Ik had het niet duidelijker kunnen zeggen, ik ben ook zeer benieuwd......Willem schreef:Na weer vele pagina's met argumenten die door andersdenkenden niet als argumenten worden beschouwd waarna de andersdenkenden om argumenten vragen wat uiteraard enkel resulteert in een verwijzing naar een eerdere posting wil ik eindelijk wel eens weten waarover we het nu eigenlijk hebben.
Onlangs zijn er al wat pogingen gedaan om van een goede film zowel de titel als de bioscoop - waar deze film te bewonderen valt - alhier vermeld te krijgen. Helaas is deze oproep beperkt gebleven tot enkel de titel van een film. Ik wil heel graag weten of degenen die bioscoopbezoek in het licht van de Bijbel niet af kunnen keuren nu een theoretische vrijheid verdedigen of een vrijheid die ook in het normale leven consequencies heeft.
Dus graag van degenen die wel regelmatig een film bekijken b.v. de laatste 5 films die ze in een NL bioscoop hebben gezien. Ik ben uitermate benieuwd.
Moderne versie van de brede en de smalle weg
Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
- Bonny
- Contacteer:
Willem schreef:Na weer vele pagina's met argumenten die door andersdenkenden niet als argumenten worden beschouwd waarna de andersdenkenden om argumenten vragen wat uiteraard enkel resulteert in een verwijzing naar een eerdere posting wil ik eindelijk wel eens weten waarover we het nu eigenlijk hebben.
Onlangs zijn er al wat pogingen gedaan om van een goede film zowel de titel als de bioscoop - waar deze film te bewonderen valt - alhier vermeld te krijgen. Helaas is deze oproep beperkt gebleven tot enkel de titel van een film. Ik wil heel graag weten of degenen die bioscoopbezoek in het licht van de Bijbel niet af kunnen keuren nu een theoretische vrijheid verdedigen of een vrijheid die ook in het normale leven consequencies heeft.
Dus graag van degenen die wel regelmatig een film bekijken b.v. de laatste 5 films die ze in een NL bioscoop hebben gezien. Ik ben uitermate benieuwd.

Beste Willem,
Soms zijn films allang niet meer in de bios als ik ze zie (op DVD of TV). Daarnaast komen sommige films gewoonweg niet in de bioscoop, omdat ze te weining publiek trekken. Welnu, ik ben in mijn hele leven drie keer naar de bioscoop geweest. Wil je een recensie, okee:
1. De hel van '63. Gezien in jan. 2010. Nederlandse speelfilm over de barre Elfstedentocht van 1963. Vier personen worden gevolgd die om uiteenlopende redenen deze tocht willen rijden. Erg aardige film, maar ik denk niet dat jij hem leuk zal vinden, omdat er iemand door het ijs zakt en verdrinkt.
2. Body of lies. Gezien in nov. 2008. Amerikaanse film over een CIA-agent die een operatie moet uitvoeren in Jordanië/ Irak. Veel geweld en slecht taalgebruik. De film viel me tegen.
3. Airforce 1. Gezien in okt. 1997 in Denemarken. Over een vliegtuigkaping van het toestel van de AMerikaanse president, weet er niet zoveel meer van.
Wat ik wel kan aanbevelen is een film over de Wannsee-conferentie. Hier bepaalden hoge SS-ers, militairen en Duitse ambtenaren hoe om te gaan met het 'jodenvraagstuk'. De hele film is alleen maar een vergadering. En daarmee wordt juist het griezelige van het NAziregime weergegeven. zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Conspiracy_(2001_film)
The Groom's still waiting at the altar
Nou, Willem, je hebt het kunnen lezen.Willem schreef:Na weer vele pagina's met argumenten die door andersdenkenden niet als argumenten worden beschouwd waarna de andersdenkenden om argumenten vragen wat uiteraard enkel resulteert in een verwijzing naar een eerdere posting wil ik eindelijk wel eens weten waarover we het nu eigenlijk hebben.
Via allerlei websites kun je er achter komen welke films er verantwoord zijn.
Oftewel, vindt men dat je niet moet zeuren.
Er schijnen dus (speel)films te bestaan die ter Eere van God zijn.
