Tiberius schreef:Dan heb ik nu door wat het verschil is.
Ik ben eigenlijk precies het tegenovergestelde van Willem, als ik het zo lees.
Ik groet iedereen, zelfs mensen in badpak, wissel altijd minstens wat oneliners over het weer; ik houd zelfs van oeverloos gewauwel.
Mannen in badpak groet ik niet hoor
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik groet iedereen, zelfs mensen in badpak, wissel altijd minstens wat oneliners over het weer; ik houd zelfs van oeverloos gewauwel.
Vandaar dat je zoveel op RF post...
Op de vakantie is hij het tegenbeeld van wie hij op refoforum is: de leutertopics worden dan niet geschuwd
Gezellige vent ben jij.
Maarre... wel gedurfd hoor, om tegen mensen in een badpak te spreken...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moet je als refo gaan zitten in een vakantiepark of op het strand hier in Nederland. Ze kijken je aan of je gek bent.... (dus niet alleen refoparken gaan aan dat euvel mank). Zodra je een buitenbeentje bent (waar dan ook) dan is er commentaar (in woord of blik)...
dan kijken de mensen zonder christelijke achtergrond je raar aan.... dat vind ik wel wat anders dan dat reformatorischen onderling elkaar al raar aan zitten te kijken... die horen elkaar te steunen en niet de lat te leggen!
Heb jij dit meegemaakt dat je op een vakantiepark zat en volledig werd weggekeken werd? En is dat representatief voor je veroordelingen?
Veroordelingen??? Mij maakt het allemaal niet uit hoor, van mij mag iedereen zichzelf zijn. Alleen denken vele andere reformatorische mensen daar wel anders over. Of dat nu op de refoscholen/-parken/-kerken is... ik kom het overal tegen. Zelfs op dit forum!
En als je als refo-buitenbeentje maar een paar keer scheef wordt aangekeken, genegeerd of wordt aangesproken op je kleding.... dan heb ik het snel gehad!!! terwijl je wel in leer op 1 lijn ligt. Zo jammer.
Ik blijf me zelf niet constant herhalen!! Als je anders bent, merk en ervaar je het vanzelf. dan hoor je er niet bij en daarom ga ik mezelf echt geen pijn doen door er tussen te gaan zitten.
maar blijkbaar ben ik geen refo... misschien moeten we maar eens een topic openen met de vraag: wat is nou een echte refo! dan kan ik mezelf wel of niet bij de club scharen! En hoef ik me niet zo vaak te verdedigen of af te vragen of ik er wel bij hoor.
Ach ja... hoe belangrijk zijn mensen??? Nou ze kunnen je het leven goed zuur maken hoor en het kan je heel veel verdriet doen als je buiten de 'club' wordt gezet... zelf al eens meegemaakt???
Ja dat heb ik meegemaakt. Maar ik zoek de confrontatie niet elke keer op en ik geef er geen commentaar op. Ik heb er geen last van en ik zorg dat ik een ander niet tot last ben. Maar ik merk hier het afgeven op bepaalde mensen die even de stempel 'refo' op krijgen. Ik kom buiten de refo kliek en ik zie heel goed waar het fout gaat, maar ik ga niet afgeven op 'refo's en consorten'. En overal waar je komt of je nou op een evangelisch park een huisje hebt of op een vrijgemaakte camping staat. Overal zitten mensen die van 1 lap zijn afgescheurd en heel bepalend is daarin hoe jij jezelf daarin opstelt.
Daarnaast staan in de forumregels heel duidelijk wat er verwacht wordt van een poster hier en daar hoort ook bij het afgeven op anderen.
Ik geef neit af op mensen, kan me vaak erg goed tussen hen vinden, alleen voldoe ik vaak niet aan hun eisen... dus wie geeft nou op wie af?
Luther schreef:Ik snap heel het probleem van Bloempje28 niet. Zij wil iets niet. Nou, ok, dan ga je dat toch uit de weg. 10.000 andere vakantieparken, van atheïstisch tot vrolijk orthodox.
als je mijn verhaal goed leest, wil ik ook geaccepteerd worden op een refopark. Niet nagestaard worden als mijn dochter een broekje aan heeft of als ik een hemdje aan heb. dat wil ik graag! En inderdaad.... blijkbaar kunnen in dit topic alleen maar mensen mee discussieren die zich prima kunnen vinden in dit gebeuren. Dat vind ik jammer. Reformatorisch zijn is veel breder! Dat is niet een bepaald soort denkwijze van mensen, die zich ook kleden op een bepaalde manier...
Luther schreef:Jongens toch, deze hele discussie is wat vermoeiend...
Ja, er zijn refo's die zeer veroordelend zijn op basis van uiterlijke kenmerken van een ander.
En ja, die zitten ook weleens op refovakantieparken.
En nee, dat is niet overal zo.
En nee, niet alle refo's zijn zo.
Tip 1: Wees vooral jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Tip 2: Doe op vakantie niet opeens anders dan thuis, want dan heeft de ander terecht een punt.
Tip 3: Praat in het buitenland vooral met de lokale bevolking en de lokale christenen; dan valt dit hele topic in het niet!
Tip 4: als je dan perse op een refopark zitten wil, gedraag je dan ook als een refo, en draag geen bloot, lange broeken, enz enz.
Weer zoiets: als je refo bent zit je niet in badpak, draag je geen lange broek.... hoezo?? dan ben ik geen refo... dat is me mij deze wel duidelijk! Mag ik dan nog wel op dit forum posten?
Dit is dus het euvel. Je bent niet alleen geen refo maar je hebt je ook nog nooit erin verdiept.
Au! Waar maak jij uit op dat ik geen refo ben? En wat ik weet van de refowereld weet jij niet blijkbaar.
Bloempje28 schreef:
Weer zoiets: als je refo bent zit je niet in badpak, draag je geen lange broek.... hoezo?? dan ben ik geen refo... dat is me mij deze wel duidelijk! Mag ik dan nog wel op dit forum posten?
Dit is dus het euvel. Je bent niet alleen geen refo maar je hebt je ook nog nooit erin verdiept.
Au! Waar maak jij uit op dat ik geen refo ben? En wat ik weet van de refowereld weet jij niet blijkbaar.
Wanneer iemand niet wil praten prima. Persoonlijk zeg ik wel gedag als ik iemand tegen kom, maar soms heb ik ook geen zin in een praatje, zelfs niet over het weer. Dit is ook de reden dat ik niet zo snel naar een refo-vakantiepark (wat een woord trouwens) zou gaan. Maar ik zou het met een gezin weer wel overwegen, gewoon omdat de kids lekker rustig kunnen spelen en ik niet de hele dag Marco Borsato hoef aan te horen. Maar als ik met een boek zit wil ik lezen en dan wil ik niet met iedereen die langskomt een praatje maken, zelfs niet over het weer. Ben ik dan gelijk een chagrijn? M.i. niet. Moet ik persé met iemand praten? Vind ik niet. Wat dat betreft kan ik wel een beetje met Willem mee.
Wat ik wel denk als ik bovenstaande zo lees: mensen kiezen voor een REFO-vakantiepark, maar willen zich niet refo gedragen. Men weet dat het onder refo's niet algemeen geaccepteerd is dat vrouwen in spaghetti-topjes lopen (wat ik bij sommige vrouwen echt ronduit smerig vind omdat ze wat verliezen als ze voorover bukken) of een broek aan hebben. Nou, doe dit dan niet. Wanneer je moeite hebt met deze ongeschreven regels ga dan naar een algemeen park waar niemand überhaupt ziet of je in een broek loopt of een spaghetti-topje aan hebt. Dit is m.i. hetzelfde als je in een moskee gaat klagen dat iedereen je aankijkt en niet groet als je je schoenen aanhoudt en geen hoofddoek op doet. Je bent vrij om te kiezen waar je op vakantie gaat, maar kijk niet vreemd op als mensen anders reageren dan je gewent bent. Niet dat dat persé goed is, en zoals ik van anderen lees zijn dit niet de algemene ervaringen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ik moet bekennen dat ik altijd blij ben als we weer naar huis gaan. Ik heb heimwee
Nooit gehad, het wordt erger naarmate ik ouder word.
Geen idee waar het vandaan komt. Vroeger kon de vakantie me niet lang genoeg duren.
Dus echt voluit genieten, doe ik eigenlijk niet
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bloempje28 schreef:
Dat zeg je zelf
Dan heb je niet al mijn postings gelezen. In mijn ogen kwam het zo over dat, volgens iemand, de refo geen lange broek draagt (behalve de mannen dan), geen hemdjes zonder mouwen draagt (wel een net hemdje hoor waarbij de borsten echt netjes bedekt zijn), niet in badpak zit...ik ben een refo die dit wel doet! Ben ik dan geen refo of ben ik het dan wel??? Mijn reactie was dus eerder een doordenker!
Laten we nu gewoon concluderen dat ieder vrij is om te boeken op een refo-park.
Een refo-vakantiepark heeft voordelen. Zeker met kinderen.
Een refo-vakantiepark kan nadelen hebben. Als je het hele jaar al in 'de zuil' werkzaam bent, is het wel eens lekker om eens niet binnen die zuil te recreëren. Laten elkaar niet de maat qua mate van refo-vakantieparkgeschiktheid.
Mister schreef:Laten we nu gewoon concluderen dat ieder vrij is om te boeken op een refo-park.
Een refo-vakantiepark heeft voordelen. Zeker met kinderen.
Een refo-vakantiepark kan nadelen hebben. Als je het hele jaar al in 'de zuil' werkzaam bent, is het wel eens lekker om eens niet binnen die zuil te recreëren. Laten elkaar niet de maat qua mate van refo-vakantieparkgeschiktheid.
Eens en ook niet in de refo-vakantieveroordelingen.
Mara schreef:Ik moet bekennen dat ik altijd blij ben als we weer naar huis gaan. Ik heb heimwee
Nooit gehad, het wordt erger naarmate ik ouder word.
Geen idee waar het vandaan komt. Vroeger kon de vakantie me niet lang genoeg duren.
Dus echt voluit genieten, doe ik eigenlijk niet
Hier nog zo een. Ik hoef niet meer zo nodig met vakantie. Af en toe ergens naar toe vind ik wel leuk, maar om weken lang weg te zijn van huis vind ik altijd tegenvallen.
Als je eenmaal weg bent heb ik er niet zo'n last van, maar als ik terug ben dan heb ik soms best spijt dat ik weg geweest ben. Het is denk ik wel waar dat als je er
even uit bent geweest je weer meer energie hebt dan als je thuis blijft. Dan ga je toch weer aan de gang en zo kom je niet echt tot rust.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)