Als je aan het bed gebonden bent dan kun je niet met bed en al naar de kerk komen of denk jij van wel?DirkM schreef:Ik zie geen enkele Bijbelse grond om het niet te doen, maar het is anders als die betreffende broeder of zuster wel gewoon naar de dienst zou kunnen komen om daar samen met de rest van de Gemeente het avondmaal te vieren. Je doet het als hele Gemeente samen dus als het wel zou kunnen heb ik daar absoluut de voorkeur aan gegeven.Lourens schreef:Om weer ontopic te komen over het Avondmaal.
We waren erover uit m.b.t. het bejaardentehuis.
Nu het volgende: een broeder of zuster die aan bed gebonden is maar wiens wens het is om het Avondmaal te vieren.
Hij viert thuis avondmaal samen met predikant, (wijk)ouderling en zijn vrouw en kinderen?
Hoe denken we daar over?
Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
- Bonny
- Berichten: 2511
- Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
- Locatie: In partibus infidelium
- Contacteer:
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Nee, dat is wat onhandig. Nog afgezien of het allemaal wel past, ik zou er zelf niet voor kiezen. Iedereen zit je waarschijnlijk zo aan te gapen.... Is een kerktelefoon of radioverbinding dan niet handiger?Mariavt schreef:
Als je aan het bed gebonden bent dan kun je niet met bed en al naar de kerk komen of denk jij van wel?
The Groom's still waiting at the altar
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Lijkt mij wel, en zelfs als het Heilig Avondmaal bediend wordt kun je dan meeluisteren en het gebeurt wel dat je, terwijl je in je bed ligt, tóch een Zegen mag ontvangen, door de bediening van het Heilig Avondmaal. De Heere is aan tijd noch plaats gebonden.Bonny schreef:Nee, dat is wat onhandig. Nog afgezien of het allemaal wel past, ik zou er zelf niet voor kiezen. Iedereen zit je waarschijnlijk zo aan te gapen.... Is een kerktelefoon of radioverbinding dan niet handiger?Mariavt schreef:
Als je aan het bed gebonden bent dan kun je niet met bed en al naar de kerk komen of denk jij van wel?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Als God niet aan tijd of plaats gebonden is, dan denk ik dat we ons af moeten vragen waarom de kerk dat met bepaalde zaken toch aan plaats en tijd wil verbinden.Mariavt schreef:Lijkt mij wel, en zelfs als het Heilig Avondmaal bediend wordt kun je dan meeluisteren en het gebeurt wel dat je, terwijl je in je bed ligt, tóch een Zegen mag ontvangen, door de bediening van het Heilig Avondmaal. De Heere is aan tijd noch plaats gebonden.Bonny schreef:Nee, dat is wat onhandig. Nog afgezien of het allemaal wel past, ik zou er zelf niet voor kiezen. Iedereen zit je waarschijnlijk zo aan te gapen.... Is een kerktelefoon of radioverbinding dan niet handiger?Mariavt schreef:
Als je aan het bed gebonden bent dan kun je niet met bed en al naar de kerk komen of denk jij van wel?
Dat is dus het essentiële punt om ja of nee te zeggen tegen avondmaal bij een zieke thuis of in het ziekenhuis.
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Dat God niet aan tijd of plaats gebonden is, wil niet zeggen dat wij mensen dat niet zijn. Krachtens Zijn Woord zijn wij gebonden aan de middelen en aan zijn instelling. Hij heeft de sacramenten gekoppeld aan de ambtelijke bediening van Zijn Woord.DirkM schreef:Als God niet aan tijd of plaats gebonden is, dan denk ik dat we ons af moeten vragen waarom de kerk dat met bepaalde zaken toch aan plaats en tijd wil verbinden.
Dat is dus het essentiële punt om ja of nee te zeggen tegen avondmaal bij een zieke thuis of in het ziekenhuis.
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Maar ik kan nergens in Zijn Woord vinden dat het Avndmaal persé in de kerk gehouden moet worden en op welke tijd dat is. Het grote gebod is de Liefde, dat wij toepassen door juist hen die in een moeilijke situatie zitten het Avondmaal niet te onthouden.Tiberius schreef:Dat God niet aan tijd of plaats gebonden is, wil niet zeggen dat wij mensen dat niet zijn. Krachtens Zijn Woord zijn wij gebonden aan de middelen en aan zijn instelling. Hij heeft de sacramenten gekoppeld aan de ambtelijke bediening van Zijn Woord.DirkM schreef:Als God niet aan tijd of plaats gebonden is, dan denk ik dat we ons af moeten vragen waarom de kerk dat met bepaalde zaken toch aan plaats en tijd wil verbinden.
Dat is dus het essentiële punt om ja of nee te zeggen tegen avondmaal bij een zieke thuis of in het ziekenhuis.
