Hendrikus schreef:In oude tijden deden ze 't nog beter: allemaal door elkaar heen.albion schreef:Ander schreef:http://www.refdag.nl/nieuws/hoofdpunten ... bled=false
Ben erg benieuwd. Mooi!
Waarom eigenlijk vastleggen op 1 berijming? las ik ergens. In de Strict Baptist zijn er denk ik over de 1000 hymns met verschillende 'tunes'. En dat is geen probleem.
Kan dat ook niet ingevoerd worden. De ene keer zingen we psalm 42 (Datheen) en de andere keer zingen we Psalm 150 (1773) en dan weer psalm 1 (St. Marnix van Aldegonde) etc.
Iedereen tevreden, toch?
Huygens: ‘Inderdaed, het laet sich onder ons veeltijds aenhooren, als ofter meer gehuylt ofte geschreeuwt dan menschelick ghesongen worde. De toonen luyden dwars onder een, als gevogelte van verscheide becken. De maten stryden als putemmers, d'een dalende sooveel d'ander rijst. Daer wert om 't seerste uytgekreten, alsof 't een sake van overstemminge waere.'
Inderdaad, jij zingt Datheen, je linker buurman Marnix, je rechter buurvrouw Meeuse, en we schreeuwen om 't hardst om de ander te overstemmen.
Zeg ik dat dan??? Je kunt toch een psalm opgeven: Psalm 42 (Dath) en dan zingt de gehele gemeente Ps. 42. Bij de tussenzang wordt Psalm 98 (1773) opgegeven en dan zingt iedereen die psalm uit 1773. Iedereen gelukkig, toch? Wij hebben een ouderling gehad die rustig opgaf: Ps 68:12 1e helft en vers 14 2e gedeelte....