Algemene verzoening: Jezus is gestorven voor de zonden van de hele wereld, echter alleen zij die gebruik ervan maken worden zalig
Alverzoening: Christus is gestorven voor de zonden van de hele wereld, dus word iedereen zalig .
Beide zijn onbijbels en werden zeker niet geleerd door Thomas Boston. Van Boston is dat mooie onderscheid: Christus is niet voor alle mensen gestorven maar er is wel een gestorven Christus voor alle mensen...wie het vatten kan vatte het.
Nog iets over de algemene verzoening.
Dit is wat ds. G.S.A. de Knegt er over schrijft:
Wij denken allereerst aan de algemene verzoening.Daarvan lezen wij nergens in de Schrift. Trouwens, ook niet van de alverzoening. Het laatste wil zeggen dat het uiteindelijk met allen en alles wel terecht zal komen. 't Moet gezegd worden dat de algemene verzoening hier verschrikkelijk veel op lijkt. Wat leert zij dan? Wel, zij zegt dat alle mensen zondaars zijn. Tegen deze opmerking hebben wij geen bezwaar. Wij hebben echter wel bezwaar als men gaat zeggen: Jezus is voor zondaren gestorven, dus Hij is ook voor ons gestorven. Waar zit de dwaalleer in? Nergens anders in dan in het kleine woordje 'dus'. Als men het zo stelt, lijkt het een bijzonder vanzelfsprekende zaak alsof het werk van Gods Geest gemist zou kunnen worden. Van een eenzijdig werk Gods in het leven wordt niets gehoord.
Voor wie heeft Christus Zijn bloed gestort? Voor alle mensen? Dat lezen wij nergens in de Schrift. Wij horen de Borg tijdens Zijn omwandeling op aarde zeggen: "Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Mijn leven te geven tot een rantsoen voor velen." Jezus spreekt dus niet over 'allen', maar over 'velen.'
Wij willen het nog anders zeggen: Jezus Christus heeft Zijn leven gegeven voor allen die door de Vader aan Hem gegeven zijn. Voor de verkorenen des Vaders heeft Hij Zijn bloed gestort. Voor niemand anders, voor hen alleen! Nu sluiten wij niet uit dat er lezers zijn die het niet zo gemakkelijk hebben als zij lezen dat Jezus' bloed allen voor de uitverkorenen is. Zij weten niet òf zij wel uitverkoren zijn. Dat dit een grote strijd kan geven, willen wij best geloven. Vooral is de worsteling erg groot als de satan ons voorhoudt dat er voor ons wel geen heil of genade zal zijn. Onze misdaden zijn te groot dan dat de Heere ze ons zou kunnen vergeven. Toch zeggen wij juist tot hen die zo tobben, echt tobben met de verkiezing: U moet eens letten op wat de Heere nog meer in Zijn Woord zegt. Wij denken een ogenblik aan een machtig prediker, Mozes, de man Gods. Wij horen hem zeggen dat wij de verborgen dingen maar voor de Heere onze God moeten laten. Daarin moeten wij niet gaan wroeten om dit tot in de details te willen verstaan. Niet de verborgen dingen - zo zegt Mozes - doch de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen.
Welnu, wat is ons geopenbaard? Ondermeer dat de Heere tot ons zegt: "Ik heb geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekere en leve." Ook horen wij de Heere zeggen: "Doe u mond wijd open en Ik zal hem vervullen." Wij halen als laatste nog een woord van de Zaligmaker aan als Hij zegt: "Ik ben niet gekomen om der mensenzielen te verderven, maar om die te behouden." Wat verborgen is, moeten wij verborgen laten, doch wat ons geopenbaard is daarvan wil de Heere dat wij er ijverig gebruik van zullen maken.
Men moet ons goed verstaan en wij zeggen het met eerbied: Men moet veel gebruik maken van Jezus Christus. Wat wil dit zeggen: Gebruik maken van Hem? Dat men zich door Hem laat zaligen! Wie zich laat zaligen, zal door Hem, de Deur ingaan. En waar komt men dan achter? Achter niets anders dan wat in Romeinen 9:16 staat geschreven: "Het is niet desgenen die wil, noch des genen die loopt, maar des ontfermenden Gods." Als laatste schrijven wij, dat wij maar veel moeten roepen als wij nog voor de Deur staan. Ook is het niet verkeerd als men tegen de Heere zegt dat men gedoopt is. Misschien dat iemand onder ons denkt dat de Heere wel weet dat wij gedoopt zijn en Hij in de doop ons het een en ander heeft toegezegd. Nu, dat zijn wij met elkaar eens
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.