Ikzelf heb zeer vele films gezien, maar nimmer heb ik ervaren dat ze ter Eer van God zijn.
Ook niet de zgn. christelijke films.
Mijn DVD kast wordt al behoorlijk leeg. ........>Kliko
Ik ga niet veel (meer) naar de bioscoop. En van de films die ik daar gezien heb kan je je inderdaad afvragen of je ze mag kijken.Mariavt schreef:Ik had het niet duidelijker kunnen zeggen, ik ben ook zeer benieuwd......Willem schreef:Na weer vele pagina's met argumenten die door andersdenkenden niet als argumenten worden beschouwd waarna de andersdenkenden om argumenten vragen wat uiteraard enkel resulteert in een verwijzing naar een eerdere posting wil ik eindelijk wel eens weten waarover we het nu eigenlijk hebben.
Maar ik heb wel een voorbeeld: The Lord of the Rings (heb ik zelf in de bioscoop gezien). Of The Chronicles Narnia (waarvan ik best wel mensen ken die die in de bioscoop hebben gezien). Of The sound of Music (maar ik hoor net dat ie al lang niet meer draait..)
Waar die te zien zijn weet ik niet, maar dat doet er ook niet zoveel toe.
(Ik weet dat er mensen zijn die de Lord of the Rings niet goed vinden, daar hoef ik niet over te discussiëren, maar het lijkt me stug dat er mensen tegen Narnia zijn..).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Nou dan heb je er hier één gevonden, want ik kan geen één film waarderen, het trekt je van de Heere af als je Hem in waarheid wilt dienen.Fjodor schreef:Ik ga niet veel (meer) naar de bioscoop. En van de films die ik daar gezien heb kan je je inderdaad afvragen of je ze mag kijken.Mariavt schreef:Ik had het niet duidelijker kunnen zeggen, ik ben ook zeer benieuwd......Willem schreef:Na weer vele pagina's met argumenten die door andersdenkenden niet als argumenten worden beschouwd waarna de andersdenkenden om argumenten vragen wat uiteraard enkel resulteert in een verwijzing naar een eerdere posting wil ik eindelijk wel eens weten waarover we het nu eigenlijk hebben.
Maar ik heb wel een voorbeeld: The Lord of the Rings (heb ik zelf in de bioscoop gezien). Of The Chronicles Narnia (waarvan ik best wel mensen ken die die in de bioscoop hebben gezien). Of The sound of Music (maar ik hoor net dat ie al lang niet meer draait..)
Waar die te zien zijn weet ik niet, maar dat doet er ook niet zoveel toe.
(Ik weet dat er mensen zijn die de Lord of the Rings niet goed vinden, daar hoef ik niet over te discussiëren, maar het lijkt me stug dat er mensen tegen Narnia zijn..).
De Heere spreekt niet door films die door goddeloze mensen gemaakt zijn, maar door Zijn Eigen Woord.
Ik wordt een beetje kotsmisselijk van alle argumenten over films bioscoop theater en kermis en pretparken.
--- Niet op de persoon ---
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
Prima dat jij geen enkele film kunt waarderen. Maar probeer niet jouw gevoel te poneren als een norm voor allen.Mariavt schreef: Nou dan heb je er hier één gevonden, want ik kan geen één film waarderen, het trekt je van de Heere af als je Hem in waarheid wilt dienen.
Ik poneer niets, zeg alleen mijn mening, en ondervinding en meer van God's kinderen, daar is dit forum toch voor?Rambam schreef:Prima dat jij geen enkele film kunt waarderen. Maar probeer niet jouw gevoel te poneren als een norm voor allen.Mariavt schreef: Nou dan heb je er hier één gevonden, want ik kan geen één film waarderen, het trekt je van de Heere af als je Hem in waarheid wilt dienen.
In Nederland ging ik regelmatig naar l'abri waar films werden getoond en besproken.
In de bioscoop in Nederland zijn de laatste films die ik gezien heb
Snuf de hond (jeugdsentiment, wilde wel eens zien wat ze er van gemaakt hadden)
De brief voor de koning (idem dito, wel een aardige film)
Ice Age III (daar had ik beter niet heen kunnen gaan, de fouten zitten hem daar vooral in de toespelingen op Dante enz.)
