Religie verdwijnt?

hervormde

Re: Religie verdwijnt?

Bericht door hervormde »

Waar binnen de kerk een vauüm (door een inhoudsloze boodschap) ontstaat kunnen er een aantal dingen gebeuren:

- of de kerk loopt leeg (meestal bij het linkse vacuüm)
- of de kerk blijft redelijk gevuld met 'waarheidsbelijders' (meestal bij het rechtse vacuüm).

De kerk heeft het levend getuigenis van Jezus Christus nodig. En daarbij een eerlijke prediking. De kerk moet ad fontes. Iedere zondag belijden wij te geloven in de 'gemeenschap der heiligen'. Beseffen wij dat 'wij die heiligen zijn'? Of is het hier en daar een heilige. Waar dat weer gevonden wordt zal de kerk bloeien. Volharden in de leer; en in de gemeenschap; en in de gemeenschap; en in de gebeden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:
Mariavt schreef:
jvdg schreef:
Ik vrees niet voor het verdwijnen van religie, maar wel voor het verdwijnen van God's Dienst in Nederland.
Je drukt het precies goed uit, godsdienst is er genoeg maar God's Dienst is behoorlijk aan het afnemen in Nederland, dus ik vrees hetzelfde als jij.
Dat geloof ik toch niet. Zal Hij Zijn verbond dan niet houden tot in het laatste nageslacht? Er zijn verschillende oudvaders, waaronder Th. van der Groe die geloven dat er tot aan het einde toe er altijd nog zullen mogen wezen in Nederland die de Heere dienen.
Het misschien niet geheel verdwijnen. Toch, hoe veelvuldig hebben onze herders en lereaars niet gewaagd dat da Heere als het ware op de drempel stond om Nederland te verlaten. Denk ook aan een preek van ds. van der Groe over Amos 8 : 9-12.
En het zal ten dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den middag zal doen ondergaan, en het land bij lichten dag verduisteren.
En ik uwe feesten in rouw, en al uwe liederen in weeklage veranderen; en op alle lendenen een zak..
. en verder tot en met vers 12, waar staat:
En zij zullen zwerven van zee tot zee, en van het noorden tot het oosten; en zij zullen omlopen om het Woord des HEEREN te zoeken, maar datzelve niet vinden.

Hij schijft o.a.
Helaas! mijne vrienden, nu blijft 't laatste en bitterste gedeelte van onzen Goddelijken Last en Commissie nog over: om ulieden en 't gansche land in den Name des Heeren HEEREN, als Zijn vast en onveranderlijk Besluit, heden op dezen dag, met tranen alweder, (en mogelijk mogt 't in onzen opzigte, nu wel voor 't laatste zijn), aan te zeggen en bekend te maken, dat, indien wij voor Zijne heilige en geduchte Majesteit niet spoedig op onze aangezigten vallen, en 't stof Zijner voeten lekken: maar in onze zonden en zorgeloosheid willen voortgaan, en Zijn Woord en Heilige Dienst al verder zoo versmaden en verwerpen, Hij, de Heere met Nederlands onbekeerlijk volk dan gewisselijk zal handelen, als Hij tevoeren met Israël gehandeld heeft.
Dan heb ik dien hogen Lasr uit den Hemel, om onzen verhandelden tekst genoegzaam zoo woordelijk, geheel op Nederlands nabijkomende verderf en ondergang, met kragt en waarheid toe te passen. O, dan moet ik u allen, als een arm Dienaar en GEzant van den Hoogen Almagtigen God, nu verzekeren, dat de Heere, de Rigter der gansche aarde, bereids op den weg getreden is, ja zelfs ald voor onzen deure staat, om beiden, die schrikkelijke oordelen en dubbele wrake, van den tekst, ook te brengen over ons en ons Land; Zijn verdervend oordeel en Zijn verlatend oordeel.

Het is slechts een fragment van de preek. Maar hij ziet wel ernstige oordelen over Nederland. En dat het nu, zo lange tijd daarna nog niet geheel weg is, mag toch zeker wel een groot wonder van Gods lankmoedigheid genoemd worden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
edward

Bericht door edward »

-DIA- schreef:
caprice schreef:
Mariavt schreef:
jvdg schreef:
Ik vrees niet voor het verdwijnen van religie, maar wel voor het verdwijnen van God's Dienst in Nederland.
Je drukt het precies goed uit, godsdienst is er genoeg maar God's Dienst is behoorlijk aan het afnemen in Nederland, dus ik vrees hetzelfde als jij.
Dat geloof ik toch niet. Zal Hij Zijn verbond dan niet houden tot in het laatste nageslacht? Er zijn verschillende oudvaders, waaronder Th. van der Groe die geloven dat er tot aan het einde toe er altijd nog zullen mogen wezen in Nederland die de Heere dienen.
Het misschien niet geheel verdwijnen. Toch, hoe veelvuldig hebben onze herders en lereaars niet gewaagd dat da Heere als het ware op de drempel stond om Nederland te verlaten. Denk ook aan een preek van ds. van der Groe over Amos 8 : 9-12.
En het zal ten dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den middag zal doen ondergaan, en het land bij lichten dag verduisteren.
En ik uwe feesten in rouw, en al uwe liederen in weeklage veranderen; en op alle lendenen een zak..
En zij zullen zwerven van zee tot zee, en van het noorden tot het oosten; en zij zullen omlopen om het Woord des HEEREN te zoeken, maar datzelve niet vinden.

