Geestelijke chantage

vlinder

Re: Geestelijke chantage

Bericht door vlinder »

edward schreef:Zo wil ik niet leven, hoor.
Dan zit ik binnen de kortse keren in een inrichting.
Ik heb een baan waarbij ik mensen wel moet vertrouwen, maar in 7 jaar tijd is mijn vertrouwen nog NOOIT door 1 persoon beschaamd.
Ik weiger dan ook te buigen voor de gedachte dat iedereen slecht is.
Ah, dus jij gelooft in de goedheid van de mens?
(knuppel/hoenderhok) :huhu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
edward

Bericht door edward »

vlinder schreef:
Ik heb een baan waarbij ik mensen wel moet vertrouwen, maar in 7 jaar tijd is mijn vertrouwen nog NOOIT door 1 persoon beschaamd.
Ik had ouders die, zoals ze zeiden, "zichzelf niet eens vertrouwden", bij wijze van spreken.
Ik groeide argwanened en achterdochtig op, kreeg vrienden, en liet wel eens geld rondslingeren in huis.
Als mijn ouders dan op visite waren, zeiden ze: pas op hoor, gelegenheid creeert de dief, je verraders slapen nooit, enz.
Dus of je nu in de goedheid of in de slechtheid gelooft, is denk ik niet zo belangrijk, maar als ik mijn eigen vrienden niet eens kan vertrouwen, heb ik zelf geen leven meer.Dan word het leven echt naar.
Overigens is er nooit iets gestolen, en heb ik de indruk dat als je mensen je vertouwen geeft, ze dit niet zullen misbruiken.
Maar helaas zal het wel eens anders zijn, wat mij echter nog nooit is overkomen.
albion

Bericht door albion »

edward schreef:
vlinder schreef:
Ik had ouders die, zoals ze zeiden, "zichzelf niet eens vertrouwden", bij wijze van spreken.
Ik groeide argwanened en achterdochtig op, kreeg vrienden, en liet wel eens geld rondslingeren in huis.
Als mijn ouders dan op visite waren, zeiden ze: pas op hoor, gelegenheid creeert de dief, je verraders slapen nooit, enz.
Dus of je nu in de goedheid of in de slechtheid gelooft, is denk ik niet zo belangrijk, maar als ik mijn eigen vrienden niet eens kan vertrouwen, heb ik zelf geen leven meer.Dan word het leven echt naar.
Overigens is er nooit iets gestolen, en heb ik de indruk dat als je mensen je vertouwen geeft, ze dit niet zullen misbruiken.
Maar helaas zal het wel eens anders zijn, wat mij echter nog nooit is overkomen.

dan ben jij een gelukkig mensenkind :)

Ik weet niet hoe oud je bent maar door ervaring wijzer geworden.... (ik weet het met mijn ervaring kan jij niets, je zult het zelf wel ondervinden, dat is de beste leermeester.)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

jvdg schreef:
albion schreef:Ik ben waarschijnlijk erg naïef. Maar dan neem je toch nog iemand mee zodat daar geen twijfel over kan bestaan. Er staat niet voor niets: onthoudt u van alle schijn des kwaads.
Er zijn situaties waarin dit onmogelijk is.
Ik kies dan toch maar voor de naastenliefde.

En van die tekst wordt vaak grof misbruik gemaakt, meestal om het eigen "roddelgelijk" te halen.
Maar alweer, ik wens hiervan geen voorbeelden te geven.
Inderdaad, er zijn situaties waar dit niet mogelijk is, heb ik recent opnieuw meegemaakt.

Ik bezocht een vriend, die met veel zorgen en verdriet gebukt gaat, in een instelling.
We liepen door een park, naast de instelling en zochten naar een rustig plekje met een bank.
Hij had het erg te kwaad.
Ik was constant op mijn hoede voor de "buitenwereld", daar komen regelmatig kerkmensen, maar het is om persoonlijke redenen niet in de kerk bekend gemaakt dat hij daar is opgenomen.
Ik kon mezelf niet zijn, vanwege de angst voor roddel, terwijl zijn vrouw en mijn man wisten dat ik daar was.

Ik koos voor naastenliefde, maar het laat me niet los, want het komt regelmatig terug.
Er zijn maar weinig mensen die hem kunnen bezoeken, mensen waarbij hij echt zichzelf kan zijn, mogen (alleen) komen.
Hij bepaalt zelf wie dat zijn, daarom voel ik me des te meer geroepen om aan deze noodkreet gehoor te geven.