The Lion, the witch and the wardrobe (goede film, niet zo goed als het boek en ook niet zo goed als "the voyage of the Dawn Treader", die ik in Stockholm in de bioscoop gezien heb. Dit is wel een handvat voor een gesprek over genade trouwens)
Earth (de bioscoop versie van de BBC documentaire planet Earth. Erg mooi op het grote scherm)
Sophie Scholl, die letzten Tage (Een film gemaakt door een atheistische regiseur, maar een eerlijk beeld van een Christelijke jonge vrouw die voor haar overtuiging leeft en sterft en waar het wel heel duidelijk is dat God de basis voor de overtuiging is, ook in de film. Deze film is zonder meer het kijken waard).
In de bioscoop in Nederland zijn de laatste films die ik gezien heb
Snuf de hond (jeugdsentiment, wilde wel eens zien wat ze er van gemaakt hadden)
De brief voor de koning (idem dito, wel een aardige film)
Ice Age III (daar had ik beter niet heen kunnen gaan, de fouten zitten hem daar vooral in de toespelingen op Dante enz.)
The Lion, the witch and the wardrobe (goede film, niet zo goed als het boek en ook niet zo goed als "the voyage of the Dawn Treader", die ik in Stockholm in de bioscoop gezien heb. Dit is wel een handvat voor een gesprek over genade trouwens)
Earth (de bioscoop versie van de BBC documentaire planet Earth. Erg mooi op het grote scherm)
Sophie Scholl, die letzten Tage (Een film gemaakt door een atheistische regiseur, maar een eerlijk beeld van een Christelijke jonge vrouw die voor haar overtuiging leeft en sterft en waar het wel heel duidelijk is dat God de basis voor de overtuiging is, ook in de film. Deze film is zonder meer het kijken waard).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
De vraag of het een theoretische vrijheid betreft of niet, is helemaal niet interessant. Het gaat m.i. om deze belangrijke vragen:Willem schreef:Onlangs zijn er al wat pogingen gedaan om van een goede film zowel de titel als de bioscoop - waar deze film te bewonderen valt - alhier vermeld te krijgen. Helaas is deze oproep beperkt gebleven tot enkel de titel van een film. Ik wil heel graag weten of degenen die bioscoopbezoek in het licht van de Bijbel niet af kunnen keuren nu een theoretische vrijheid verdedigen of een vrijheid die ook in het normale leven consequencies heeft.
1) Wat is wereldgelijkvormigheid? Zit wereldgelijkvormigheid in de plaats, en/of in wat sommige wereldse mensen daar doen, en/of in wat jij daar doet?
2) Mag een Christen genieten? En zo ja: waarvan mag hij/zij genieten? Alleen maar van Gods wet (Psalm 119)? Van de natuur? Van mooie dingen die andere mensen maken? En wat als dat mooie 1 zondig aspect bevat?
1 In wat jij daar doetrekcor schreef:De vraag of het een theoretische vrijheid betreft of niet, is helemaal niet interessant. Het gaat m.i. om deze belangrijke vragen:Willem schreef:Onlangs zijn er al wat pogingen gedaan om van een goede film zowel de titel als de bioscoop - waar deze film te bewonderen valt - alhier vermeld te krijgen. Helaas is deze oproep beperkt gebleven tot enkel de titel van een film. Ik wil heel graag weten of degenen die bioscoopbezoek in het licht van de Bijbel niet af kunnen keuren nu een theoretische vrijheid verdedigen of een vrijheid die ook in het normale leven consequencies heeft.
1) Wat is wereldgelijkvormigheid? Zit wereldgelijkvormigheid in de plaats, en/of in wat sommige wereldse mensen daar doen, en/of in wat jij daar doet?
2) Mag een Christen genieten? En zo ja: waarvan mag hij/zij genieten? Alleen maar van Gods wet (Psalm 119)? Van de natuur? Van mooie dingen die andere mensen maken? En wat als dat mooie 1 zondig aspect bevat?
