Kerk en staat

Ander

Re: Kerk en staat

Bericht door Ander »

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Ander schreef:
eilander schreef:Geheel eens met huisman: nú moeten we écht gaan oppassen!
Juist niet, als we onze nek uitsteken zal de verdrukking pas komen. Niet als we ons terugtrekken en niets doen. Geheel oneens dus. :)
Ik meen niet gezegd te hebben dat we ons moeten terugtrekken en niets doen. Wel heb ik gezegd niet te kunnen delen in de juichstemming over de huidige situatie.

Nee, we moeten niet weglopen voor onze verantwoordelijkheid, integendeel. Maar ik vertrouw het niet als een aanhanger van gedachtengoed dat haaks op de Bijbel staat, zo positief over de SGP gaat schrijven.
't Is dus nooit goed, of het deugt niet.
Sja... ik kan het ook niet helpen dat ik het een verademing vind als klassieke liberalen (zoals Wiegel) reeël over de SGP schrijft en niet zoals de libertijnse-liberalen rare beelden schetst, die niets met de werkelijkheid te maken hebben.. (Denk even aan de twitter van Marcouch, vandaag in RD).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

wim dorst schreef:
Luther schreef: Ik vraag me overigens af, of je ook op de Nederlandse taalregels zou kunnen letten, maar dat terzijde....
Niet iedereen is zo goed in Nederlandse taal als jij of is het nu dan jou?.
In dit geval is het 'als jij'.
Jij bent raadslid. Dan behoor je onberispelijk Nederlands te spreken en te schrijven. (Maar dat is mijn mening.)
wim dorst schreef:
Luther schreef: Nee, het gaat mij om het geestelijk klimaat binnen de CU. Dat wordt afgewezen binnen de GGiN. (Vergelijk even een gemiddelde kerkdienst bij jullie en de EO-jongerendag van vandaag.)
ik weet niet waar je de wijsheid van daan haal dat het geestelijke klimaat wordt afgewezen binnen de GGiN. Want toen ik belijdenis deed binnen de GGiN, was ik al raadslid voor de CU. de kerkenraad wilde alleen weten WAAROM, ik raadslid was voor de ChristenUnie. verder kon ik gewoon belijdens doen bnnnen de GGiN. Verder denk ik dat je ook echt heel veel dingen door elkaar gaat halen de EO-Jongerendag en de CU, deze dag staat los van de CU alleen onze partij staat daar met een stand,net zoals de SGP met een stand bij de wegwijs staat, ieder vist in zijn eigen vijver. Ik heb een beetje het gevoel dat er erg veel frustratie zit bij Luther aangaande dit onderwerp. maar dat is meer een gevoel. ik zou dus graag van je wllen weten waar je de onderbouwing van daan haal dat de GGiN geestelijke klimaat binnen de CU afkeurt.
Waar ik die wijsheid vandaan haal? Wel, heel eenvoudig. Ik neem aan dat je binnen de GGiN met het afleggen van belijdenis ook uitspreekt dat je je voor 100% schaart achter de kern van de bijbelse boodschap zoals die is verwoord in de Drie Formulieren van Enigheid, o.a. de Dordtse Leerregels dus. Als ik meditaties lees in CU-partijblaadjes, of hoor op CU-partijbijeenkomsten, dan zijn die niet zelden doortrokken van dezelfde Remonstrantse draden als ik ook op de EO-jongerendag hoor. Ofwel: je hoort dan dingen, waarvan je bij je belijdenis hebt gezegd dat je ze verwerpt als dwalingen. Verder wil ik noemen het zingen van opwekkingsliederen op partijbijeenkomsten en de moderne muziekstijl die dan ten gehore wordt gebracht. Ik heb altijd begrepen dat de GGiN dat geestelijk klimaat afkeurt.

En nee hoor, er zit bij mij geen frustratie, vooral heel veel oprechte nieuwsgierigheid hoe iemand het niet tegenstrijdig kan vinden om vertegenwoordiger te zijn van de CU en tegelijk lid te zijn van de GGiN.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik vind het een heel slecht stuk. Niet alleen omdat ik het totaal oneens ben met de mening, maar ook omdat het voorbij lijkt te gaan aan wat al veel gebeurd.

Volgens mij wil de SGP zich niet zelf door vrouwen laten vertegenwoordigen, maar steunen ze wel een kabinet met vrouwelijke ministers, doen ze niet moeilijk over vrouwelijke burgemeesters en hebben ze ook niet tegengestemd toen Verbeet kamervoorzitster werd. Ook staat de positie van de koningin niet echt ter discussie binnen de SGP. Kortom: ik heb het idee dat de beleidsadviseur meer het beleid van de partij verwoordt dan het statenlid. In ieder geval het praktische beleid.

Verder is het natuurlijk niet verkeerd als mensen verschillende meningen binnen een politieke partij ook verwoorden.

