jvdg schreef:albion schreef:Ik ben waarschijnlijk erg naïef. Maar dan neem je toch nog iemand mee zodat daar geen twijfel over kan bestaan. Er staat niet voor niets: onthoudt u van alle schijn des kwaads.
Er zijn situaties waarin dit onmogelijk is.
Ik kies dan toch maar voor de naastenliefde.
En van die tekst wordt vaak grof misbruik gemaakt, meestal om het eigen "roddelgelijk" te halen.
Maar alweer, ik wens hiervan geen voorbeelden te geven.
Inderdaad, er zijn situaties waar dit niet mogelijk is, heb ik recent opnieuw meegemaakt.
Ik bezocht een vriend, die met veel zorgen en verdriet gebukt gaat, in een instelling.
We liepen door een park, naast de instelling en zochten naar een rustig plekje met een bank.
Hij had het erg te kwaad.
Ik was constant op mijn hoede voor de "buitenwereld", daar komen regelmatig kerkmensen, maar het is om persoonlijke redenen niet in de kerk bekend gemaakt dat hij daar is opgenomen.
Ik kon mezelf niet zijn, vanwege de angst voor roddel, terwijl zijn vrouw en mijn man wisten dat ik daar was.
Ik koos voor naastenliefde, maar het laat me niet los, want het komt regelmatig terug.
Er zijn maar weinig mensen die hem kunnen bezoeken, mensen waarbij hij echt zichzelf kan zijn, mogen (alleen) komen.
Hij bepaalt zelf wie dat zijn, daarom voel ik me des te meer geroepen om aan deze noodkreet gehoor te geven.
Natuurlijk wil je geen aanleiding geven tot, maar begrijpen jullie nu in welk dilemma ik zit?