Getuigenis van geloof

stedeling

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door stedeling »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:[Ja. En ik kan de vorm niet los zien van de inhoud, zeker niet in dat geval. Ongelooflijk dat jij zo kritiekloos bent. Notabene neemt hij niet eens de moeite om even een stropdas om te doen. De jeugd verwacht dat juist van een predikant. Wat dat betreft heb ik meer respect voor ds. Simons. En dan mag de dominee ook nog even zo'n getuigenis 'inzegenen'. Er komt geen enkele kritiek (want stel je voor). Ik denk dat ik geen woord teveel zeg als ik zeg dat men daar de bloemhoven ingejaagd wordt.
Ik ben helemaal niet kritiekloos.Dat weet je.
Maar ik probeer er op te wijzen dat de inhoud beoordeeld moet worden.
En die lezing was voluit bijbels.Ik hoor graag bewijzen van jou als dat niet zo is.
En de rest?
Veel bijzaak. Eerder heb ik aangegeven dat een getuigenis van mij ook niet hoeft. Ergens vind ik het ook jammer dat Jijdaar dit doet. De jongeren moeten hierin tegen zichzelf beschermd worden.
Waarbij ik aangeef, er inhoudelijk niets van durft te zeggen. Daarin kunnen we beter de DL maar volgen dat een ieder die belijd Hem te kennen, te houden voor een gelovige in het oordeel der liefde.

Een stropdas zie ik ook liever, daarmee ben ik ook opgegroeid en is binnen onze kringen (nog) gewoon, maar doet natuurlijk geen afbreuk aan de Boodschap.

Ik denk dat BJD de ander kant goed schetst. Ik weet dat er over de vorm ter rechterzijde soms ook terechte vragen gesteld worden. Maar ook daar: het gaat om de inhoud. En als de Geest er in mee komt, verbleekt de vorm en en krijgt de Boodschap werkelijk inhoud!
Laten we het dan over de inhoud hebben.
In hoofdlijnen heb ik 2 bezwaren tegen de inhoud van de lezing:

1. het verbondsautomatisme waarmee deze lezing doortrokken is (zie oa ook de 1 op 1 relatie die hij legt tussen doop en borg voor de schuld, en zijn zienswijze op de belijdenis des geloofs).

2. het ontbreken van een stukje ellendekennis zonder daarbij in de dogmatische discussie te treden of dit ingekaderd dient te worden in het stuk van de verlossing ja of te nee of dat het een voorwaarde voor of een vrucht van het geloof is.

Daarnaast zie ik een behoorlijk kerkelijk (GG) probleem, die er altijd heeft bestaan maar door deze lezing zeker niet minder is geworden... Maar dat is een andere discussie.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef: Ja. En ik kan de vorm niet los zien van de inhoud, zeker niet in dat geval. Ongelooflijk dat jij zo kritiekloos bent. Notabene neemt hij niet eens de moeite om even een stropdas om te doen. De jeugd verwacht dat juist van een predikant. Wat dat betreft heb ik meer respect voor ds. Simons. En dan mag de dominee ook nog even zo'n getuigenis 'inzegenen'. Er komt geen enkele kritiek (want stel je voor). Ik denk dat ik geen woord teveel zeg als ik zeg dat men daar de bloemhoven ingejaagd wordt.
O help, hij heb geen stropdas voor, dan kan 't ook niet wat wezen....
Nu de discussie over die stropdas gaat.....
Mij maakt dat eerlijk gezegd niet zo uit. Ik lig er niet wakker van. Maar een beetje ontactisch is het wel; want je weet gewoon (althans dat hoor je te weten als GG-ds.) dat juist dáárover weer discussie ontstaat. En dat terwijl je al extra in de gaten wordt gehouden vanwege de HSV-discussie... Kortom: niet handig. En m.i. hoeft het ook niet. Ds. Simons komt ook in driedelig zwart en mag steeds weer terugkomen.
Zelfde geldt voor het faciliteren van dat getuigenis.

