jvdg schreef:Gian schreef:Ik begrijp dat Ds de Heer meent dat we geen recht hebben om te pleiten. Dat ben ik dan helemaal eens met hem! Of dat gereformeerd is kan ik niet bijhouden.
Waar halen we het uberhaupt vandaan om meer rechten te hebben dan een ongedoopt kind?
Verder ben ik het ook met hem eens dat gelovige ouders een bijzonder voorrecht is. Echter niet om daarop te pleiten lijkt me. Het gaat erom of wij persoonlijk geloven.
Ook ik ben geen dogmaticus, maar ik meen dat jouw visie zoals hier verwoord, mijn hartelijke instemming heeft.
Alleen het verbond heeft zo geen waarde meer.....of zit onze confessie er naast als ze zeggen dat wij onze kinderen dopen op grond van het verbond . Het is eigelijk triest dat ik keer op keer deze catechismusvraag moet citeren op een Refoforum.
Ja de gedoopte heeft wat voor op de ongedoopte omdat God in Zijn eenzijdig souverein welbehagen dat kind in Zijn verbond wilde opnemen.
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.
Daarom konden ook onze Dordse vaders het volgende belijden.
1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)
En de verbondskinderen die wel ouder mogen worden hebben het wonder van de wedergeboorte door de Geest nodig, de afwassing van de zonde door het bloed van Christus. Maar ze mogen daar de HEERE om smeken op grond van de beloften die God bij de doop heeft gedaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.