Herziene psalmberijming.

Afgewezen

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Afgewezen »

De Haas schreef:

(En dat kwam niet omdat ze zo goed samenwerkten.)
Willen allen die hier op het forum de gewoonte hebben een zekere 'geheime(?)' boodschap wat kleiner te schrijven hier mee ophouden? Het komt de leesbaarheid van het forum zeker niet ten goede.
Kan soms wel eens nodig zijn. :huhu Gewoon op 'citeer' drukken.
Sommige mensen quoten erg slecht. Dat komt de leesbaarheid zeker niet ten goede. :)
albion

Bericht door albion »

(En dat kwam niet omdat ze zo goed samenwerkten.)[/quote]
De Haas schreef: Willen allen die hier op het forum de gewoonte hebben een zekere 'geheime(?)' boodschap wat kleiner te schrijven hier mee ophouden? Het komt de leesbaarheid van het forum zeker niet ten goede.

Willen allen die hier op het forum de gewoonte hebben om een quote aan te halen beter quoten? Het komt de leesbaarheid van het forum zeker niet ten goede :) :garde
Ik zie dat Afgewezen hierover ook al een opmerking geplaatst heeft, sorry. :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Wil je het beter weten dan de hervormer Zanchius, refo? Wat hij zegt klopt toch?

We hoeven de psalmen niet te zingen in het Hebreeuws, want God heeft het zo bestierd dat ieder volk zijn eigen taal kreeg.
(En dat kwam niet omdat ze zo goed samenwerkten.)
Dat wil nog niet zeggen dat elke eerste psalmberijming of bijbelvertaling die is verschenen vanaf het moment dat elk volk zijn eigen taal kreeg, daarmee ook de status van eeuwigdurend en onveranderlijk kreeg.
Het gegeven dat elk volk zijn eigen taal kreeg, kun je niet gebruiken om de boel op slot te draaien en elke verandering bij voorbaat af te wijzen.
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

albion schreef:Wil je het beter weten dan de hervormer Zanchius, refo?
De dooddoener bij uitstek: wil jij het beter weten dan...? En ja, dan moet je beschaamd het hoofd buigen, want wie ben ik, vergeleken met...
Nee albion, zo werkt dat natuurlijk niet. Zanchius kan er ook goed naast zitten en was, net als elk mens, feilbaar.
boontje

Bericht door boontje »

Heeft iemand mijn bericht gewist???????
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
De dooddoener bij uitstek: wil jij het beter weten dan...? En ja, dan moet je beschaamd het hoofd buigen, want wie ben ik, vergeleken met...
Nee albion, zo werkt dat natuurlijk niet. Zanchius kan er ook goed naast zitten en was, net als elk mens, feilbaar.
Och, iedereen beroept zich hier op oudvaders.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Och, iedereen beroept zich hier op oudvaders.
Da's niet erg. Maar op deze manier snoer je iemand wel meteen de mond. En dat kan de bedoeling niet zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

En tja, zolang we allemaal met orgelbegeleiding zingen weten we het blijkbaar allemaal beter dan Calvijn :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
boontje

Bericht door boontje »

albion schreef:Hoorde ik een paar weken geleden in een uitleg van de HC, waarvan acte:
Zondag 25 schreef: Wij hebben dan het woord sacrament in onze kerk en godsgeleerdheid behouden, en wij behouden 't nog, omdat het nu in 't rein is, en, mogelijk, om des te verstaanbaarder te blijven, schoon het zeer te wensen ware, dat men, in 't tedere stuk van den godsdienst, zich altoos van bijbelse uitdrukkingen bediend had, en nog bediende. Wie toch wist de beste woorden, dan de onfeilbare Geest, die zaken ingaf, waarom de voorzichtige hervormer Zanchius aan de Heidelbergse godsgeleerden aldus schreef: "Nieuwe woorden, nieuwe namen, nieuwe spreekwijzen in de kerk, plegen ook nieuwe leerstukken mede te brengen, en aan scheurziek en onervaren mensen gelegenheid te geven, om nieuwe zaken uit te vinden."
Dit citaat lijkt mij juist een pleidooi vóór het zoeken naar nieuwe woorden, nieuwe namen en nieuwe spreekwijzen in de kerk. Een citaat als het bovenstaande is voor veel mensen in onze tijd onbegrijpelijk geworden. Als je desondanks vast wilt houden aan oude, maar onbegrijpelijk geworden zegswijzen, houd je op den duur alleen vorm, maar geen inhoud over. Dat geldt misschien niet voor mensen die met die oude woorden en zegswijzen nog vertrouwd zijn, maar dat wordt op den duur natuurlijk wel een héél klein clubje...
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

