Moderne versie van de brede en de smalle weg

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Mara schreef:
Mariavt schreef:Lijkt dit niet op het je bewust in gevaar begeven wat ik een aantal blz. terug had geschreven?????? :nonnon
Er staat bij een dergelijke attractie een waarschuwingsbord, dat ontraden wordt om erin te gaan als je lijdt aan een bepaalde aandoening, zoals van het hart, bloeddruk, evenwicht, e.d. Dus ook al zou er geen tak op je hoofd vallen, sta je evenwel bloot aan gevaren. Het is ook wel eens stil komen te staan, zaten mensen uren vast :sweat
Moet er niet aan denken :nonnon
Ook is gebleken dat het verslavend kan werken en dat de 8banen steeds spectaculairder moeten worden, om nog een kick van te krijgen.
Dat bordje staat er omdat het alleen dan gevaarlijk is kan zijn. Daarmee is de attractie op zich niet gevaarlijk. Net als dat rijden met bepaalde medicijnen gevaarlijk kan zijn, en er dan een waarschuwing staat: Niet rijden als je deze medicijnen slikt! Of met alcohol, je mag best een paar glaasjes drinken.... maar ga je een paar glazen drinken en dan autorijden, dan kan dat gevaarlijk zijn. Dus heeft men gezegd: niet rijden met meer dan 1 glas wijn op (beter helemaal niet drinken!). Maar op basis daarvan kan je niet stellen: Rijden is per definitie gevaarlijk. Het wordt pas gevaarlijk in bepaalde situaties. Daar wordt voor gewaarschuwd. En zo is het met die achtbanen ook. Het is niet gevaarlijk, tenzij je bepaalde aandoeningen hebt.

En als de electriciteit uitvalt als je net ondersteboven hangt? Ik moet er niet aan denken.... jij moet net die ene zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Marnix »

Tja, als je zo gaat redeneren kan je nergens meer komen, niet over straat lopen, niet in een achtbaan zitten, niet in de natuur wandelen. Er kan altijd iets gebeuren. Sorry, maar dat vind ik totaal geen argumentatie.

Daarnaast, als de electriciteit uitvalt heb je nog wel snelheid. Meestal zal je aan een van beide kanten van de looping weer naar beneden gaan met het karretje. Mocht hij toch in het midden blijven hangen, dan starten ze de noodgenerator en laten ze het karretje weer naar beneden gaan. Het is een paar keer geweest dat een achtbaan bleef hangen. Ik kan me voorstellen dat dat niet prettig is om daar een poos te hangen.... maar verder gebeurt er dan nog niets hoor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Tiberius »

Ik ben zelf een tegenstander van dat soort zaken, dat vooropgesteld.
Maar zover ik weet is het niet relevant of de elektriciteit van een achtbaan uitvalt. Het vermogen wordt alleen maar geleverd wanneer de karretjes omhoog gaan; daarna gaat het hele spul onder invloed van de zwaartekracht naar beneden, er wordt niet meer aangedreven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Marnix »

Klopt, voor de meeste achtbanen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Klopt, voor de meeste achtbanen.
De eerste regel voor alle achtbanen. :)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Marnix »

Nee, je hebt de klassieke lancering, waarbij je eerst naar hoogte wordt getakeld en vervolgens de zwaartekracht het werk doet. Maar ik was laatst in een achtbaan in Walibi waarbij je gewoon laag begint, vervolgens wordt gelanceerd (naar 90 km/u in 2,8 seconden) en daarna een looping en schroef maakt. Je hebt achtbanen die gebruik maken van een electrisch lanceersysteem, hydraulisch, pneumatisch.... en je hebt ook achtbanen waarbij de wielen van de karretjes worden aangedreven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door albion »

Marnix schreef:Tja, als je zo gaat redeneren kan je nergens meer komen, niet over straat lopen, niet in een achtbaan zitten, niet in de natuur wandelen. Er kan altijd iets gebeuren. Sorry, maar dat vind ik totaal geen argumentatie.

Daarnaast, als de electriciteit uitvalt heb je nog wel snelheid. Meestal zal je aan een van beide kanten van de looping weer naar beneden gaan met het karretje. Mocht hij toch in het midden blijven hangen, dan starten ze de noodgenerator en laten ze het karretje weer naar beneden gaan. Het is een paar keer geweest dat een achtbaan bleef hangen. Ik kan me voorstellen dat dat niet prettig is om daar een poos te hangen.... maar verder gebeurt er dan nog niets hoor.

Als je ondersteboven hangt? Hoelang zou je het kunnen volhouden? Ja, dat klopt wel dat er altijd iets kan gebeuren. Maar er is nog een verschil. Als je naar je werk gaat, of naar de kerk dan ben je met iets bezig dat Bijbels is. Maar om in een achtbaan te stappen alleen maar voor de kick.... Ik dacht dat er ergens in de Bijbel staat dat je je leven kan verkorten door roekeloos te zijn. (zal ik opzoeken.)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Marnix »

Het schijnt dat je dat dagenlang kan volhouden. Nogmaals, de risico's zijn zo laag, zeker in verhouding tot andere vormen van inspanning, dat het woord "roekeloosheid" totaal niet op zijn plaats is... en als ik in een achtbaan ga weet ik dat ik daarmee niet een gerede kans heb om mijn leven daardoor te verkorten. En nogmaals, de kans om in een achtbaan op de kop te blijven hangen is nihil.

En als we de noodzakelijke dingen even buiten beschouwing laten en alleen kijken naar ontspanning blijft het vele malen gevaarlijker om met de auto naar een natuurgebied te rijden en daar een wandeling te maken. Dat is geen Bijbelse opdracht, het is niet noodzakelijk... En het is puur ontspanning. Ik heb een beetje het idee dat er met ongelijke maten wordt gemeten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Schemerlichtje »

Dit zal wellicht ook een moderne versie zijn van de brede en de smalle weg: helemaal 'van het pad afgaan'....zullen we ons weer richten op de kern van het onderwerp en alle technieken even laten zitten? (of een nieuw topic over de zwaartekracht in combinatie met techniek :) )
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Nee, je hebt de klassieke lancering, waarbij je eerst naar hoogte wordt getakeld en vervolgens de zwaartekracht het werk doet. Maar ik was laatst in een achtbaan in Walibi waarbij je gewoon laag begint, vervolgens wordt gelanceerd (naar 90 km/u in 2,8 seconden) en daarna een looping en schroef maakt. Je hebt achtbanen die gebruik maken van een electrisch lanceersysteem, hydraulisch, pneumatisch.... en je hebt ook achtbanen waarbij de wielen van de karretjes worden aangedreven.
Ik bedoelde de eerste regel van mijn voorafgaande posting.
Deze dus:
"Ik ben zelf een tegenstander van dat soort zaken, dat vooropgesteld."

Die regel geldt voor alle achtbanen. :)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Marnix »

:)

Dat is je goed recht. Ik vind het af en toe wel leuk en zie geen principiële gronden om het niet te doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie