Ik denk dat daar nu juist het probleem zit. Hoe interpreteren we de apocalyptische beelden die in Openbaring getekend worden. De aanhangers van Christenen voor Israel bijvoorbeeld, spitsen alles toe op Israel als volk. Ik weet het niet zo net. Ik kom er niet zo goed uit. Ik heb in m'n vriendenkring mensen die chiliast zijn. Wat ze allemaal weten te vertellen over wat er nog staat te wachten voor Israel als volk ... Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zoveel licht over heb. Dan denk ik: laten we de toekomende dingen maar aan de Heere onze God overlaten. Eens zullen we het weten. Maar waar het voor ons op aankomt is dat we geborgen zijn in het volbrachte werk van Christus.Hansie schreef:Toch is het in Openbaring na het derde hoofdstuk alles wel gezegd over de gemeente, en gaat de rest van het Boek vooral over Israel, (ouden , dieren, getalsmatig, 12, 7, enz) dus ik denk dat Toeschouwer wel goed zou kunnen zitten, bij nader inzien.Bert10 schreef:Ik heb verschillende verklaringen van het boek Openbaring: J.H. Bavinck - "En voort wentelen de eeuwen"; Ds. E. van Meer - "De Alpha en de Omega" en nog wat meer. Het blijkt telkens weer dat de verklaringen bij verschillende gedeelten een verschillende interpretatie van de perikopen te zien geven. Bij de vrouw uit Op. 12 wordt algemeen aangenomen dat dit de kerk betekent. Een gedachte die voor mij nieuw is, is dat Israel met de vrouw bedoeld wordt. Wel een mooie gedachte, maar ik denk dat het met de betekenis van de kerk breder getrokken wordt. Immers na pinksteren is het Evangelie voluit verbreid onder de heidenen. Openbaring is na pinksteren geschreven. Zomaar wat gedachten die ik hier neer schrijf.
Zo staat toch ook in Jesaja dat allen de sabbath weer zullen vieren etc (ipv de zondag)
Een beetje off-topic misschien, maar deze gedachten spelen bij het lezen van de reacties.