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
En mijns inziens is ook wezenlijk voor de sacramenten dat zij temidden van de gemeente bediend worden. "In de verzameling des volks Gods" zoals de NGB over het Avondmaal zegt.Tiberius schreef:Dat God niet aan tijd of plaats gebonden is, wil niet zeggen dat wij mensen dat niet zijn. Krachtens Zijn Woord zijn wij gebonden aan de middelen en aan zijn instelling. Hij heeft de sacramenten gekoppeld aan de ambtelijke bediening van Zijn Woord.DirkM schreef:Als God niet aan tijd of plaats gebonden is, dan denk ik dat we ons af moeten vragen waarom de kerk dat met bepaalde zaken toch aan plaats en tijd wil verbinden.
Dat is dus het essentiële punt om ja of nee te zeggen tegen avondmaal bij een zieke thuis of in het ziekenhuis.
Ik vind dat "de gemeente" steeds meer onder druk komt te staan. Zoals ik onlangs nog hoorde vanuit een gemeente waar slechts incidenteel een leesdienst is: dan blijven we thuis om thuis een preek te lezen, we kunnen dat thuis toch ook??
Heeft niet alleen met dit onderwerp te maken, maar hoort er m.i. wel bij!
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Ja ik snap dat ook wel maar om nu mensen die echt niet KUNNEN komen maar WEL WILLEN dan zonder te laten zitten lijkt me niet de intentie te zijn van de formulieren of kerkorde of de NGB, of zie jij dat anders ?eilander schreef:En mijns inziens is ook wezenlijk voor de sacramenten dat zij temidden van de gemeente bediend worden. "In de verzameling des volks Gods" zoals de NGB over het Avondmaal zegt.Tiberius schreef:Dat God niet aan tijd of plaats gebonden is, wil niet zeggen dat wij mensen dat niet zijn. Krachtens Zijn Woord zijn wij gebonden aan de middelen en aan zijn instelling. Hij heeft de sacramenten gekoppeld aan de ambtelijke bediening van Zijn Woord.DirkM schreef:Als God niet aan tijd of plaats gebonden is, dan denk ik dat we ons af moeten vragen waarom de kerk dat met bepaalde zaken toch aan plaats en tijd wil verbinden.
Dat is dus het essentiële punt om ja of nee te zeggen tegen avondmaal bij een zieke thuis of in het ziekenhuis.
Ik vind dat "de gemeente" steeds meer onder druk komt te staan. Zoals ik onlangs nog hoorde vanuit een gemeente waar slechts incidenteel een leesdienst is: dan blijven we thuis om thuis een preek te lezen, we kunnen dat thuis toch ook??
Heeft niet alleen met dit onderwerp te maken, maar hoort er m.i. wel bij!
Er staat nergens dat wanneer iemand niet KAN komen maar het wel WIL die niet an het avondmaal gebruik zou mogen maken.
We moeten oppassen dat we niet meer regels gaan maken dan Jezus Zelf.
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Zie wat Eilander aanhaalt vanuit de NGB, gebaseerd op Gods Woord.DirkM schreef:Maar ik kan nergens in Zijn Woord vinden dat het Avndmaal persé in de kerk gehouden moet worden en op welke tijd dat is. Het grote gebod is de Liefde, dat wij toepassen door juist hen die in een moeilijke situatie zitten het Avondmaal niet te onthouden.Tiberius schreef:Dat God niet aan tijd of plaats gebonden is, wil niet zeggen dat wij mensen dat niet zijn. Krachtens Zijn Woord zijn wij gebonden aan de middelen en aan zijn instelling. Hij heeft de sacramenten gekoppeld aan de ambtelijke bediening van Zijn Woord.DirkM schreef:Als God niet aan tijd of plaats gebonden is, dan denk ik dat we ons af moeten vragen waarom de kerk dat met bepaalde zaken toch aan plaats en tijd wil verbinden.
Dat is dus het essentiële punt om ja of nee te zeggen tegen avondmaal bij een zieke thuis of in het ziekenhuis.
Ik denk ook niet dat het van veel liefde getuigd om het sacrament los te gaan maken van de woordverkondiging in de gemeente. Daarmee gaat men teveel waarde hechten aan het teken, terwijl het juist gaat om de betekende zaak.
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Ik zei toch niet dat het alleen Avondmaal vieren moest zijn ?Tiberius schreef:Zie wat Eilander aanhaalt vanuit de NGB, gebaseerd op Gods Woord.DirkM schreef:Maar ik kan nergens in Zijn Woord vinden dat het Avndmaal persé in de kerk gehouden moet worden en op welke tijd dat is. Het grote gebod is de Liefde, dat wij toepassen door juist hen die in een moeilijke situatie zitten het Avondmaal niet te onthouden.Tiberius schreef:Dat God niet aan tijd of plaats gebonden is, wil niet zeggen dat wij mensen dat niet zijn. Krachtens Zijn Woord zijn wij gebonden aan de middelen en aan zijn instelling. Hij heeft de sacramenten gekoppeld aan de ambtelijke bediening van Zijn Woord.DirkM schreef:Als God niet aan tijd of plaats gebonden is, dan denk ik dat we ons af moeten vragen waarom de kerk dat met bepaalde zaken toch aan plaats en tijd wil verbinden.
Dat is dus het essentiële punt om ja of nee te zeggen tegen avondmaal bij een zieke thuis of in het ziekenhuis.