boontje schreef:
albion schreef:Hoorde ik een paar weken geleden in een uitleg van de HC, waarvan acte:
Zondag 25 schreef: Wij hebben dan het woord sacrament in onze kerk en godsgeleerdheid behouden, en wij behouden 't nog, omdat het nu in 't rein is, en, mogelijk, om des te verstaanbaarder te blijven, schoon het zeer te wensen ware, dat men, in 't tedere stuk van den godsdienst, zich altoos van bijbelse uitdrukkingen bediend had, en nog bediende. Wie toch wist de beste woorden, dan de onfeilbare Geest, die zaken ingaf, waarom de voorzichtige hervormer Zanchius aan de Heidelbergse godsgeleerden aldus schreef: "Nieuwe woorden, nieuwe namen, nieuwe spreekwijzen in de kerk, plegen ook nieuwe leerstukken mede te brengen, en aan scheurziek en onervaren mensen gelegenheid te geven, om nieuwe zaken uit te vinden."
Dit citaat lijkt mij juist een pleidooi vóór het zoeken naar nieuwe woorden, nieuwe namen en nieuwe spreekwijzen in de kerk. Een citaat als het bovenstaande is voor veel mensen in onze tijd onbegrijpelijk geworden. Als je desondanks vast wilt houden aan oude, maar onbegrijpelijk geworden zegswijzen, houd je op den duur alleen vorm, maar geen inhoud over. Dat geldt misschien niet voor mensen die met die oude woorden en zegswijzen nog vertrouwd zijn, maar dat wordt op den duur natuurlijk wel een héél klein clubje...
Nou...zoiets was ook mijn eerste ingave: is dit een uitleg??? dan vind ik de HC duidelijker!
Overigens, Zanchius, die naam lees ik nu voor het eerst.
Neeltje Jans, moeder van 4
Ander

Bericht door Ander »

Neeltje Jans schreef:Overigens, Zanchius, die naam lees ik nu voor het eerst.
Er bestaat een heel mooi boekje van Zanchius: de absolute praedestinatie.
albion

Bericht door albion »

boontje schreef:
Een citaat als het bovenstaande is voor veel mensen in onze tijd onbegrijpelijk geworden..... maar dat wordt op den duur natuurlijk wel een héél klein clubje...
Moet ik me nu ook gaan verdiepen in de MSN taal (dat gaat dan nog) en de straattaal van de jongelui (waar ik soms niets meer van begrijp)? De uitspraak van Zanchius is voor mij heel duidelijk, niets mis mee.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Psalm 84:2, Zeeuwse berijming
De mosse zelfs, die vin'een uus
En 't zwelmpje, dat ei voe d'r guus.
Een veilig nisj'om in te weunen,
O, kan joe'n altaer dan meschien.
Zo'n plekke weze ok voe mien?
Een ouvast wir a'k op kan steune?
Zalig die leve an joe 'n of,
Ze zienge eel den dag joe lof?
Ìllemille zô hek nog nie! :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

^ Maar voor mij als Zeeuws-Vlaming is dat ook niet heel erg begrijpelijk... Guus? Voe? Da's kinders, veu...

En dit is gewoon fout zeeuws: ' Een veilig nisj'om in te weunen, ' -> Een veilig nisje veur in te weunen '

Al vermoed ik dat het dan niet meer past, dan zou je er nest van kunnen maken ipv nisje.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

sirdanilot schreef:^ Maar voor mij als Zeeuws-Vlaming is dat ook niet heel erg begrijpelijk... Guus? Voe? Da's kinders, veu...

En dit is gewoon fout zeeuws: ' Een veilig nisj'om in te weunen, ' -> Een veilig nisje veur in te weunen '

Al vermoed ik dat het dan niet meer past, dan zou je er nest van kunnen maken ipv nisje.
Fout Zeeuws? Welnee. En dat zeg ik als Zeeuw.
Plaats reactie