Speelt zending een rol in je leven?

BJD

Re: Speelt zending een rol in je leven?

Bericht door BJD »

Zo moet het Ds Kuijt ongeveer zijn vergaan? Deze docu moet je echt eens kijken.. schitterend!
http://www.documentairenet.nl/review/th ... white-man/
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zending en Evangelisatie...
Dat laatste ook zeker...
Als je hier om je heen waarneemt....
Wie weet nog van onze reformatorische wortels...
Het grijpt me best vaak aan...
Ik werk veel met jongeren.
En waar praten ze zoal over?
Op donderdag begint het al: Kom je zaterdag ook naar Lucky?
En ja, ook de sport ljkt een ermome plek in het hart van omze jongeren te hebben.
En het aangrijpende is wel: kerkelijke jongeren zwijgen...
Of ze praten mee.
Het is zo pijnlijk stil. Waar hoor je nog de psalmen zingen?
Is dat dan alleen voor in de kerk?
En...
nu wonen we in een godsdienstig als behoudend bolwerk bekendstaande stad.
Daar is dus in de praktijk erg weinig van te merken.
Ik geloof niet dat ik een zwartkijker ben,
maar zie wel de (nabije) toekomst aardedonker in.

Maar toch...
Het is ook waar,
er is verwachting!
Blijde verwachting!
Eeuwigheidsverwachting!
Voor een arm em ellendig volk in zichzelf dat,
dat geopende ogen ontving en verstand kreeg van kermen,
en dat wel eens een oog buiten zichzelf heeft mogen slaan.

En ik hoor nog ze af en toe: de klanken van een heimwee,
een liefdesheimwee:
Wanneer komt die dag,
dat ik toch bij U zal wezen,
en zien Uw aanschijn geprezen!

Een volk dat nu als een verdrukte,
gekwelde, door onweer voortgedrevene
over deze aarde moet gaan.
Onbegrepen door de wereld.
Onbegrepen door de godsdienst.
Vaak onbegrepen voor zichzelf.
Aangevochten en geslingerd door de satan...
En toch...
Daar is een toekomst, daar waar het hart eens ging ontvonken
en wel eens uit mag geen naar Hem,
Die de wereld en hun hart overwonnen heeft.

Maar er is meer.
Er is niet alleen een Toekomst voor het overblijfsel naar de verkiezing,
nee, er is ook verwachting voor de gerusten op de berg Sions:
Een schrikkelijke verachting.
Een eeuwig verderf dat wel eens moet doen sidderen.
Als je de mensen zo door de straten ziet lopen.
Twee verwachtingen...
Alleen wie ooit niet anders verwachte dan de hel,
zich als een helwaardige leerde kennen,
zijn vonnis leerde bilijken,
die zal niet beschaamd uitkomen.
Sion zal door Recht verlost worden.
Dat Recht Gods hebben we geschonden.
En hoe zal dat ooit weer recht worden?
Het komt er zo nauw op aan,
en dat is geen zwartkijken.
Het is de realiteit.
Ds. J. Koster noemde dat in de preek die ik hier plaatste:
Dat is geen naarheid, dat is geen zwaarheid, maar het is de waarheid.
Is er nog enig middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot geade te komen.
God wil dat aan Zijn Recht volkomen genoeg geschiede.

Het ging over de zending.
Ik weet niet hoe het komt, maar ik dwaalde wat af,
maar laat het toch maar staan want het is immers wel de waarheid.

Zending...
We zullen in alle zendingsijver onzelf toch niet vergeten?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik moet eerlijk voor mijzelf zijn.... zending speelt niet echt in mijn leven.
Het enige wat mij daarin bezig houdt is het zendingsechtpaar uit onze gemeente. Op dit moment zijn ze met 'verlof' in Nederland en dat zijn fijne ontmoetingen, zowel kerkelijk als prive.

Evangelisatie speelt meer een rol.
Ook in ons dorp maar vooral in ons land. (of moet dat inmiddels ook zending zijn)

@Dia
Ik vind jou verhaal een halve waarheid. Wanneer ga je over de liefde van God spreken en het volbrachte werk van Christus?
Dat is Evangeliseren, het brengen van de goede boodschap.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

BJD schreef:Zo moet het Ds Kuijt ongeveer zijn vergaan? Deze docu moet je echt eens kijken.. schitterend!
Bijzonder zeg!
BJD

Bericht door BJD »

Mister schreef:
BJD schreef:Zo moet het Ds Kuijt ongeveer zijn vergaan? Deze docu moet je echt eens kijken.. schitterend!
Bijzonder zeg!
Schitterend he! Dat dat nog bestaat.. niet weten wat lucifers zijn.. of een spiegeltje..
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

BJD schreef:
Mister schreef:
Bijzonder zeg!
Schitterend he! Dat dat nog bestaat.. niet weten wat lucifers zijn.. of een spiegeltje..
Inderdaad. Eerst dacht ik nog dat het in scene gezet was, maar gedurende de filmpjes zag ik daar toch maar van af ;)
Roept ook wel weer vragen op. Moet je zo'n stam confronteren met onze 21e eeuw?
vlinder

Bericht door vlinder »

Moderator opmerking

Ik heb enkele postings verwijderd. Op de persoon spelen, of anderen direct of indirect veroordelen is niet toegestaan!

Verder wil ik erop wijzen dat dit een discussieforum is. Post dus niet alleen stellingen, maar ga ook in op argumenten van anderen.

