Geestelijke chantage - 2

Plaats reactie
Jo-Ann

Geestelijke chantage - 2

Bericht door Jo-Ann »

Ik vond het andere topic van 'geestelijke chantage' erg interessant, maar daar gaat de discussie momenteel over de schijn des kwaads en het geven van aanstoot. Toch was de topicvraag veel breder, daarom heb ik er nu even een tweede topic van gemaakt, omdat ik bang was dat het anders teveel door elkaar heen ging lopen.
oesterschelpje schreef:Iedereen heeft het misschien wel eens gehoord in zijn/haar omgeving.
De Bijbel wordt misbruikt om de ander ergens toe te dwingen.

Bijvoorbeeld, je moet naar de verjaardag van je zus/broer, waar je al jaren alleen maar bij een verjaardag komt.
Verder contact is er niet, integendeel, er wordt vaak over jou gepraat door hen tegen de rest van de familie, ten negatieve.
De rest van de familie zegt;" Je moet toch naar die verjaardag gaan, want je moet als christen blijven bukken onder de ander".
Niemand zegt iets van de roddel, ze gaan er niet in mee, maar horen het wel aan.
Jij wilt geen ruziemaker zijn in de familie, bukt er stilzwijgend onder en het negatieve roddelgedrag gaat dus tientallen jaren door.
Totdat het moment komt, dat je er echt niet meer heen kan.
Jou wordt dan verweten dat je moet blijven bukken, de linker en de rechterwang moet toekeren, als je echt een kind van God bent had je er allang gezeten,dan was het echt wel goed gekomen.
Ook jij draagt schuld, want jouw houding klopt ook niet, je had best wel eens dit/dat, enz.
Kortom, het wordt zo gedraaid dat je je zelf heel erg schuldig voelt, dat men de partij die er echt niets aan kan doen zo neer zet en met de Bijbel om de oren slaat.

Ander voorbeeld; Een vader mishandelt stelselmatig zijn kinderen en zegt dat dit Bijbels is, nml Wie gij liefhebt, kastijdt gij./ Wie zijn zoon liefheeft kastijdt hem./ Eli kreeg straf omdat hij zijn zonen niet eens zuur aankeek..., enz.
Je voelt dat de Waarheid hier verdraaid wordt, maar je kunt hier niets van zeggen, anders komt er nog meer ruzie.

Hoe moet/kun je hier mee omgaan om je toch niet schuldig te voelen, maar met een echt onderbouwd tegenwoord het bij de ander terug leggen?
Ik vond bovenstaande zo herkenbaar en zo'n terugkerende strijd.
Het buigen onder/voor een ander bij onrecht? Het verwijt te krijgen dat het teveel 'in je vlees zit', terwijl de ander fout is, of beter gezegd: er ook fouten bij de ander liggen, maar die is toevallig machtiger. Die smijt met gezag/macht als je een andere mening bent toegedaan? En dan nog veel vrome praat erbij?

Eén ding is voor mij heel duidelijk geworden. Dit is niet anders dan geestelijke mishandeling en misbruik van de Bijbel en persoonlijkheden kunnen hiermee kapot gemaakt worden.

Mijn vrees is dat dit soort zaken in de reformatorische gezindte met grote regelmaat voorkomen, zie ook de vele herkenbare reacties in het vorige topic.

Mijn vraag: hoe hiermee om te gaan?
In het 'vlees' komt door bovenstaande benadering haat en dat is een zeer bittere wortel die zich overal tussen wroet. God haat de wortel van de doodslag als nijd, haat toorn en wraakgierigheid en houdt zulks alles voor een doodslag.
En toch die steeds terugkerende worsteling tussen enerzijds het onrecht en anderzijds dat bittere. wat ook uit de boze is.

