Kleding ambtsdragers

Mara

Re: Kleding ambtsdragers

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Omdat je geschreven hebt dat nette kleding genoeg is, de k.r. leden gewoon tussen de rest zit.
En dan kinderen in een kostuum, ik vind het eerlijk gezegd de wereld op zn kop. Als k.r. lid zou ik me zitten schamen dan.
Dus toch een persoonlijke aanval... Want tot eind van het jaar was ik deel van die kerkenraad.....

De pot verwijt de ketel....
Dat wist ik niet. Daarom zei ik het niet. En kennelijk heb je er lang over na moeten denken :hum
Maar ik stop deze discussie nu wel. M.i. is er genoeg over gezegd. ::bye
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
rekcor

Bericht door rekcor »

Volgens mij heeft e.e.a. er veel mee te maken met wat je visie op een kerkdienst is. Persoonlijk vind ik een kerkdienst net zo belangrijk of bijzonder als dat ik een christenbroeder of -zuster tegenkom op straat. Met andere woorden: alle 'regels' die voor die ontmoeting gelden, gelden ook voor de ontmoeten met een hele gemeenschap van broeders en zusters op zondag. Dus: eerbaar gekleed, niet te dure kleding, niet teveel toeters en bellen, enz.

In onze gezindte wordt echter - en m.i. onterecht - van de kerkdienst iets te verhevens gemaakt: in de kerk ontmoet je God. Nu is dat natuurlijk waar. Maar als het goed is, ontmoet je Hem overal, ook als je aardappels aan het schillen bent of zit te Refoforummen. De kerkdienst is m.i. niet een soort 'heilige der heiligen' waar opeens andere regels gelden dan in de rest van het christelijke leven.

Overigens vind ik wel dat de de dominee/kerkenraad er herkenbaar bij moet lopen, maar dat is puur een praktische overweging: iedereen - met name mensen die voor het eerst in de kerk zitten - kan dan gemakkelijk zien naar wie ze toemoeten met hun (pastorale) vragen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oke, ik snap zelf niet zo goed waarom. Voor de dienst heeft de predikant geen tijd voor pastorale vragen, na de dienst is hij vrij eenvoudig herkenbaar: Het is die man die op de kansel stond en geruime tijd aan het woord was. ;)
Mara schreef:Je spreekt jezelf behoorlijk tegen ! En als je het goed gelezen had, had je kunnen zien dat het om een dominee gaat, het de geldende regels waren, dus dominee is geen Farizeeer en we doen hier geen wedstrijdje.
Laten we vooral onze dominee gaan vergelijken met een profeet in Bijbelse tijden, in de woestijn :huhu
Tja, wat zijn geldende regels? In de tijd van Jezus waren er ook een hoop "geldende regels" maar daarmee waren ze nog niet Bijbels en dus geldig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
DirkM

Bericht door DirkM »

Als de kleding goed is voor door de weeks dan is het ook goed voor de zondag.
Als dat niet zo is dan mag je je afvragen wat je doordeweeks dan draagt.

(uitgezonderd tijdens het zwemmen of joggen en zo dan natuurlijk)
helma

Bericht door helma »

DirkM schreef:Als de kleding goed is voor door de weeks dan is het ook goed voor de zondag.

vind ik niet
Je komt toch bijeen ter ere van de grote Koning.

Of zou jij je ook niet opknappen voor een bezoek aan de koningin?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik zou geen speciale kleding kopen om naar de koningin te gaan, ik doe het met wat ik op dat moment heb :)
Ik ben het er zeer mee eens, dat als je niet met je doordeweekse kleding naar de kerk kan, ( uitgezonderd sport/zwemkleding), dat er dan toch iets mis mee is, de kleding die ik vandaag aan heb, doe ik zondag ook gerust weer aan, en dat gebeurt ook wel!
Ik vind het ook niet passen om dure kleding alleen voor de zondag te kopen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Orchidee schreef:Ik zou geen speciale kleding kopen om naar de koningin te gaan, ik doe het met wat ik op dat moment heb :)
Ik ben het er zeer mee eens, dat als je niet met je doordeweekse kleding naar de kerk kan, ( uitgezonderd sport/zwemkleding), dat er dan toch iets mis mee is, de kleding die ik vandaag aan heb, doe ik zondag ook gerust weer aan, en dat gebeurt ook wel!
Nou, ik niet hoor.
Vandaag heb ik mijn voddebalen kleding aan, lekker in en om het huis rommelen.... :huhu
Nee, zo zou ik niet naar de kerk durven! :?
DirkM

Bericht door DirkM »

helma schreef:
DirkM schreef:Als de kleding goed is voor door de weeks dan is het ook goed voor de zondag.

vind ik niet
Je komt toch bijeen ter ere van de grote Koning.