Uw Moderator
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marijke

Bericht door Marijke »

Zending en evangelisatie zijn geworden tot termen die niet meer dicht bij de mensen staan omdat overal commissies voor zijn of apart aangestelde mensen. Daardoor zeggen de meesten vaak ik geef er geld aan dus dat is wat ik doe.
Graag zou ik zien dat we de invulling van het woord zending en evangelisatie anders gaan zien, namelijk dat een ander die niet geloofd door ons heen een stukje gaat zien van wie Jezus is.

Wanneer de buitenstaander ziet dat wij werkelijk anders zijn dan de rest van de mensen om hem heen dan zal dat zeker vragen oproepen.

Is uw vriendelijkhed bij een ieder bekend ?
Zo noem ik maar iets waarbij ik me soms zelf even achter de oren moet krabben of dat wel zo is.
Stel jezelf eens een andere vraag:
Wanneer je buurman die niet geloofd iets ernstigs heeft en die zit ineens zondagmorgen echt met een heel groot probleem, ga je dan de buurman helpen en heb je zoveel liefde voor je buurman die niet geloofd of kies je ervoor om naar de kerk te gaan.

Als je buurman niet merkt dat je echt het beste met hem voor hebt wat heeft je praten over God dat voor een getuigenis ?
jvdg

Bericht door jvdg »

Marijke schreef:Zending en evangelisatie zijn geworden tot termen die niet meer dicht bij de mensen staan omdat overal commissies voor zijn of apart aangestelde mensen. Daardoor zeggen de meesten vaak ik geef er geld aan dus dat is wat ik doe.
Graag zou ik zien dat we de invulling van het woord zending en evangelisatie anders gaan zien, namelijk dat een ander die niet geloofd door ons heen een stukje gaat zien van wie Jezus is.

Wanneer de buitenstaander ziet dat wij werkelijk anders zijn dan de rest van de mensen om hem heen dan zal dat zeker vragen oproepen.

Zo noem ik maar iets waarbij ik me soms zelf even achter de oren moet krabben of dat wel zo is.
Wanneer je buurman die niet geloofd iets ernstigs heeft en die zit ineens zondagmorgen echt met een heel groot probleem, ga je dan de buurman helpen en heb je zoveel liefde voor je buurman die niet geloofd of kies je ervoor om naar de kerk te gaan.

Als je buurman niet merkt dat je echt het beste met hem voor hebt wat heeft je praten over God dat voor een getuigenis ?
Ik herken dit en kies omvoorwaardelijk voor mijn buurman.
Dat hoef ik op een RF niet nader to te lichten?

Denk alleen maar aan de barmhartige samaritaan, verzorgen, vervoeren en brengen naar een herberg ter verzorging, waar hij ook penningen uitlegde voor de verzorging.
Mara

Bericht door Mara »

Marijke schreef:Zending en evangelisatie zijn geworden tot termen die niet meer dicht bij de mensen staan omdat overal commissies voor zijn of apart aangestelde mensen. Daardoor zeggen de meesten vaak ik geef er geld aan dus dat is wat ik doe.

Ik heb eens een dominee horen zeggen, dat zending dichtbij huis begint, soms zelfs in eigen gezin ! Het hoeft niet altijd groot en omvangrijk te zijn. Begin maar gewoon klein, bescheiden, een ieder op de plaats waar de Heere hem of haar gesteld heeft.
Niet prekend, maar laat een ieder zien waar je voor staat. Dus als je in de bedrijfskantine bidt voor je lunch, zegt dat al veel. Of juist niet meedoet aan allerlei lege en zinloze gesprekken, rare moppen, schuine praatjes. En ook je houding t.o.v. andere mensen.
En waar niets zit, kan ook niets uitkomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef: Of juist niet meedoet aan allerlei lege en zinloze gesprekken
Sja...wie bepaald wat zinloos is? Even een grapje is dat zinloos? Hoeveel zinnige gesprekken zijn er eigenlijk op dit forum?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Sja...wie bepaald wat zinloos is? Even een grapje is dat zinloos? Hoeveel zinnige gesprekken zijn er eigenlijk op dit forum?
Ik denk dat jij best begrijpt wat ik bedoel met zinloze gesprekken. En je tikt een spijker op zn kop, hoeveel zinnige gesprekken zijn hier eigenlijk ? Die tot eer van de Heere zijn en tot stichting. Maar ook om een naaste tot troost en steun te zijn. Of tot lering.
Ik denk dat we bar weinig overhouden als we gaan schrappen :fi
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mara schreef:
vlinder schreef:
Ik denk dat jij best begrijpt wat ik bedoel met zinloze gesprekken. En je tikt een spijker op zn kop, hoeveel zinnige gesprekken zijn hier eigenlijk ? Die tot eer van de Heere zijn en tot stichting. Maar ook om een naaste tot troost en steun te zijn. Of tot lering.
Ik denk dat we bar weinig overhouden als we gaan schrappen :fi
Jouw berichten toch wel? :huhu
Mara

Bericht door Mara »

Ik ga er maar van uit dat je het positief bedoelt en niet als steek onder water :)
Maar ik trek het boetekleed aan hoor, als je kunt aanwijzen dat het niet zo is.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben bang dat je gelijk hebt (hoewel dit echt niet iedereen zal gelden). Je gaat in de zending.... of zit bij de evangelisatiecommissie... of je geeft er geld aan. In het verhaal van de barmhartige Samaritaan lopen twee mensen die in de tempel werken snel door. Ze moesten naar Gods Huis, daar werk verrichten. Maar misten daardoor barmhartigheid die de Samaritaan had.

We bidden geregeld voor de kerk... maar bidden we ook voor onze buren? Collega's? En praten we er dan over Hem we enigszins de mogelijkheid hebben (en wat zeggen we dan? Praten we over Hem? Of meer over onze kerk). Allemaal wel goede dingen om over na te denken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie