Afgewezen schreef:En wat hier ook allemaal van zij, het gaat om de vraag of een ongelovige mag pleiten op zijn doop. Het antwoord is 'nee'.
Denk jij dat een ongelovige dat ook doen zal????
Afgewezen schreef:En wat hier ook allemaal van zij, het gaat om de vraag of een ongelovige mag pleiten op zijn doop. Het antwoord is 'nee'.
Het wordt in elk geval wel gepromoot.albion schreef:Afgewezen schreef:En wat hier ook allemaal van zij, het gaat om de vraag of een ongelovige mag pleiten op zijn doop. Het antwoord is 'nee'.
Of dat 'pleiten op je doop' überhaupt bestaat.Afgewezen schreef:En wat hier ook allemaal van zij, het gaat om de vraag of een ongelovige mag pleiten op zijn doop. Het antwoord is 'nee'.
Misschien ligt het tóch wat genuanceerder. In eerste instantie zijn we het eens, maar ik denk dat voorzover de doop een aanbod van genade is de ongelovige mag pleiten op de doop. Ook hun zijn de woorden Gods toebetrouwd. In de praktijk komt dat neer op iets van dat als een ongelovige niet weet dat het evangelie ook voor hem bestemd is, dat hij dan mag weten dat alle gedoopte hoorders van het evangelie zo zeker als ze gedoopt zijn een recht van toegang tot de genade hebben.Afgewezen schreef:En wat hier ook allemaal van zij, het gaat om de vraag of een ongelovige mag pleiten op zijn doop. Het antwoord is 'nee'.
Een onbekeerde mag bidden om bekering maar ook dan is er verantwoordelijkheid. Je mag niet bidden om bekering en verder stil blijven zitten. Bidden om bekering vraagt ook beweging, anders is het niet oprecht. Bidden om bekering en dan afwachten en stil blijven zitten is geen oprecht gebed, de oprechtheid blijkt van woorden blijkt uit hoe men er vervolgens naar handelt. Bidt en werkt.boontje schreef:Mag een onbekeerde bidden om zijn bekering? Als het antwoord "ja" is, dan mag hij/zij ook het Onze Vader bidden, lijkt mij.Tiberius schreef:Mag een onbekeerde dan wel het Onze-Vader bidden? Of ook niet?
En als iemand zich zou tegenwerpen dat dat geen oprecht gebed zou wezen, dan zou ik willen wijzen op de laatste vraag van de Heidelbergse Catechismus: "Want mijn gebed is veel zekerder van God verhoord, dan ik in mijn harte gevoel, dat ik zulks van Hem begeer". Dat heb ik altijd een prachtig en troostrijk woord gevonden.
Precies. Pleiten op je doop en ongelovig zijn gaan volgens mij niet samen.Ander schreef:Dat is een gelovig pleiten, net als Mozes in het voorbeeld van Marnix. Dat wordt ook nergens ontkend.Willem schreef:In Daniël 9 lijkt het toch wel heel sterk op een pleiten. (zie onderstreepte).Ander schreef:En wijs vanuit het Woord maar eens aan hoe ik het pleiten moet zien. Ds. de Heer kon het niet vinden, wellicht dat jij hem en mij kunt helpen.
15 En nu, o Heere, onze God! Die Uw volk uit Egypteland gevoerd hebt, met een sterke hand, en hebt U een Naam gemaakt, gelijk hij is te dezen dage; wij hebben gezondigd, wij zijn goddeloos geweest.
16 O Heere! naar al Uw gerechtigheden, laat toch Uw toorn en Uw grimmigheid afgekeerd worden van Uw stad Jeruzalem, Uw heiligen berg; want om onzer zonden wil en om onzer vaderen ongerechtigheden, zijn Jeruzalem en Uw volk tot versmaadheid bij allen, die rondom ons zijn.
17 En nu, o onze God! hoor naar het gebed Uws knechts, en naar zijn smekingen; en doe Uw aangezicht lichten over Uw heiligdom, dat verwoest is; om des Heeren wil.
18 Neig Uw oor, mijn God! en hoor, doe Uw ogen op, en zie onze verwoestingen, en de stad, die naar Uw Naam genoemd is; want wij werpen onze smekingen voor Uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn.
19 O Heere, hoor! o Heere, vergeef! o Heere, merk op en doe het, vertraag het niet! Om Uws Zelfs wil, o mijn God! Want Uw stad, en Uw volk is naar Uw Naam genoemd.
Die vraag is niet zo relevant. Als hij God niet als zijn Vader erkent heeft het weinig zin om Hem zo aan te spreken... de verloren zoon kon ook zijn vader niet aanspreken.... totdat hij terugkeerde naar de vader en zei: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u. Ik ben het niet waard uw kind te heten. En de vader sloot zijn zoon in zijn armen. Natuurlijk was de vader al vader.... maar is dat relevant als je niet met hem leeft? "Onze Vader" bidden als we afgedwaald zijn, vraagt dan ook om geloof en terugkeren tot Hem. Ik denk dat net als de doop, ook het bidden van het Onze Vader ook een verantwoordelijkheid met zich meebrengt.Tiberius schreef:Mag een onbekeerde dan wel het Onze-Vader bidden? Of ook niet?
Precies. Net zo als de DL het verwoorden in ondergenoemd artikel 16.Marnix schreef:Een onbekeerde mag bidden om bekering maar ook dan is er verantwoordelijkheid. Je mag niet bidden om bekering en verder stil blijven zitten. Bidden om bekering vraagt ook beweging, anders is het niet oprecht. Bidden om bekering en dan afwachten en stil blijven zitten is geen oprecht gebed, de oprechtheid blijkt van woorden blijkt uit hoe men er vervolgens naar handelt. Bidt en werkt.
Meer een retorische vraag om te laten zien waar je dan eindigt, als je consequent bent.Marnix schreef:Die vraag is niet zo relevant.Tiberius schreef:Mag een onbekeerde dan wel het Onze-Vader bidden? Of ook niet?
Een verbondskind mag vragen om vervulling van de verbondsbeloften. Maar jullie zijn het verbond helemaal kwijt. Hand 2: 39 heeft jullie blijkbaar niets te zeggen. Als ons de belofte toekomt moeten wij die belofte dan maar laten liggen?Afgewezen schreef:Het wordt in elk geval wel gepromoot.albion schreef:Afgewezen schreef:En wat hier ook allemaal van zij, het gaat om de vraag of een ongelovige mag pleiten op zijn doop. Het antwoord is 'nee'.
Men wil aan het stervende kind eerst dan de moederborst geven als het tekenen van herleven vertoont. Men wil vrucht zien voordat er gezaaid word, eerst de boom en dan pas het zaadje waaruit de boom voortkomt.
Ik denk, maar bij mijn weten is daar geen studie over, dat het te maken heeft met de grote kindersterfte in die tijd. Ouders werd zo troost geboden bij hun verdriet over een jonggestorven kind. En het ontbreken van een recht zicht op het verbond is voor mij de tweede reden. Ik kan nergens in de bijbel vinden dat wij onze kinderen moeten dopen op grond van verondersteld geloof.Fjodor schreef:@huisman: je gaf in een eerdere post aan dat veel oudvaders geloof veronderstelden in het kind dat gedoopt werd.
Volgens jou kwam dat omdat ze geen uitgewerkte verbondsvisie hadden. (ik zou eerder zeggen dat ze een andere verbondsvisie hadden).
Maar beantwoord de vraag nu eens iets anders. Wat zouden voor hen de redenen geweest zijn dat ze dat gedaan hebben?
Ja dat kunnen we nu misschien zeggen als we terugkijken. Maar hoe zouden zij het verantwoord hebben?huisman schreef:Ik denk, maar bij mijn weten is daar geen studie over, dat het te maken heeft met de grote kindersterfte in die tijd. Ouders werd zo troost geboden bij hun verdriet over een jonggestorven kind. En het ontbreken van een recht zicht op het verbond is voor mij de tweede reden. Ik kan nergens in de bijbel vinden dat wij onze kinderen moeten dopen op grond van verondersteld geloof.Fjodor schreef:@huisman: je gaf in een eerdere post aan dat veel oudvaders geloof veronderstelden in het kind dat gedoopt werd.
Volgens jou kwam dat omdat ze geen uitgewerkte verbondsvisie hadden. (ik zou eerder zeggen dat ze een andere verbondsvisie hadden).
Maar beantwoord de vraag nu eens iets anders. Wat zouden voor hen de redenen geweest zijn dat ze dat gedaan hebben?
Bij mijn weten staat het niet in de Bijbel. Maar ik denk bij deze woorden enerzijds aan het boek der Spreuken, bv. 6:6 (dat was zo'n beetje de "lijfspreuk" van mijn opa; hij heeft het mij ook vaak voorgehouden, misschien was dat nodig), en daarnaast Psalm 127: 1. In combinatie kun je dat samenvatten als: ora et labora.Willem schreef:Bidt en werkt of het "ora et labora". Kan iemand mij vertellen waar dit in de Schrift staat?
Paulus zegt ergens: bid zonder ophouden. En elders zegt hij: wie niet werkt zal ook niet eten.boontje schreef:Bij mijn weten staat het niet in de Bijbel. Maar ik denk bij deze woorden enerzijds aan het boek der Spreuken, bv. 6:6 (dat was zo'n beetje de "lijfspreuk" van mijn opa; hij heeft het mij ook vaak voorgehouden, misschien was dat nodig), en daarnaast Psalm 127: 1. In combinatie kun je dat samenvatten als: ora et labora.Willem schreef:Bidt en werkt of het "ora et labora". Kan iemand mij vertellen waar dit in de Schrift staat?
Ja. Een ongelovig pleiten bestaat niet.Luther schreef:Mag hieruit opmaken dat je het eens bent met mijn posting:Ander schreef:Pleiten heeft iets van rechthebben in zich. Ik vind dat wezenlijk anders dan het op de lippen nemen van de Vadernaam. In het Onze Vader wordt gebeden, niet gepleit.Luther schreef:Het misverstand zit 'm waarschijnlijk in de connotatie van het woordje 'pleiten'.
Er zullen er zijn die het bovenstaande gebed geen pleiten, maar smeken noemen. Pleiten kan in zich hebben dat je ergens recht op hebt. Dát beweert niemand hier, maar dat verklaart wellicht de allergie tegen het algemeen gebruik van het woord pleiten.
Een gelovige kan op die manier echter wel pleiten. In een bepaalde zin kun je namelijk op grond van Gods Woord wel zeggen dat hij/zij wel rechten heeft, in Christus. Christus mag eisen dat zij zijn waar Hij ook is op grond van Zijn verdiensten.
Maar omdat er vaak weer zoveel schuld ligt tussen een belofte en de vervulling er van, zal ook dat gelovig pleiten nooit een rechthebbend pleiten zijn.
Ook geestelijk werken: werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven.Fjodor schreef:Paulus zegt ergens: bid zonder ophouden. En elders zegt hij: wie niet werkt zal ook niet eten.boontje schreef:Bij mijn weten staat het niet in de Bijbel. Maar ik denk bij deze woorden enerzijds aan het boek der Spreuken, bv. 6:6 (dat was zo'n beetje de "lijfspreuk" van mijn opa; hij heeft het mij ook vaak voorgehouden, misschien was dat nodig), en daarnaast Psalm 127: 1. In combinatie kun je dat samenvatten als: ora et labora.Willem schreef:Bidt en werkt of het "ora et labora". Kan iemand mij vertellen waar dit in de Schrift staat?