Of zou jij je ook niet opknappen voor een bezoek aan de koningin?
Wandel jij niet elke dag samen met je Koning dan ?
Of doe je dat alleen op zondag tijdens de kerkdienst ?
Ik wil alleen maar elke dag leven voor mijn Koning, en daarbij maakt het voor mij geen enkel verschil of het nu maandag is of donderdag of zondag.
De indeling van de tijd die ik op zondag heb is wel anders dan op de rest van de dagen, maar verder ben ik zoals ik ben, levend voor Hem.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Ja, maar je poetst je auto toch niet in je zwarte pak op?
Ik ga toch ook geen wc schrobben in mijn zondagse kloffie?
henriët

Bericht door henriët »

Laten we naar 2 kanten niet doorslaan.
We dienen netjes/ eerbaar elke dag gekleed te zijn.

Dat je op zondag voor de kerk andere kleding hebt, mag en kan ook. Je geeft dan met je kleding aan dat deze dag een afgezonderde dag is.
Wanneer we kijken in de Bijbel kunnen we zien dat de hogepriester als hij in het heilige der heilige ging andere kleding aantrok.
Dus waarom zouden we dat niet mogen navolgen.

En idd wat Helma zegt is zeker waar!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
DirkM

Bericht door DirkM »

oesterschelpje schreef:Ja, maar je poetst je auto toch niet in je zwarte pak op?
Ik ga toch ook geen wc schrobben in mijn zondagse kloffie?

(uitgezonderd tijdens het zwemmen of joggen, en autopoetsen en wc schrobben en zo dan natuurlijk)
:P
helma

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Ik zou geen speciale kleding kopen om naar de koningin te gaan, ik doe het met wat ik op dat moment heb :)
Zei ik: speciale kleding kopen?
nee;als je een uitnodiging van de koningin kreeg zou je kijken in je kast of er iets bij was wat netjes genoeg was.

Ik heb geen dure kleding speciaal voor de zondag.
maar als ik met mijn man ga eten ofzo of we hebben iets van 't kasteel dan zorg ik dat ik er netjes uit zie (uit mijn kledingkast)
en dat doe ik op zondag ook.

(b.t.w. zaterdag ging ik met mijn man weg; hij zei: wat zie je er leuk uit! ik zei ja; van orchidee gekregen :) (dat witte twinset) )
henriët

Bericht door henriët »

(b.t.w. zaterdag ging ik met mijn man weg; hij zei: wat zie je er leuk uit! ik zei ja; van orchidee gekregen :) (dat witte twinset) )[/quote]leuk!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marnix

Bericht door Marnix »

helma schreef:
Zei ik: speciale kleding kopen?
nee;als je een uitnodiging van de koningin kreeg zou je kijken in je kast of er iets bij was wat netjes genoeg was.

Ik heb geen dure kleding speciaal voor de zondag.
maar als ik met mijn man ga eten ofzo of we hebben iets van 't kasteel dan zorg ik dat ik er netjes uit zie (uit mijn kledingkast)
en dat doe ik op zondag ook.

(b.t.w. zaterdag ging ik met mijn man weg; hij zei: wat zie je er leuk uit! ik zei ja; van orchidee gekregen :) (dat witte twinset) )
Ik draag liever geen pakken enzo, tenzij het moet, ik vind dat helemaal niet prettig. Als de koningin me uit zou nodigen en er zou bij staan: "pak verplicht" zou ik een pak uit de kast trekken en dat aandoen. Zou er op de uitnodiging staan: "kom zoals je bent", dan zou ik gewone kleren aandoen, zoals ik die dagelijks draag. Geen vodden, maar gewone eenvoudige kleren die ik mooi vind en lekker vind zitten. Ik draag slechts een pak alleen als dat moet :)

De vraag is dus of er een dresscode is in de kerk, of dat je mag komen zoals je bent. De vraag van DirkM vind ik wel terecht, en maakt ook gelijk het grote verschil met "op bezoek gaan bij de koningin" duidelijk. Als ik daar op bezoek ga ziet ze me 1x... en wederzijds. Ik leef niet dagelijk met de koningin. Ze is er niet bij als ik sport, in vodden aan het klussen ben, onder de douche sta en in bed lig. God is dat wel. We gaan niet alleen op zondag bij Hem op bezoek, Hij wil in ons wonen, op ieder moment in ons leven. Ik lees daarom ook geen andere voorschriften in de Bijbel dan "je zedig en ingetogen kleden". Het is daarom niet verkeerd een pak aan te trekken uit eerbied, of om herkenbaar te zijn als ambtsdrager, als iemand dat tot eer van God doet, uitstekend. Maar de Bijbel schrijft het ons niet voor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vlinder

Bericht door vlinder »

Zelf vind ik het voorbeeld van de koningin nooit zo sterk. Veel jongeren hebben niet iets speciaals met de koningin. Tuurlijk heb acht ik haar hoog, maar tevens zie ik ook dat het niet meer is dan een ceremoniële functie. Daarbij denk ik altijd (ook als we een hoge pief van het management op de afdeling hebben liggen): hij/zij moet ook naar het toilet, net als ik.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gesloten