Met als verschil, dat er nog nooit een tijd geweest is, waarin we zoveel verschillende geluiden en meningen naast elkaar konden leggen om ze te onderzoeken,(ipv na te praten) in volledige vrijheid en zonder belemmeringen, eigenlijk.huisman schreef:Ik word altijd een beetje achterdochtig van mensen die oude schrijvers een "hobby" noemen. Wij lezen de Bijbel niet als eersten. Er zijn ons eeuwen lang vele mensen voorgegaan in het bestuderen van de Schrift en alleen tot onze eigen schade kunnen wij daar aan voorbijgaan.Gian schreef:Ik denk dat het een soort hobby is. Het gaat vooral over accenten en opvattingen.rekcor schreef: Kan iemand de meedoet aan deze discussie voor mij kort samenvatten wat deze discussie tot nu toe heeft opgeleverd? 30 pagina's doorspitten is best veel...
Er zijn heel veel oude en nieuwe schrijvers die allemaal een eigen accent hebben. Die worden dan tegenover elkaar gelegd en bediscuseert. Zo ben je het de ene dag met de ene, en de andere dag met de ander eens.
Dat is helemaal niet erg, zolang we maar niet meningen op gaan dringen en elkaars mening respecteren. Het bevreemd me wel eens dat iedereen zo zijn favoriete oude schrijver heeft, of voor elke opvatting een oude schrijver aanhaalt. Ik vraag me alleen nog af hoe je deze hobby zou moeten noemen.
De geleerden van destijds moeten er veel langer over gedaan hebben.De bijbel zegt dat aan het einde der dagen de kennis en ontwikkelingen zullen vermeerderen.
Een ieder heeft de plicht om net als de Bereers zelf de Schrift te onderzoeken, in plaats van zijn mening te staven op die van een ander.
Of is dat onze versie van heiligenverering?