Pleiten op je doop

huisman

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Luther schreef:
albion schreef:
Luther schreef:
albion schreef:Als een ongelovige op zijn doop pleit vind ik dat maar een 'lege' godsdienst. (komt mij dan erg farizeeër-achtig over)
Kun je je hierin vinden? http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 76#p538476
Ik vind het inlegkunde. In het Nieuwe Testament werd gedoopt. Staat er in één van de brieven ergens een tekst waar de apostelen de gemeente aanraden te pleiten op hun doop????

Het lijkt net zoals sommige ouderlingen wel eens bidden. Heere genade voor recht. Maar is dat Bijbels?
Inlegkunde?? Sorry, maar wat zegt de Heere volgens jou dan tot de dopeling?
Ja Luther dat komt ervan als je de doop losmaakt van het verbond. Zoals Ds de Heer doet. Het verbond, wat de grond is van de doop speelt bij hem geen enkele rol.

@Albion jij kunt je dan ook niet vinden in de uitleg van de Erskines dat de gelovigen en hun zaad de beloften toekomen?
Zoals ook onze H.C. vr 74 het zegt. Als dat waar is mogen wij toch onze mond wijd open doen en smeken om vervulling van de beloften?
82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."

83. Wat voor recht tot de beloften hebben de hoorders van het evangelie door deze algemene overmaking er van?
Een recht van toegang tot de beloften en al de goederen die er in toegezegd worden, zodat ze niet te verontschuldigen zijn als zij niet geloven, Joh. 3:18.

84. Wat voor recht geeft het geloof tot de beloften?
Een recht van bezit, uit kracht van de vereniging met Christus, in Wie al de beloften
"ja en amen" zijn, Joh. 3:36, "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven."

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ja Luther dat komt ervan als je de doop losmaakt van het verbond. Zoals Ds de Heer doet. Het verbond, wat de grond is van de doop speelt bij hem geen enkele rol.
Doe ik dat, of hoe moet ik deze zin van jou opvatten? Je deelt de analyse van albion?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Ja Luther dat komt ervan als je de doop losmaakt van het verbond. Zoals Ds de Heer doet. Het verbond, wat de grond is van de doop speelt bij hem geen enkele rol.
Doe ik dat, of hoe moet ik deze zin van jou opvatten? Je deelt de analyse van albion?
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar velen op dit forum doen dat wel . Die slaan vr en antw 74 liever over. Zonder verbond geen doop. In het N.T. zie je steeds dat bij het tot geloof komen van één het hele huis gedoopt werd. Net als in het O.T. waar alle ingezetenen van een huis besneden moesten worden. Waarom ? Omdat besnijdenis en doop het teken zijn van het verbond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

De tegenstellingen zijn nu zo groot, dat ik me zit te bezinnen op een tekst waarover we het grotendeels eens kunnen zijn. Daarom heb ik geprobeerd te formuleren wat de Heere in de Doop tot de dopeling zegt:
"Ik wil jouw God zijn, en Ik heb je doen geboren worden in een omgeving waarin je Mijn Woord, mijn Evangelie horen zult. Daar zul je horen van een eeuwig verbond dat Ik in Christus heb gesloten met vijanden van Mij, ja met doden in zonden en misdaden. En tot die geestelijk doden, die niets anders doen en willen dan van Mij zich afkeren, komt indringend de roepstem: Wend je naar Mij toe, word behouden! Bekeer je, afkerige kinderen! Daarbij de belofte dat een ieder die in de Zoon gelooft, het eeuwige leven ontvangt op grond van het gestorte bloed op Golgotha. En ja, dat werk zet Ik voort, want er is een Fontein tegen de zonden en tegen de onreinheid voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem. (Mag ik dat nu even overzetten: voor alle gedoopten.)
En elke dag mag je nu het waterteken meedragen dat jou zegt: Er is een gewillige Zaligmaker, Die een zaligheid heeft aangebracht die naar kracht genoegzaam is om jou, maar ook de gehele wereld te verzoenen. En dat bloed is beschikbaar voor allen en een ieder die onder het Evangelie van vrije genade verkeert. En om dat te betekenen en te verzegelen draag je het waterteken dat zegt: Je hebt het recht van toegang tot de beloften van heil. Zoek daarom dagelijks Mijn aangezicht. Door Mijn Geest wil ik dode zondaren tot leven wekken, wil ik harten verbreken en vernieuwe en recht van bezit van de beloften schenken."
Nu zegt albion dat dit inlegkunde is. Ik vraag me af, welke zinnen er dan uit zouden moeten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johann

Bericht door Johann »

huisman schreef:het teken zijn van het verbond.
Precies de betekenende zaak!

