Gesprek met de RKK.

huisman

Gesprek met de RKK.

Bericht door huisman »

Waarom wordt er zo weinig met onze moederkerk gesproken ? Zaterdag was er een zeer verrassende ontmoeting tussen Ds Clements (GG) en kardinaal Simonis. Mooi dat er ook zo getuigd wordt van de gereformeerde leer

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... a_1_566756
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DirkM

Re: Gesprek met de RKK.

Bericht door DirkM »

De paus heeft afgelopen week de uitspraak gedaan dat de oerknal het werk van God is geweest. God gaf alleen maar een aanzet tot het scheppen van alle dingen dus.

Sorry, maar wat is er dan nog tegen te praten ?

Als iemand zegt ik geloof van de Bijbel van kaft tot kaft, maar ze beginnen al met Genesis te scheuren en daarna Jona en ga zo maar door dan geloven we dus niet hetzelfde als wij zeggen dat wij de Bijbel ook geloven van kaft tot kaft.
De Bijbel van de paus is dus dunner dan die van ons blijkt al wel weer.
huisman

Bericht door huisman »

DirkM schreef:De paus heeft afgelopen week de uitspraak gedaan dat de oerknal het werk van God is geweest. God gaf alleen maar een aanzet tot het scheppen van alle dingen dus.

Als iemand zegt ik geloof van de Bijbel van kaft tot kaft, maar ze beginnen al met Genesis te scheuren en daarna Jona en ga zo maar door dan geloven we dus niet hetzelfde als wij zeggen dat wij de Bijbel ook geloven van kaft tot kaft.
Met jouw redenering hoef je ook niet meer te evangeliseren en aan zending te doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Mijn dochter bracht juist met haar ensemble muziek ten gehore.
De hoge heren kwamen luid kwebbelend uit de consistorie.
Liepen vervolgens luid kwebbelend voor de de fluitende dames langs.
Werden vervolgens met een vingerknip (van wat het RD noemt 'onze correspondent') weggestuurd omdat Zijne Heiligheid moest orgelspelen.

Er zijn dus verschillende mensen in de gemeente die met dit soort oecumene niet zo ingenomen zijn.
De meeste bezoekers kregen overigens niet zo'n behandeling.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Mijn dochter bracht juist met haar ensemble muziek ten gehore.
Werden vervolgens met een vingerknip (van wat het RD noemt 'onze correspondent') weggestuurd omdat Zijne Heiligheid moest orgelspelen.

Er zijn dus verschillende mensen in de gemeente die met dit soort oecumene niet zo ingenomen zijn.
Volgende keer dan maar een open dag houden in besloten kring. :huhu
DirkM

Bericht door DirkM »

huisman schreef:
DirkM schreef:De paus heeft afgelopen week de uitspraak gedaan dat de oerknal het werk van God is geweest. God gaf alleen maar een aanzet tot het scheppen van alle dingen dus.

Met jouw redenering hoef je ook niet meer te evangeliseren en aan zending te doen.
Dat heb ik absoluut niet gezegt.
In gesprek zijn dat mag ten allen tijde, alleen het doel van de RKK is nog steeds om de kerken terug te krijgen onder de hoede van de Paus.
Pas als die doelstelling vernaderen zal en ze werkelijk open staan om dingen te bespreken met de Bijbel als basis dan heeft spreken weer nut.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik kan het niet laten te reageren. Ik geloof er niets van dat de paus het volgende gezegd heeft: "God gaf alleen maar een aanzet tot het scheppen van alle dingen".

Verder zijn er in de geschiedenis heel wat gewaardeerde mensen geweest die Genesis 1 en 2 niet letterlijk lazen (Augustinus, Torrey, Warfield, Hodge), op het moment vallen dan ook hoogleraren als vdBeek en vdBrink als gesprekspartners af.

Er zijn aardig wat zaken om over van mening te verschillen met de paus, dit is er eentje van. Maar deze lijkt me niet zo belangrijk dat het het (gelijkwaardig) gesprek onmogelijk maakt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DirkM

Bericht door DirkM »

Oeps, het was niet vorige week maar in januari 2011

http://vaticaankenner.blogspot.com/2011 ... rknal.html

Zo staat het er nog veel vaker op als je zoekt op: oerknal paus
rekcor

Bericht door rekcor »

Waarom wordt er zo weinig met onze moederkerk gesproken ?
1) Waarover zou dat gesprek dan kunnen/moeten gaan?
2) Wat zou het doel zijn van dat gesprek?
huisman

Bericht door huisman »

rekcor schreef:
1. Over de meest wezenlijke zaken b.v. de rechtvaardiging van de goddeloze, De volmaaktheid van Christus borgwerk enz.
2. Het doel is om een belangrijk kerkgenootschap met wereldwijd miljoenen leden in het rechte spoor te krijgen. En op kleinere schaal mensen uit de RKK bij Jezus te brengen.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Het initiatief en de gesprekken vind ik prachtig. Evenals het plaatje van de kardinaal achter het orgel.
Hier beneden is het niet.
DirkM

Bericht door DirkM »

huisman schreef:
rekcor schreef:
1. Over de meest wezenlijke zaken b.v. de rechtvaardiging van de goddeloze, De volmaaktheid van Christus borgwerk enz.
2. Het doel is om een belangrijk kerkgenootschap met wereldwijd miljoenen leden in het rechte spoor te krijgen. En op kleinere schaal mensen uit de RKK bij Jezus te brengen.

Dat zijn nou weer wel gesprekken waarvan ik kan zeggen van ga daar vooral mee door.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hoe wezenlijk is de Mariadogmatiek in de hele RK-leer? Ik heb eigenlijk een bar slecht beeld van de Rooms-katholieke leer. Benedictus XVI wordt ook door refo's gelezen en geprezen, nota bene op het punt van de christologie.
Ik lees op het moment wel het een en ander van Gabriël Smit. Die was eerst oud-katholiek, daarna rooms-katholiek, daarna niks. En in zijn poëzie kon hij best wel een bevindelijke dominee zijn. Maria ben ik nog niet tegengekomen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Mijn dochter bracht juist met haar ensemble muziek ten gehore.

Maar die haalden ook de krant niet. Simonis wel :-)
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... a_1_566756
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Mgr Simonis is nu `ambteloos`oftewel `emeritus-kardinaal`. Wat ik begrepen heb is het gewoon een prive-bezoek geweest. Natuurlijk een goede zaak dat èn (emeritus)kardinaal èn predikant van gedachten gewisseld hebben over verschillende `hete hangijzers`. Het is te hopen dat ook onder ons met andersdenkenden zulke gesprekken gevoerd wordem. Dat kan verrijkend en verhelderend zijn. En....elkaars kerkdiensten bezoeken opdat men weet hoe het er toegaat en dat kan veel misverstanden ontzenuwen.
Van Gouda begint wellicht de victorie??
Plaats reactie