En ik zucht nu even, want wat kunnen mensen het elkaar moeilijk maken, maar het misselijke vind ik dat de Bijbel erboven gehangen wordt en daar is deze mijns inziens niet voor bedoeld.
Mara

Re: Geestelijke chantage - 2

Bericht door Mara »

Jo-Ann schreef:Ik vond het andere topic van 'geestelijke chantage' erg interessant, maar daar gaat de discussie momenteel over de schijn des kwaads en het geven van aanstoot. Toch was de topicvraag veel breder, daarom heb ik er nu even een tweede topic van gemaakt, omdat ik bang was dat het anders teveel door elkaar heen ging lopen.
oesterschelpje schreef:Iedereen heeft het misschien wel eens gehoord in zijn/haar omgeving.
De Bijbel wordt misbruikt om de ander ergens toe te dwingen.

Bijvoorbeeld, je moet naar de verjaardag van je zus/broer, waar je al jaren alleen maar bij een verjaardag komt.
Verder contact is er niet, integendeel, er wordt vaak over jou gepraat door hen tegen de rest van de familie, ten negatieve.
De rest van de familie zegt;" Je moet toch naar die verjaardag gaan, want je moet als christen blijven bukken onder de ander".
Niemand zegt iets van de roddel, ze gaan er niet in mee, maar horen het wel aan.
Jij wilt geen ruziemaker zijn in de familie, bukt er stilzwijgend onder en het negatieve roddelgedrag gaat dus tientallen jaren door.
Totdat het moment komt, dat je er echt niet meer heen kan.
Jou wordt dan verweten dat je moet blijven bukken, de linker en de rechterwang moet toekeren, als je echt een kind van God bent had je er allang gezeten,dan was het echt wel goed gekomen.
Ook jij draagt schuld, want jouw houding klopt ook niet, je had best wel eens dit/dat, enz.
Kortom, het wordt zo gedraaid dat je je zelf heel erg schuldig voelt, dat men de partij die er echt niets aan kan doen zo neer zet en met de Bijbel om de oren slaat.

Ander voorbeeld; Een vader mishandelt stelselmatig zijn kinderen en zegt dat dit Bijbels is, nml Wie gij liefhebt, kastijdt gij./ Wie zijn zoon liefheeft kastijdt hem./ Eli kreeg straf omdat hij zijn zonen niet eens zuur aankeek..., enz.
Je voelt dat de Waarheid hier verdraaid wordt, maar je kunt hier niets van zeggen, anders komt er nog meer ruzie.

Hoe moet/kun je hier mee omgaan om je toch niet schuldig te voelen, maar met een echt onderbouwd tegenwoord het bij de ander terug leggen?
Ik vond bovenstaande zo herkenbaar en zo'n terugkerende strijd.
Het buigen onder/voor een ander bij onrecht? Het verwijt te krijgen dat het teveel 'in je vlees zit', terwijl de ander fout is, of beter gezegd: er ook fouten bij de ander liggen, maar die is toevallig machtiger. Die smijt met gezag/macht als je een andere mening bent toegedaan? En dan nog veel vrome praat erbij?

Eén ding is voor mij heel duidelijk geworden. Dit is niet anders dan geestelijke mishandeling en misbruik van de Bijbel en persoonlijkheden kunnen hiermee kapot gemaakt worden.

Mijn vrees is dat dit soort zaken in de reformatorische gezindte met grote regelmaat voorkomen, zie ook de vele herkenbare reacties in het vorige topic.

Mijn vraag: hoe hiermee om te gaan?
In het 'vlees' komt door bovenstaande benadering haat en dat is een zeer bittere wortel die zich overal tussen wroet. God haat de wortel van de doodslag als nijd, haat toorn en wraakgierigheid en houdt zulks alles voor een doodslag.
En toch die steeds terugkerende worsteling tussen enerzijds het onrecht en anderzijds dat bittere. wat ook uit de boze is.

