Salaris predikanten

Gesloten
boontje

Salaris predikanten

Bericht door boontje »

Een vraag: ik ben wel eens betrokken geweest bij het beroepen van een predikant in de GKN. Daar was het salaris afhankelijk van de grootte van de gemeente en van het aantal dienstjaren. Op basis daarvan bestonden er vaste "loonschalen".
Ik vroeg me af of iemand weet hoe dat in de diverse varianten van Gereformeerde Gemeenten is geregeld.
Is het salaris daar ook afhankelijk van de grootte van de gemeente? Of is er, zoals nu in de PKN, één schaal die gelijk is voor alle predikanten, ongeacht de grootte van hun gemeente, en alleen afhankelijk van dienstjaren? Of is elke gemeente vrij om dat zelf vast te stellen, zoals het in een verder verleden ook in de GKN was?
Ik zou het interessant vinden om daar iets over te horen.
Luther
Contacteer:

Re: Salaris predikanten

Bericht door Luther »

boontje schreef:Een vraag: ik ben wel eens betrokken geweest bij het beroepen van een predikant in de GKN. Daar was het salaris afhankelijk van de grootte van de gemeente en van het aantal dienstjaren. Op basis daarvan bestonden er vaste "loonschalen".
Ik vroeg me af of iemand weet hoe dat in de diverse varianten van Gereformeerde Gemeenten is geregeld.
Is het salaris daar ook afhankelijk van de grootte van de gemeente? Of is er, zoals nu in de PKN, één schaal die gelijk is voor alle predikanten, ongeacht de grootte van hun gemeente, en alleen afhankelijk van dienstjaren? Of is elke gemeente vrij om dat zelf vast te stellen, zoals het in een verder verleden ook in de GKN was?
Ik zou het interessant vinden om daar iets over te horen.
In de GG is het ongeveer zoals je in je eerste alinea schrijft: een basissalaris, centraal vastgesteld, verhoogd met schalen afhankelijke van ervaring, leeftijd en grootte van de gemeente. Verder is het uiteindelijk zo dat elke gemeente het desondanks zelf mag bepalen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Er is geen basissalaris in de GG.

De GG spreekt van traktement. Het is geen loon maar een schadeloosstelling. En dominee moet zijn tijd aan de gemeente wijden en kan zo geen geld verdienen.

Het wordt ook niet centraal betaald, maar door de gemeente zelf.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
boontje

Bericht door boontje »

refo schreef:Er is geen basissalaris in de GG.

De GG spreekt van traktement. Het is geen loon maar een schadeloosstelling. En dominee moet zijn tijd aan de gemeente wijden en kan zo geen geld verdienen.

Het wordt ook niet centraal betaald, maar door de gemeente zelf.

OK,Ok, traktement dan. Overigens zei Luther niet, dat het centraal betaald wordt, alleen centraal vastgesteld. Lijkt me een goede zaak. Stel je voor dat plaatselijke gemeenten daarvan afwijken -en die vrijheid blijken ze te hebben- dan lijkt mij dat een onzuivere manier om een beroepen predikant over de streep te trekken. Dat zou toch niet moeten mogen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Als het goed is laat een predikant zich daar niet door leiden. Maar het lijkt me wel gevaarlijk om het inkomen van een predikant aan de grootte van de gemeente aan te passen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Orchidee

Bericht door Orchidee »

---knip--- Laster niet toegestaan hier.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

We gaan het hier niet hebben over de hoogte van salarissen van predikanten en hoe zij dat al of niet besteden. Er lijken mij vruchtbaarder discussieonderwerpen!
Gesloten