Auto schreef:Ander schreef:
Ja, bijna allemaal toch? Je lijkt Wilhelm wel. Die wil dat ook doen geloven.
Maar wat een lariekoek om deze uitleg van ds. Terlouw te koppelen aan het artikel van ds. de Heer over het pleiten. Het gaat over twee totaal verschillende dingen. Zien we dat niet, of willen we het niet zien?
Of willen we ds Terlouw zo laten lezen als je wilt dat het gelezen wordt? Ik vind het flauw om wilhelm hier nu bij te trekken. Wat ik constateer is dat huisman een groot aantal citaten heeft neergezet die te maken hebben met het pleiten op de doop en nu wordt er weer 1 geciteerd en nu geef jij weer aan dat het niet klopt en dat het weer anders gelezen moet worden.
Dus ik zou eerst wel het artikel van ds Terlouw willen zien om zoiets als wat huisman aangeeft 'lariekoek' te noemen. Als buitenstaander van de GG kan ik me echt niet aan de indruk ontrekken het krampachtige waarmee zaken in een heel smal straatje wordt gedrukt. Maar ik kan er als buitenstaander natuurlijk helemaal naast zitten.
Nee, natuurlijk mag je ds. Terlouw citeren. Maar er is een hele discussie gevoerd over het pleiten op je doop. We hebben de conclusie getrokken dat een onbekeerde niets heeft om te pleiten. Nu wordt het Bijbels pleiten besproken in een recensie van een boekje dat spreekt over vragen die er zijn bij gelovigen, die vaak twijfelen. Daar is sprake van een bijbels pleiten, wordt uitgelegd. Dat heeft niets te maken met het pleiten op je doop, waar deze topic over gaat. Vandaar dat ik me verbaas dat huisman weer met zo'n citaat komt.
Ik typ speciaal voor jou de recensie even over:
Bijbels pleiten
Twijfelen is voor veel mensen onverenigbaar met het geloof. Als je bekeerd bent, twijfel je niet meer. Ds. Van Ruitenburg laat zien dat er in de Bijbel heel wat keren sprake is van twijfel in het leven van kinderen van God. Hij wijst er op hoe teer de Heere omgaat met twijfelaars, met Zijn kinderen die in kleingeloof vallen. De botte bijl werkt niet. Hersenspoeling werkt ook niet, want dat camoufleert alleen het ongeloof. De predikant wil met het boekje de weg wijzen in alle kleingeloof en twijfel.
Het boekje gaat niet over wat het geloof is, maar over hoe de Heere het geloof werkt. In korte stukjes worden tal van onderwerpen behandeld. We lezen over het geloof als wonder, als gave van God, maar ook voer ongeloof als zonde en dat ernstig-zijn geen garantie si dat we zaligmakend geloven.
Tal van vragen die in mensen levend onder Gods Woord opkomen rond geloof en twijfel bespreekt de auteur. Is het wel echt? Is God mij vergeten? Waarom...? Nodigend gaat de roep van Gods Woord in dit boekje ook uit om: Kom tot de bruiloft! Een roep waarmee God zondaren overwint. Opgeroepen wordt om te doen wat we jong hebben leren zingen: Onze mond wijd open doen. En zo de Heere op Zijn Woord te wijzen. Het Bijbelse pleiten is geen pleiten op eigen verdienste, maar de Heere wijzen op het verbond, of God herinneren aan het Evangelie.
Al vind ik het soms wat ongelukkig geformuleerd, het is niet te koppelen aan het pleiten op je doop, van een onbekeerde. Dit gebeurt wel in deze topic, lees wat Bert10 schrijft. Hij haalt zelfs de schorsing van ds. Kok erbij enzo. En dat is mijn moeite met het plaatsen van zo'n citaat door huisman. Nu duidelijk?