En ik zucht nu even, want wat kunnen mensen het elkaar moeilijk maken, maar het misselijke vind ik dat de Bijbel erboven gehangen wordt en daar is deze mijns inziens niet voor bedoeld.
Ik ben blij dat je het afgesplitst hebt, want ik vond het ook teveel gaan neigen naar andere (ook belangrijke) chantages.
Ik heb heel vaak gebukt onder de ander, omdat dit mij zo geleerd was.
Wees maar de minste ! Dat is de beste plek.
Maar is dat wel zo ? Ik werd er nl lichamelijk ziek van. Zo ernstig dat de huisarts in wilde grijpen. Hij kende de situatie waardoor dit gekomen was.
Met het topic wat oesterschelpje gebruikte toen ze ermee begon, herkende ik zoveel in.
Ik kan er nl persoonlijk niet mee uit de voeten als er onrecht wordt gedaan en de ander hoeft geen schuld te belijden. Het slachtoffer moet er maar onder bukken. Het druist tegen alles in. En dan komen ze met het voorbeeld van de Heere Jezus.
Maar zo zijn wij mensen niet, daar kunnen wij nooit aan voldoen !
Het is goed als iemand jou iets aandoet en hij biedt daarvoor excuses aan, of hij belijdt schuld. DAN is het fout erin te blijven hangen. Maar het eeuwige eenzijdige vergeven, maakt je letterlijk ziek. Het enige wat ik nog kon doen is afstand nemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Jarenlang heb ik een zware last gedragen, vanwege ernstige psychische en lichamelijke klachten door geestelijke chantage.
Vooral de wet (geboden) werd hierbij gehaald.

De daders zullen nooit toegeven, dat maakte me innerlijk zo opstandig.
Toch heeft de Heere alles weggenomen, mijn ogen geopend en kan ik voor de daders bidden.
Dat geeft zoveel innerlijke rust.
De daders hebben nog nooit spijt betuigd, ze blijven me confronteren met het verleden.
De scherpe kanten zijn eraf, het achtervolgt me nog dagelijks, maar het kan me niet meer verwonden.

Als ik de Bijbel erbij haal, die ons duidelijk de lijn aangeeft dat er eerst schuld beleden moet worden en de zonde laten, waarna vergeving kan plaatsvinden, wordt er furieus gereageerd.
Dan word ik, zoals ze me altijd benaderen, met Bijbelteksten overgoten en wordt mij verteld dat ik de schuld heb.
Al vele malen heb ik gebogen en heb ik alle schuld op me genomen, zonder resultaat.
Maar nooit heb ik me zo bevrijd gevoeld, dan toen de Heere overkwam tijdens een preek.
Juist die woorden die mij jarenlang toegesnauwd werden, waren de tekstwoorden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

oesterschelpje schreef:Jarenlang heb ik een zware last gedragen, vanwege ernstige psychische en lichamelijke klachten door geestelijke chantage.
Vooral de wet (geboden) werd hierbij gehaald.

De daders zullen nooit toegeven, dat maakte me innerlijk zo opstandig.
Toch heeft de Heere alles weggenomen, mijn ogen geopend en kan ik voor de daders bidden.
Dat geeft zoveel innerlijke rust.
De daders hebben nog nooit spijt betuigd, ze blijven me confronteren met het verleden.
De scherpe kanten zijn eraf, het achtervolgt me nog dagelijks, maar het kan me niet meer verwonden.

Als ik de Bijbel erbij haal, die ons duidelijk de lijn aangeeft dat er eerst schuld beleden moet worden en de zonde laten, waarna vergeving kan plaatsvinden, wordt er furieus gereageerd.
Dan word ik, zoals ze me altijd benaderen, met Bijbelteksten overgoten en wordt mij verteld dat ik de schuld heb.
Al vele malen heb ik gebogen en heb ik alle schuld op me genomen, zonder resultaat.
Maar nooit heb ik me zo bevrijd gevoeld, dan toen de Heere overkwam tijdens een preek.
Juist die woorden die mij jarenlang toegesnauwd werden, waren de tekstwoorden.
Zulke dingen zijn heel erg. Voor de wereld die zegt: Kijk, zijn dat nu die strenge gereformeerden? En ze zullen hun carikatuur weer bevesitgd zien.

