Niet enkel kommer en kwel onder de jeugd

Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

cosmo schreef:
Jan Klaassen schreef: Ik weet dat jij het cynisch bedoeld, maar toch zit er wel een punt in. Als we om ons heen kijken, dan zien we een hoop geloof die prima gecombineerd kan worden met een liefde voor de wereld, terwijl de bijbel ons duidelijk verteld dat we maar één meester hebben.
Probeer eens concreet te zijn, i.p.v. te vervallen in het gebruiken van dat gevoelige kapstok woord 'de wereld'.
Waar ik wel om geef is een zichtbare liefde tot God en de naaste. In de liefde tot God kan de wereld niet anders dan naar de zijlijn worden verdrongen. Als het hart nog steeds zijn zinnen zet op kapitaal, materiaal, eer en een voorliefde heeft voor het geestelijk schrappen van het 4e, 5e, 7e en 10e gebod, dan hebben we een belangerijke vrucht te pakken die niet gevonden wordt bij Gods volk.
Wie zijn wij om dat te beoordelen. Vaak wordt enkel de buitenkant van een persoon gebruikt om iemand te beoordelen en vaak zelfs om hem of haar te veroordelen.
Ik kom uit de wereld Cosmo en ik ben verdrietig om te ontdekken dat mensen die je heel hoog hebt staan je anekdotes vertellen uit zeer goddeloze fragmenten cabaret, waar ik mij vroeger in vermaakte, maar waar ik nu elke keer geestelijk inkrimp en de rillingen over mijn rug krijg wanneer ik bepaalde godslasterlijke fragmenten herinner en mijn geweten terorriseren. Ze hebben dan niet door dat ik weet wat ze hebben zitten te kijken via uitzendinggemist of andere websites. Waar ik me nu heel erg voor schaam vertellen ze desnoods na bezoek van het avondmaal schaamteloos aan mij. Als ik hun daarmee dan confronteer, dan zijn ze verbaast over mijn bezwaar tegen dat zulk dingen.
Hetzelfde heb ik meegemaakt met vakantie. Met een kamp van een goedchristelijke organisatie ontdekte ik dat de zondagsheiliging die dezelfde mensen met hand en tand in hun eigen stad of dorp zouden verdedigen moeiteloos ingeruild wordt met een bikini en gegiegel tijdens het afluisteren van het prekenbandje, terwijl de predikant aan het bidden is. Ik heb daar een opmerking over gemaakt en kreeg als antwoord dat het 'maar' een bandje is en dat er daar geen sprake was van een eredienst.
Zo kan ik je nog wel meer voorbeelden benoemen, maar wat ik wil zeggen is dat ik niet begrijp dat men zo stipt kan zijn op sommige dingen en op andere momenten de wereld nog zo regeert. Het 7e gebod wordt in mijn omgeving moeiteloos overtreden doordat mannen openlijk als slagers de vrouwen in hun omgeving beoordelen. Het 4e gebod heb ik hier al genoemd. Het 5e gebod zie je terug in het onderduiken van belasting of trots vertellen over je verkeersovertreding. Het 10e gebod is de jaloersheid in de gemeente. Het verschilt gelukkig per plaats maar overal zie je wel een competitie in kleding, huizen en auto's.
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef: De SRB-avonden, die toch meer bieden dan geestelijke fast-food,
Fast food niet nee, maar dat er nou zoveel meer geboden wordt is voor mij geen vraag. (Op de enkele goed avond na)
Niet alleen door jongeren die niets anders mogen op de zaterdagavond, maar ook door jongeren die met (geestelijke) vragen zitten.
Ik ben bang dat je al een aantal jaren niet naar de SRB geweest bent. Ik wil niet naar doen naar de SRB, want in het verleden heb ik er veel voedsel gehad, maar dat er een en ander veranderd is, is wel zeker.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ariene

Bericht door Ariene »

Gian schreef:
memento schreef: De SRB-avonden, die toch meer bieden dan geestelijke fast-food,
Fast food niet nee, maar dat er nou zoveel meer geboden wordt is voor mij geen vraag. (Op de enkele goed avond na)
Niet alleen door jongeren die niets anders mogen op de zaterdagavond, maar ook door jongeren die met (geestelijke) vragen zitten.
Ik ben bang dat je al een aantal jaren niet naar de SRB geweest bent. Ik wil niet naar doen naar de SRB, want in het verleden heb ik er veel voedsel gehad, maar dat er een en ander veranderd is, is wel zeker.
Kan je je nader verklaren?
Ik heb zelf niets met SRB dus keek even op de site.
Daar zag ik dat Ds. A. Baars ook een lezing gaf. Deze man wil ik niet scharen onder "niet veel meer dan fast food"
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
helma

Bericht door helma »

Ariene schreef: Daar zag ik dat Ds. A. Baars ook een lezing gaf. Deze man wil ik niet scharen onder "niet veel meer dan fast food"

Nee, integendeel!
Wel vast voedsel overigens :wink:
(en wij hebben hem heerlijk alle Kerstdiensten :!: )
Ariene

Bericht door Ariene »

Ohhhh, ik ben jaloers!!!