2 Als het niet tot God's eer is gemaakt en zondige aspecten bevat, zelfs maar één.
Wil je ook nog argumenten geven?Mariavt schreef: Nou dan heb je er hier één gevonden, want ik kan geen één film waarderen, het trekt je van de Heere af als je Hem in waarheid wilt dienen.
De Heere spreekt niet door films die door goddeloze mensen gemaakt zijn, maar door Zijn Eigen Woord.
Ik wordt een beetje kotsmisselijk van alle argumenten over films bioscoop theater en kermis en pretparken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Een christen mag zeker wel een aangename gewaarwording hebben, want dat is de betekenis van GENIETEN. De vraag is, waar zoek je die in ? De wereld zoekt altijd genot, zo veel mogelijk. In van alles en nog wat. Maar een christen is toch: gij geheel anders ?rekcor schreef:De vraag of het een theoretische vrijheid betreft of niet, is helemaal niet interessant. Het gaat m.i. om deze belangrijke vragen:Willem schreef:Onlangs zijn er al wat pogingen gedaan om van een goede film zowel de titel als de bioscoop - waar deze film te bewonderen valt - alhier vermeld te krijgen. Helaas is deze oproep beperkt gebleven tot enkel de titel van een film. Ik wil heel graag weten of degenen die bioscoopbezoek in het licht van de Bijbel niet af kunnen keuren nu een theoretische vrijheid verdedigen of een vrijheid die ook in het normale leven consequencies heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
'k Zou zeggen lees dit topic eens door met alle argumenten aangedragen waarom je wél naar die wereldse dingen mag gaan, je kunt niet God dienen en de MammonFjodor schreef:Wil je ook nog argumenten geven?Mariavt schreef: Nou dan heb je er hier één gevonden, want ik kan geen één film waarderen, het trekt je van de Heere af als je Hem in waarheid wilt dienen.
oe, da' s wel even graven aangezien ik ook vaak DVD's kijk. . .Willem schreef:Dus graag van degenen die wel regelmatig een film bekijken b.v. de laatste 5 films die ze in een NL bioscoop hebben gezien. Ik ben uitermate benieuwd.
24 City van de Chinese filmmaker Jia Zhang Ke. Gaat over een staatsfabriek die wordt afgebroken. Een aantal generaties vertellen hun verhaal in en rondom de steeds verder afbrokkelende fabriek terwijl de wereld om hen heen in rap tempo veranderd. Van dezelfde maker heb 'Still Life' ook gezien. Over een stad die langzaam verdwijnt door de bouw van een aantal dammen. Twee mensen zijn in dit landschap op zoek naar hun echtgenoot. Gezien de arbeidsmigratie binnen China geen raar thema.
Lost Persons Area van de Belgische filmmaakster Caroline Strubbe. Gaat over eenzaamheid en vervreemding. Gefilmd tussen de hoogspanningskabels op de Maasvlakte. Ondanks de setting komen er bijna geen Nederlanders in voor.
Curaçao. Documentaire over de nog immer aanwezige scheiding tussen blank en zwart. Mooie discussies achteraf. Maar ik zou mensen aanraden om de laatste twee boeken van Mirjam Sluis te lezen als het onderwerp je interesseert.
The Return gemakt door de Russische filmmaker Andrey Zvyagintsev. Een vader keert na elf jaar opeens terug. Klik op de link voor een recensie op blikoponeindig.nl .
the road . . . . schrikbarende film, maar het sprankje hoop aan het einde zei alles. Over een postapocalyptische wereld waar in een vader en zoontje proberen te overleven. klik wederom op de link voor een recensie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik verwend ben hier in de stad. Naast een aantal grote bioscopen zijn er diverse filmhuizen (9 stuks) met een aanbod van onbekende en niet-commerciële films en documentaires. Vergelijk het met een overdaad aan boekhandels in een stad. Daar is altijd wel een waardevol boek te vinden.
Mariavt schreef:Nou dan heb je er hier één gevonden, want ik kan geen één film waarderen, het trekt je van de Heere af als je Hem in waarheid wilt dienen.
Dat doe je wel. Je stelt dat film in algemene zin je van God afdrijft.Ik poneer niets, zeg alleen mijn mening, en ondervinding en meer van God's kinderen, daar is dit forum toch voor?