Artikel "Pleiten op de doop"

GJdeBruijn

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door GJdeBruijn »

Afgewezen schreef:
GJdeBruijn schreef:
Afgewezen schreef:Lees mijn post waarin ik prof. Van Bruggen citeer in zijn geheel. Volgens mij ben ik daar heel duidelijk.
Nee hoor, dat geeft geen antwoord op mijn vragen. Jij poneert stellingen vanuit een dogmatisch kader. Ik bevraag je nu naar de praktijk van het leven. Want die ligt even wat lastiger dan met een paar dogmatische stellingen veronderstelt wordt.
Ik laat het daarbij. Je kunt zelf wel bedenken wat je vanuit dat kader tegen je kinderen gaat zeggen. In elk geval níét dat ze moeten pleiten op hun doop.
Duidelijk. Ik begrijp dat je hier niet verder kunt, gezien jouw doopopvatting.

In het algemeen gesteld denk ik dat het inherent is aan de kinderdoop dat we de doop ook op één of andere wijze aan het kind moeten voorhouden als waardevol feit. Als het dan niet het pleiten zou mogen zijn, wat blijft er dan nog over?
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Bert10 schreef:Ik vrees dat degenen die niet willen weten van de verbondsvisie zoals Calvijn die voor stond, de verzoening ook beperken tot de uitverkorenen.
Het is wat off-topic, maar ik vraag me af welke Calvijn jij bedoelt? De Calvijn die ik ken leerde de beperkte verzoening, en niet de algemene zoals jij nu lijkt te zeggen.
Kohlbrugge

Bericht door Kohlbrugge »

GJdeBruijn schreef:
Bert10 schreef:Ik vrees dat degenen die niet willen weten van de verbondsvisie zoals Calvijn die voor stond, de verzoening ook beperken tot de uitverkorenen.
Het is wat off-topic, maar ik vraag me af welke Calvijn jij bedoelt? De Calvijn die ik ken leerde de beperkte verzoening, en niet de algemene zoals jij nu lijkt te zeggen.
Calvijn leerde inderdaad geen algemene verzoening. Wel maakte hij verschil tussen de verwerving van het heil die algemeen is en de toepassing die persoonlijk is en van toepassing op de gelovigen (de uitverkorenen).
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:
henriët schreef:Maar als je gedoopt bent, heb je een pleitgrond.
Dus mag je pleiten.. ook al ben je nog onbekeerd.
Je mag pleiten op de beloften die God toezegt aan de gedoopten.
Als je niet gedoopt bent, heb je ook een pleitgrond, als je daar dan per se behoefte aan hebt: de boodschap van het Evangelie.
Nogmaals, het gedoopt zijn voegt daar niets aan toe.
Hebben we niet genoeg aan de boodschap van het Evangelie, aan het feit dat Christus verkondigd wordt? Moeten we daar nu echt een pleitgrond aan toevoegen?
Ik ben het met jullie beiden van harte eens.
Maar laat ons terugkeren naar de eerder hieronder uitgesproken bede: doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen

Het voorrecht van het hebben ontvangen van de Heilige Doop, valt hier met eerbied gesproken, weg.
Oneens....De HEERE spreekt in Psalm 81 tot verbondskinderen(Israël) die het teken van het verbond(de besnijdenis) in zich droegen. Daarom spreekt de HEERE ook over " Mijn volk" en dat volk roept Hij op om hun mond wijd open te doen.
Het "Op mijn trouw verbond" uit de berijmde versie is echt niet uit de lucht gegrepen.
Pas dit nu maar toe op al die verbondskinderen die als klein kind het teken van het verbond (de doop) mochten ontvangen.
Weet je wat het erge is in onze gezindte ? Dat de HEERE hetzelfde moet zeggen als toen tot "Zijn" volk.
"Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild "
Huisman, ik vind het niet fair dat je maar een gedeelte van mijn posting aanhaalt, en daarmee onrecht doet aan mijn intentie m.b.t. de Heilige Doop.
Dat je dat mss. doet om je eigen visie te verdedigen is geen excuus.
Jammer.
huisman

Bericht door huisman »

Iki heb nu geen tijd om het volgende citaat van weer een GG predikant over te typen. Zoek het zelf maar op.
De Catechismusverklaring van Ds A Vergunst blz 396. De alinea die zo begint: Jongens en meisjes, laat je gedoopte voorhoofd maar gedurig aan de Heere zien.............
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Huisman en Bert10, voor wat een kind van God in het NT is, houd ik me maar aan de definitie van Joh. 1:12:

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

@Bert10, het onderwerp al dan niet beperkte verzoening kunnen we hier beter laten rusten, anders wordt het een beetje off-topic.

@Bert10, ik zeg niet dat de doop geen waarde heeft voor de gelovigen. Maar hij speelt wat mij betreft geen rol in het tot Christus getrokken worden. Of het zou moeten zijn in de sfeer van “staat op, laat u dopen en uw zonden afwassen”.

@Luther, waarom zou ik “niet verder kunnen” gezien mijn doopsopvatting? Ik kan niet de kant op die jij zou willen, maar dat is een andere zaak.

@Allen: voor mij is het zoeken naar een goede opvatting over verbond en doop (die ik het liefst maar zo eenvoudig mogelijk houd). Dat betekent ook dat ik niet op alle detailvragen meteen een passend antwoord heb, zeker niet waar het het opvoeden van kinderen betreft (die ik zelf niet heb). Als kind ben ik in elk geval niet opgevoed in een sfeer van pleiten op je doop en ik heb dat zeker niet als een gemis ervaren.

En dit is tevens weer mijn laatste bijdrage in deze nieuwe cyclus. :huhu
Kohlbrugge

Afgewezen schreef:@Huisman en Bert10, voor wat een kind van God in het NT is, houd ik me maar aan de definitie van Joh. 1:12:

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

@Bert10, het onderwerp al dan niet beperkte verzoening kunnen we hier beter laten rusten, anders wordt het een beetje off-topic.

@Bert10, ik zeg niet dat de doop geen waarde heeft voor de gelovigen. Maar hij speelt wat mij betreft geen rol in het tot Christus getrokken worden. Of het zou moeten zijn in de sfeer van “staat op, laat u dopen en uw zonden afwassen”.

@Luther, waarom zou ik “niet verder kunnen” gezien mijn doopsopvatting? Ik kan niet de kant op die jij zou willen, maar dat is een andere zaak.

@Allen: voor mij is het zoeken naar een goede opvatting over verbond en doop (die ik het liefst maar zo eenvoudig mogelijk houd). Dat betekent ook dat ik niet op alle detailvragen meteen een passend antwoord heb, zeker niet waar het het opvoeden van kinderen betreft (die ik zelf niet heb). Als kind ben ik in elk geval niet opgevoed in een sfeer van pleiten op je doop en ik heb dat zeker niet als een gemis ervaren.

En dit is tevens weer mijn laatste bijdrage in deze nieuwe cyclus.
Jammer dat we niet met z'n allen om de tafel kunnen zitten om over dit onderwerp door te praten. Ik denk dat we dan best tot op zekere hoogte tot overeenstemming kunnen komen. Het is nu met alle reacties zo verbrokkeld. Dat maakt het ook onoverzichtelijk.

Om nu even heel persoonlijk te worden, toen ik zelf tot geloof mocht komen was dat vanuit een levenshouding van volop de wereld dienen. Alles veranderde radicaal. Later heb ik mogen zien: de Heere is in mijn leven begonnen bij het doopvont. En Hij heeft Zijn belofte die daar over mijn leven is uitgesproken waargemaakt. Ik heb zelf de doop nooit als pleitgrond gebruikt omdat ik afkerig was. Later mocht ik de doop als troost ervaren. En nu is de doop voor mij een pleitgrond voor mijn kinderen en kleinkinderen. We mogen het elke zondag in de kerk horen in het votum: Die de trouw van Zijn verbond bewaart van geslacht tot geslacht. Dan blijft het wonder van Gods trouw over.
Aty

Bericht door Aty »

Mooie posting Bert10. Als ik naar mezelf kijk en naar mijn kinderen kan ik ook nergens anders grond vinden dan in Zijn eigen beloften. Dat Hij het niet om ons doet maar om Zijns grote Naams wil. En die Naam wordt nou ook genoemd tijden de doop. De inhoud daarvan is zo diep. Toch ben ik vaak moedeloos. Als ik zie dat een van mijn kinderen zich totaal afkeert, niet meer naar de kerk gaat - dan denk ik: waar zal dat toch eindigen. Oppervlakkig pleiten op zijn doop is geen optie. Ik kan hem alleen maar neerleggen in het gebed aan Jezus voeten: Indien Gij wilt ...

Deze discussie heb ik met interesse gevolgd maar ik vond het moeilijk om de vertaalslag naar de praktijk te maken.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Aty schreef:Mooie posting Bert10. Als ik naar mezelf kijk en naar mijn kinderen kan ik ook nergens anders grond vinden dan in Zijn eigen beloften. Dat Hij het niet om ons doet maar om Zijns grote Naams wil. En die Naam wordt nou ook genoemd tijden de doop. De inhoud daarvan is zo diep. Toch ben ik vaak moedeloos. Als ik zie dat een van mijn kinderen zich totaal afkeert, niet meer naar de kerk gaat - dan denk ik: waar zal dat toch eindigen. Oppervlakkig pleiten op zijn doop is geen optie. Ik kan hem alleen maar neerleggen in het gebed aan Jezus voeten: Indien Gij wilt ...

Deze discussie heb ik met interesse gevolgd maar ik vond het moeilijk om de vertaalslag naar de praktijk te maken.
Dat zelfde geldt voor mij...
Ik voel me vaak een ongeletterde hier.
Heb zondag nog een ds horen smeken of de Heere een jongen die de wereld in was getrokken en nu ging trouwen, toch weer terug wilde brengen onder Gods woord.
Pleitend op zijn gedoopte voorhoofd, of hij, die toch zoveel keren de waarheid mocht beluisteren, ooit het middel mocht worden voor zijn toekomstige vrouw, om samen God te mogen dienen.
Hansie

Bericht door Hansie »

huisman schreef:Iki heb nu geen tijd om het volgende citaat van weer een GG predikant over te typen. Zoek het zelf maar op.
De Catechismusverklaring van Ds A Vergunst blz 396. De alinea die zo begint: Jongens en meisjes, laat je gedoopte voorhoofd maar gedurig aan de Heere zien.............
Zelfs onze beste werken zijn in Gods ogen nog als een bezoedeld kleed.(en de letterlijke vertaling vanuit de grondtaal is een nog veel onreinere benaming)
We staan met totaal lege handen, en dienen volgens mij niet te pleiten op een menselijk sacrament als genademiddel(?), maar op ZIJN verdienste aan het kruis.
Word de doop anders geen grond voor valse gerustheid?
Word er niet opgeroepen ons (wereldse) leven te verliezen, on het te behouden?
Zoals Afgewezen al zegt en aanhaalt uit Joh 1:13 Zij die Hem aannemen geeft Hij macht kinderen van God te worden.
rekna

Bericht door rekna »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:Even voor de duidelijkheid het stukje in het boekje van Ds. P van Ruitenburg waar in de recensie op gedoeld wordt :
Ds. P. van Ruitenburg schreef: PLEITEN

We kunnen ergens om pleiten, maar ook ergens óp pleiten. Denk aan Mozes. Hij pleitte voor Israel en zei dat het meer tot Gods eer was als Hij het volk Israël zou sparen dan als Hij het zou uitroeien. Immers, wat zouden de heidenen zeggen als het volk dat uit Egypte verlost was alsnog in de woestijn zou omkomen? Dat was een goed argument van Mozes. Denk ook aan het pleidooi van Daniël. Hij herinnerde God eraan dat Hij Zijn Naam aan Jeruzalem had verbonden. Daarom kon de Heere Jeruzalem toch niet laten vallen!

