Pleiten op de beloften van je doop kun je ook alleen maar in geloof doen. Toch?Afgewezen schreef:Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Zeker!Marco schreef:Pleiten op de beloften van je doop kun je ook alleen maar in geloof doen. Toch?Afgewezen schreef:Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Re: Pleiten op je doop
Door te geloven: DL 3/4Bert Mulder schreef:en hoe doet een dood zondaar zijn mond open?huisman schreef: Daar gaan wij weer...het sacrament is gegrond op het verbond (vr en antw 74) Dan mogen kinderen en ouders biddend pleiten om vervulling van de verbondsbeloften. Kijk naar het verbondsvolk in het O.T. De HEERE zegt tegen hen allen doe uw mond wijd open en ik zal hem vervullen.
Maar zij deden dat niet, ze hebben Zijn stem niet gehoord. De HEERE sprak dus tegen ongelovige verbondskinderen, Doe uw mond wijd open. Laat uw mond dan niet dicht omdat een leer voorschrijft dat je niet mag pleiten.
10 (-) Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen .
11 (-) Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild .
12 (-) Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 (-) Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !
3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Pleiten op je doop
precies. en dat is Godswerk.Fjodor schreef:Door te geloven: DL 3/4Bert Mulder schreef:en hoe doet een dood zondaar zijn mond open?huisman schreef: Daar gaan wij weer...het sacrament is gegrond op het verbond (vr en antw 74) Dan mogen kinderen en ouders biddend pleiten om vervulling van de verbondsbeloften. Kijk naar het verbondsvolk in het O.T. De HEERE zegt tegen hen allen doe uw mond wijd open en ik zal hem vervullen.
Maar zij deden dat niet, ze hebben Zijn stem niet gehoord. De HEERE sprak dus tegen ongelovige verbondskinderen, Doe uw mond wijd open. Laat uw mond dan niet dicht omdat een leer voorschrijft dat je niet mag pleiten.
10 (-) Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen .
11 (-) Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild .
12 (-) Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 (-) Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !
3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Pleiten op je doop
Welke namen horen er dan bij, huisman?huisman schreef:Een onderscheid tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond is idd CGK en puriteins en reformatorisch.Bert Mulder schreef:hypotetische alverzoening.
in het kort, de scheiding tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond
[knip] Spreek met respect over een kerkverband; dat houdt ook in dat we niet ongefundeerd dwalingen aan een geheel kerkverband verbinden. Mvg, eilander
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Pleiten op je doop
De HEERE spreekt het tegen ongelovigen : Doe uw mond wijd open.Afgewezen schreef:Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Pleiten op je doop
Laten we dat maar niet doen, voor gelovigen houden. Dat is pleiten voor een vrome-Jantjesgeloof: als ze in hun leven zich niet van de doop afkeren blijven we het ervoor houden dat ze gelovigen zijn. Nee, we dopen op grond van het genadeverbond; God heeft beloofd dat Hij van kind tot kind (in de lijn der geslachten dus) Zijn volk zal hebben. Dat is zo zeker als dat men ziet dat het water op het voorhoofd van het kind gesprengd wordt.Afgewezen schreef:Vanuit dat oogpunt kunnen kleine kinderen dan ook alleen maar gedoopt worden wanneer ze door God en de gemeente voor gelovigen gehouden worden.Erasmiaan schreef:Nu moet je me toch eens vertellen, Wilhelm, wat moet een vijand van God met de doop?Wilhelm schreef:Juist Huisman! De uiterste consequentie van de visie van Ds de Heer, kan niet anders zijn dan geloofsdoop op volwassen leeftijd.
Re: Pleiten op je doop
Ja, maar dat opendoen is wel een geloofsdaad.huisman schreef:De HEERE spreekt het tegen ongelovigen : Doe uw mond wijd open.Afgewezen schreef:Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Re: Pleiten op je doop
Moet je toch de kantt. even lezen. Dan wordt het toch wat genuanceerder en is het "doe uw mond wijd open" wel degelijk een geloofsdaad.huisman schreef:De HEERE spreekt het tegen ongelovigen : Doe uw mond wijd open.Afgewezen schreef:Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Re: Pleiten op je doop
De vraag is hoe hier in de Bijbel mee omgegaan wordt. En vrome-Jantjesgeloof of niet: maar als je dit wilt schrappen, schrap dan ook het doopsformulier maar.Erasmiaan schreef:Laten we dat maar niet doen, voor gelovigen houden. Dat is pleiten voor een vrome-Jantjesgeloof: als ze in hun leven zich niet van de doop afkeren blijven we het ervoor houden dat ze gelovigen zijn. Nee, we dopen op grond van het genadeverbond; God heeft beloofd dat Hij van kind tot kind (in de lijn der geslachten dus) Zijn volk zal hebben. Dat is zo zeker als dat men ziet dat het water op het voorhoofd van het kind gesprengd wordt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Pleiten op je doop
komen we weer op de aloude vraag... hoe komt een ongelovige tot geloof? Onze belijdenisgeschriften spreken de Schrift na, in dat ze leren dat het komt van de Geest Gods, door middel van de genade middelen, hetwelk vooral de prediking van het Evangelie is.huisman schreef:De HEERE spreekt het tegen ongelovigen : Doe uw mond wijd open.Afgewezen schreef:Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Pleiten op je doop
Dan verzegelt de doop dus de verkiezing?Erasmiaan schreef:Laten we dat maar niet doen, voor gelovigen houden. Dat is pleiten voor een vrome-Jantjesgeloof: als ze in hun leven zich niet van de doop afkeren blijven we het ervoor houden dat ze gelovigen zijn. Nee, we dopen op grond van het genadeverbond; God heeft beloofd dat Hij van kind tot kind (in de lijn der geslachten dus) Zijn volk zal hebben. Dat is zo zeker als dat men ziet dat het water op het voorhoofd van het kind gesprengd wordt.Afgewezen schreef:Vanuit dat oogpunt kunnen kleine kinderen dan ook alleen maar gedoopt worden wanneer ze door God en de gemeente voor gelovigen gehouden worden.Erasmiaan schreef:Nu moet je me toch eens vertellen, Wilhelm, wat moet een vijand van God met de doop?Wilhelm schreef:Juist Huisman! De uiterste consequentie van de visie van Ds de Heer, kan niet anders zijn dan geloofsdoop op volwassen leeftijd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Pleiten op je doop
waar is in de bijbel het erf van het verbond.?..die kom ik niet tegen, wel dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn.Johann schreef:Mag ik vragen hoe jij dan het bondsvolk ziet m.b.t. de doop? Is elk dopeling in het genadeverbond geënt ofniet? Of is het verbond tweeledig, d.w.z. gedoopt=erve des verbonds. gedoopt en geloof(de uitverkorenen)=het genadeverbond?huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Er worden bondelingen behouden en er gaan bondelingen verloren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Pleiten op je doop
Maar dan moet je wel om Hebreeën 8 en 10 heen lezen.huisman schreef:waar is in de bijbel het erf van het verbond.?..die kom ik niet tegen, wel dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn.Johann schreef:Mag ik vragen hoe jij dan het bondsvolk ziet m.b.t. de doop? Is elk dopeling in het genadeverbond geënt ofniet? Of is het verbond tweeledig, d.w.z. gedoopt=erve des verbonds. gedoopt en geloof(de uitverkorenen)=het genadeverbond?huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Er worden bondelingen behouden en er gaan bondelingen verloren.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Pleiten op je doop
Het genadeverbond. En God betoont alleen Zijn (zaligmakende) genade aan uitverkorenen. Of niet?Fjodor schreef:Dan verzegelt de doop dus de verkiezing?Erasmiaan schreef:Laten we dat maar niet doen, voor gelovigen houden. Dat is pleiten voor een vrome-Jantjesgeloof: als ze in hun leven zich niet van de doop afkeren blijven we het ervoor houden dat ze gelovigen zijn. Nee, we dopen op grond van het genadeverbond; God heeft beloofd dat Hij van kind tot kind (in de lijn der geslachten dus) Zijn volk zal hebben. Dat is zo zeker als dat men ziet dat het water op het voorhoofd van het kind gesprengd wordt.Afgewezen schreef: Vanuit dat oogpunt kunnen kleine kinderen dan ook alleen maar gedoopt worden wanneer ze door God en de gemeente voor gelovigen gehouden worden.