Kortom: enige voorzichtigheid als de slangen is niet overbodig. Je weet nu eenmaal dat bepaalde zaken zeer gevoelig liggen. Als het niet om hoofdzaken gaat, moet je je gewoon aanpassen, lijkt me.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
henriët

Bericht door henriët »

stedeling schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:[Ja. En ik kan de vorm niet los zien van de inhoud, zeker niet in dat geval. Ongelooflijk dat jij zo kritiekloos bent. Notabene neemt hij niet eens de moeite om even een stropdas om te doen. De jeugd verwacht dat juist van een predikant. Wat dat betreft heb ik meer respect voor ds. Simons. En dan mag de dominee ook nog even zo'n getuigenis 'inzegenen'. Er komt geen enkele kritiek (want stel je voor). Ik denk dat ik geen woord teveel zeg als ik zeg dat men daar de bloemhoven ingejaagd wordt.
Ik ben helemaal niet kritiekloos.Dat weet je.
Maar ik probeer er op te wijzen dat de inhoud beoordeeld moet worden.
En die lezing was voluit bijbels.Ik hoor graag bewijzen van jou als dat niet zo is.
En de rest?
Veel bijzaak. Eerder heb ik aangegeven dat een getuigenis van mij ook niet hoeft. Ergens vind ik het ook jammer dat Jijdaar dit doet. De jongeren moeten hierin tegen zichzelf beschermd worden.
Waarbij ik aangeef, er inhoudelijk niets van durft te zeggen. Daarin kunnen we beter de DL maar volgen dat een ieder die belijd Hem te kennen, te houden voor een gelovige in het oordeel der liefde.

Een stropdas zie ik ook liever, daarmee ben ik ook opgegroeid en is binnen onze kringen (nog) gewoon, maar doet natuurlijk geen afbreuk aan de Boodschap.

Ik denk dat BJD de ander kant goed schetst. Ik weet dat er over de vorm ter rechterzijde soms ook terechte vragen gesteld worden. Maar ook daar: het gaat om de inhoud. En als de Geest er in mee komt, verbleekt de vorm en en krijgt de Boodschap werkelijk inhoud!
Laten we het dan over de inhoud hebben.
In hoofdlijnen heb ik 2 bezwaren tegen de inhoud van de lezing:

1. het verbondsautomatisme waarmee deze lezing doortrokken is (zie oa ook de 1 op 1 relatie die hij legt tussen doop en borg voor de schuld, en zijn zienswijze op de belijdenis des geloofs).

2. het ontbreken van een stukje ellendekennis zonder daarbij in de dogmatische discussie te treden of dit ingekaderd dient te worden in het stuk van de verlossing ja of te nee of dat het een voorwaarde voor of een vrucht van het geloof is.

Daarnaast zie ik een behoorlijk kerkelijk (GG) probleem, die er altijd heeft bestaan maar door deze lezing zeker niet minder is geworden... Maar dat is een andere discussie.

ad 1) hier zit je echt helemaal mis mee!! ik zou zeggen, luister opnieuw en lees het doopsformulier en HC vr/antw 74. Deze lezing is absoluut NIET doortrokken van verbondsautomatisme.
ad 2) ook hierin ga je de mist in, luister opnieuw!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Nu de discussie over die stropdas gaat.....
Mij maakt dat eerlijk gezegd niet zo uit. Ik lig er niet wakker van. Maar een beetje ontactisch is het wel; want je weet gewoon (althans dat hoor je te weten als GG-ds.) dat juist dáárover weer discussie ontstaat. En dat terwijl je al extra in de gaten wordt gehouden vanwege de HSV-discussie... Kortom: niet handig. En m.i. hoeft het ook niet. Ds. Simons komt ook in driedelig zwart en mag steeds weer terugkomen.
Zelfde geldt voor het faciliteren van dat getuigenis.

Kortom: enige voorzichtigheid als de slangen is niet overbodig. Je weet nu eenmaal dat bepaalde zaken zeer gevoelig liggen. Als het niet om hoofdzaken gaat, moet je je gewoon aanpassen, lijkt me.
Als we hier dan toch over verder praten.. :)

Ik geloof niet dat je dit zo kunt stellen.
De christelijke vrijheid kent inderdaad twee kanten:
- de vrijheid van de christen (Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.)
- de vrijwillige(!) binding in het eigen geweten vanwege de broeder (Doch gijlieden, alzo tegen de broeders zondigende, en hun zwak geweten kwetsende, zondigt tegen Christus.)