Het bijbelse pleiten is geen pleiten op eigen verdienste, maar de Heere wijzen op het verbond, of God herinneren aan het Evangelie. We mogen bij de Heere echt goede argumenten aanvoeren om ons genadig te zijn. Heeft Hij niet Zelf gezegd dat we onze mond wijd open mogen doen? We mogen de Heere op Zijn Woord wijzen. Hij heeft de profeet Jesaja toch laten zeggen dat Hij Zijn handen heeft uitgestrekt naar een rebellerend volk? In de Doop heeft de Heere benadrukt dat Hij een gewillige Zaligmaker is. Ook dat mogen we de Heere als rechtelozen voorhouden. We mogen zogezegd de klomp tussen de deur zetten en de Heere heilig lastig vallen. Ik denk nog een keer aan Mozes, Hij pleitte er ook op dat de Heere toch groot van goedertierenheid was. Dat weet de Heere natuurlijk Zelf ook, maar het is tot Zijn eer als wij daarop pleiten.
Met al dit pleiten is het echter goed te bedenken dat er maar Eén is Die kan pleiten als een rechthebbende. Alleen de Heere Jezus kan bij God eisen dat Zijn gebed wordt verhoord. Hij is de grote Advocaat aan de rechterhand van de Vader en de Vader luistert altijd naar Hem. Als deze Zaligmaker voor iemand pleit, is die persoon behouden. Laten we die Voorbidder en Pleitbezorger zoeken (1 Johannes 2:1).
Hierin wordt nadrukkelijk gewezen op de Doop. Dus het is niet vreemd dat Huisman met het citaat van Ds Terlouw kwam.
Wanneer huisman het boekje had gelezen niet nee. Maar op basis van de recensie is het wel vreemd. Al valt het me wel op dat ds. van Ruitenburg als hij over de doop spreekt het niet over pleiten heeft. En gezien het thema van het boekje vind ik het wel een aardige uitspraak. Al vind ik het woord pleiten weer erg wazig: wat wordt nu bedoeld met: Hij pleitte er toch ook op dat de Heere toch groot van goedertierenheid was.
En mijn vraag is ook: voor wie is het boekje van ds. van R. bedoeld?
De discussie is wat nieuw leven ingeblazen door het plaatsen van het citaat van ds. Terlouw in een recensie. Het boekje handelt over twijfel in het geloof, over kleingelovigen, dus over mensen die genade bezitten. Dan kan er sprake zijn van pleiten. Pleiten is een zaak van het geloof. Klopt dat wat ik zeg over dit boekje? Of worden in het boekje (in de recensie in ieder geval niet) ongelovigen opgeroepen om te pleiten?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:@Luther, waarom zou ik “niet verder kunnen” gezien mijn doopsopvatting? Ik kan niet de kant op die jij zou willen, maar dat is een andere zaak.
Ik zit me suf te zoeken naar de bijdrage waarin ik dit tegen jou gezegd zou hebben........... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:@Luther, waarom zou ik “niet verder kunnen” gezien mijn doopsopvatting? Ik kan niet de kant op die jij zou willen, maar dat is een andere zaak.
Ik zit me suf te zoeken naar de bijdrage waarin ik dit tegen jou gezegd zou hebben........... :bobo
Sorry, ik bedoelde GJdeBruijn... :blush
Kohlbrugge

Aty en Oesterschelpje: Juist als je in de praktijk ziet dat je kinderen een ander spoor gaan, mag dat ons in het aanhoudend gebed bij de Heere brengen. Dan mag de doop zo'n machtige troost zijn. We mogen de Heere wijzen op Zijn beloften, verzegeld bij de doop. De Heere verhoort niet op onze tijd, hoe graag we dat zouden willen. Maar Zijn tijd is de beste. Eén van onze kinderen was ook afkerig. Ging niet meer naar de kerk. Tot de Heere ingreep met Zijn genade. Dan kunnen de tranen van verwondering er zijn als je dan hoort dat hij voor de eerste keer aan het avondmaal heeft deelgenomen na veel strijd. Ik denk aan Augustinus. Hij ging ook de verkeerde kant uit. Zijn moeder Monica hield aan in het gebed. Dominee Ambrosius zei tegen Monica: een kind van zoveel gebeden kan niet verloren gaan. De juisheid van deze inhoud van dit verhaal wordt wel betwist, maar de strekking blijft hetzelfde. Egens in de Psalmen staat: Die alleen grote wonderen doet. Ik zeg wel eens op huisbezoek tegen de mensen: daar mag je je vinger bij leggen. Heere daar staat het en U bent nog Dezelfde. Dat is pleiten op het Woord van Gods beloften. En dan mogen we rusten in Zijn trouw. Veel sterkte en zegen in jullie worsteling.

