Toch is het verschil wél zo groot, dat de één (ds. de Heer) zegt dat je niet kan pleiten op je doop, terwijl de ander (citaat ds. Driessen) zegt dat je wél kan pleiten op je doop.Tiberius schreef:Nee hoor dat ontken ik niet.Afgewezen schreef:@Tiberius, je wilt toch niet ontkennen dat er binnen de GG verschillend wordt omgegaan met de kinderdoop?
Maar de verschillen zijn nu ook weer niet zo groot als hier zonder blikken of blozen gesuggereerd wordt.
Artikel "Pleiten op de doop"
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
waarbij je ook ziet dat onder de leden van de GG veel verwarring en uit-elkaar-gevoel gaat ontstaan..memento schreef:Toch is het verschil wél zo groot, dat de één (ds. de Heer) zegt dat je niet kan pleiten op je doop, terwijl de ander (citaat ds. Driessen) zegt dat je wél kan pleiten op je doop.Tiberius schreef:Nee hoor dat ontken ik niet.Afgewezen schreef:@Tiberius, je wilt toch niet ontkennen dat er binnen de GG verschillend wordt omgegaan met de kinderdoop?
Maar de verschillen zijn nu ook weer niet zo groot als hier zonder blikken of blozen gesuggereerd wordt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Ik zie niet precies waar ds. Driessen zegt, dat een dode zondaar het vermogen heeft om te pleiten op zijn doop. Daar gaat het tenslotte om in het artikel van ds. De Heer.memento schreef:Toch is het verschil wél zo groot, dat de één (ds. de Heer) zegt dat je niet kan pleiten op je doop, terwijl de ander (citaat ds. Driessen) zegt dat je wél kan pleiten op je doop.Tiberius schreef:Nee hoor dat ontken ik niet.Afgewezen schreef:@Tiberius, je wilt toch niet ontkennen dat er binnen de GG verschillend wordt omgegaan met de kinderdoop?
Maar de verschillen zijn nu ook weer niet zo groot als hier zonder blikken of blozen gesuggereerd wordt.
Misschien kan je dat dan nog even aanwijzen.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Nee hoor. Het is maar net wat je onder pleiten verstaat. Het woordje pleiten is een beetje besmet, daarom wil ds. De Heer het niet gebruiken. En het staat niet in de Bijbel m.b.t. ongelovigen en de doop.henriët schreef:waarbij je ook ziet dat onder de leden van de GG veel verwarring en uit-elkaar-gevoel gaat ontstaan..memento schreef:Toch is het verschil wél zo groot, dat de één (ds. de Heer) zegt dat je niet kan pleiten op je doop, terwijl de ander (citaat ds. Driessen) zegt dat je wél kan pleiten op je doop.Tiberius schreef:Nee hoor dat ontken ik niet.Afgewezen schreef:@Tiberius, je wilt toch niet ontkennen dat er binnen de GG verschillend wordt omgegaan met de kinderdoop?
Maar de verschillen zijn nu ook weer niet zo groot als hier zonder blikken of blozen gesuggereerd wordt.
Huisman heeft het heel de tijd over de rijkdom van de doop etc. Kan hij nog één keer goed uitleggen wat voordeel een gedoopt kind heeft boven een ongedoopt kind? Als dat nu eens duidelijk wordt dan blijkt waar de verschillen zitten.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Er staat overigens nog een vraag van Afgewezen voor je open.memento schreef:Toch is het verschil wél zo groot, dat de één (ds. de Heer) zegt dat je niet kan pleiten op je doop, terwijl de ander (citaat ds. Driessen) zegt dat je wél kan pleiten op je doop.Tiberius schreef:Nee hoor dat ontken ik niet.Afgewezen schreef:@Tiberius, je wilt toch niet ontkennen dat er binnen de GG verschillend wordt omgegaan met de kinderdoop?
Maar de verschillen zijn nu ook weer niet zo groot als hier zonder blikken of blozen gesuggereerd wordt.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Alle predikanten die een onbekeerde oproepen om te pleiten op de doop, veronderstellen kennelijk dat de dode zondaar het vermogen heeft om dat te doen. Vooral omdat dit pleiten in dergelijke oproepen altijd samenhangt met het bidden om bekering.Tiberius schreef:Ik zie niet precies waar ds. Driessen zegt, dat een dode zondaar het vermogen heeft om te pleiten op zijn doop. Daar gaat het tenslotte om in het artikel van ds. De Heer.