Maar ik geloof dat deze dingen niet twee gelijke elementen zijn, waar jouw reactie wel vanuit gaat. De binding gebeurt altijd vanuit de basis van de christelijke vrijheid. Dat staat voorop (Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft). En in alle gewetenskwesties (de das lijkt me héél erg duidelijk in die categorie te vallen) moet de vrijheid voorop staan. Voor de persoon die de keuze moet maken (wat betekent het dat ik vrij ben in het geweten?) maar vooral is dit een oproep voor de personen die met de keuze moeten omgaan (wat betekent het dat hij vrij is in het geweten?).
In het geval van deze das vind ik dat we op het moment absoluut falen in het beoefenen van die christelijke vrijheid.

Natuurlijk is het waar dat er dan ook nog de kant is van de vrijwillige binding in het geweten. Paulus zal in de eeuwigheid geen afgodenvlees eten, mocht dat zijn broeder ergeren. Dat is een prachtige keuze, juist omdat die vanuit de vrijheid wordt gemaakt! Dat is de echte vervulling van christelijke vrijheid: liefde. Het is niet voor niks dat in het mooiste pleidooi voor christelijke vrijheid (Galaten 5) dit erbij wordt genoemd:
Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.
Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.

Dus die binding waar jij op doelt is er zeker. Maar we maken daar nu een nieuwe wet van. Dat is mijn probleem met de situatie. Die binding moet altijd uit de vrijheid opkomen, maar komt nu voort uit een algemene gedachte dat het ergernis opwekt en 'hij zich dus wel moet aanpassen'. Paulus heeft deze binding nooit bedoeld dat de 'zwakken' daar dan de sterken op kunnen gaan wijzen! Dat is echt een misverstaan van de fundamentele vrijheid die er is voor elke christen. De binding moet opkomen uit de vrije(!) en individuele keuze van een vrije christen. Lees bijv. Luthers prachtige boekje over de vrijheid van een christen.

De reden waarom ik hier uitgebreid op reageer is niet omdat ik die das zo belangrijk vind. Maar wel omdat ik geloof dat we in de gereformeerde gezindte maar heel weinig aandacht hebben voor het echt functioneren van de christelijke vrijheid. Waarom is er in dit soort kleine discussietjes niemand die in de bres gaat staan (zoals Paulus dat deed) voor de christelijke vrijheid? Vrij, vrij, vrij in Christus! Vrij in het geweten! Vrij, ook waar de zwakke (zo noemt Paulus het) broeder zich misschien gebonden weet. Ik ben bang dat het komt omdat we het zicht erop een beetje zijn kwijtgeraakt. Op de grote vrijheid die er is voor elke ware christen. En nogmaals: ook Luther bond zich weer, juist vanwege de liefde. Zo ook Paulus, als hij de Joden een Jood wordt, enz (1 Kor. 9).
Maar allebei vanuit een vurig pleidooi voor vrijheid, die de basis is. En dat mis ik ten enemale in héél erg veel discussies in de geref. gezindte op het moment. Er is maar heel weinig vrijheid, er is vaak geen millimeter speling. En dan gaat het misschien niet eens alleen om uiterlijke dingen; misschien ook wel vrijheid in een stuk geloofsverwoording.
We zijn heel erg overtuigd van de noodzaak om je te binden om de wil van de broeder. Maar zijn we even overtuigd van de geweldig grote woorden die Paulus in de strijd gooit als hij vecht voor de christelijke vrijheid?

Dus misschien moeten we ook niet eens te lacherig doen over de discussie over het ontbreken van de das. Want het gaat hier om iets heel wezenlijks. Niet in die das, maar wel in de discussie over het dragen daarvan.
Erasmiaan

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Erasmiaan »

Ik denk dat je de 'christelijke vrijheid' nu uit zijn verband trekt. Paulus doel in de Galatenbrief is om de leer van vrije genade te laten schitteren en het zalig worden door de werken der wet volledig af te snijden. Lees Galaten 4 maar eens, wat hier direct aan vooraf gaat, en waar het vers over de 'christelijke vrijheid' een sluitstuk op is. Maar ook de verzen na Galaten 5:1. Het gaat hier over de Christelijke vrijheid waarin Christus ons geplaatst heeft mbt. het onderhouden van de wet om zalig te worden! Wij hoeven en mogen ons niet meer aan die regeltjes te houden om er onze zaligheid mee te verdienen, of in het oog te houden. Christenen zijn vrij van de wet (der ceremonieën en der zeden) om hun zaligheid te verdienen. Die wet is immers volkomen gehouden en vervuld. Dát is de christelijke vrijheid. Dat betekent niet dat we ons niet meer aan allerlei geschreven en ongeschreven regels in het (christelijke) leven moeten houden. Paulus noemt ook regels die in acht moeten worden genomen, bijvoorbeeld over een hoed voor de vrouwen. Dat stond daarvoor ook nog niet in de Bijbel.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Paulus doel in de Galatenbrief is om de leer van vrije genade te laten schitteren en het zalig worden door de werken der wet volledig af te snijden. Lees Galaten 4 maar eens, wat hier direct aan vooraf gaat, en waar het vers over de 'christelijke vrijheid' een sluitstuk op is. Maar ook de verzen na Galaten 5:1. Het gaat hier over de Christelijke vrijheid waarin Christus ons geplaatst heeft mbt. het onderhouden van de wet om zalig te worden! Wij hoeven en mogen ons niet meer aan die regeltjes te houden om er onze zaligheid mee te verdienen, of in het oog te houden. Christenen zijn vrij van de wet (der ceremonieën en der zeden) om hun zaligheid te verdienen. Die wet is immers volkomen gehouden en vervuld. Dát is de christelijke vrijheid.
Mee eens.
Dat betekent niet dat we ons niet meer aan allerlei geschreven en ongeschreven regels in het (christelijke) leven moeten houden. Paulus noemt ook regels die in acht moeten worden genomen, bijvoorbeeld over een hoed voor de vrouwen. Dat stond daarvoor ook nog niet in de Bijbel.
Niet mee eens. Paulus spreekt met het gezag van een apostel. Hij is iemand die onder directe inspiratie van de Geest Gods Woord spreekt, en dus ook in bepaalde zaken (zoals het hoedje) de wil van God duidelijk maakt.

Ik zie echter in Paulus brieven nergens de oproep om ons, hoewel vrij zijnde van de wet en hebbende christelijke vrijheid, ons toch aan menselijke wetjes en regeltjes te houden. Jongere heeft gelijk in zijn betoog over de christelijke vrijheid, dat hij dit ook en met name op uiterlijke wetjes en regeltjes betrekt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Niet mee eens. Paulus spreekt met het gezag van een apostel. Hij is iemand die onder directe inspiratie van de Geest Gods Woord spreekt, en dus ook in bepaalde zaken (zoals het hoedje) de wil van God duidelijk maakt.
Dat is zo, maar het gaat erom dat een kerk dingen mag regelen, regels mag stellen. Paulus is ons hierin een voorbeeld.
Ik zie echter in Paulus brieven nergens de oproep om ons, hoewel vrij zijnde van de wet en hebbende christelijke vrijheid, ons toch aan menselijke wetjes en regeltjes te houden. Jongere heeft gelijk in zijn betoog over de christelijke vrijheid, dat hij dit ook en met name op uiterlijke wetjes en regeltjes betrekt.
Dus de kerk mag niet regelen dat zondagsmiddags de Heiderlberger Catechismus behandeld wordt? De kerk mag niet regelen dat de wet 's morgens geregeld wordt? Als in een gemeente gewoon is dat een ouderling de wet leest en de predikant gaat dat ineens doen, dan mag hij daar niet op aangesproken worden? Het zou een mooie boel worden! Ik denk dat we op moeten passen met een beroep op de christelijke vrijheid en dat we dat begrip moet reserveren voor de geestelijke betekenis die het heeft.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Niet mee eens. Paulus spreekt met het gezag van een apostel. Hij is iemand die onder directe inspiratie van de Geest Gods Woord spreekt, en dus ook in bepaalde zaken (zoals het hoedje) de wil van God duidelijk maakt.
Dat is zo, maar het gaat erom dat een kerk dingen mag regelen, regels mag stellen. Paulus is ons hierin een voorbeeld.
Dus de kerk mag niet regelen dat zondagsmiddags de Heiderlberger Catechismus behandeld wordt? De kerk mag niet regelen dat de wet 's morgens geregeld wordt? Als in een gemeente gewoon is dat een ouderling de wet leest en de predikant gaat dat ineens doen, dan mag hij daar niet op aangesproken worden? Het zou een mooie boel worden! Ik denk dat we op moeten passen met een beroep op de christelijke vrijheid en dat we dat begrip moet reserveren voor de geestelijke betekenis die het heeft.
Je noemt voorbeelden van kerk-orderlijke dimensie. Natuurlijk is het goed als er binnen de kerk afspraken gemaakt worden, die de orde waarborgen.

Maar het vraagstuk: Mag een predikant ergens een lezing geven zonder stropdas? is natuurlijk geen kerk-orderlijke zaak. Het gaat dan puur om de regel: een predikant moet - vinden sommigen - altijd een stropdas dragen. Dat is in wezen heersen over het geweten van een ander, en de ander veroordelen terwijl hij in christelijke vrijheid staat.

M.i. is een predikant trouwens altijd gehouden om zijn eigen christelijke vrijheid niet uit te oefenen, als dat ook maar enig beletsel kan vormen voor het goede overkomen van het Woord. Als je weet dat iemand zich (onterecht!) ergert als een predikant ergens loopt zónder stropdas, en dat voor hem een beletsel is om nog onbevangen de zondagse preek te beluisteren, dan is m.i. die predikant gehouden zijn ambt voorop te stellen, en dus die stropdas om te doen. ECHTER: Wanneer bepaalde uiterlijkheden zodanig een wet en regel gaan vormen, dat ze nodig geacht worden tot zaligheid (iemand die zus en zo niet doet, kan nooit echt bekeerd zijn), dan heeft een predikant juist in zijn ambt het volste recht (ja, zelfs de plicht), deze opvatting als zonde aan te wijzen, en kan hij ter onderstreping van zijn woorden zijn daden hierop aanpassen. Concreet: Als het zo zou zijn, dat mensen echt vinden dat een stropdas nodig is tot zaligheid (wat, naar ik hoop, slechts hypothetisch is), zou een predikant er m.i. goed aan doen náást het waarschuwen hiertegen vanaf de kansel, zelf zijn stropdas niet meer om te doen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
Wat zou het voor vreselijks zijn als de wet een keer 's morgens niet werd voorgelezen, maar 's avonds. Of dat een predikant de wet een keer zou voorlezen.of dat 's middags iets anders werd behandeld dan de HC? zou dat schadelijk zijn voor ons zielenheil??
Als je van dit soort dingetjes al ondersteboven raakt, dan mag je je wel na laten kijken door een psycholoog.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Ik denk dat je de 'christelijke vrijheid' nu uit zijn verband trekt. Paulus doel in de Galatenbrief is om de leer van vrije genade te laten schitteren en het zalig worden door de werken der wet volledig af te snijden. Lees Galaten 4 maar eens, wat hier direct aan vooraf gaat, en waar het vers over de 'christelijke vrijheid' een sluitstuk op is. Maar ook de verzen na Galaten 5:1. Het gaat hier over de Christelijke vrijheid waarin Christus ons geplaatst heeft mbt. het onderhouden van de wet om zalig te worden! Wij hoeven en mogen ons niet meer aan die regeltjes te houden om er onze zaligheid mee te verdienen, of in het oog te houden. Christenen zijn vrij van de wet (der ceremonieën en der zeden) om hun zaligheid te verdienen. Die wet is immers volkomen gehouden en vervuld. Dát is de christelijke vrijheid. Dat betekent niet dat we ons niet meer aan allerlei geschreven en ongeschreven regels in het (christelijke) leven moeten houden. Paulus noemt ook regels die in acht moeten worden genomen, bijvoorbeeld over een hoed voor de vrouwen. Dat stond daarvoor ook nog niet in de Bijbel.
Paulus spreekt op meer plaatsen over de christelijke vrijheid, met name in 1 Korinthe en in het laatste deel van de Romeinen-brief.
Ik ben het met je eens dat het in Galaten niet direct in het verband staat van iets waarover we nu spreken, in Korinthe en Romeinen is dat heel duidelijk wèl het geval. Het gaat in de christelijke vrijheid niet alleen om de verhouding tot de rechtvaardigingsleer, maar ook om het geweten.

