Herziene psalmberijming.

elbert
Contacteer:

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door elbert »

Tiberius schreef:Je vraagt je af waar de GB mee bezig is.
Volgens mij doen ze een onderzoek naar de "zingbaarheid" van de psalmen. ;)
„Als de psalmen goed zingbaar zijn, relativeert dat de vraag naar het zingen van andere liederen.”
Dat zit er dus achter.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

elbert schreef:
Volgens mij is papier geduldig. ;)
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Upquark schreef:Een beetje offtopic vraagje tussendoor: hoe zit het eigenlijk op de reformatorische basisscholen, worden daar de kinderen de psalmen ritmisch of niet-ritmisch aangeleerd? 'k Hoop stiekum het eerste, maar heb geen idee..?!
Op reformatorische basisscholen hebben in het bestuur de GG en de GGiN het voor het zeggen. Daar wordt dus niet-ritmisch gezongen. We hebben het hier op het forum zelfs meegemaakt dat iemand beweerde: bij ons op school zingen ze met kerst wel het Ere zij God, maar dan niet-ritmisch. :humhihi

Op protestants-christelijke scholen worden de psalmen ritmisch aangeleerd. Logisch, want de doelgroep is overwegend PKN en daar worden de psalmen overwegend gezongen zoals ze bedoeld zijn, ritmisch dus. Lastig is dan nog wel dat de bonders vaak nog 1773 zingen en de vroegere gereformeerden meestal 1968. Maar nu de GB een onderzoek start naar de zingbaarheid van de berijming 1773 zou het best eens kunnen zijn dat men uiteindelijk tot de conclusie komt dat de berijming 1968 een prima oplossing is voor én die verwarring én het feit dat sommige psalmen uit 1773 niet goed zingbaar zijn wanneer je ritmisch zingt.
Driekwart van de Goudse GG-kindertjes zit op de Joh Calvijnschool en leert de psalmen ritmisch zingen. Op de zondagschool worden ze weer niet-ritmisch aangeleerd. Nooit van problemen gehoord.

Het andere kwart van de kindertjes zit op de GraafJan. Maar die zitten veelal niet op zondagschool.

In de kerk wordt niet ritmisch gezongen, maar dat gaat met een orgel enzo. Dat is weer heel anders dan ze gewend zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
elbert schreef:
Zoals de waard is...
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
elbert schreef:
Zoals de waard is...
... geen twee keer aan dezelfde steen.
Johann

Bericht door Johann »

Zoo.. al weer 11 pagina´s ophef over een mogelijke vernieuwing binnen de ger. gez. het moet steeds weer gebeuren lijkt het wel he.

Nee.. ik hoop dat ze bij mij in de gemeente nog lang de berijming van Datheen houden.. dat uit het zieleleven veel meer dan allerlei filosofische uitspraken.

Toch jammer dat alles steeds herzien moet, vind ik persoonlijk
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Mara

Bericht door Mara »

Johann schreef:Zoo.. al weer 11 pagina´s ophef over een mogelijke vernieuwing binnen de ger. gez. het moet steeds weer gebeuren lijkt het wel he.

Nee.. ik hoop dat ze bij mij in de gemeente nog lang de berijming van Datheen houden.. dat uit het zieleleven veel meer dan allerlei filosofische uitspraken.

Toch jammer dat alles steeds herzien moet, vind ik persoonlijk
Dat vind ik ook jammer, toch kan het niet altijd anders.
Ik denk dat jij het ook prettig vindt om je per trein en/of auto te verplaatsen, ipv diligence of met de wandelstok ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Upquark schreef:Stel dat dat laatste waar is, dan nog: wat heeft dat te maken met het nadenken over een nieuwe en/of herziene psalmberijming? Indien het in alle oprechtheid gebeurt, wat is er op tegen?
Op zich is er niets tegen een nieuwe berijming, ook niet tegen een goed herziene bijbelvertaling. Maar waar zijn de mensen die dit kunnen. Die bevindelijk verstaan wat ze ver- en hertalen? Het grootste probleem is, dat het klein getal der vromen steeds kleiner geringer wordt in het menselijk geslacht. De grote lichten worden meer en meer gedoofd. Het van God Zelf geleerde en rijk verlichte volk wordt thuisgehaald, en wie let er op, wie heeft er de smart over?
Het wordt leeg op de aarde. Maar ach, wat zal ik toch klagen? Het zijn toch, ondanks alles de goedertierenheden des Heeren dat we niet vernield zijn. En dat is het wonder dat we soms niet kunnen begrijpen.
Dan mag je toch wel eens je oude psalmboekje inkijken, en val je niet over wat oneffenheden. En die zijn er ook best wel in de berijming van 1773.