Ik denk ook niet dat het van veel liefde getuigd om het sacrament los te gaan maken van de woordverkondiging in de gemeente. Daarmee gaat men teveel waarde hechten aan het teken, terwijl het juist gaat om de betekende zaak.
Dat daar prediking onlosmakelijk aan verbonden is heb ik nooit ontkend.
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Dan hebben de Joden en de Engelsen ook een probleem. Lord en JHWH hebben beiden 4 letters.albion schreef:Het kan om een titel of jota gaan een Sjibboleth of Schibboleth, daar hangt leven en dood van af. Ik heb wel eens een ds de Naam HEERE met 5 letters horen uitleggen, dus ik denkDirkM schreef:Als jij denkt dat jouw verlossing daarvan afhankelijk is dan wil ik dat best doen.Mariavt schreef:Nu schrijf je de naam van den Heere alweer met één e, zou je uit eerbied voor die grote Majesteit je aan willen wennen om Zijn Naam met eerbied te gebruiken?DirkM schreef:
Op Bijbelse gronden moet je dus zeggen dat er niets mis mee is om waar dan ook avondmaal te houden, mits er samengekomen wordt in de Naam des Heren.
Verder ben ik er vrij in om het met 1 of met 2 keer een E te schrijven.
dat er waarschijnlijk toch een verschil is tussen Here en Heere.
En in buitenlandse kerken horen ze nooit een preek over Heere met 5 letters.
Zelf denk ik dat je anderen daar vrij in moet laten. M.n. mensen die de grondtaal lezen weten dat. Daarnaast heb je bijvoorbeeld in het Bijbelse Hebreeuws helemaal geen hoofdletters.
Wanneer je denkt mensen te kwetsen is het misschien goed en verstandig om Heere met 3 e's te schrijven.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
vlinder schreef:Dan hebben de Joden en de Engelsen ook een probleem. Lord en JHWH hebben beiden 4 letters.albion schreef:Het kan om een titel of jota gaan een Sjibboleth of Schibboleth, daar hangt leven en dood van af. Ik heb wel eens een ds de Naam HEERE met 5 letters horen uitleggen, dus ik denkDirkM schreef:Als jij denkt dat jouw verlossing daarvan afhankelijk is dan wil ik dat best doen.Mariavt schreef: Nu schrijf je de naam van den Heere alweer met één e, zou je uit eerbied voor die grote Majesteit je aan willen wennen om Zijn Naam met eerbied te gebruiken?
Verder ben ik er vrij in om het met 1 of met 2 keer een E te schrijven.
dat er waarschijnlijk toch een verschil is tussen Here en Heere.
En in buitenlandse kerken horen ze nooit een preek over Heere met 5 letters.
Zelf denk ik dat je anderen daar vrij in moet laten. M.n. mensen die de grondtaal lezen weten dat. Daarnaast heb je bijvoorbeeld in het Bijbelse Hebreeuws helemaal geen hoofdletters.
Wanneer je denkt mensen te kwetsen is het misschien goed en verstandig om Heere met 3 e's te schrijven.
De ds. die het uitlegde had ook gestudeerd in de grondtalen... Ik veroordeel niemand, maar ik zei alleen dat ik weleens in een preek heb horen uitleggen wat de Naam HEERE met 5 letters betekende, wat is daar mis mee? Ik woon in Nederland en heb in wezen niets met de Engelsen of met een ander land te maken. Ik denk ook niet dat je naar een ander land moet kijken als je het over de gebruiken van je eigen land heb.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Helemaal niets, maar die Namen betekenen met 4 e's echt niets anders. Want het is slechts de weergave van Gods Naam.albion schreef:Ik veroordeel niemand, maar ik zei alleen dat ik weleens in een preek heb horen uitleggen wat de Naam HEERE met 5 letters betekende, wat is daar mis mee?
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Ik dacht dat hij het met deze Namen in verband bracht.Afgewezen schreef:Helemaal niets, maar die Namen betekenen met 4 e's echt niets anders. Want het is slechts de weergave van Gods Naam.albion schreef:Ik veroordeel niemand, maar ik zei alleen dat ik weleens in een preek heb horen uitleggen wat de Naam HEERE met 5 letters betekende, wat is daar mis mee?
en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst; (maar ik kan me vergissen, en de meesten zullen het wel inlegkunde noemen. Ik vond het in ieder geval wel indrukwekkend zoals hij het uitlegde).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Tóch hou ik het maar bij de aloude(door mij) geliefde SValbion schreef:Ik dacht dat hij het met deze Namen in verband bracht.Afgewezen schreef:Helemaal niets, maar die Namen betekenen met 4 e's echt niets anders. Want het is slechts de weergave van Gods Naam.albion schreef:Ik veroordeel niemand, maar ik zei alleen dat ik weleens in een preek heb horen uitleggen wat de Naam HEERE met 5 letters betekende, wat is daar mis mee?
en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst; (maar ik kan me vergissen, en de meesten zullen het wel inlegkunde noemen. Ik vond het in ieder geval wel indrukwekkend zoals hij het uitlegde).
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4