De discussie die hier gevoerd wordt is behoorlijk dogmatisch. Maar de dogmatiek hoort er wel bij. En toch: uiteindelijk gaat het om de praktijk.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:
GJdeBruijn schreef:@Ander, wat zeg je tegen iemand die in eigen beleving onbekeerd is, maar vanuit een zuchten om zijn ellende tot God gaat om vergeving? Mag zo iemand pleiten op zijn doop?
Volgens mij doelt Wilhelm daar op? Want dan kom je niet weg met een theologisch standpunt dan onbekeerden niet mogen pleiten.
De vraag is mijns inziens niet of onbekeerden mogen pleiten ja dan nee, maar veelmeer hoe ze moeten pleiten: Als een onwaardige, rechteloze(!) zondaar. Die in zichzelf geen pleitgrond heeft, geen recht op wat dan ook. Die zal zich als onbekeerde aan laten spreken en niet als een bekeerde die dan eerst mag pleiten volgens de rechtzinnige dogmatiek.
In het artikel waar jij je citaat uit hebt wordt daar een mooi antwoord op gegeven!
Zie mijn aanvulling. Naar mijn bescheiden mening zegt ds. Elshout iets anders dan jij poneert in dit topic.
Want jij ageert tegen de opvatting die Wilhelm opvoert, maar die is toch gelijk aan die van jou én aan die van ds. Elshout. Jij denkt vanuit de dogmatiek, Wilhelm denkt vanuit de beleving vanuit de zondaar die onbekeerd is in eigen waarneming. Dan kom je toch op een paradox uit! Ik neem tenminste aan dat jij niet de consequentie aanvaard om iemand die in zijn ellende zichzelf voor onbekeerd houdt, het pleiten op zijn doop zal verbieden op grond van de mening dat onbekeerden niet mogen pleiten op hun doop. Dan moet je toch zonder dat er een aanwijsbare bekering is, toch water bij de wijn doen, puur dogmatisch, theologisch gezien.

Dank voor dit antwoord aan Ander.
Het pleiten heeft niets rechthebbends inzich, maar het gaat om de vraag of we een geopende toegang hebben tot Jezus Christus en of de HEERE ons een belofte doet in de doop.
En dan mag je de HEERE wijzen op Zijn Eigen werk en mag je je gedoopte voorhoofd aan Hem tonen.
En of je dat nu pleiten noemt of hoe dan ook, dat is mij om het even. Maar we mogen dit onze kinderen voorhouden. Wat is dat een wonder. Het voorhangsel is gescheurd, we hebben een geopende toegang! En ik meen dat het Melanchton was die met verlangen uitkeek naar het leven na dit leven en dat hij uitzag naar de tijd dat het getheologiseer over was.
En begrijp me goed, dogmatiek is zeer belangrijk. Maar ik ben wel eens bang dat deze dogmatiek in onze gezindte voor velen een sta in de weg is.
De laatste tijd spreek ik regelmatig mensen die uit de goot komen, en nooit van God en Zijn Woord hebben gehoord.
Mensen die niets van dogmatiek of theologie weten maar die velen levensvragen hebben. Die vragen hebben over God en over de Persoon Jezus Christus. Die worstelen met allerlei zonden. Maar wat een honger en dorst mag je dan soms bemerken. Maar ook dat ze antwoorden krijgen uit Zijn Woord. En wat mogen ze dan groot spreken over de Heere terwijl ze tegelijkertijd dogmatisch de zaken nogal eens verkeerd verwoorden.
Als ik dat hoor, verlang ik er wel eens naar dat we dit ook in de kerken meer tegen zouden komen. Dan houdt ons spreken op, dan worden niet alle woorden op de dogmatische weegschaal gelegd, maar dan komt er werkelijk ruimte voor een levend geloof en ware gemeenschap van heiligen.

Ik dwaal een beetje af lees ik. Maar als ik dan met mijn kinderen spreek, wat is het dan een wonder om ze voor te mogen houden dat de HEERE al zo jong naar hen vroeg. Dat de HEERE het Zelf gezegd heeft: "Ik wil je Vader zijn"
Dan mag je je kinderen leren pleiten op deze zaken die ons in de Heilige Doop aangeboden worden.
Maar de paradox blijft bestaan. Ook een gedoopt kind moet van dood, levend gemaakt worden. Dan is het geen "tussenfase" waar Ander terecht bang voor is. Maar wel een onbeschrijfelijk voorrecht. In zekere zin geldt het dan al "Waarom was het op mij gemunt." Calvijn noemde niet voor niets de H. Doop de eerste graad van verkiezing.
Plaats reactie