Ja waarlijk, God is Isrel goed,
Voor hen, die rein zijn van gemoed;
Hoe donker ooit Gods weg moog' wezen,
Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.
Maar ach, hoewel mijn ziel dit weet,
Mijn voeten waren in mijn leed,
Schier uitgeweken, en mijn treen
Van 't spoor der godsvrucht afgegleen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
rekcor

Bericht door rekcor »

-DIA- schreef:
Upquark schreef:Stel dat dat laatste waar is, dan nog: wat heeft dat te maken met het nadenken over een nieuwe en/of herziene psalmberijming? Indien het in alle oprechtheid gebeurt, wat is er op tegen?
Op zich is er niets tegen een nieuwe berijming, ook niet tegen een goed herziene bijbelvertaling. Maar waar zijn de mensen die dit kunnen. Die bevindelijk verstaan wat ze ver- en hertalen? Het grootste probleem is, dat het klein getal der vromen steeds kleiner geringer wordt in het menselijk geslacht. De grote lichten worden meer en meer gedoofd. Het van God Zelf geleerde en rijk verlichte volk wordt thuisgehaald...
Kop op, niet zo pessimistisch. Ik had juist het idee dat het aantal christenen (wereldwijd bezien) juist groeit. Kijk naar China, kijk naar (Zuid-)Korea.

Wat wel meespeelt - denk ik - is dat de mate van geestelijkheid van de hertaler waarschijnlijk wordt bepaald aan de hand van de mate waarin diens hertaling verschilt van Datheen/1773. Of ben ik dan weer te pessimistisch?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

rekcor schreef:
-DIA- schreef:
Op zich is er niets tegen een nieuwe berijming, ook niet tegen een goed herziene bijbelvertaling. Maar waar zijn de mensen die dit kunnen. Die bevindelijk verstaan wat ze ver- en hertalen? Het grootste probleem is, dat het klein getal der vromen steeds kleiner geringer wordt in het menselijk geslacht. De grote lichten worden meer en meer gedoofd. Het van God Zelf geleerde en rijk verlichte volk wordt thuisgehaald...
Kop op, niet zo pessimistisch. Ik had juist het idee dat het aantal christenen (wereldwijd bezien) juist groeit. Kijk naar China, kijk naar (Zuid-)Korea.

Wat wel meespeelt - denk ik - is dat de mate van geestelijkheid van de hertaler waarschijnlijk wordt bepaald aan de hand van de mate waarin diens hertaling verschilt van Datheen/1773. Of ben ik dan weer te pessimistisch?
Daar zit zeker wat in. Lees alleen eens psalm 25 vers 2 eens aandachtig door.

Heer! wijs mij toch Uwe wegen,
Die Gij wilt dat ik zal gaan;
Tot dezelve maak genegen
Mij, en doe mij die verstaan.
Leer en stier mij naar Uw woord,
In Uwe waarheid geprezen,
Gij zijt mijn hulp; dies nu voort
Wacht ik op U in dit wezen.

Hier laat dichter ook wat zelfkennis blijken.
Maak mij tot dezelve genegen...
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Op zich is er niets tegen een nieuwe berijming, ook niet tegen een goed herziene bijbelvertaling. Maar waar zijn de mensen die dit kunnen. Die bevindelijk verstaan wat ze ver- en hertalen? Het grootste probleem is, dat het klein getal der vromen steeds kleiner geringer wordt in het menselijk geslacht. De grote lichten worden meer en meer gedoofd. Het van God Zelf geleerde en rijk verlichte volk wordt thuisgehaald, en wie let er op, wie heeft er de smart over?
Het wordt leeg op de aarde. Maar ach, wat zal ik toch klagen? Het zijn toch, ondanks alles de goedertierenheden des Heeren dat we niet vernield zijn. En dat is het wonder dat we soms niet kunnen begrijpen.
Dan mag je toch wel eens je oude psalmboekje inkijken, en val je niet over wat oneffenheden. En die zijn er ook best wel in de berijming van 1773.

Ja waarlijk, God is Isrel goed,
Voor hen, die rein zijn van gemoed;
Hoe donker ooit Gods weg moog' wezen,
Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.
Maar ach, hoewel mijn ziel dit weet,
Mijn voeten waren in mijn leed,
Schier uitgeweken, en mijn treen
Van 't spoor der godsvrucht afgegleen.
Ik ben bang, Dia, dat dit een geval van 'self-fulfilling prophecy' is, om het maar eens in goed Nederlands te zeggen: Je bent er van overtuigd dat er steeds minder zijn, en daarom zie je er steeds minder.

Misschien moet je dit onderwerp net zo aanpakken als onze voorvaderen deden: met de invoering van de berijming van 1773 hebben ze kennelijk niet zozeer gekeken of de berijmers allemaal honderd procent 'OK' waren (dat waren ze niet..), maar wel of het resultaat bruikbaar was.
Ik heb het op dit forum al wel vaker opgemerkt, maar als je berijmingen puur naast elkaar zou leggen op zingbaarheid (en aangezien het Geneefse melodiën zijn, is dat ritmisch), op het gebruik van actuele Nederlandse taal en op het navolgen van de Schrift, je waarschijnlijk niet meer de berijming van 1773 zou zingen, en ook die van Datheen niet.

