Overnemen bekering

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Overnemen bekering

Bericht door Bert Mulder »

dennis schreef:In de eerste plaats is het niet zo belangrijk wat mensen van een overledene zeggen. Het oordeel komt alleen God toe.
Maar voor de familie kan het wel van grote betekenis zijn. En dan gaat het er toch om wat de vruchten in iemands leven zijn geweest. Als die er niet zijn, geloof ik niet dat je iemand "de hemel in mag praten". Dat zou anderen ook nog eens zorgeloos kunnen maken.
Juist als we geconfronteerd worden met sterfgevallen, waarbij we moeten vrezen dat de betrokkenen niet behouden zijn, kan dat de levenden onrustig maken, en zoekend...
maar men moet ook voorzichtig zijn, niet het werk van de Heilige Geest in het hart van Zijn volk te minachten, aan de ene kant, en ook de impressie geven dat wij door ons voorzichtig leven de hemel zouden verdienen, aan de andere kant.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Persoonlijk heb ik een beetje moeite met de uitdrukking: in de Hope des Eeuwige Levens.
Dan is het net of iemand er wel op hoopt maar dat het misschien heel anders kan uitpakken.
Als het gaat om iemand die een leesbare brief was tijdens zijn/haar leven, vind ik het ergens nog ongepast ook, om dat als nabestaanden op de kaart te zetten.
Of zie ik dit helemaal verkeerd ? :sweat
Dat ligt er aan hoe dat wordt bedoeld. We hebben als christenen hoop en daar mogen we van getuigen. (Het geloof is immers de zekerheid van wat we hopen). Vaak wordt het anders bedoeld: We weten niet of iemand van Christus is dus zeggen we dat we het hopen. Nogmaals, het is jammer als we dit niet weten, omdat het volgens mij niet de bedoeling is dat we het allemaal zo voor ons houden dat we dit niet van elkaar weten / durven te zeggen. En er zal soms ook wel weer angst bij zitten, stel dat het toch niet zo was, dan moet het ook niet op de kaart staan. We vermoeden het wel maar weten het niet zeker, dus zeggen we maar dat we het hopen. Beter is als we het weten en dat op de kaart komt te staan, dan is het een getuigenis van Gods genade.

Verder sluit ik me bij Bert, Tiberius en Memento aan. We moeten mensen niet de hemel in praten, ook al willen nabestaanden dat misschien graag horen, en over kinderen van God geen twijfel uitdragen... en verder voorzichtig zijn bij dit soort gevoelige zaken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

refo schreef:
Mara schreef:Persoonlijk heb ik een beetje moeite met de uitdrukking: in de Hope des Eeuwige Levens.
Dan is het net of iemand er wel op hoopt maar dat het misschien heel anders kan uitpakken.
Als het gaat om iemand die een leesbare brief was tijdens zijn/haar leven, vind ik het ergens nog ongepast ook, om dat als nabestaanden op de kaart te zetten.
De bijbelse Hoop is een zeker weten. Dat wordt bedoeld met die uitdrukking.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
DirkM

Bericht door DirkM »

We moeten niet de bekering van iemand overnemen.
In de Schrift staat dat het van nature voor ALLE mensen van toepassing is.
Iedereen die geboren is die heeft de OUDE NATUUR, dat wil zeggen is een slaaf van de macht van de zonde, niet in relatie met God dus.

De oproep BEKEER U, daar moet dus een mens aan beantwoorden die de oude zondige natuur heeft. Wanneer de oude mens dat doet, dan krijgen we een nieuwe natuur, namelijk de natuur van KIND VAN GOD, door GENADE.

Wij worden niet gestraft voor de zonden die onze voorouders gedaan hebben, maar zijn zelf verantwoordelijk om ons Heil te zoeken bij Jezus Christus, die onze zonden vergeeft.