Anderzijds geloof ik, dat een oprecht christen, die dichtbij God leeft voor zoiets wel bewaard wordt. En als hij een val zou maken zou hij toch door God in de schuld worden gebracht.
Wat hier gebeurt is echter dat er voedsel wordt gegeven om zo God te onteren. Dan wordt Gods Woord misbruikt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DirkM

Bericht door DirkM »

Dit onderwerp is een onderwerp met meerdere kanten.
Ik zal daarom proberen om puntsgewijs de dingen aan te geven die spelen.

1. Ten eerste is het heel belangrijk dat als mensen gooien met Bijbelteksten dat de hele tekst dan gelezen gaat worden.
Het is dus altijd een kwestie van GOED LEZEN in welk verband het staat en of er sprake is van een verwijzing naar wat eerder in de Bijbel is geschreven.
2. Ik las dat iemand hier schreef dat wij dat als Christen allemaal maar moeten dragen, maar waar staat dat in de Bijbel ? Er staat nergens in de Bijbel dat wij een voetveeg of soort deurmat moeten zijn.
3. De Wet wijst ons op het feit dat wij van ons zelf daaraan niet kunnen (en de oude natuurlijke mens WIL DAT OOK NIET) houden. Dat wijst ons op de noodzaak van het lijden en sterven en natuurlijk de opstanding van Jezus Christus.
Door Hem zijn we vrijgekocht. Daarom drukt de Wet niet meer op ons als tuchtmeester maar hebben wij te voldoen aan de Wet van Christus. Dat is eigenlijk dat wij opwassen tot geestelijke volwassenheid en steeds meer gaan lijken op Jezus.
Dit is op het eerste gezicht supermakkelijk, maar in de praktijk moet je erkennen dat je zelf ook heel veel beslissingen moet nemen en daar zelf voor de volle 100 % verantwoordelijk voor bent. Dit is dus nog veel moeilijker dan proberen te voldoen aan 10 regels.
Het is dus nu niet meer dat iemand niet gaat echtbreken OMDAT HET NIET MAG, maar dat is omdat de nieuwe mens, die Jezus Christus heeft leren kennen HET NIET MEER WIL !!
In 1 van de brieven van Paulus staat met name dat wij, nu wij bevrijdt zijn van de Wet ons geen nieuwe wetten meer moeten laten opleggen, zoals bijvoorbeeld het besnijden of nieuwe maan of Sabbat. Iedereen is er dus vrij in om dat wel of niet zelf te doen, zonder dat een ander hier wat mee te maken heeft.
Stel dat ik op zondag mijn gras ga maaien omdat ik dat heerlijk ontspannend vind, en dat ik dat dus ook niet als werk beschouw. Er staat nergens in de Bijbel dat ik dat niet mag doen.
Vervolgens komt er iemand die zegt dat ik mij te houden heb aan de rustdag des Heren.
Die persoon zegt dan dat ik aanstoot geef.

Maar is dat dan werkelijk zo ? Geef ik aanstoot ??
Of sta ik in de vrijheid van Christus Jezus ?

Ja, helemaal correct, ik sta in de vrijheid van Jezus Christus.
Ik geef geen aanstoot, maar de ander NEEMT AANSTOOT aan wat ik doe.
Dat is dus het probleem van de andere persoon en niet van mij.
Nu is het wat anders als de ander denkt dat zijn verlossing er van af hangt of ik dat wel of niet doe. In dat geval zal ik direkt mee ophouden terwille van de ander.
Zo zie je maar dat er dus wel verschil zit in aanstoot GEVEN en aanstoot NEMEN aan de ander.
Plaats reactie