Natuurlijk wil je geen aanleiding geven tot, maar begrijpen jullie nu in welk dilemma ik zit?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik ken iemand die vrijwilliger is bij Gevangenzorg, en dus gevangenen bezoekt. Als iemand een verzoek indient vanuit een bepaalde achtergrond, wordt er gekeken of deze vrijwilliger daar bij past en dan wordt hij gevraagd om daar heen te gaan.
Een keer was er een vrouw uit een TBS-kliniek die een verzoek indiende. Hij heeft toen ook zijn vrouw aangemeld als vrijwilliger, die ging voor de keren dat hij naar die vrouw toe moest, mee. Andere keren altijd alleen.

Even terug naar de gegeven situatie: ik meen echt dat je hier enorm mee moet oppassen. Mensen mogen (enerzijds) niet zeggen: waar rook is, is vuur. Dan oordelen ze te snel en vaak zonder hoor/wederhoor toe te passen.
Maar (anderzijds) wij moeten zoveel als mogelijk is, proberen deze situatie te voorkomen: de schijn des kwaads is op zichzelf dus niet fout, en toch moeten we ons daarvoor hoeden.
Concreet: is het hier mogelijk om zo'n bezoek met z'n tweeën te doen?
Nog een vraag: wat zou het dan inhouden: onthoudt u van alle schijn des kwaads?
Ga hier zeer zorgvuldig mee om!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Helemaal eens met Eilander. Er zijn dingen die kunnen gewoon niet in bepaalde omstandigheden; ongeacht ieders goede bedoelingen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:Nog een vraag: wat zou het dan inhouden: onthoudt u van alle schijn des kwaads?
Op zich helemaal mee eens.
De tekst "onthoudt u van alle schijn des kwaads' staat echter in een ander verband.
Het staat in 1 Thess. 5:
19 Blust den Geest niet uit.
20 Veracht de profetieën niet.
21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.
22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads.
23 En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.

Het woord 'schijn' in vers 22 heeft niet de betekenis van 'mogelijk het vermoeden opwekkend', maar het betekent 'verschijningsvorm'. In die tekst staat dus: 'Onthoudt u van alle verschijningsvormen van het kwade.'

In de HSV vind je dat goed terug. Daar luidt 1 Thess. 5: 22: "Onthoud u van elke vorm van kwaad."

Dit alles neemt overigens niet weg dat je je moet hoeden voor de schijn dat je het kwade doet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef:
eilander schreef:Nog een vraag: wat zou het dan inhouden: onthoudt u van alle schijn des kwaads?
Op zich helemaal mee eens.
De tekst "onthoudt u van alle schijn des kwaads' staat echter in een ander verband.
Het staat in 1 Thess. 5:
19 Blust den Geest niet uit.
20 Veracht de profetieën niet.
21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.
22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads.
23 En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.

Het woord 'schijn' in vers 22 heeft niet de betekenis van 'mogelijk het vermoeden opwekkend', maar het betekent 'verschijningsvorm'. In die tekst staat dus: 'Onthoudt u van alle verschijningsvormen van het kwade.'

In de HSV vind je dat goed terug. Daar luidt 1 Thess. 5: 22: "Onthoud u van elke vorm van kwaad."

Dit alles neemt overigens niet weg dat je je moet hoeden voor de schijn dat je het kwade doet.
De kanttekening biedt alle twee de opties. De schijn en het kwade zelf. Is dat in de grondtekst terug te vinden.?
edward

Bericht door edward »

Ik zie nog steeds de link niet tussen iemand helpen en/of bijstand verlenen en een "schijn des kwaads".
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

edward schreef:Ik zie nog steeds de link niet tussen iemand helpen en/of bijstand verlenen en een "schijn des kwaads".
Als ik als getrouwde man alleen op bezoek ga bij een vrouw, zou ik de schijn kunnen wekken dat we een relatie hebben. Zeker als ik dat meerdere keren doe.
Mara

Bericht door Mara »

Er is nog meer te chanteren hoor, op dit gebied. De bekende boekhandelaar die druk uitoefende om een serie Bijbels te verkopen. Met een huilverhaal, waar velen intrapten. Zie ook het boek "knielen op een bed violen". Gedeeltelijk verzonnen, maar dit kwam voor !
Mijn ouders hebben heel kort gekerkt in een kleine (ik zou bijna zeggen, sekte) gemeente, met een zelfbenoemde voorganger en die had het chanteren uitgevonden. Vooral de vrouwen kon hij moeiteloos geld uit de zak kloppen.
Ook iemand bang maken, omdat hij iets doet, dreigen met de hel, is chantage.
Maar ook de goede raad: dat je maar moet bukken, de minste zijn, dat is de beste weg, kan maken dat iemand bijna niet meer wil leven.
Je hoeft niet ALTIJD de minste te zijn, het kwade kan dan nl maar doorwoekeren, ik denk dat oesterschelpje dit ook bedoelt.
Toch maar naar die verjaardag gaan, ook al behandelen je ze alsof je lucht bent. Of nog erger :fi
Je hoeft je niet te laten vertrappen !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Nou en? Als je daar geen kwaad doet maar goed, is het aan de mensen zelf om daar niets kwaads achter te zoeken. Ik heb vriendinnen en ga daar wel eens wat mee doen. Ook zonder Joanne. Op bezoek, samen ergens wat drinken, winkelen, whatever. Het is toch absurd als ik niet meer met een vriendin alleen over straat kan lopen omdat anderen mogelijk zouden kunnen denken dat het meer is dan vriendschap? Zeker als het mensen uit de kerk betreft. Als ze nieuwsgierig zijn mogen ze het me vragen, dan leg ik het gerust uit. Gaan ze allerlei andere dingen er bij bedenken en delen, dan is de enige zonde die er is die van roddel.

