Marieke schreef:marnikov schreef:Getuigen van geloof op deze manier, wordt dat nu gedaan om zelfbevestiging te krijgen of om een ongelovige jaloers te maken of om Christus te verheerlijken?
Ik heb het vanavond ook eens gekeken. Geprobeerd niets aan te trekken van de entourage

Dat lukte niet helemaal, maar ik heb m'n best ervoor gedaan.
Ik geloof dat het beste plekje is zoals het staat in psalm 65: "de lofzang is
in stilheid tot U, o God.."
De tempel- en synagogediensten uit het OT waren alles behalve vrij van entourage. Ik denk dat we die entourage niet te gemakkelijk moeten afschrijven.
Het gevaar is zo groot dat je op dergelijke avonden door emotie en door zenuwen alleen nog maar met jezelf bezig bent.
Mee eens. Helaas is in onze samenleving ervaring en emotie het grote paradigma (in plaats van vroeger, waarin geld/status/macht het belangrijkst waren). Waar emotie/ervaring de overhand krijgt, raakt het Woord op de achtergrond. Dat is in evangelische kringen zo, dat is - vrees ik - bij HC zo, en dat is ook in over-bevindelijke kringen zo. De 3-slag kennis, toestemmen en vertrouwen wordt dan vervangen door ervaren.
En zou die jongen echt hebben zitten wachten op het bevestigingsgebed van de dominee? Als het goed is, niet.
Natuurlijk kan het zijn "hoort wat God mij deed ondervinden", maar op deze wijze gaat mij te ver.
Ik heb hier ook grote moeite mee. Veel getuigenissen zijn erg oppervlakkig, en geven - naar ik vrees - eerder stem aan een psychologische koersverandering in iemands leven, dan aan een ware bekering tot God. Zoiets bevestigen, zonder onder 4 ogen met iemand te spreken, waarbij je ook de mogelijkheid hebt om door te vragen, lijkt me alles behalve verstandig.
Ik heb een collega die graag naar deze avonden gaat en ook die getuigenissen heel indrukwekkend vindt.
Tegelijkertijd heeft die collega een grote afkeer van boeken met bekeringsgeschiedenissen.
Ik zie het verschil niet zo

Persoonlijk vind ik het psychisch ongezond gedrag, wanneer mensen de neiging hebben hun bekering tot in de details gemakkelijk voor een groot publiek uit de doeken te doen. Zulke dingen zijn - als het goed is - uiterst teer. Net als het ongepast is, om de intieme omgang tussen man en vrouw breed publiek uit te meten, zo is dat ook zo als het gaat om de intieme omgang met God.
Dat wil niet zeggen dat daarover niet gesproken mag (en moet) worden. Maar wel op een gepaste manier. Getuigenissen komen mij vaak erg oppervlakkig over, enkele uitzonderingen daargelaten. Soms indrukwekkend wat er aan de buitenkant veranderde. Maar een grote verandering aan de buitenkant is nog geen ware bekering.
Een afkeer van bekeringsgeschiedenissen kan ik wel begrijpen, maar is denk ik niet terecht. Hoewel het zo is, dat helaas veel bekeringsgeschiedenissen overdreven bijzonder is (zodat je vragen gaat stellen of betreffende vrouwen ook gewoon moeder zijn geweest, en naast alle vromigheden ook gewoon de was deden en in de keuken stonden). Soms wordt een geloofsleven verwoord, met allerlei stichtelijkheden, maar zonder dat het overloopt van Christus. Maar gelukkig zijn er ook goede voorbeelden. Een voorbeeld is het boek wat Jonathan Edwards schreef, waarin hij bekeringsgeschiedenissen verhaalt ten tijde van de Great Awakening. In het NL vertaald onder de titel: Die God leeft nog.
M.i. kenmerkt een goede bekeringsgeschiedenis zich door:
1. Het gaat om gewone mensen, iets wat ook merkbaar is in het boek.
2. Christus staat centraal. Ellendekennis, zoals dat een onderdeel is van elke ware bekering, speelt wel een rol, maar slechts een middel om (steeds weer) uit te komen bij Christus, en Zijn wonderlijke zondaarsliefde te bejubelen en te bewonderen.
3. De bekering is zo min mogelijk gestyleert en ingepast in een bepaald model, maar gewoon worden de eerlijke feiten weergegeven, ook al botsen die soms met onze ideeën van hoe het zouden moeten gaan (bv Augustinus bekering is zijn belijdenissen).