Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

vlinder

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door vlinder »

boontje schreef:Een dominee mag toch ook wel eens een fietstocht maken? Een gezonde geest in een gezond lichaam, dat staat weliswaar niet in de Bijbel, maar het is wel waar. En wie weet hoeveel mensen er in de gemeente zijn overleden, ernstig ziek waren, hoeveel kerkenraadszaken er moesten worden afgehandeld, enz. enz. enz..
De primaire roeping van een predikant is om het woord te bedienen. Andere taken moeten dan wachten. Hij mag best ontspannnen, moet dit zelfs, maar dan moet hij andere taken zoals een vergadering die week laten voor wat het is.
Daarnaast denk ik dat hlergebruiken van een preek iedere dominee wel bekend voorkomt, zeker als hij op dezelfde dag elders moet preken, maar of je dit moet vermelden en afschuiven als geen tijd hoeft m.i. dan weer niet, zeker als het zijn eigen gemeente is, is dat m.i. zelfs ongewenst.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

boontje schreef:
PvS schreef:Geef mij maar een oefenaar die pas een tekst krijgt als hij het trapje wil betreden...
Dan krijg je volgens mij hetzelfde als wat mijn opa ooit over een dominee zei: "Hij heeft elke zondag een andere tekst, maar het is iedere keer weer dezelfde preek"
Knip - spreek met respect over ambtsdragers
~~Soli Deo Gloria~~
DirkM

Bericht door DirkM »

Hendrikus schreef:
boontje schreef:
PvS schreef:Geef mij maar een oefenaar die pas een tekst krijgt als hij het trapje wil betreden...
Dan krijg je volgens mij hetzelfde als wat mijn opa ooit over een dominee zei: "Hij heeft elke zondag een andere tekst, maar het is iedere keer weer dezelfde preek"
Knip - spreek met respect over ambtsdragers
Er zijn ook Dominees die een serie preken maken over verschillende dingen, en als ze ergens anders beroepen worden dan die zelfde series preken daar gaan houden.
Ik zie echt niet in wat daar bijvoorbeeld mis zou zijn.
Als de preek toen goed was, dan is die dat nu nog steeds.
De preken werden dan wel aangepast naar deze tijd, dus werden andere gebeurtenissen van de wereld om ons heen gebruikt, maar de rest was hetzelfde.
SOW WHAT. Heb ik geen enkel probleem mee.

Natuurlijk mag iedereen ontspannen op zijn tijd, en dan maakt het niet uit of je nu ambtsdrager bent of niet.
Wie weet waren er wel heel dringende omstandigheden waardoor hij juist extra ontspanning moest nemen en er daarom dus ook geen tijd en zin in had.
Ik heb ook wel eens dingen die moeten gewoon gedaan worden maar door de omstandigheden heb ik er dan "de kop" er niet naar staan.
Zo kan en mag een ambtsdrager dat ook best wel eens hebben, dat is ook gewoon een mens net zoals jij en ik.

P.S.: Ik vraag met trouwens af hoeveel kerkgangers het door hebben als de dominee drie jaar later de zelfde preek zou houden.
Lourens

Bericht door Lourens »

DirkM schreef: [q

P.S.: Ik vraag met trouwens af hoeveel kerkgangers het door hebben als de dominee drie jaar later de zelfde preek zou houden.
In het digitale tijdperk met de preken online zullen meer het door gaan krijgen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

's Morgens een catechismuspreek over vraag 54 en 55, over de kerk. De ds gebruikte daarbij een mooi beeld van een stadje wat je bekijkt vanaf de toren (vraag 54) en via een rondwandeling in het stadje (vraag 55). Een mooi beeld, waarbij alle inwoners van het stadje dit gemeen hadden: het ware geloof. Voor de rest was het van bovenaf soms iets waarvan je zegt: waarom heeft de architect het nou zo gedaan? dat oude en dat nieuwe naast elkaar... maar toch allemaal in dat ware geloof. Ook wees hij nog op de huisjes die aan de buitenkant van de muur staan, ook gebruik maken van de 'supermarkt' daar (ook gemeenschap hebben aan de gaven en schatten van Christus hebben) maar dat ware geloof missen. Na de boodschappen de stad weer verlaten.
Treffend vond ik dat hij de term Kerk met een hoofdletter niet meer durfde te gebruiken, ook n.a.v. dat elk zich moet schuldig weten, er staat dus niet: dat elk zich schuldig weet. Er ontbreekt nog zoveel aan. Alleen God, Christus, enz. verdienen die hoofdletter.