1 tess 5:22 is in de Statenvertaling vreemd vertaald. Als we goed kijken wat er staat (en alle andere vertalingen hebben het ook zo vertaald) staat er dat we ons van iedere vorm van kwaad moeten onthouden. Lees bijvoorbeeld de King James Vertaling:

Abstain from all appearance of evil.

In al die vertalingen komt dat naar voren. Het gaat om verschijningsvormen van het kwaad. Het gaat dus om kwaad. De uitleg dat je je ook van goed moet onthouden wat door kwaadsprekers als kwaad kan worden opgevat is er niet in terug te vinden. Het gaat om onthouden van kwaad, niet van goed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:Nou en? Als je daar geen kwaad doet maar goed, is het aan de mensen zelf om daar niets kwaads achter te zoeken. Ik heb vriendinnen en ga daar wel eens wat mee doen. Ook zonder Joanne. Op bezoek, samen ergens wat drinken, winkelen, whatever. Het is toch absurd als ik niet meer met een vriendin alleen over straat kan lopen omdat anderen mogelijk zouden kunnen denken dat het meer is dan vriendschap? Zeker als het mensen uit de kerk betreft. Als ze nieuwsgierig zijn mogen ze het me vragen, dan leg ik het gerust uit. Gaan ze allerlei andere dingen er bij bedenken en delen, dan is de enige zonde die er is die van roddel.

1 tess 5:22 is in de Statenvertaling vreemd vertaald. Als we goed kijken wat er staat (en alle andere vertalingen hebben het ook zo vertaald) staat er dat we ons van iedere vorm van kwaad moeten onthouden. Lees bijvoorbeeld de King James Vertaling:

Abstain from all appearance of evil.

In al die vertalingen komt dat naar voren. Het gaat om verschijningsvormen van het kwaad. Het gaat dus om kwaad. De uitleg dat je je ook van goed moet onthouden wat door kwaadsprekers als kwaad kan worden opgevat is er niet in terug te vinden. Het gaat om onthouden van kwaad, niet van goed.
Marnix: mijn moeder zei altijd: hoed u voor de schijn des kwaads, de kroon is eerder VAN je hoofd gehaald, dan dat iemand hem er op zet, en dat je hem op kunt houden. Dus ja voor de schijn moesten wij veel laten (of juist doen) Ik doe daar niet meer aan mee.
Mijn man zegt juist: ze kunnen beter van je praten dan van je eten. Die zit daar helemaal niet mee als andere mensen iets slechts van ons zouden denken.
Maar iets onschuldigs kan er heel anders uitzien ! Dat weet ik inmiddels wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
edward

Bericht door edward »

eilander schreef:
edward schreef:Ik zie nog steeds de link niet tussen iemand helpen en/of bijstand verlenen en een "schijn des kwaads".
Als ik als getrouwde man alleen op bezoek ga bij een vrouw, zou ik de schijn kunnen wekken dat we een relatie hebben. Zeker als ik dat meerdere keren doe.
Mensen die mij zouden betichten van iets wat niet eens in me op komt, wil ik verder niets mee van doen hebben. Een goeie test in feite.
De gemeente totaal onwaardig trouwens.
Ben het geheel eens met Marnix.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

edward schreef:
eilander schreef:
Mensen die mij zouden betichten van iets wat niet eens in me op komt, wil ik verder niets mee van doen hebben. Een goeie test in feite.
De gemeente totaal onwaardig trouwens.
Ben het geheel eens met Marnix.
Ik hoop wel dat je me goed hebt begrepen: ik praat absoluut niet goed dat iemand kwaadspreekt. Want dat is inderdaad een (christelijke) gemeente onwaardig!
Dat wil nog niet zeggen dat ik het met jou en met Marnix eens ben, integendeel.
En als in jouw hart nooit zondige gedachten opkomen in bovengenoemde situatie, heb je een beter hart dan ik. Ik zeg het maar eerlijk.
Plaats reactie