Openbare geloofsbelijdenis

Tiberius
Administrator

Re: Openbare geloofsbelijdenis

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:Maar er is ook een groep, en dat is wellicht toch een negatief gevolg van 'onze manier' van het doen van openbare belijdenis, die het doen omdat er een kind komt, om van catechisatie af te zijn, omdat ze de leeftijd hebben, omdat ze gaan trouwen en noem maar op. Daar moeten we de ogen niet voor sluiten.
Die groep wordt in snel tempo steeds kleiner. Jongeren kiezen tegenwoordig veel bewuster als (zeg maar) 20 jaar geleden.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:
Ander schreef:Maar er is ook een groep, en dat is wellicht toch een negatief gevolg van 'onze manier' van het doen van openbare belijdenis, die het doen omdat er een kind komt, om van catechisatie af te zijn, omdat ze de leeftijd hebben, omdat ze gaan trouwen en noem maar op. Daar moeten we de ogen niet voor sluiten.
Die groep wordt in snel tempo steeds kleiner. Jongeren kiezen tegenwoordig veel bewuster als (zeg maar) 20 jaar geleden.
Wellicht is dat zo, de jongeren die toen uit gewoonte en bijgelovigheid belijdenis deden, zijn rond hun 20e allang uit de kerk verdwenen. Zoals de column van Proos in de laatste Daniël betoogt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:
Tiberius schreef:
Wellicht is dat zo, de jongeren die toen uit gewoonte en bijgelovigheid belijdenis deden, zijn rond hun 20e allang uit de kerk verdwenen. Zoals de column van Proos in de laatste Daniël betoogt.
Het is een verdrietige constatering, inderdaad, maar wel de praktijk.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Dit is ook mijn ervaring en dat is wel iets om dankbaar voor te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
rekcor schreef:
Voetius schreef:en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Mooi verwoord van Voetius.
huisman schreef:Als er begeerte is om de HEERE te dienen, als men uitziet naar de wedergeboorte, als men weet zonder Christus verloren te liggen en men wil al de van God gegeven genademiddelen gebruiken staat er niets in de weg om geloofsbelijdenis te doen.
Maar als wat jij beschrijft echt het geval is in die persoon, gelooft hij/zij dan op een ware manier?
Ik wil met deze post ook Marnix beantwoorden. Je kunt heel krampachtig volhouden dat de jongeren levend moeten zijn en zich ook levend moeten weten. Onze D.L. schrijven ook over een categorie mensen die het allemaal niet zeker weten en zich nog niet voor wedergeboren houden. Deze pastorale toon mogen ook de jongeren van ons horen, jongeren die ernst willen maken met Gods roepstem in hun leven.
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Helemaal mee eens, mooi verwoord. Maar hier wordt wel een scheiding aangebracht tussen hen die Christus niet als Zaligmaker kennen en wie dat wel doen. Zij die dat wel doen mogen volgens dit antwoord wel belijdenis doen en dan ook:

- Zich niet tot de verworpenen rekenen (Op Gods belofte bouwen)
- Gebruik maken van de middelen waardoor God werkt (ook Avondmaal)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
DirkM

Bericht door DirkM »

Tiberius schreef:
DirkM schreef:
Belijdenisvragen van Voetius

1. Verklaart gij dat de leer van onze kerk (welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt) houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
Weet je trouwens dat gelovigen in bijvoorbeeld Baptisten of Pinkster of Evangelische Gemeenten en zo hier op deze vragen ook een volmondig ja op kunnen zeggen ?
Ik denk niet dat er veel kerken zijn die een geloofsleer aan hun catechisanten uitdragen, waarop ook baptisten, pinkstergemeenten of evangelischen ja op kunnen zeggen.
Dat zou me althans zeer tegenvallen.

Verder sluit ik me bij Huisman aan.
De leer van de verlossing is absoluut de kern waar het om gaat bij de leer.
Ook dat leren ze in meerdere kerken en gemeenten.
De andere dingen daarom heen verschillen de standpunten maar absoluut niet in de leer der verlossing. En ja dat leren ze daar wel degelijk aan een ieder.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

refo schreef:
Ander schreef:
Tiberius schreef:
PvS schreef:Mijn vraag: Waar komt het (in veel kerkgenootschappen) vandaan dat aan het dopen van kleine kinderen of trouwen in de kerk, een openbare geloofsbelijdenis wordt vereist?
Omdat de sacramenten en kerkelijke huwelijkssluiting bedoeld zijn voor leden, niet voor buitenstaanders.
PvS schreef:Volgende vraag: Als bij velen, die openbare geloofsbelijdenis hebben afgelegd, vervolgens het ware geloof gemist wordt, wat is dan de waarde van deze openbare geloofsbelijdenis?
Dan pleegt men meineed.
En waarom laat men dan toe, met name ook in de kerk waar jij (Tib) lid bent, dat velen meineed plegen, zonder dat de tucht geoefend wordt?
Omdat er dan in die kerk niemand meer zou overblijven.
Wie heeft je dat wijsgemaakt?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

huisman schreef:
Ander schreef:
Tiberius schreef:
PvS schreef:Mijn vraag: Waar komt het (in veel kerkgenootschappen) vandaan dat aan het dopen van kleine kinderen of trouwen in de kerk, een openbare geloofsbelijdenis wordt vereist?
Omdat de sacramenten en kerkelijke huwelijkssluiting bedoeld zijn voor leden, niet voor buitenstaanders.
PvS schreef:Volgende vraag: Als bij velen, die openbare geloofsbelijdenis hebben afgelegd, vervolgens het ware geloof gemist wordt, wat is dan de waarde van deze openbare geloofsbelijdenis?
Dan pleegt men meineed.
En waarom laat men dan toe, met name ook in de kerk waar jij (Tib) lid bent, dat velen meineed plegen, zonder dat de tucht geoefend wordt?
Meineed en tucht zijn wel erg grote woorden. Er wordt door kerkenraden onderzoek ingesteld naar de motieven en gronden waarom jongeren geloofsbelijdenis willen afleggen. Het is mij te makkelijk om dan iedereen die niet kan zeggen wedergeboren te zijn te weren van het doen van geloofsbelijdenis. Als er begeerte is om de HEERE te dienen, als men uitziet naar de wedergeboorte, als men weet zonder Christus verloren te liggen en men wil al de van God gegeven genademiddelen gebruiken staat er niets in de weg om geloofsbelijdenis te doen. Wij zien aan wat voor ogen is en niet wat er in het diepst van iemands hart leeft.
Wat ik mis in de vele antwoorden die voorbij zijn gegaan, is, wáár hoor je nog eens van iemand die niet alléén verloren ligt, maar ook in de beleving verloren gáát!

Wanneer zou het nu eigenlijk de juiste tijd zijn om een oprechte geloofsbelijdenis te kunnen doen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

PvS schreef:Wat ik mis in de vele antwoorden die voorbij zijn gegaan, is, wáár hoor je nog eens van iemand die niet alléén verloren ligt, maar ook in de beleving verloren gáát!
Dat is niet zo vreemd wanneer je dit vraagt:

Volgende vraag: Als bij velen, die openbare geloofsbelijdenis hebben afgelegd, vervolgens het ware geloof gemist wordt, wat is dan de waarde van deze openbare geloofsbelijdenis?
vlinder

Bericht door vlinder »

PvS schreef: of trouwen in de kerk, een openbare geloofsbelijdenis wordt vereist?
Is dat zo? Volgens mij is dat niet zo hoor. In de GG waar ik kerkte zat ik op belijdenis met stelletjes die al een tijdje getrouwd waren, nu zwanger waren en belijdenis deden om hun kindje te kunnen dopen. Voor trouwen hoeft dat niet hoor. Staat dat ergens? Ook in mijn huidige kerkverband gaan stelletjes trouwen die nog geen belijdenis hebben gedaan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Tiberius schreef:
PvS schreef:Wat ik mis in de vele antwoorden die voorbij zijn gegaan, is, wáár hoor je nog eens van iemand die niet alléén verloren ligt, maar ook in de beleving verloren gáát!
Dat is niet zo vreemd wanneer je dit vraagt:

Volgende vraag: Als bij velen, die openbare geloofsbelijdenis hebben afgelegd, vervolgens het ware geloof gemist wordt, wat is dan de waarde van deze openbare geloofsbelijdenis?
Het is wel vreemd!
Waar horen wij het nog zoals de psalmdichter ons leert:

Komt, luistert toe, gij Godgezinden,
Gij, die den HEER van harte vreest,
Hoort, wat mij God deed ondervinden,
Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

vlinder schreef:
PvS schreef: of trouwen in de kerk, een openbare geloofsbelijdenis wordt vereist?
Is dat zo? Volgens mij is dat niet zo hoor. In de GG waar ik kerkte zat ik op belijdenis met stelletjes die al een tijdje getrouwd waren, nu zwanger waren en belijdenis deden om hun kindje te kunnen dopen. Voor trouwen hoeft dat niet hoor. Staat dat ergens? Ook in mijn huidige kerkverband gaan stelletjes trouwen die nog geen belijdenis hebben gedaan.
Die stelletjes zullen vantevoren wel even met de kerkenraad 'onder vier ogen' geweest zijn.
Ze zullen wel aan allerlei beloftes moeten voldoen.
Of zeg ik nu te veel?
vlinder

Bericht door vlinder »

PvS schreef:
vlinder schreef:
Die stelletjes zullen vantevoren wel even met de kerkenraad 'onder vier ogen' geweest zijn.
Of zeg ik nu te veel?
Ik denk dat je teveel zegt. Zeker in de GG waar ik kerkte was het heel gewoon om al te trouwen zonder belijdenis.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

vlinder schreef:
PvS schreef:
vlinder schreef:
Of zeg ik nu te veel?
Ik denk dat je teveel zegt. Zeker in de GG waar ik kerkte was het heel gewoon om al te trouwen zonder belijdenis.
Zijn er niet meer hier, die denken dat ik teveel zeg?
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Tiberius schreef:
Dan pleegt men meineed.
Zie je doopleden ook als buitenstaanders, Tiberius?
Plaats reactie