De volgende uitspraak is m.i. puur onzinnig:
"Het zal wel weer veel weerstand oproepen, maar de Heere en Zijn Woord zijn het waard om de zaak scherp te stellen: óf je aanvaardt het absolute gezag van de heilige Schrift en je bent SGP’er, óf je laat je met de tijdgeest meeslepen en je gaat het gezag van de Bijbel van relativerende opmerkingen voorzien. In het laatste geval moet een mens eerlijk zijn en zijn politieke heil elders zoeken."

Alsof de SGP nergens relativeert (eedzweren, zorg voor vreemdeling, verbod op rente) en alsof alle afwijkingen van het SGP standpunt voortkomen uit de tijdgeest en het relativeren van het gezag van de Bijbel. De vraag is ook of het vrouwenstandpunt echt zo dwingend uit de Bijbel naar voren komt met betrekking tot landsregering (wat in principe ook een dienende functie is).

Verder vermoed ik dat "Als dit waar is, kan ik namelijk die partij principieel niet meer serieus nemen en verliest ze daarmee haar bestaansrecht." niet bedoeld is zoals het klinkt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ander

Bericht door Ander »

parsifal schreef:
Ik vind het een heel slecht stuk. Niet alleen omdat ik het totaal oneens ben met de mening, maar ook omdat het voorbij lijkt te gaan aan wat al veel gebeurd.

Volgens mij wil de SGP zich niet zelf door vrouwen laten vertegenwoordigen, maar steunen ze wel een kabinet met vrouwelijke ministers, doen ze niet moeilijk over vrouwelijke burgemeesters en hebben ze ook niet tegengestemd toen Verbeet kamervoorzitster werd. Ook staat de positie van de koningin niet echt ter discussie binnen de SGP. Kortom: ik heb het idee dat de beleidsadviseur meer het beleid van de partij verwoordt dan het statenlid. In ieder geval het praktische beleid.

Verder is het natuurlijk niet verkeerd als mensen verschillende meningen binnen een politieke partij ook verwoorden.

"Het zal wel weer veel weerstand oproepen, maar de Heere en Zijn Woord zijn het waard om de zaak scherp te stellen: óf je aanvaardt het absolute gezag van de heilige Schrift en je bent SGP’er, óf je laat je met de tijdgeest meeslepen en je gaat het gezag van de Bijbel van relativerende opmerkingen voorzien. In het laatste geval moet een mens eerlijk zijn en zijn politieke heil elders zoeken."

Alsof de SGP nergens relativeert (eedzweren, zorg voor vreemdeling, verbod op rente) en alsof alle afwijkingen van het SGP standpunt voortkomen uit de tijdgeest en het relativeren van het gezag van de Bijbel. De vraag is ook of het vrouwenstandpunt echt zo dwingend uit de Bijbel naar voren komt met betrekking tot landsregering (wat in principe ook een dienende functie is).

Verder vermoed ik dat "Als dit waar is, kan ik namelijk die partij principieel niet meer serieus nemen en verliest ze daarmee haar bestaansrecht." niet bedoeld is zoals het klinkt.
In een column mag je wat scherper zijn. Ik heb zelf ook een wat genuanceerde blik op het vrouwenlidmaatschap, bijv. Al sta ik volledig achter de visie van de SGP op de rol van de vrouw in de politiek.
Wat Nijsse heeft gedaan door zo te reageren vind ik net als de scribent onbestaanbaar. Hij zou daarvoor in ieder geval een scherpe berisping moeten krijgen, of moeten uitzien naar een andere functie.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ander schreef: In een column mag je wat scherper zijn. Ik heb zelf ook een wat genuanceerde blik op het vrouwenlidmaatschap, bijv. Al sta ik volledig achter de visie van de SGP op de rol van de vrouw in de politiek.
Wat Nijsse heeft gedaan door zo te reageren vind ik net als de scribent onbestaanbaar. Hij zou daarvoor in ieder geval een scherpe berisping moeten krijgen, of moeten uitzien naar een andere functie.
Waarom? De praktijk lijkt aan te geven dat Nijsse het partijstandpunt verwoordt. Als dit het geval is, dan is het beste wat hij kan doen aangeven dat iemand namens de partij eigen afwegingen heeft gemaakt die ten onrechte in de media met partijstandpunten worden verward.

En scherp zijn is wat anders dan de waarheid geweld aandoen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ander

Bericht door Ander »

Als Nijsse de opmerking maakt dat het Statenlid in Flevoland een eenling is wanneer hij tegen een vrouwelijke gedeputeerde stemt is dat niet juist. Dat gebeurt wel meer. Iedereen is vrij om daar een afweging in te maken. Dat is de eerste fout. In mijn omgeving werd een vrouwelijke burgemeester voorgedragen. De SGP-raadsleden hebben hun bezwaar verwoord. En terecht.

Wanneer Nijsse vervolgens de opmerking maakt dat dit stemgedrag niet aanvaardbaar is vind ik dat heel erg. Het verbaast me daarom dat er vanuit de partij geen reactie op gegeven wordt. Zulke uitlatingen moeten duidelijk afgewezen worden.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Dirk-Jan Nijsink reageerd heel verstandig op twitter:

Met de krant van gisteren wordt vandaag de vis ingepakt. Zou dat op Urk anders zijn?

http://twitter.com/#!/djnijsink/status/ ... 6549433344
Ander

Bericht door Ander »

keesjanm schreef:

Met de krant van gisteren wordt vandaag de vis ingepakt. Zou dat op Urk anders zijn?