O ja: Het argument, dat deze berijming voor zo velen tot troost is geweest, gaat overigens niet op. De berijming was niet tot troost, de psalmen waren tot troost. De berijming was hooguit het vehikel waarin de psalmen waren gegoten. Een beetje zoals de koperen slang ook niet tot troost was, hoewel velen daarnaar gekeken hebben.
Op een gegeven moment kan het nodig zijn, koperen slangen kapot te slaan...
albion

Bericht door albion »

Marco schreef:
O ja: Het argument, dat deze berijming voor zo velen tot troost is geweest, gaat overigens niet op. De berijming was niet tot troost, de psalmen waren tot troost. De berijming was hooguit het vehikel waarin de psalmen waren gegoten. Een beetje zoals de koperen slang ook niet tot troost was, hoewel velen daarnaar gekeken hebben.
Op een gegeven moment kan het nodig zijn, koperen slangen kapot te slaan...

Zeker, en wie bepaalt wat en welk moment?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:
rekcor schreef:Wat wel meespeelt - denk ik - is dat de mate van geestelijkheid van de hertaler waarschijnlijk wordt bepaald aan de hand van de mate waarin diens hertaling verschilt van Datheen/1773. Of ben ik dan weer te pessimistisch?
Daar zit zeker wat in. Lees alleen eens psalm 25 vers 2 eens aandachtig door.

Heer! wijs mij toch Uwe wegen,
Die Gij wilt dat ik zal gaan;
Tot dezelve maak genegen
Mij, en doe mij die verstaan.
Leer en stier mij naar Uw woord,
In Uwe waarheid geprezen,
Gij zijt mijn hulp; dies nu voort
Wacht ik op U in dit wezen.

Hier laat dichter ook wat zelfkennis blijken.
Maak mij tot dezelve genegen...
Je moet het hier aan vergelijken:

1 Een psalm van David. Aleph. Tot U, o HEERE! hef ik mijn ziel op.
2 Beth. Mijn God! op U vertrouw ik; laat mij niet beschaamd worden; laat mijn vijanden niet van vreugde opspringen over mij.
3 Gimel. Ja, allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd worden; zij zullen beschaamd worden, die trouwelooslijk handelen zonder oorzaak.
4 Daleth. HEERE! maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden.
5 He. Vau. Leid mij in Uw waarheid, en leer mij, want Gij zijt de God mijns heils; U verwacht ik den ganse dag.
6 Zain. Gedenk, HEERE! Uwer barmhartigheden en Uwer goedertierenheden, want die zijn van eeuwigheid.
7 Cheth. Gedenk niet der zonden mijner jonkheid, noch mijner overtredingen; gedenk mijner naar Uw goedertierenheid, om Uwer goedheid wil, o HEERE!
8 Teth. De HEERE is goed en recht; daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in den weg.
9 Jod. Hij zal de zachtmoedigen leiden in het recht, en Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren.
10 Caph. Alle paden des HEEREN zijn goedertierenheid en waarheid, dengenen, die Zijn verbond en Zijn getuigenissen bewaren.
11 Lamed. Om Uws Naams wil, HEERE! zo vergeef mijn ongerechtigheid, want die is groot.
12 Mem. Wie is de man, die den HEERE vreest? Hij zal hem onderwijzen in den weg, dien hij zal hebben te verkiezen.
13 Nun. Zijn ziel zal vernachten in het goede, en zijn zaad zal de aarde beerven.
14 Samech. De verborgenheid des HEEREN is voor degenen, die Hem vrezen; en Zijn verbond, om hun die bekend te maken.
15 Ain. Mijn ogen zijn geduriglijk op den HEERE, want Hij zal mijn voeten uit het net uitvoeren.
16 Pe. Wend U tot mij, en wees mij genadig, want ik ben eenzaam en ellendig.
17 Tsade. De benauwdheden mijns harten hebben zich wijd uitgestrekt; voer mij uit mijn noden.
18 Resch. Aanzie mijn ellende, en mijn moeite, en neem weg al mijn zonden.
19 Resch. Aanzie mijn vijanden, want zij vermenigvuldigen, en zij haten mij met een wreveligen haat.
20 Schin. Bewaar mijn ziel, en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want ik betrouw op U.
21 Thau. Laat oprechtigheid en vroomheid mij behoeden, want ik verwacht U.
22 O God! verlos Israel uit al zijn benauwdheden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
rekcor

Bericht door rekcor »

Het ironische aan deze kwestie is, dat velen in onze gezindte dit initiatief van de GB als het (zoveelste) teken van het verval van het christendom in Nederland zullen zien, terwijl het juist het feit dat zij dit als teken zien, het (zoveelste) teken van dat verval is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

rekcor schreef:Het ironische aan deze kwestie is, dat velen in onze gezindte dit initiatief van de GB als het (zoveelste) teken van het verval van het christendom in Nederland zullen zien, terwijl het juist het feit dat zij dit als teken zien, het (zoveelste) teken van dat verval is.
Daar zit zeker wat in.
Bloeide de Kerk, dan zouden kwesties als een nieuwe vertaling en/of berijming niet zo aan de orde zijn. Dan was het vertalen en berijmen geen propbleem. Maar het heeft toch wel veel te zeggen, zoals ook zondag in een preek werd opgemerkt, dat de ambten tegenwoordig vaak door mensen moeten vervuld worden die zelf hun genadestaat niet vast hebben liggen.
Plaats reactie