Herziene psalmberijming.

huisman

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Op de moeilijke momenten van het leven kun je ook aan een gezang veel hebben...
Natuurlijk is dat waar (b.v. Amazing Grace, Eens was ik een vreemdeling enz. ) Maar toch hoop ik dat juist ook onze jonge mensen de waarde en de rijkdom van de Psalmen (leren) kennen.

@ Refo Het citaat van die 30000 liedjes komt van de samensteller van de gele bundel dus niet van een tegenstander van geestelijke liederen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion

Bericht door albion »

Laat een ieder deze zin uit dit artikel overdenken.

Bij puntuit stond nu de uitslag van het geestelijk lied. De winares : Anneke Haasse uit Rjssen schreef een lied naar psalm 103 op de wijs van de Lofzang van Maria.

Misschien komt er een bundeltje van al de liederen die gedicht zijn voor deze wedstrijd?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Upquark

Bericht door Upquark »

Laatst hoorde ik op de RO psalm 23 gezongen worden. Schitterend uiteraard, maar wat was het geval? Alleen vers 1 en 3 werden gezongen! Dan denk ik dus: waar zijn we nu helemaal mee bezig!

Ds. C. Harinck noemt 23 de parel onder de psalmen. Dan was dit dus 2/3e parel...

Of een nieuwe berijming hier iets aan kan doen betwijfel ik; volgens mij blijven we toch wel aanprutsen met de psalmen, wat er ook gebeurt!

Sorry, ik ben boos.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Upquark schreef:Laatst hoorde ik op de RO psalm 23 gezongen worden. Schitterend uiteraard, maar wat was het geval? Alleen vers 1 en 3 werden gezongen! Dan denk ik dus: waar zijn we nu helemaal mee bezig!

Ds. C. Harinck noemt 23 de parel onder de psalmen. Dan was dit dus 2/3e parel...

Of een nieuwe berijming hier iets aan kan doen betwijfel ik; volgens mij blijven we toch wel aanprutsen met de psalmen, wat er ook gebeurt!

Sorry, ik ben boos.
De bermijng van 1968 is minder breedsprakig dan die van 1773 en heeft dus minder verzen. Psalm 119 ging van 88 naar 66 verzen. Daar zal ´t niet aan liggen. Als we selectief blijven omgaan met de psalmen, ligt dat inderdaad vooral aan onszelf. Het bloemlezen (een 18e-eeuwse gewoonte) zit er bij ons blijkbaar inmiddels goed ingebakken.
~~Soli Deo Gloria~~
Marco

Bericht door Marco »

Hendrikus schreef:
Upquark schreef:Laatst hoorde ik op de RO psalm 23 gezongen worden. Schitterend uiteraard, maar wat was het geval? Alleen vers 1 en 3 werden gezongen! Dan denk ik dus: waar zijn we nu helemaal mee bezig!

Sorry, ik ben boos.
De bermijng van 1968 is minder breedsprakig dan die van 1773 en heeft dus minder verzen. Psalm 119 ging van 88 naar 66 verzen. Daar zal ´t niet aan liggen. Als we selectief blijven omgaan met de psalmen, ligt dat inderdaad vooral aan onszelf. Het bloemlezen (een 18e-eeuwse gewoonte) zit er bij ons blijkbaar inmiddels goed ingebakken.
Dat zal zo zijn. Maar psalm 119 is óók een parel in de psalmenbundel. Maar alle 66 coupletten zingen..?

Heb het wel meegemaakt dat een predikant zijn preek begon met: "Als amenlied zingen we na de preek psalm 119 in zijn geheel... maar dat ging toch maar niet door.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Marco schreef: Heb het wel meegemaakt dat een predikant zijn preek begon met: "Als amenlied zingen we na de preek psalm 119 in zijn geheel... maar dat ging toch maar niet door.
De schoonvader van mijn tante las na het bruiloftsdinér, heel psalm 119 onberijmd :oO :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:
Marco schreef: Heb het wel meegemaakt dat een predikant zijn preek begon met: "Als amenlied zingen we na de preek psalm 119 in zijn geheel... maar dat ging toch maar niet door.
De schoonvader van mijn tante las na het bruiloftsdinér, heel psalm 119 onberijmd :oO :huhu
Waarom?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zita schreef:
Orchidee schreef:
Waarom?
:wiz Geen idee, en iedereen slikte het voor zoete koek :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
jvdg