De vrijheid van een christen heeft dus meerdere consequenties. Ik haal Galaten aan, omdat dat wel in het verband staat van Paulus' brede visie op de vrijheid. En omdat hij hier duidelijk de lijn legt naar de liefde.
Bovendien blijkt uit de tekst die ik uit Galaten 5 aanhaal, dat het wel degelijk ook hier om dit soort praktische zaken kan gaan. Anders zou de hele oproep tot naastenliefde vreemd zijn, dan gaat het puur om de eigen verhouding tot God.
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Ik denk dat we op moeten passen met een beroep op de christelijke vrijheid en dat we dat begrip moet reserveren voor de geestelijke betekenis die het heeft.
Om deze zin er dus even uit te halen; dan heb je denk ik echt een te beperkt begrip van wat de christelijke vrijheid is.
De basis daarvan ligt inderdaad in het volkomen werk van Christus. Daarom heeft het ook alles te maken met de rechtvaardigingsleer en de plaats van onze werken.
Maar de consequenties strekken zich ook heel duidelijk naar het hele leven uit en naar heel concrete situaties. Zie daarvoor het middelste deel van de eerste Korinthebrief en de laatste hoofdstukken van Romeinen. Je doet geen recht aan de christelijke vrijheid door alleen de 'geestelijke betekenis' te noemen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:Ik denk dat we op moeten passen met een beroep op de christelijke vrijheid en dat we dat begrip moet reserveren voor de geestelijke betekenis die het heeft.
Om deze zin er dus even uit te halen; dan heb je denk ik echt een te beperkt begrip van wat de christelijke vrijheid is.
De basis daarvan ligt inderdaad in het volkomen werk van Christus. Daarom heeft het ook alles te maken met de rechtvaardigingsleer en de plaats van onze werken.
Maar de consequenties strekken zich ook heel duidelijk naar het hele leven uit en naar heel concrete situaties. Zie daarvoor het middelste deel van de eerste Korinthebrief en de laatste hoofdstukken van Romeinen. Je doet geen recht aan de christelijke vrijheid door alleen de 'geestelijke betekenis' te noemen.
Jawel. Want die geestelijke betekenis moet je praktisch toepassen. Precies zoals memento zegt: als men vindt dat een dominee zonder stropdas onbekeerd is, dán gaat het fout.

Overigens wel een mooi voorbeeld van Albion (in een ander topic):
Albion schreef:Bij ons op school letten we er wel op. De docenten (m) mogen niet in korte broek voor de klas staan en de docenten (v) mogen niet in topjes voor de klas staan.
Verder stellen we het op prijs dat de leerlingen niet in hun vakantiekleding in de klas verschijnen
Bovendien geven we de leerlingen aan dat ieder vak zijn/haar kledingvoorschriften heeft (iemand die de klanten te woord staat achter de kassa), de politieman etc.
Christelijke vrijheid?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 23 jun 2011, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:
Wat zou het voor vreselijks zijn als de wet een keer 's morgens niet werd voorgelezen, maar 's avonds. Of dat een predikant de wet een keer zou voorlezen.of dat 's middags iets anders werd behandeld dan de HC? zou dat schadelijk zijn voor ons zielenheil??
Als je van dit soort dingetjes al ondersteboven raakt, dan mag je je wel na laten kijken door een psycholoog.
Het gaat hierom dat een predikant op eigen houtje de ongeschreven regels (expres) met voeten treedt. Nu is dat voor een keer niet erg; dat kan een vergissing zijn, of er kan een goede reden zijn.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:
Het gaat hierom dat een predikant op eigen houtje de ongeschreven regels (expres) met voeten treedt. Nu is dat voor een keer niet erg; dat kan een vergissing zijn, of er kan een goede reden zijn.
Het eerste gedeelte van de zin is toch wel in tegenspraak met het tweede gedeelte.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wat mij betreft laten we de strop-discussie overigens verder liggen, ik heb al aangegeven dat ik het aanhaalde omdat het erbij komt, naast andere zaken waar ik problemen mee heb.

En we zouden natuurlijk ook voor de strop in kunnen vullen: vale spijkerbroek, sportschoenen en t-shirt. Ik vraag me af of men dan nog (hoewel naar de aard al onterecht, zoals eerder betoogd) een beroep durft te doen op 'christelijke vrijheid'.

Maar goed, aan stedeling om met de werkelijke discussie verder te gaan!
Plaats reactie