Je mag komen aan de voet van het kruis, zoals je bent, maar dat wil niet zeggen dat als je Jezus gaat volgen dat je zo mag blijven als je nu bent.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Precies. De Hoop van het geloof.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Mensen die moeite hebben met de genoemde uitdrukking heb ik ook al meerdere keren gesproken. De eerste keer had ik niet zo'n weerwoord. Totdat je in de Bijbel zoekt op het woord "hoop". Daar wordt het helemaal niet gebruikt in de zin zoals wij het gebruiken: ik hoop maar dat het goed komt.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Mensen die moeite hebben met de genoemde uitdrukking heb ik ook al meerdere keren gesproken. De eerste keer had ik niet zo'n weerwoord. Totdat je in de Bijbel zoekt op het woord "hoop". Daar wordt het helemaal niet gebruikt in de zin zoals wij het gebruiken: ik hoop maar dat het goed komt.
Zou jij deze zin IN DE HOPE DES EEUWIGE LEVENS verwerken in een rouwtekst, dus op de kaart ? Bij bijv. 1 van je ouders ?
Destijds werd er bij ons nl om "gesteggeld", de een wilde het beslist wel, de ander niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Mensen die moeite hebben met de genoemde uitdrukking heb ik ook al meerdere keren gesproken. De eerste keer had ik niet zo'n weerwoord. Totdat je in de Bijbel zoekt op het woord "hoop". Daar wordt het helemaal niet gebruikt in de zin zoals wij het gebruiken: ik hoop maar dat het goed komt.
Zou jij deze zin IN DE HOPE DES EEUWIGE LEVENS verwerken in een rouwtekst, dus op de kaart ? Bij bijv. 1 van je ouders ?
Destijds werd er bij ons nl om "gesteggeld", de een wilde het beslist wel, de ander niet.
Ja, want ik vind dit niet een "mindere" formulering dan: "in volle verzekerdheid des geloofs".
Als wij dit op een rouwkaart zouden zetten, zou dit niet betekenen dat we "er maar het beste van hopen", of dat degene die overleden is, wel hoopte dat het goed was. Nee, het woord "hoop" hoort onlosmakelijk bij geloof: "En nu blijft geloof, hoop en liefde." (1 Kor 13)
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: Mensen die moeite hebben met de genoemde uitdrukking heb ik ook al meerdere keren gesproken. De eerste keer had ik niet zo'n weerwoord. Totdat je in de Bijbel zoekt op het woord "hoop". Daar wordt het helemaal niet gebruikt in de zin zoals wij het gebruiken: ik hoop maar dat het goed komt.
Ja, want ik vind dit niet een "mindere" formulering dan: "in volle verzekerdheid des geloofs".
Als wij dit op een rouwkaart zouden zetten, zou dit niet betekenen dat we "er maar het beste van hopen", of dat degene die overleden is, wel hoopte dat het goed was. Nee, het woord "hoop" hoort onlosmakelijk bij geloof: "En nu blijft geloof, hoop en liefde." (1 Kor 13)
Ik begrijp het volledig !
Persoonlijk heb ik een beetje moeite met allerlei teksten en versjes op een rouwkaart.
Maar o, we gaan off topic.
Ik wil nog wel even zeggen dat dit soort uitspraken alleen begrepen worden door mensen in de rechterflank. Als je ook aan buitenkerkelijken een bepaalde boodschap over de overledene wilt uitdragen, moet je m.i. andere, eenvoudiger uitspraken gebruiken.
Misschien een idee voor een nieuw topic ?
Willem

Bericht door Willem »

Mara schreef:Als je ook aan buitenkerkelijken een bepaalde boodschap over de overledene wilt uitdragen, moet je m.i. andere, eenvoudiger uitspraken gebruiken.
Waarom zou je aan buitenkerkelijken een boodschap middels een rouwadvertentie over de overledene willen uitdragen? Wat doet dat er nu toe? Draag dan uit "Bekeert u, want waarom zoudt gij sterven?"
Mara

Bericht door Mara »

Willem schreef:
Mara schreef:Als je ook aan buitenkerkelijken een bepaalde boodschap over de overledene wilt uitdragen, moet je m.i. andere, eenvoudiger uitspraken gebruiken.
Waarom zou je aan buitenkerkelijken een boodschap middels een rouwadvertentie over de overledene willen uitdragen? Wat doet dat er nu toe? Draag dan uit "Bekeert u, want waarom zoudt gij sterven?"
Wat een rare vraag :oO
Als je een begrafenis bijwoont spreekt de predikant toch ook een ernstige boodschap uit ! Dat wij nu nog in het heden der genade zijn. Geldt dat dan alleen voor diegenen die al geloven ? Nee toch zeker !
Zo kan een boodschap op een rouwkaart wellicht ook een middel zijn. Dat weten wij toch niet ?
DirkM

Bericht door DirkM »

Mara schreef:
Willem schreef:
Wat een rare vraag :oO
Als je een begrafenis bijwoont spreekt de predikant toch ook een ernstige boodschap uit ! Dat wij nu nog in het heden der genade zijn. Geldt dat dan alleen voor diegenen die al geloven ? Nee toch zeker !
Zo kan een boodschap op een rouwkaart wellicht ook een middel zijn. Dat weten wij toch niet ?
Inderdaad is met name een Christelijke begravenis bij uitstek een moment waarop de mensen aangesproken mogen en MOETEN worden dat nu de overledene er niet meer is en de ze het gemis ervaren van de aanwezigheid van de overledene in hun leven, ze gewezen moeten worden op de aanwezigheid van God in hun leven die er moet en mag zijn.
Een zeer praktisch iets bij een begravenis is natuurlijk dat niemand het in zijn hoofd zal halen om dan ondertijd de zaal uit te gaan lopen. :P
Predik dus het Evangelie, of dat nu gelegen is of ongelegen, en als het dan al ongelegen is dan is het alleen maar praktisch dat ze niet weg kunnen lopen onder tijd.
Plaats reactie