@ Luther, ik vind dat altijd wel wat geromantiseerde dingen over de HD. Verder denk ik niet dat je per definitie inlegkunde pleegt
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef: Ik zeg niet dat jij dat doet, maar velen op dit forum doen dat wel . Die slaan vr en antw 74 liever over. Zonder verbond geen doop. In het N.T. zie je steeds dat bij het tot geloof komen van één het hele huis gedoopt werd. Net als in het O.T. waar alle ingezetenen van een huis besneden moesten worden. Waarom ? Omdat besnijdenis en doop het teken zijn van het verbond.
Ge slaat door, geachte Hr. Huisman. Hoewel ik, en velen met mij, een andere verbondsvisie hebben als gij, betekend niet dat we verbond en doop loskoppelen.

Zoals ik hier al eerder aangetoont heb ook, zijn de beloften niet aan het natuurlijk zaad, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend. Wat echter niet wegneemt, dat de kerk, en daaronder ook de kinderen der gelovigen, altijd, in de Schrift, als een levend organisme gezien worden. Daarom ook zijn de zendbrieven ook altijd aan 'geliefden' geaddresseerd. Daarom ook addresseerd een gereformeerde predikant ook altijd de gemeente als 'geliefden'. Niet omdat de beloften voor iedereen hoofd voor hoofd zijn. Lees daarover ook 2 Kor. 2:

15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;

16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?

Gods Woord komt nooit ledig terug. En ook in de verworpenen is het Woord (en het resultaat) Gode aangenaam. Dus is de bedoeling van het Woord nooit dat allen zalig worden.

En er zijn niet 2 willen in God. Lees daarover dit:

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_h ... reword.pdf
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:De tegenstellingen zijn nu zo groot, dat ik me zit te bezinnen op een tekst waarover we het grotendeels eens kunnen zijn. Daarom heb ik geprobeerd te formuleren wat de Heere in de Doop tot de dopeling zegt:
"Ik wil jouw God zijn, en Ik heb je doen geboren worden in een omgeving waarin je Mijn Woord, mijn Evangelie horen zult. Daar zul je horen van een eeuwig verbond dat Ik in Christus heb gesloten met vijanden van Mij, ja met doden in zonden en misdaden. En tot die geestelijk doden, die niets anders doen en willen dan van Mij zich afkeren, komt indringend de roepstem: Wend je naar Mij toe, word behouden! Bekeer je, afkerige kinderen! Daarbij de belofte dat een ieder die in de Zoon gelooft, het eeuwige leven ontvangt op grond van het gestorte bloed op Golgotha. En ja, dat werk zet Ik voort, want er is een Fontein tegen de zonden en tegen de onreinheid voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem. (Mag ik dat nu even overzetten: voor alle gedoopten.)
En elke dag mag je nu het waterteken meedragen dat jou zegt: Er is een gewillige Zaligmaker, Die een zaligheid heeft aangebracht die naar kracht genoegzaam is om jou, maar ook de gehele wereld te verzoenen. En dat bloed is beschikbaar voor allen en een ieder die onder het Evangelie van vrije genade verkeert. En om dat te betekenen en te verzegelen draag je het waterteken dat zegt: Je hebt het recht van toegang tot de beloften van heil. Zoek daarom dagelijks Mijn aangezicht. Door Mijn Geest wil ik dode zondaren tot leven wekken, wil ik harten verbreken en vernieuwe en recht van bezit van de beloften schenken."
Nu zegt albion dat dit inlegkunde is. Ik vraag me af, welke zinnen er dan uit zouden moeten?
Geen één, want hun komt de beloften toe en dat staat toch echt in Gods Woord. En ook onze confessie is duidelijk genoeg.
Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt
Een verwerper van de kinderdoop mag er van mij anders over denken, maar mensen uit reformatorische kerken die zo'n onderschatting van de doop hebben zijn net zo onbijbels bezig als de mensen die aan de doop een zaligmakende kracht toeschrijven.
albion

