en TEGEN TV. Even later schrijf je: wat was hij dankbaar voor de uitvinding van TV. Vanwaar deze kentering aan het einde van zijn leven ?
Iemand kan tot een andere mening komen. Wij verwonderden ons er ook over, dat deze man later zo`n milde kijk had gekregen. Het was eerst altijd `tegen dit en tegen dat` en `raak niet, smaak niet, roer niet aan`. Dat was - zei hij - toch geen gemakkelijk leven. Ieder stond versteld van zijn `ommekeer`. Gelukkig heeft hij nog een poos geleefd en van het goede der aarde kunnen genieten. En bovendien was hij de Heer er dankbaar voor.
De Bijbel zou zeggen: hij heeft de tegenwoordige wereld lief gekregen.
Je moet de Bijbel niet laten buikspreken.
Wel typisch, hoe het geloof van mensen wordt beoordeeld naar totaal onbijbelse maatstaven. Hij is tv gaan kijken om op de hoogte te blijven van wat er in het land en in de wereld gebeurt.... en dan staan er gelijk weer mensen met zo'n oordeel klaar. Hij deed niet wat onze wetjes voorschrijven, dus dan kreeg hij vast de wereld lief. Die man werd op een bepaald vlak van zijn eigen wetten en regels bevrijd.... en dat hebben we allemaal nodig. Dat blijkt hier wel weer....
Wat ik niet begreep in de posting dat zijn kinderen een tv voor hem kopen, terwijl ze weten dat hun vader erop tegen is
Hoe goed ken je dan je vader of ga je welbewust tegen zijn wensen in en druk je de jouwe door.
Wanneer iemand op zijn sterfbed ligt, verandert hoe dan ook zijn kijk op het leven. Je ziet bij iedereen, ongeacht of hij gelooft of niet, een bepaald "losraken". Dat is een normaal proces. Bij de een zal dit makkelijker gaan dan bij de ander.
Ik lees wel eens in de krant als er een bekende Nederlander is overleden, die oud en der dagen zat was, letterlijk vaak, dat het helemaal niet meer hoeft. Hoe leuk en gezellig ze het ook hadden, hoe liefdevol hun kinderen zijn. En voor hen is dood, echt dood.
m.a.w. de wereld, het aardse, trekt niet meer. Je hoort soms dat mensen nog een laatste wens hebben, een keer naar het strand of i.d., maar dat is het dan.