Ben jij dus ook Chr. Ger?
helma

Bericht door helma »

Ariene schreef:Ohhhh, ik ben jaloers!!!

Ja!
kom gerust een dienst bijwonen en daarna een bakkie doen :mrgreen:
Ariene

Bericht door Ariene »

helma schreef:
Ariene schreef:Ohhhh, ik ben jaloers!!!

Ja!
kom gerust een dienst bijwonen en daarna een bakkie doen :mrgreen:
Ben bang dat het een beetje uit de route is.

En ook weet ik niet of je op de rest van mijn familie zit te wachten.
Ik heb nl. mijn familie uitgenodigd voor de 1e kerstdag
cosmo

Bericht door cosmo »

Jan Klaassen schreef: Ik kom uit de wereld Cosmo en ik ben verdrietig om te ontdekken dat mensen die je heel hoog hebt staan je anekdotes vertellen uit zeer goddeloze fragmenten cabaret, waar ik mij vroeger in vermaakte, maar waar ik nu elke keer geestelijk inkrimp en de rillingen over mijn rug krijg wanneer ik bepaalde godslasterlijke fragmenten herinner en mijn geweten terorriseren.
Ik wil helemaal niets af doen aan jouw persoonlijke ervaring. Echter, je kunt deze gevoelens en/of ervaringen niet veralgemeniseren en op een ieder van toepassing laten zijn.
Waar ik me nu heel erg voor schaam vertellen ze desnoods na bezoek van het avondmaal schaamteloos aan mij. Als ik hun daarmee dan confronteer, dan zijn ze verbaast over mijn bezwaar tegen dat zulk dingen.
Men hoeft het toch niet met jou eens te zijn, of wel?
Het 7e gebod wordt in mijn omgeving moeiteloos overtreden doordat mannen openlijk als slagers de vrouwen in hun omgeving beoordelen.
Beauty is in the eye of the beholder.
Gijs83

Re: met welke vragen leven jongeren?

Bericht door Gijs83 »

Een oud topic, ik zal het even nieuw leven in blazen. Je hoort predikanten en ambtsdragers van links tot rechts inderdaad zeggen(en daarin zijn behoorlijk eensgezind) dat het niet alleen kommer en kwel is onder de jeugd. Gelukkig maar! Er zijn er ook nog die met vragen worstelen hoe ze met bepaalde dingen(ook geestelijke vragen) om moeten gaan. Mijn vraag is nu met welke vragen leven jongeren zoal 'heden ten dage'?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef:Een oud topic, ik zal het even nieuw leven in blazen. Je hoort predikanten en ambtsdragers van links tot rechts inderdaad zeggen(en daarin zijn behoorlijk eensgezind) dat het niet alleen kommer en kwel is onder de jeugd. Gelukkig maar! Er zijn er ook nog die met vragen worstelen hoe ze met bepaalde dingen(ook geestelijke vragen) om moeten gaan. Mijn vraag is nu met welke vragen leven jongeren zoal 'heden ten dage'?
zie http://www.refoweb.nl/vragenrubriek
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:Een oud topic, ik zal het even nieuw leven in blazen. Je hoort predikanten en ambtsdragers van links tot rechts inderdaad zeggen(en daarin zijn behoorlijk eensgezind) dat het niet alleen kommer en kwel is onder de jeugd. Gelukkig maar! Er zijn er ook nog die met vragen worstelen hoe ze met bepaalde dingen(ook geestelijke vragen) om moeten gaan. Mijn vraag is nu met welke vragen leven jongeren zoal 'heden ten dage'?
Gelukkig zijn er 'heden ten dage' ook jongeren die worstelen met de vraag van alle tijden "hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God?"
Een vraag die nooit oud wordt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
huisman

Bericht door huisman »

MarthaMartha schreef:
Gelukkig zijn er 'heden ten dage' ook jongeren die worstelen met de vraag van alle tijden "hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God?"
Een vraag die nooit oud wordt.
Die zijn er zeker! Het valt mij op dat zoveel jongeren geloven dat de wederkomst in hun leven zal plaatsvinden. Als je dat gelooft gaat de vraag "hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God?" nog meer klemmen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Re: Niet enkel kommer en kwel onder de jeugd

Bericht door Marnix »

Klopt. Tenzij of todat je de rest van het evangelie ook gelooft. Dan wordt het juist een zekerheid dat het zo mag zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie