Upquark schreef:Stel dat dat laatste waar is, dan nog: wat heeft dat te maken met het nadenken over een nieuwe en/of herziene psalmberijming? Indien het in alle oprechtheid gebeurt, wat is er op tegen?
Op zich is er niets tegen een nieuwe berijming, ook niet tegen een goed herziene bijbelvertaling. Maar waar zijn de mensen die dit kunnen. Die bevindelijk verstaan wat ze ver- en hertalen? Het grootste probleem is, dat het klein getal der vromen steeds kleiner geringer wordt in het menselijk geslacht. De grote lichten worden meer en meer gedoofd. Het van God Zelf geleerde en rijk verlichte volk wordt thuisgehaald, en wie let er op, wie heeft er de smart over?
Het wordt leeg op de aarde. Maar ach, wat zal ik toch klagen? Het zijn toch, ondanks alles de goedertierenheden des Heeren dat we niet vernield zijn. En dat is het wonder dat we soms niet kunnen begrijpen.
Dan mag je toch wel eens je oude psalmboekje inkijken, en val je niet over wat oneffenheden. En die zijn er ook best wel in de berijming van 1773.
Ja waarlijk, God is Isrel goed,
Voor hen, die rein zijn van gemoed;
Hoe donker ooit Gods weg moog' wezen,
Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.
Maar ach, hoewel mijn ziel dit weet,
Mijn voeten waren in mijn leed,
Schier uitgeweken, en mijn treen
Van 't spoor der godsvrucht afgegleen.