's Middags een gastpredikant over hebreeen 5: 8-9, Gehoorzaamheid
Neeltje Jans, moeder van 4
henriët

Bericht door henriët »

Hoe Christus arm werd om arme zondaren rijk te maken.
Wonderlijk!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

henriët schreef:Hoe Christus arm werd om arme zondaren rijk te maken.
Wonderlijk!
Je bent er nog vol van....
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Lourens schreef:
DirkM schreef:
In het digitale tijdperk met de preken online zullen meer het door gaan krijgen.
Mwah, dat hoor ik toch echt wel hoor.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

helma schreef:
henriët schreef:Hoe Christus arm werd om arme zondaren rijk te maken.
Wonderlijk!
Je bent er nog vol van....
Is het misschien iets van: waar het hart vol van is stroomt de mond van over...
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Terri schreef:Meen je dit? en waarom vind je dat zo fijn?
Misschien kan je uitleggen wat je bedoelt.
Omdat dat vaak de meest 'vruchtbare' preken zijn die een voorganger mag uitspreken.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

PvS schreef:
Omdat dat vaak de meest 'vruchtbare' preken zijn die een voorganger mag uitspreken.
Gods Woord eist studie en geen slordige omgang. We hebben ons er in te verdiepen, het uit te diepen. Dat is ook de taak van de predikant. Die mag het dan aan de harten van de hoorders letten. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat er eens afgeweken MOET worden van wat voorbereid is. Maar om dat nu als regel te stellen lijkt me toch niet juist. Het kan een hoge mate van gemakzucht en slordigheid met zich mee brengen.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Mister schreef:
PvS schreef:
Gods Woord eist studie en geen slordige omgang. We hebben ons er in te verdiepen, het uit te diepen. Dat is ook de taak van de predikant. Die mag het dan aan de harten van de hoorders letten. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat er eens afgeweken MOET worden van wat voorbereid is. Maar om dat nu als regel te stellen lijkt me toch niet juist. Het kan een hoge mate van gemakzucht en slordigheid met zich mee brengen.
Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat ik niet bedoel wat jij suggereert!?
Lees eens van Warburton, hoe hij zonder tekst de kansel moest beklimmen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

PvS schreef:Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat ik niet bedoel wat jij suggereert!?
Als dat door omstandigheden eens moet, dan moet het. Maar je kunt dat moeilijk als een wenselijke situatie beschouwen.
En jij sprak die wens wel uit: Geef mij maar een oefenaar die pas een tekst krijgt als hij het trapje wil betreden...
~~Soli Deo Gloria~~
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Uit een artikel, een citaat van Spurgeon:
Wij hebben er dringend behoefte aan om te studeren, want een leraar van anderen moet zelf goed onderlegd zijn. Voortdurend onvoorbereid op de kansel komen, is een onvergeeflijke onbeschaamdheid; niets kan onszelf en ons ambt doeltreffender naar beneden halen. Zo wij zelf niet onderwezen zijn, hoe kunnen wij dan anderen ertoe brengen om na te denken? ' Weinig of geen vertrouwen heeft hij 'in een dominee die moeizame voorbereiding onnodig acht'. Vandaar kan hij ook fel ageren tegen predikers die geen affiniteit hebben met 'de man die in de eerste psalm wordt zalig geprezen'. Hij verzucht: 'Ik zou zo graag willen dat u uw tijd niet verknoeit met godsdienstige beuzelingen of leuterpraat. Uw voornaamste bezigheid is de voorbereiding voor de kansel. Als u die verwaarloost, zult u uzelf en uw ambt geen voordeel doen. De bijen maken honing van de morgen tot de avond, zo moeten wij steeds voorraden verzamelen voor onze gemeente'.

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... d&docid=10
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Hendrikus schreef:
PvS schreef:Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat ik niet bedoel wat jij suggereert!?
Als dat door omstandigheden eens moet, dan moet het. Maar je kunt dat moeilijk als een wenselijke situatie beschouwen.
En jij sprak die wens wel uit: Geef mij maar een oefenaar die pas een tekst krijgt als hij het trapje wil betreden...
Wij hebben het eens meegemaakt dat er 's zaterdagsavonds een preekbeurt vervuld zou worden door ds. X, hier in de buurt.
Zondags zou ds. X een beurt vervullen bij ons. Maar op de zaterdagavond kwamen er veel mensen uit de gemeente waar ds. X zondags voor zou gaan!
De ds. herkend de gemeenteleden en roept verontwaardigd: Waar moet ik nu morgen bij jullie over preken?
Hoe geleerd wil je wezen?
Gesloten