Ik kom uit de wereld Cosmo en ik ben verdrietig om te ontdekken dat mensen die je heel hoog hebt staan je anekdotes vertellen uit zeer goddeloze fragmenten cabaret, waar ik mij vroeger in vermaakte, maar waar ik nu elke keer geestelijk inkrimp en de rillingen over mijn rug krijg wanneer ik bepaalde godslasterlijke fragmenten herinner en mijn geweten terorriseren. Ze hebben dan niet door dat ik weet wat ze hebben zitten te kijken via uitzendinggemist of andere websites. Waar ik me nu heel erg voor schaam vertellen ze desnoods na bezoek van het avondmaal schaamteloos aan mij. Als ik hun daarmee dan confronteer, dan zijn ze verbaast over mijn bezwaar tegen dat zulk dingen.cosmo schreef:Probeer eens concreet te zijn, i.p.v. te vervallen in het gebruiken van dat gevoelige kapstok woord 'de wereld'.Jan Klaassen schreef: Ik weet dat jij het cynisch bedoeld, maar toch zit er wel een punt in. Als we om ons heen kijken, dan zien we een hoop geloof die prima gecombineerd kan worden met een liefde voor de wereld, terwijl de bijbel ons duidelijk verteld dat we maar één meester hebben.
Wie zijn wij om dat te beoordelen. Vaak wordt enkel de buitenkant van een persoon gebruikt om iemand te beoordelen en vaak zelfs om hem of haar te veroordelen.Waar ik wel om geef is een zichtbare liefde tot God en de naaste. In de liefde tot God kan de wereld niet anders dan naar de zijlijn worden verdrongen. Als het hart nog steeds zijn zinnen zet op kapitaal, materiaal, eer en een voorliefde heeft voor het geestelijk schrappen van het 4e, 5e, 7e en 10e gebod, dan hebben we een belangerijke vrucht te pakken die niet gevonden wordt bij Gods volk.
Hetzelfde heb ik meegemaakt met vakantie. Met een kamp van een goedchristelijke organisatie ontdekte ik dat de zondagsheiliging die dezelfde mensen met hand en tand in hun eigen stad of dorp zouden verdedigen moeiteloos ingeruild wordt met een bikini en gegiegel tijdens het afluisteren van het prekenbandje, terwijl de predikant aan het bidden is. Ik heb daar een opmerking over gemaakt en kreeg als antwoord dat het 'maar' een bandje is en dat er daar geen sprake was van een eredienst.
Zo kan ik je nog wel meer voorbeelden benoemen, maar wat ik wil zeggen is dat ik niet begrijp dat men zo stipt kan zijn op sommige dingen en op andere momenten de wereld nog zo regeert. Het 7e gebod wordt in mijn omgeving moeiteloos overtreden doordat mannen openlijk als slagers de vrouwen in hun omgeving beoordelen. Het 4e gebod heb ik hier al genoemd. Het 5e gebod zie je terug in het onderduiken van belasting of trots vertellen over je verkeersovertreding. Het 10e gebod is de jaloersheid in de gemeente. Het verschilt gelukkig per plaats maar overal zie je wel een competitie in kleding, huizen en auto's.