Bericht door jvdg »

Orchidee schreef:
Zita schreef:
Orchidee schreef:
Waarom?
Mss. als symbool voor een langdurig huwelijk. :tilt
Mara

Bericht door Mara »

Ik was eens met mijn ouders mee naar een zilveren bruiloft van een bevriend echtpaar. Nadat iedereen voorzien was van koffie en gebak, stelde de bruidegom voor om te gaan zingen. Nou dat was mooi.
Maar vervolgens gingen de gasten 1 voor 1 ook hun lievelingspsalm opgeven.
De hele avond werd er alleen maar gezongen. :oO
Ik zat daar als jong meisje bij, het was zo saai. :ouin
Ik had me er iets heel anders van voorgesteld.
Later zei de bruid tegen mijn moeder, ik vond het teveel, maar ik durfde het niet te stoppen.
eigenlijk een posting voor topic geestelijke chantage :)
Soms weet je dat iets "over de top is", maar je durft er niets van te zeggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

jvdg schreef:
Orchidee schreef:
Zita schreef: Waarom?
Mss. als symbool voor een langdurig huwelijk. :tilt
Wie weet ;) , ze zijn inmiddels ruim 40 jaar getrouwd :super
albion

Bericht door albion »

Hoorde ik een paar weken geleden in een uitleg van de HC, waarvan acte:
Zondag 25 schreef: Wij hebben dan het woord sacrament in onze kerk en godsgeleerdheid behouden, en wij behouden 't nog, omdat het nu in 't rein is, en, mogelijk, om des te verstaanbaarder te blijven, schoon het zeer te wensen ware, dat men, in 't tedere stuk van den godsdienst, zich altoos van bijbelse uitdrukkingen bediend had, en nog bediende. Wie toch wist de beste woorden, dan de onfeilbare Geest, die zaken ingaf, waarom de voorzichtige hervormer Zanchius aan de Heidelbergse godsgeleerden aldus schreef: "Nieuwe woorden, nieuwe namen, nieuwe spreekwijzen in de kerk, plegen ook nieuwe leerstukken mede te brengen, en aan scheurziek en onervaren mensen gelegenheid te geven, om nieuwe zaken uit te vinden."
refo

Bericht door refo »

albion schreef:Hoorde ik een paar weken geleden in een uitleg van de HC, waarvan acte:
Zondag 25 schreef: Wij hebben dan het woord sacrament in onze kerk en godsgeleerdheid behouden, en wij behouden 't nog, omdat het nu in 't rein is, en, mogelijk, om des te verstaanbaarder te blijven, schoon het zeer te wensen ware, dat men, in 't tedere stuk van den godsdienst, zich altoos van bijbelse uitdrukkingen bediend had, en nog bediende. Wie toch wist de beste woorden, dan de onfeilbare Geest, die zaken ingaf, waarom de voorzichtige hervormer Zanchius aan de Heidelbergse godsgeleerden aldus schreef: "Nieuwe woorden, nieuwe namen, nieuwe spreekwijzen in de kerk, plegen ook nieuwe leerstukken mede te brengen, en aan scheurziek en onervaren mensen gelegenheid te geven, om nieuwe zaken uit te vinden."
Psalmen in het bijbels Hebreeeuws zingen lijkt me toch wel errug moeilijk in te voeren.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:
albion schreef:Hoorde ik een paar weken geleden in een uitleg van de HC, waarvan acte:
Psalmen in het bijbels Hebreeeuws zingen lijkt me toch wel errug moeilijk in te voeren.
Wil je het beter weten dan de hervormer Zanchius, refo? Wat hij zegt klopt toch?

We hoeven de psalmen niet te zingen in het Hebreeuws, want God heeft het zo bestierd dat ieder volk zijn eigen taal kreeg.
(En dat kwam niet omdat ze zo goed samenwerkten.)
De Haas

Bericht door De Haas »

[/quote]

(En dat kwam niet omdat ze zo goed samenwerkten.)[/quote]

Willen allen die hier op het forum de gewoonte hebben een zekere 'geheime(?)' boodschap wat kleiner te schrijven hier mee ophouden? Het komt de leesbaarheid van het forum zeker niet ten goede.
Plaats reactie