Misschien kan je dat dan nog even aanwijzen.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Ik vraag niet waar "alle" predikanten vermogens in een dode zondaar leggen, daar ken ik er ook wel genoeg van, ja.Afgewezen schreef:Alle predikanten die een onbekeerde oproepen om te pleiten op de doop, veronderstellen kennelijk dat de dode zondaar het vermogen heeft om dat te doen. Vooral omdat dit pleiten in dergelijke oproepen altijd samenhangt met het bidden om bekering.Tiberius schreef:Ik zie niet precies waar ds. Driessen zegt, dat een dode zondaar het vermogen heeft om te pleiten op zijn doop. Daar gaat het tenslotte om in het artikel van ds. De Heer.
Misschien kan je dat dan nog even aanwijzen.
Maar ik vraag specifiek naar waar ds. Driessen dat doet.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Ik denk niet dat je het moet bagataliseren. Er is heel veel verwarring over. Je hoeft toch alleen maar hier te kijken met alle visies en de manier waarop met de kinderdoop wordt omgegaan, ja zelfs wordt afgeschreven door sommigen.Erasmiaan schreef: Nee hoor. Het is maar net wat je onder pleiten verstaat. Het woordje pleiten is een beetje besmet, daarom wil ds. De Heer het niet gebruiken. En het staat niet in de Bijbel m.b.t. ongelovigen en de doop.
En hoe komt het dat op zoveel Daniel conferenties de vragen juist over Doop, Avondmaal ......... over bekering en wedergeboorte gaan? Keer op keer dezelfde vragen.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Je probeert te harmoniseren, wat in dezen haaks op elkaar staat. Lees nogmaals het citaat van ds. Driesen (die hierin de klassiek-gereformeerde leer verwoord, en ook de klassiek-GG lijn, ipv de GGiN-lijn die ds. de Heer introduceert):Tiberius schreef:Ik zie niet precies waar ds. Driessen zegt, dat een dode zondaar het vermogen heeft om te pleiten op zijn doop. Daar gaat het tenslotte om in het artikel van ds. De Heer.
Misschien kan je dat dan nog even aanwijzen.
Maar dan zeg ik toch: strijk eens over je voorhoofd. Dan is je hand nat. Want doopwater droogt nooit op. Dat blijft altijd geldig,je leven lang! Onze NGB zegt daarvan: onze Doop is niet alleen van nut, zolang het doopwater op ons is, maar ook al de tijd van ons leven. Vraag ootmoedig daarop pleitend,bedelend als een arme zondaar, aan de HEERE, of Hij met Zijn Heilige Geest wil binnendringen in je leven en je leven nieuw wil maken.
Het gaat hier om mensen die nog onbekeerd zijn (zoals te zien aan de onderstreepte zin, wie hieraan twijfelt leze verder het hele boekje van ds. Driessen). Hij zegt hiermee, nog lang voordat ds. de Heer überhaubt predikant was, dat men (ook onbekeerden) mag pleiten op de beloften. Zoals zovelen met hem in de GG gedaan hebben.
PS> De vraag over "vermogens leggen in de zondaar" is een verkeerde vraag. Juist pleiten op Gods belofte is een daad van wanhoop aan zichzelf. Wie pleitend op Gods beloften tot God komt, erkent daarmee immers dat zijn zaligheid van God afhankelijk is, van hetgeen God beloofd heeft. Daarom moet en mag de oproep tot allen klinken: Ga tot God, pleitend op je beloften. Zelf heb je niets, alleen maar zonden. Zelf kan je niets, dan alleen ongerechtigheid voortbrengen. Ga daarom tot God, pleitend op Zijn beloften. Dat is je enige hoop.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Dank je voor je antwoord op de vraag of een arme zondaar mag pleiten.memento schreef:Je probeert te harmoniseren, wat in dezen haaks op elkaar staat. Lees nogmaals het citaat van ds. Driesen (die hierin de klassiek-gereformeerde leer verwoord, en ook de klassiek-GG lijn, ipv de GGiN-lijn die ds. de Heer introduceert):Tiberius schreef:Ik zie niet precies waar ds. Driessen zegt, dat een dode zondaar het vermogen heeft om te pleiten op zijn doop. Daar gaat het tenslotte om in het artikel van ds. De Heer.
Misschien kan je dat dan nog even aanwijzen.
Maar dan zeg ik toch: strijk eens over je voorhoofd. Dan is je hand nat. Want doopwater droogt nooit op. Dat blijft altijd geldig,je leven lang! Onze NGB zegt daarvan: onze Doop is niet alleen van nut, zolang het doopwater op ons is, maar ook al de tijd van ons leven. Vraag ootmoedig daarop pleitend,bedelend als een arme zondaar, aan de HEERE, of Hij met Zijn Heilige Geest wil binnendringen in je leven en je leven nieuw wil maken.
