Morgen hoop ik een toets filosofie/sociologie te hebben. In de toetstof kwam het volgende onderdeel naar voren.
Is in deze tijd, die we Postmodern noemen, de belevingscultuur een kans voor de kerk om in te spelen op het geloofsleven?
Zo ja, hoe dan? Is moderne media gebruiken een oplossing?
Zo nee, waarom niet? Is en blijft de prediking nog steeds de hoofdbron van het Christelijk geloof?
Graag eens wat reacties op dit onderwerp!
Belevingscultuur en de kerk van deze tijd
- sweelinck 25
Re: Belevingscultuur en de kerk van deze tijd
Ik denk dat het Woord en de bediening daarvan inderdaad de hoofdbron blijven. Beleving is niet verkeerd (tenzij het een doel op zich wordt) maar staat nooit los van het Woord (anders wordt het zoals een zaadje dat in ondiepe bodem valt (men neemt het met blijdschap aan), opschiet en weer verwelkt omdat het geen grond, geen bodem heeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik zou het eerder een uitdaging dan een kans willen noemen.sweelinck 25 schreef:Morgen hoop ik een toets filosofie/sociologie te hebben. In de toetstof kwam het volgende onderdeel naar voren.
Is in deze tijd, die we Postmodern noemen, de belevingscultuur een kans voor de kerk om in te spelen op het geloofsleven?
Zo nee, waarom niet? Is en blijft de prediking nog steeds de hoofdbron van het Christelijk geloof?
Als reformatorische christenen weten we hoe belangrijk het is om dichtbij het Woord te blijven en ons niet verliezen in ons gevoel. [Overigens ben ik van mening dat er ook in de rechterflank van de gereformeerde gezindte soms flink op het gevoel wordt gepreekt, maar dat terzijde.]
Als we de sola's van de Reformatie overeind willen houden, is ons gevoel een gevaarlijk iets.
Rekening houden met het feit dat we in een belevingscultuur leven, kan in het evangelisatiewerk nuttig zijn om buitenkerkelijken te bereiken. Je kunt niet van een buitenkerkelijke verwachten dat 'ie meteen alle tradities en vormen van de gereformeerde gezindte oppikt en verstaat. Dus als brug: misschien wel. Maar als doel: oppassen!
~~Soli Deo Gloria~~
Bedoel je bijv ook het gebruik van een beamer, computer, laptop, etc ? Daar zou ik geen voorstander van zijn. Echter wel als het een kerkdienst betreft voor gehandicapten, doven, blinden, bijv. Dan kan het een hulpmiddel zijn.sweelinck 25 schreef:Morgen hoop ik een toets filosofie/sociologie te hebben. In de toetstof kwam het volgende onderdeel naar voren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De Bijbel leert duidelijk dat God werkt door de "dwaasheid der prediking" dus door de Woordverkondiging, en dat blijft m.i. ook altijd overeind staan.
Ik (niet gehandicapt, doof, blind enz) ervaar het ook als een hulpmiddel hoor. Dat lijkt me geen probleem, zolang ze ondersteunen zijn aan Woord de dienst van het Woord.Mara schreef:Bedoel je bijv ook het gebruik van een beamer, computer, laptop, etc ? Daar zou ik geen voorstander van zijn. Echter wel als het een kerkdienst betreft voor gehandicapten, doven, blinden, bijv. Dan kan het een hulpmiddel zijn.sweelinck 25 schreef:Morgen hoop ik een toets filosofie/sociologie te hebben. In de toetstof kwam het volgende onderdeel naar voren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Deze bundel gaat precies op dit soort vragen in. Is vorig jaar verschenen:sweelinck 25 schreef:Morgen hoop ik een toets filosofie/sociologie te hebben. In de toetstof kwam het volgende onderdeel naar voren.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
- Sola Scriptura
Een van de postmoderne kansen is dat men weer openstaat voor het bovennatuurlijke.
De rede en ratio is niet meer koning, maar helaas kom bij deze postmoderne tijdsgeest ook de mening/houding dat er geen universe waarheid is, dat een ieder zijn of haar eigen waarheid heeft of maakt door uit de supermarkt van religie en ideologien hun eigen geloofs pakket samen te stellen.
De grote verhalen slaan niet meer aan, en anti-autoriteit spelen een rol in het verwerpen van het begrip Sola Scriptura.
We moeten uitkijken dat we niet afglijden naar een mens en wens gecentreerde boodschap waar eigenwaarde en zelfverwezelijking in de plaats komt van zelfverloochening, navolging en God zien als een doel en geen middel.
De rede en ratio is niet meer koning, maar helaas kom bij deze postmoderne tijdsgeest ook de mening/houding dat er geen universe waarheid is, dat een ieder zijn of haar eigen waarheid heeft of maakt door uit de supermarkt van religie en ideologien hun eigen geloofs pakket samen te stellen.
De grote verhalen slaan niet meer aan, en anti-autoriteit spelen een rol in het verwerpen van het begrip Sola Scriptura.
We moeten uitkijken dat we niet afglijden naar een mens en wens gecentreerde boodschap waar eigenwaarde en zelfverwezelijking in de plaats komt van zelfverloochening, navolging en God zien als een doel en geen middel.