Bericht door albion »

huisman schreef:
Luther schreef:
albion schreef:
Luther schreef: Kun je je hierin vinden? http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 76#p538476
Ik vind het inlegkunde. In het Nieuwe Testament werd gedoopt. Staat er in één van de brieven ergens een tekst waar de apostelen de gemeente aanraden te pleiten op hun doop????

Het lijkt net zoals sommige ouderlingen wel eens bidden. Heere genade voor recht. Maar is dat Bijbels?
Inlegkunde?? Sorry, maar wat zegt de Heere volgens jou dan tot de dopeling?
Ja Luther dat komt ervan als je de doop losmaakt van het verbond. Zoals Ds de Heer doet. Het verbond, wat de grond is van de doop speelt bij hem geen enkele rol.

@Albion jij kunt je dan ook niet vinden in de uitleg van de Erskines dat de gelovigen en hun zaad de beloften toekomen?
Zoals ook onze H.C. vr 74 het zegt. Als dat waar is mogen wij toch onze mond wijd open doen en smeken om vervulling van de beloften?
82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."

83. Wat voor recht tot de beloften hebben de hoorders van het evangelie door deze algemene overmaking er van?
Een recht van toegang tot de beloften en al de goederen die er in toegezegd worden, zodat ze niet te verontschuldigen zijn als zij niet geloven, Joh. 3:18.

84. Wat voor recht geeft het geloof tot de beloften?
Een recht van bezit, uit kracht van de vereniging met Christus, in Wie al de beloften
"ja en amen" zijn, Joh. 3:36, "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven."
Je bent pas later na mij lid geworden van het rf. Maar ik heb hier in het begin een quotation neergezet waar een heleboel mensen overgevallen zijn en wel deze:

De beloften zijn alleen voor de gelovigen. Dus ja, ik ben het wel eens met de HC en ook wel met de Erskines (hoewel ik begrepen heb dat je die in bepaalde tijden, of beter niet moet lezen vanwege hun zeer gunnende prediking).

Het is net wat men onder de gelovigen moet verstaan. Degenen die een recht zaligmakend geloof hebben, of degenen die op grond van hun tijdgeloof, wonder geloof of opvoeding met een zeker geloof naar de kerk gaan? De teksten staan er niets voor niets in de bijbel:

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Laatst gewijzigd door albion op 07 jun 2011, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Luther schreef:De tegenstellingen zijn nu zo groot, dat ik me zit te bezinnen op een tekst waarover we het grotendeels eens kunnen zijn. Daarom heb ik geprobeerd te formuleren wat de Heere in de Doop tot de dopeling zegt:

Er is een Fontein tegen de zonden en tegen de onreinheid voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem. Dat zet jij over voor alle gedoopten. Maar volgens mij is het aanbod van genade voor alle mensen die onder het Evangelie komen. Nu moeten zij, die niet gedoopt zijn, zich buiten gesloten voelen.

Die doop kan ook zeer zwaar tegen mij getuigen. Omdat ik gedoopt ben zal het mij des te zwaarder worden aangerekend. Wij hebben geen rechten, dus kunnen wij ook niet pleiten op het recht van toegang tot de beloften van heil.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