Het gaat hier om mensen die nog onbekeerd zijn (zoals te zien aan de onderstreepte zin, wie hieraan twijfelt leze verder het hele boekje van ds. Driessen). Hij zegt hiermee, nog lang voordat ds. de Heer überhaubt predikant was, dat men (ook onbekeerden) mag pleiten op de beloften. Zoals zovelen met hem in de GG gedaan hebben.
PS> De vraag over "vermogens leggen in de zondaar" is een verkeerde vraag. Juist pleiten op Gods belofte is een daad van wanhoop aan zichzelf. Wie pleitend op Gods beloften tot God komt, erkent daarmee immers dat zijn zaligheid van God afhankelijk is, van hetgeen God beloofd heeft.
Nu nog graag een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag, namelijk of een dode zondaar erop kan pleiten.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Tiberius, je draait eromheen. Ik zeg dat "alle dominees die een onbekeerde oproepen tot het pleiten op de doop" kennelijk bij een onbekeerde dit vermogen veronderstellen. Jouw opmerking dat je "er daar wel genoeg van kent" slaat dan ook nergens op.Tiberius schreef:Ik vraag niet waar "alle" predikanten vermogens in een dode zondaar leggen, daar ken ik er ook wel genoeg van, ja.Afgewezen schreef:Alle predikanten die een onbekeerde oproepen om te pleiten op de doop, veronderstellen kennelijk dat de dode zondaar het vermogen heeft om dat te doen. Vooral omdat dit pleiten in dergelijke oproepen altijd samenhangt met het bidden om bekering.
Maar ik vraag specifiek naar waar ds. Driessen dat doet.
Het stukje van ds. Driessen is typisch een oproep om te pleiten op je doop (over je voorhoofd strijken) aan een onbekeerde, die dan moet vragen om levensvernieuwing. Wat wil je daar nog aan uitgelegd hebben?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 28 jun 2011, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Elke dode zondaar is een arme zondaar. In de prediking wordt dat - als het goed is - aangewezen, en hem aangezegd dat in God zijn enige redding mogelijk is.Tiberius schreef:Dank je voor je antwoord op de vraag of een arme zondaar mag pleiten.
Nu nog graag een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag, namelijk of een dode zondaar erop kan pleiten.
Ga tot God, pleitend op je beloften. Zelf heb je niets, alleen maar zonden. Zelf kan je niets, dan alleen ongerechtigheid voortbrengen. Ga daarom tot God, pleitend op Zijn beloften. Dat is je enige hoop.
Klopt. Maar ik denk dat de achterliggende gedachte is, dat in de visie van sommigen er binnen de GG (iig onder predikanten) niet verschillend gedacht wordt op theologisch gebied. Wie uitgaat van die stelling, zal proberen alle tegenstrijdige geluiden te harmoniseren.Afgewezen schreef:Het stukje van ds. Driessen is typisch een oproep om te pleiten op je doop (over je voorhoofd strijken) aan een onbekeerde, die dan moet vragen om levensvernieuwing. Wat wil je daar nog aan uitgelegd hebben?
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
@ Tiberius
is een dode zondaar niet hetzelfde als een arme zondaar?
is een dode zondaar niet hetzelfde als een arme zondaar?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Het stukje van ds. Driessen suggereert dat wel, ja.Tiberius schreef:Nu nog graag een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag, namelijk of een dode zondaar erop kan pleiten.
Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Ik lees uitdrukkingen als "ootmoedig vragen", "pleiten, bedelen als een arme zondaar".Afgewezen schreef:Tiberius, je draait eromheen. Ik zeg dat "alle dominees die een onbekeerde oproepen tot het pleiten op de doop" kennelijk bij een onbekeerde dit vermogen veronderstellen. Jouw opmerking dat je "er daar wel genoeg van kent" slaat dan ook nergens op.Tiberius schreef:Ik vraag niet waar "alle" predikanten vermogens in een dode zondaar leggen, daar ken ik er ook wel genoeg van, ja.Afgewezen schreef:Alle predikanten die een onbekeerde oproepen om te pleiten op de doop, veronderstellen kennelijk dat de dode zondaar het vermogen heeft om dat te doen. Vooral omdat dit pleiten in dergelijke oproepen altijd samenhangt met het bidden om bekering.
Maar ik vraag specifiek naar waar ds. Driessen dat doet.
Het stukje van ds. Driessen is typisch een oproep om te pleiten op je doop (over je voorhoofd strijken) aan een onbekeerde, die dan moet vragen om levensvernieuwing. Wat wil je daar nog aan uitgelegd hebben?
Dat lijken me geen vruchten van een mens in zijn natuurstaat en volgens mij is dat ook hetgeen ds. De Heer in zijn artikel aangeeft.
Maar goed, laat verder dan maar.