Nou, dat versterkt mijn weerstand tegen zulke SGP-ers.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Ander schreef:
keesjanm schreef:

Wen er maar aan , want de toekomstige SGP bestaat uit deze jongeren ;)
Maar misschien voel voel jij je meer verwant aan de flinter dunne en ultra rechtse "In het spoor" flank van de SGP? Het strijdblad waarvan de broer van de schrijver van de bewuste column voorzitter is? Info over die stichting : http://conservatieforever.blogspot.com/ ... spoor.html
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

keesjanm schreef:
Ander schreef:
keesjanm schreef:

Wen er maar aan , want de toekomstige SGP bestaat uit deze jongeren ;)
Maar misschien voel voel jij je meer verwant aan de flinter dunne en ultra rechtse "In het spoor" flank van de SGP? Het strijdblad waarvan de broer van de schrijver van de bewuste column voorzitter is? Info over die stichting : http://conservatieforever.blogspot.com/ ... spoor.html
Dit is weer een overreactie.
Nijsink heeft op z'n minst een onhandige tweet geplaatst en die tweet over de vis in die krant is ook weer olie op het vuur.
Het zou overigens kunnen zijn dat de eerste tweet over 'onaanvaardbaar' wel de meerderheid in de partij vertegenwoordigt, maar wat mij betreft moet er wel ruimte zijn voor gewetensvrijheid.
Overigens neem ik dan wel weer de ruimte om te zeggen dat ik het niet eens ben met de opvatting en handelwijze van de heer Simons.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:
parsifal schreef:

In een column mag je wat scherper zijn. Ik heb zelf ook een wat genuanceerde blik op het vrouwenlidmaatschap, bijv. Al sta ik volledig achter de visie van de SGP op de rol van de vrouw in de politiek.
In het kader van het schieten met een kanon op een mug?
Ander

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
parsifal schreef:

In het kader van het schieten met een kanon op een mug?
Nee, maar de reacties van Nijsse zijn uitgesproken dom. Vooral omdat hij een functie heeft binnen de SGP. Wellicht dat het past bij zijn actieve rol binnen de christelijk conservatieve club van Spruijt en consorten.
wim dorst

Bericht door wim dorst »

Ofwel: je hoort dan dingen, waarvan je bij je belijdenis hebt gezegd dat je ze verwerpt als dwalingen. Verder wil ik noemen het zingen van opwekkingsliederen op partijbijeenkomsten en de moderne muziekstijl die dan ten gehore wordt gebracht. Ik heb altijd begrepen dat de GGiN dat geestelijk klimaat afkeurt.

toen ik op gesprek moest komen bij de broeders kerkenraad, hebben zij hierover niet gesproken, ik heb belijdenis gedaan in de GGiN omdat ik achter de leer sta in de kerk. Vandaar dat je belijdenis doe voor God en de Kerk, en niet voor je politieke partij. verder is er ook nooit gesproken over het verwerpen van opwekkingsliederen op een partij bijeenkomst. sterker nog er worden wel Psalmen gezongen maar ook gezangen. ik nodig je dan ook eens een keer uit om eens mee te gaan naar een partijbijeenkomst, dan kan je het zelf ondervinden, en wie weet gaan dan je ogen open over wat er inderdaad plaats vind daar. je heb echt een verkeerd beeld.
verder wil ik het hier bij laten.

groet Wim
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

wim dorst schreef:Ofwel: je hoort dan dingen, waarvan je bij je belijdenis hebt gezegd dat je ze verwerpt als dwalingen. Verder wil ik noemen het zingen van opwekkingsliederen op partijbijeenkomsten en de moderne muziekstijl die dan ten gehore wordt gebracht. Ik heb altijd begrepen dat de GGiN dat geestelijk klimaat afkeurt.

toen ik op gesprek moest komen bij de broeders kerkenraad, hebben zij hierover niet gesproken, ik heb belijdenis gedaan in de GGiN omdat ik achter de leer sta in de kerk. Vandaar dat je belijdenis doe voor God en de Kerk, en niet voor je politieke partij. verder is er ook nooit gesproken over het verwerpen van opwekkingsliederen op een partij bijeenkomst. sterker nog er worden wel Psalmen gezongen maar ook gezangen. ik nodig je dan ook eens een keer uit om eens mee te gaan naar een partijbijeenkomst, dan kan je het zelf ondervinden, en wie weet gaan dan je ogen open over wat er inderdaad plaats vind daar. je heb echt een verkeerd beeld.
verder wil ik het hier bij laten.

groet Wim
Ik laat het maar bij de constatering dat je geen idee hebt wat ik bedoel. Maar goed, je wilt verder niet in discussie, dus laat maar....
Plaats reactie