@ Albion, nee ik bedoelde dat de verkondiging dat er een Fontein is tegen de zonde en tegen de onreinheid , dat die vooral tot de gedoopten komt. Zij zitten onder het Evangelie.
Ik las bij Boston (zijn boek over het verbond der genade) in hoofdstuk 4 het volgende over het recht van toegang tot de Zaligmaker van het verbond der genade:
Thomas Boston schreef:4. Laten we ons de vraag eens stellen wie degenen zijn met wie Christus verbonden is als Zaligmaker en van wie Hij volgens de Schriften de Zaligmaker is. Het antwoord dat we daarop vinden is dat Hij alleen van Zijn lichaam de werkelijke Zaligmaker is, Eféze 5: 23. Maar wanneer we Hem beschouwen als officiële Zaligmaker of als Zaligmaker krachtens ambt, dan is Hij de Zaligmaker van de wereld, 1 Joh. 4: 14; Joh. 4: 42. Als iemand aangesteld is als de dokter van een bepaalde gemeenschap, dan is hij krachtens ambt de dokter van de hele gemeenschap en staat hij tot elk lid ervan in betrekking als dokter. Echter, hij geneest niet al de leden van die gemeenschap, maar alleen degenen die gebruik van hem maken. Hoewel sommigen uit die gemeenschap zelfs nooit gebruik van hem zouden maken, maar de hulp van andere dokters zouden inroepen, is hij toch nog steeds krachtens ambt hun dokter. Ook al zouden ze sterven aan hun ziekte, omdat ze hem er niet bij wilden roepen, dan blijft het waar dat hij hun dokter was en dat ze hem te hulp hadden mogen roepen om van hem geneesmiddelen te krijgen. Het is dan ook helemaal hun eigen fout, wanneer ze door hem niet genezen werden. Zo is de Heere Jezus Christus ook door de hemel aangesteld als Zaligmaker van de wereld. Op gezag van Zijn Vader is Hij met dat ambt bekleed en overal waar het Evangelie komt, klinkt Zijn volmacht door: "En wij hebben het aanschouwd en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld", 1 Joh. 4: 14. Daarom zal niemand van ons verloren gaan omdat het hem aan een Zaligmaker ontbrak. Jezus Christus is de Zaligmaker van de wereld. Hij is uw Zaligmaker en mijn Zaligmaker, hoe ons geval er ook voorstaat. God is in en door Hem de Zaligmaker van alle mensen, in het bijzonder van degenen die geloven, 1 Tim. 4: 10. Daarom is de zaligheid van Christus de algemene zaligheid, Judas: 3 en is het Evangelie de genade van God die de zaligheid aan alle mensen laat verschijnen, Titus. 2: 11. Christus staat daarom als een Zaligmaker krachtens ambt in relatie met de hele mensheid op aarde. Hij is hun Zaligmaker en zo is Hij verbonden aan elk van hen, aan zondaren, aan het gezelschap van verloren zondaren: "Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken", 1 Tim. 1: 15; "De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was", Lukas 19: 10.

Laat niemand zeggen: "Helaas, ik heb niets met Christus te maken en Hij niet met mij, want ik ben een zondaar, een verloren zondaar". Integendeel, juist daarom is er een relatie tussen Hem en u. Omdat u een zondaar bent uit de mensheid, is Christus uw Zaligmaker, want Hij is op grond van Zijn ambt de Zaligmaker van het geslacht waarvan u een lid bent. Als u iemand anders dan Hem wilt gebruiken, of wegkwijnen in uw kwaal, in plaats van uzelf in Zijn hand te stellen, dan brengt u uzelf in levensgevaar. Maar weet voorzeker, dat u een Zaligmaker hebt die God voor u uitgekozen heeft, of u nu gebruik van Hem maakt of niet. Hij is door Zijn Vader benoemd als de Dokter van zielen. U bent de zieke en hoe minder u er van voelt, hoe gevaarlijker uw ziekte is. Er is daarom als zodanig een waardevolle relatie tussen Christus en u, Matth. 9: 11 12. Hij is de grote Lastdrager, Die rust geeft aan degenen die vermoeid en zwaar beladen zijn, Matth. 11: 28; Jesaja 55: 2. U arbeidt, door te werken voor hetgeen niet verzadigt. U bent beladen met ongerechtigheid, ja zwaar beladen en dat bent u niet minder omdat u er niet op gepaste wijze door aangedaan bent. Om die reden is er een betrekking tussen Christus en u. Welnu, als Christus tot de wereld van zondaren in betrekking staat als Zaligmaker, dan zijn zij dus het voorwerp van Zijn bediening van het verbond.

