Als dit als een leugen gezien wordt, dan neem ik mijn woorden graag terug. Beschouw mijn woorden dan maar als niet geschreven. Het was meer een prikkel tot verdere discussie.Tiberius schreef:Die onderbouwing wil ik dan wel graag zien, want volgens mij is het geen "constatering op basis van feiten" maar gewoon een leugen. En nogmaals: dat is hier niet toegestaan.Bert10 schreef:Dit is geen laster. Laster is een persoon in een kwaad daglicht stellen. En dat wordt hier niet gedaan. Achter het artikel over het pleiten op de beloften zit de visie op het verbond. Ik heb in een eerdere topic aangegeven wat de verbondsvisie van Calvijn is en de visie van o.a. Kersten. Nu wordt Calvijn geciteerd op een wijze waarop duidelijk is welk standpunt hij had. Vanuit de kerkgeschiedenis wordt dit gezien als het gereformeerde (ofwel reformatorische) standpunt. Leggen we hier de dogmatiek van Kersten naast, dat is er duidelijk sprake van afwijking. Dat is geen beschuldiging, maar constatering op basis van de feiten.Tiberius schreef:Ik zou deze zware beschuldiging graag onderbouwd zien en horen in welk opzicht hij daar van af zou wijken. Dat is me na 2x20 pagina's nog niet helder geworden.Bert10 schreef:Waar deze topic om draaide was het artikel van ds. De Heer. Conclusie: ds. De Heer beweegt zich met zijn artikel niet in het reformatorische spoor.
Het enige wat ik tot nu toe lees is veel verdachtmakingen en woorden-in-de-mond-leggen.
Mocht je die onderbouwing niet kunnen geven, dan de beschuldiging graag terug nemen: laster wordt hier niet toegestaan.
Wat er in deze topic voorbij komt is regelmatig gebaseerd op het gevoel van mensen en op traditie zoals ik constateer. Ik vond het daarom nuttig om de verschillende verbondsvisies naast elkaar te zetten. En hieruit kwam een prachtig citaat van Calvijn voort van GJ de Bruijn. En wij plegen onszelf Calvinisten te noemen. De vraag is dan in hoeverre je in het spoor van Calvijns theologie nog Calvinistisch te noemen bent als je afwijkt van Calvijns opvatting over het verbond. Dat is een prikkelende stelling die een reactie uitlokt. En dat is toch de bedoeling op dit forum? Ik bedoel hier absoluut niet iemand te beschadigen. Dat wordt op dit forum in andere topics wel gedaan, zoals ik eerder in een andere topic constateerde. Wat ik me wel voorzichtig afvraag is of er ook zo kritisch op mijn bijdrage gereageerd zou zijn als ik de tegenovergestelde opvatting zou verdedigen. Maar dat mag ik niet hardop zeggen.