Marnix schreef:Ja, zolang men maar liefdevol naar elkaar blijkt en elkaar hierin voor thuis en op school enzo vrij laat. (en ik ben benieuwd of je deze reactie nog steeds verstandig zou vinden op het moment dat een meerderheid voor de HSV zou zijn. Dat duurt nog een poos maar gaat wel komen.
Tiberius schreef:Marnix schreef:Het klopt wel, ik heb daar prachtige colleges over gehad van experts.
Prachtig, dat zal best, maar experts kan je één groot vraagteken bij zetten.
Klopt, maar dat kan ik bij jouw mening dat dat niet zo is ook, ik vond de onderbouwing daar sterker (en degenen die het onderbouwden objectiever.
Welke onderbouwing?
Marnix schreef:Van Statenvertaling.net een citaat uit een artikel van G.J. van der Vlis:
Vervolgens was het zaak de nieuwe vertaling ingang te doen vinden. Zoals bij elke verandering moest ook nu de nodige weerstand overwonnen worden: bevatte de oude vertaling niet alles wat voor de zaligheid van node was? Had men al die jaren soms over een valse Bijbel beschikt? Dit was toch slechts een onnodige nieuwigheid, waaruit meer kwaads dan goeds zou voortkomen?!
(...)
Gelderland was het gewest waar de invoering de meeste tijd heeft gekost. De Gelderse synode had in 1638 bepaald, dat men overal de nieuwe vertaling met de meeste sachticheyt en discretie in gebruik zou doen nemen. In de steden verliep de vervanging vlot, maar op het platteland was het enthousiasme beduidend geringer.
Deze mythe is door Zonderling al enige tijd geleden ontkracht en in het juiste perspectief gezet.
Marnix schreef:Het is andersom: de herziening (!) is dubieus en dus komt er kritiek op.
Dat zeg jij, maar dat is geen feit.
Dat jij het niet accepteert is wat anders dan dat het geen feit zou zijn. Er is voldoende onderbouwing in dit en aanverwante topics gegeven. Als je er meer van wilt weten, kan ik je de uitgave van de GBS aanraden.
Marnix schreef:Waar het me om ging (en dat negeer je) is dat het feit dat er kritiek is geen bewijs is dat het dus dubieus is. Op dubieuze dingen zal kritiek komen, maar op niet-dubieuze veranderingen komt net zo goed kritiek (daarom noemde ik de psalmberijming even als voorbeeld).
Ik negeer het omdat niemand dat hier beweert.
Ik geef aan dat de herziening dubieus is en dat er daarom kritiek op komt. Jij antwoordt dan dat er ook op niet-dubieuze zaken kritiek komt. Dat kan zijn, maar is hier niet relevant.
Overigens is die psalmberijming niet zo'n sterk voorbeeld van een niet-dubieuze verandering, maar dat, zoals gezegd, off-topic.