Er komt een opmerkelijk boek uit over "de blikken dominee". Geschreven door Simon Vuyk.
Op zondag 2 mei 1880 komt dominee Johan Barger in de Hervormde Kerk van Goudswaard. Hij blijkt een groot spreker te zijn. Na 2 jaar is hij plotseling weg. Voor de kerkgangers komt dit plotseling, voor de insiders niet.
De man is nl verslaafd aan alcohol, komt dronken op k.r. vergaderingen en slaat geregeld zijn vrouw.
De kerk geeft hem echter een verklaring voor goed gedrag mee. Barger vertrekt met stille trom naar Amsterdam, zijn geboortestad. Hij scheidt van zijn vrouw, maar zijn leven blijft een puinhoop.
Hij trouwt opnieuw en vestigt zich in Harlingen. Maar daar krijgt hij een verhouding met een meisje.
Zijn 2e echtgenote verlaat hem dan ook, vanwege het slaan en het vele drinken.
Op 6 maart 1894 lokt hij de tiener waar hij een verhouding mee had, naar de pastorie, en schiet het meisje dood.
Op 2 mei 1900 sterft Barger in de gevangenis van Leeuwarden.
Wat een akelige geschiedenis. Het blijkt een zgn. doofpotaffaire te zijn.
Gesteld wordt, doordat de kerk alles wilde verzwijgen, kon deze moord uiteindelijk plaatsvinden als een gruwelijke finale.
De blikken dominee
De blikken dominee
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: De blikken dominee
Waarom wordt dit boek geschreven? Het lijkt me niet enorm stichtend, en voor eventuele nabestaanden is het niet meer zo erg relevant, na zoveel tijd.Mara schreef:Er komt een opmerkelijk boek uit over "de blikken dominee". Geschreven door Simon Vuyk.
Op zondag 2 mei 1880 komt dominee Johan Barger in de Hervormde Kerk van Goudswaard. Hij blijkt een groot spreker te zijn. Na 2 jaar is hij plotseling weg. Voor de kerkgangers komt dit plotseling, voor de insiders niet.
De man is nl verslaafd aan alcohol, komt dronken op k.r. vergaderingen en slaat geregeld zijn vrouw.
De kerk geeft hem echter een verklaring voor goed gedrag mee. Barger vertrekt met stille trom naar Amsterdam, zijn geboortestad. Hij scheidt van zijn vrouw, maar zijn leven blijft een puinhoop.
Hij trouwt opnieuw en vestigt zich in Harlingen. Maar daar krijgt hij een verhouding met een meisje.
Op 6 maart 1894 lokt hij de tiener waar hij een verhouding mee had, naar de pastorie, en schiet het meisje dood.
Gesteld wordt, doordat de kerk alles wilde verzwijgen, kon deze moord uiteindelijk plaatsvinden als een gruwelijke finale.
Aan de ene kant snap ik niet waarom dit gepubliceerd wordt. Moeten mensen zich met zo'n triest verhaal gaan vermaken? Ik vind zulks hoogst ongepast.
Aan de andere kant vallen er denk ik wel lessen uit te trekken. Het is een bekend en bewezen feit, dat bij sommige "ziektenbeelden" zich aangetrokken voelen tot machtsposities, waaronder ook het predikantsambt. Hier zou vóór het aanmelden bij een theologische opleiding serieus rekening mee gehouden kunnen worden, bv door een psychologische keuring. Een ander leerpunt is, dat de doofpot-methode, die helaas in kerkelijke kringen vaak toegepast wordt, enorm verdrietige gevolgen kan hebben. Een zondaar kan beter eerlijk en oprecht, dmv kerkelijke tucht, op zijn fouten gewezen worden, in de hoop dat hij zich bekeerd en zijn leven betert, dan dat zijn overtredingen met de mantel der liefde toegedekt worden, en hij verder kan gaan op zijn zondige weg.
Aan de andere kant vallen er denk ik wel lessen uit te trekken. Het is een bekend en bewezen feit, dat bij sommige "ziektenbeelden" zich aangetrokken voelen tot machtsposities, waaronder ook het predikantsambt. Hier zou vóór het aanmelden bij een theologische opleiding serieus rekening mee gehouden kunnen worden, bv door een psychologische keuring. Een ander leerpunt is, dat de doofpot-methode, die helaas in kerkelijke kringen vaak toegepast wordt, enorm verdrietige gevolgen kan hebben. Een zondaar kan beter eerlijk en oprecht, dmv kerkelijke tucht, op zijn fouten gewezen worden, in de hoop dat hij zich bekeerd en zijn leven betert, dan dat zijn overtredingen met de mantel der liefde toegedekt worden, en hij verder kan gaan op zijn zondige weg.
Dat zou je dan aan uitgeverij Kok moeten vragen.Zita schreef:Waarom wordt dit boek geschreven? Het lijkt me niet enorm stichtend, en voor eventuele nabestaanden is het niet meer zo erg relevant, na zoveel tijd.Mara schreef:Er komt een opmerkelijk boek uit over "de blikken dominee". Geschreven door Simon Vuyk.
Misschien om aan te tonen dat een doofpot absoluut nooit een oplossing is ?
Er staat zelfs een foto bij het artikel van de pastorie in Harlingen.
Maar ik neem aan dat deze geschiedenis her en der wel bekend is ? o.a. in Harlingen en Goudswaard.
Ik heb begrepen dat hij dit boek geschreven heeft naar aanleiding van een oud hollands kinderliedje
Ik hoorde vroeger een andere variantTa-ra-ra-boem-di-ee
De blikken dominee
Die schoot met kruit en lood
Zijn arme naaister dood.
Tarara boem-di-ee
de dikke dominee
die heeft zijn gat verbrand
al aan de kachelrand
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Barend de Graaff heeft ook een boek geschreven dat 'De blikken dominee' heet. Gaat dat over dezelfde geschiedenis?
Ja zie je wel, jij zegt het nu en ineens herinner ik me dat ookZita schreef:Barend de Graaff heeft ook een boek geschreven dat 'De blikken dominee' heet. Gaat dat over dezelfde geschiedenis?

Mijn moeder had vroeger ook een boek over een dominee, ik zit al te peinzen hoe dat nu heette.
Was ook erg bekend.