Feestdagen

Plaats reactie
Fjodor

Feestdagen

Bericht door Fjodor »

Ik heb een vraag over dagen zoals deze van de tweede pinksterdag.
In hoeverre zijn dat volgens jullie rustdagen?
Want onder het OT maakte men volgens mij van zo ongeveer elke feestdag een rustdag. Doen we dat nu wel of niet?
Bijvoorbeeld refoforum is nu wel open, op zondag niet, maar ik denk dat velen hier nu ook niet echt gaan werken vandaag.
Hoe zit dat nu?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Orchidee

Re: Feestdagen

Bericht door Orchidee »

Ach het is wel een beetje een andere dag als een gewone maandag, je kan 's morgens naar de kerk, maar verder word er hier gewoon gewassen enz.,we gaan evt op bezoek, of krijgen een bezoekje,er word evt in de tuin gewerkt...we ontspannen wat meer..., maar zie het niet echt als een rustdag...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij was het een Joods feest waarop men niet werkte (in die zin was het een rustdag) maar wel feest vierde. (hoewel de Joden niet aan 1e en 2e pinksterdag deden) Daarom doe ik ook niet aan een rustdag, het is gewoon een vrije dag waarop de nuttige dingen doen en er ook tijd is voor ontspanning.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
caprice

Bericht door caprice »

1 dag is gewoon tekort om de heilsfeiten te herdenken. Gelukkig is er nu een dag extra bij. Maar als het er 3 waren, was dat nog tekort. :OO3
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Lourens

Bericht door Lourens »

Naast dat het een gedenkdag is is het voor ons een familiedag.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
jvdg

Bericht door jvdg »

Lourens schreef:Naast dat het een gedenkdag is is het voor ons een familiedag.
Dat was/is ook de visie in vele Zeeuwse gemeenten.
Nog afgezien hoe Ds. Koelman e.v.a. er over dachten: een menselijke instelling.
En vanoudsher was het ook voor de laagste klassen in de maatschappij één van de weinige vrije dagen die ze kregen (ze werkten standaard 6 volle dagen per week).
Ria

Bericht door Ria »

Ik denk dat 2e Pinksterdag erbij is verzonnen door de mensen, ik vind het niet echt een dag om rust te houden, maar wel om er bij na te denken.
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Plaats reactie