5. Tenslotte, als dit niet zo zou zijn, dan zouden bepaalde personen uit de zondaren van het menselijke geslacht evenmin als de duivels gemachtigd zijn om het verbond aan te grijpen door in Christus te geloven. Dit is echter in tegenspraak met de aanhou-dende roep van het Evangelie, Joh. 3: 16; Markus 16: 15. Want degenen voor wie de Bedienaar niet gemachtigd is, hebben zeker geen recht om het verbond vast te grijpen. Wie kunnen er dan van de zondaren uit het menselijke geslacht uitgezonderd zijn? Niet de heidenen en andere ongelovigen die het Evangelie niet horen. Want hoewel in de diepte van soevereine wijsheid dat recht niet aan hen bekendgemaakt werd, strekt het zich toch werkelijk tot hen uit zoals dat begrepen is in de algemene bewoording "een iegelijk", Joh. 3: 16. En als het zich niet tot hen uitstrekte, dan kon het verbond door de Evangeliedienaars evenmin wettig aan hen gepredikt en aangeboden worden, als dat een omroeper wettig zou kunnen rondgaan en schadeloosstelling van de koning aanbieden aan degenen die er geen aandeel in hebben maar ervan uitgesloten zijn. Het Evangelieaanbod door de predikers is zonder twijfel van nul en gener waarde wanneer het de grenzen overschrijdt van het voorwerp van Christus' verbondsbediening. Daarvan zou sprake zijn wanneer de bediening uitgebreid wordt door één of meerderen die daartoe geen volmacht hebben. Tegelijk wordt niemand die het Evangelie hoort uitgezonderd, want het niet vastgrijpen van het verbond door het geloof in Christus, is de grote zonde van iedereen die het Evangelie wel heeft, maar er geen gebruik van maakt, Spr. 8: 36; Joh. 3: 19; Markus 16: 16. Dat zou echter nooit de zonde kunnen zijn van personen die uitgesloten zijn, want het kan nooit iemands zonde zijn om iets niet te doen waartoe hij van God geen volmacht gekregen heeft. Veel minder zijn de niet uitverkorenen uitgezonderd, want in dat geval zou hun ongeloof hun zonde niet zijn. In die situatie zouden ook de uitverkorenen nooit kunnen geloven tot op het moment dat hun verkiezing voor het eerst aan
hen geopenbaard werd. Dat is echter in strijd met de vastgestelde werkwijze van de genade. Niemand kan immers in Christus geloven totdat hij zijn volmacht ziet, want die volmacht is de basis van het geloof.
Daarom concluderen we dat zondaren uit de mensheid in het algemeen het voorwerp zijn van Christus' bediening van het verbond, dat Hij macht gekregen heeft om het aan u te bedienen, ja aan elk van u, wie u ook bent of geweest bent. Ook stellen we vast dat u óf het verbond moet aangrijpen voor het leven en de zaligheid, óf moet vergaan als verachters ervan omdat u het Evangelie gehoord hebt.
Laatst gewijzigd door Luther op 07 jun 2011, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Johann

Bericht door Johann »

albion schreef:Er is een Fontein tegen de zonden en tegen de onreinheid voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem. Dat zet jij over voor alle gedoopten. Maar volgens mij is het aanbod van genade voor alle mensen die onder het Evangelie komen. Nu moeten zij, die niet gedoopt zijn, zich buiten gesloten voelen.

Die doop kan ook zeer zwaar tegen mij getuigen. Omdat ik gedoopt ben zal het mij des te zwaarder worden aangerekend. Wij hebben geen rechten, dus kunnen wij ook niet pleiten op het recht van toegang tot de beloften van heil.
Mag ik even wat vragen ik verneem dat je zegt dat het verbond dus is het huis Davids. En dat het aanbod van genade tot iedereen komt? Maar de genade is toch alleen voor de uitverkorenen waar David ook in besloten lag?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Johann schreef:
albion schreef:Er is een Fontein tegen de zonden en tegen de onreinheid voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem. Dat zet jij over voor alle gedoopten. Maar volgens mij is het aanbod van genade voor alle mensen die onder het Evangelie komen. Nu moeten zij, die niet gedoopt zijn, zich buiten gesloten voelen.

Mag ik even wat vragen ik verneem dat je zegt dat het verbond dus is het huis Davids. En dat het aanbod van genade tot iedereen komt? Maar de genade is toch alleen voor de uitverkorenen waar David ook in besloten lag?
Aan hen zal het heil toegepast worden, maar omdat niemand weet en hoeft te weten wie de uitverkorenen zijn, wordt die genade gepredikat aan de gehele gemeente, zonder uitzondering, met bevel van bekering en geloof. (Zie DL)
Johann

Bericht door Johann »

Luther schreef:
Johann schreef:

Aan hen zal het heil toegepast worden, maar omdat niemand weet en hoeft te weten wie de uitverkorenen zijn, wordt die genade gepredikat aan de gehele gemeente, zonder uitzondering, met bevel van bekering en geloof. (Zie DL)
Ja dat klopt helemaal daarom zal het voorgesteld worden aan allen zo lees je het ook in de DL
henriët

Bericht door henriët »

God is een genadige Vader. Uniek. Hij ontfermt Zich ( ps 103 en vele ander Schriftplaatsen) Hij is rechtvaardig en barmhartig en zeer genadig. Bij de doop belooft Hij dat Hij altijd zal zijn wie Hij is. Oprecht en welgemeend zegt Hij zijn genade toe. Hij gaf en teken van Zijn liefde en trouw. Daarom mogen we met deze belofte naar Hem gaan om de vervulling van de belofte te vragen en te ontvangen. We mogen komen misschien wel bevend, maar tegelijk pleitend en vooral ook verwachtend,Hij heeft het beloofd! Door de doop zijn we er zeker van dat Hij ons dit heil aanbiedt. Hij wil zaligmaken die tot Hem komen!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

Johann schreef:
Luther schreef:
Johann schreef:

Ja dat klopt helemaal daarom zal het voorgesteld worden aan allen zo lees je het ook in de DL
Voorgesteld ? De D.L zeggen ernstig geroepen!
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
En á Brakel zegt o.a over het aanbod
"Velen zijn omtrent de oefening des geloofs duister, en handelen verward. Zij beginnen van
zichzelven; zij wenden zich naar Jezus, zij bidden om genade door het bloed van Jezus, zij lopen
naar Hem, zij grijpen Hem aan, en dus hopen ze, dat Hij hen nog eens zal aannemen, en
bewogen worden hun genade te bewijzen. Deze zaken zijn in zichzelven wel, maar ‘t hapert aan
de rechte wijze van handeling; zij willen Jezus bewegen, daar ze moesten weten en geloven, dat
Jezus gewillig was, hen riep, en Zichzelven aanbood, zeggende: Die wil, die dorst heeft, die
kome. Die aanbieding moest de grond zijn, waarop zij vrijmoedigheid namen om Hem aan te
nemen, en dat moesten ze stellen tot eenen grond van verzekering, dat zij, Hem op zijne
aanbieding aangenomen hebbende, waarlijk vergeving der zonden, en eigendom aan alle
goederen des verbonds hadden. Die zonder de grond van aanbieding tot Jezus lopen, komen
zelden tot verzekering van hunnen staat, tenzij de Heilige Geest hen buitengewoon voorkome; en
die verzekering duurt niet langer, dan de zoete gevoeligheid der genade duurt; als die weggaat,
zoo leven ze wederom in vreze, zij betwisten die vorige verzekering en vertroosting. Zij denken,
dat de Heere Jezus hen niet wil hebben, dat ze te grote zondaren zijn, dat zij het telkens
bederven. Zij twisten, of zij wel in staat zijn om Jezus te mogen aannemen, want zij zijn niet recht
verbrijzeld, zij weten niet of zij wel recht willen, enz. alsof verbrijzeling, willen, hongeren,
voorwaarden waren, op welke men komen mocht; dat het verlegen zijn, het hongeren, alleen
gestalten zijn, waardoor men geprikkeld wordt om Jezus te zoeken. Wordt gij dan geprikkeld
om uit uzelven en tot Jezus te gaan, treedt maar toe op de aanbieding, en blijft bij die genoemde
bedenkingen niet staan, zoo zult gij vaster gangen maken.
"
Plaats reactie