Hij schijft o.a.
Helaas! mijne vrienden, nu blijft 't laatste en bitterste gedeelte van onzen Goddelijken Last en Commissie nog over: om ulieden en 't gansche land in den Name des Heeren HEEREN, als Zijn vast en onveranderlijk Besluit, heden op dezen dag, met tranen alweder, (en mogelijk mogt 't in onzen opzigte, nu wel voor 't laatste zijn), aan te zeggen en bekend te maken, dat, indien wij voor Zijne heilige en geduchte Majesteit niet spoedig op onze aangezigten vallen, en 't stof Zijner voeten lekken: maar in onze zonden en zorgeloosheid willen voortgaan, en Zijn Woord en Heilige Dienst al verder zoo versmaden en verwerpen, Hij, de Heere met Nederlands onbekeerlijk volk dan gewisselijk zal handelen, als Hij tevoeren met Israël gehandeld heeft.
Dan heb ik dien hogen Lasr uit den Hemel, om onzen verhandelden tekst genoegzaam zoo woordelijk, geheel op Nederlands nabijkomende verderf en ondergang, met kragt en waarheid toe te passen. O, dan moet ik u allen, als een arm Dienaar en GEzant van den Hoogen Almagtigen God, nu verzekeren, dat de Heere, de Rigter der gansche aarde, bereids op den weg getreden is, ja zelfs ald voor onzen deure staat, om beiden, die schrikkelijke oordelen en dubbele wrake, van den tekst, ook te brengen over ons en ons Land; Zijn verdervend oordeel en Zijn verlatend oordeel.

Het is slechts een fragment van de preek. Maar hij ziet wel ernstige oordelen over Nederland. En dat het nu, zo lange tijd daarna nog niet geheel weg is, mag toch zeker wel een groot wonder van Gods lankmoedigheid genoemd worden.
is dit niet een klein beetje vervangingstheologie?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

edward schreef:
-DIA- schreef:

Hij schijft o.a.

is dit niet een klein beetje vervangingstheologie?
Vangangingstheologie? Watis dat? Het is duidelijk genoeg.
Het is een profetitsch spreken en Naam van Zijn Zender. Daar valllen alle menselijke theoriën buiten.
edward

Bericht door edward »

Vervangingstheologie is de leer waarbij de gemeente van Christus Israel heeft vervangen.
Een Leer waar de GG (o.a.) afstand van heeft genomen, destijds.
Wellicht is deze preek nog van voor die tijd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

edward schreef:Vervangingstheologie is de leer waarbij de gemeente van Christus Israel heeft vervangen.
Je kunt vanzelf niet alles overzetten. Maar de profetische boeken uit het oude testament zijn ook
voor de Nieuw-Testamentische kerk van groot belang, actueel en zeker niet als afgedaan, voor alleen het
oude Israël. Dit geldt trouwens voor het hele Oude Testament.
Neem bijvoorbeeld de tempeldienst, de offeranden etc. Deze wepen een helder licht op de
zaken waar ze een afschaduwing van waren. Onze dominee heeeft dit allemaal in de vorm van Bijbellezingen
behandeld. Dat noem ik geen vervangingstheologie.
Het gaat om de inhoud, de boodschap, en dan is die blijvend actueel, ook al zijn de cermoniën nu vervuld.
caprice

Bericht door caprice »

edward schreef:Vervangingstheologie is de leer waarbij de gemeente van Christus Israel heeft vervangen.
Je weet toch zeker wel wanneer ds. Theodorus van der Groe (ongeveer) leefde hoop ik? ::sors
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
edward

Bericht door edward »

caprice schreef:
Je weet toch zeker wel wanneer ds. Theodorus van der Groe (ongeveer) leefde hoop ik? ::sors
Ik vond het slechts opmerkelijk dat een preek die geheel in het teken staat van de vervangingstheologie, aangehaald werd, terwijl we allen weten dat we naast Israel bestaan, en niet in plaats van.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

edward schreef:Ik vond het slechts opmerkelijk dat een preek die geheel in het teken staat van de vervangingstheologie, aangehaald werd, terwijl we allen weten dat we naast Israel bestaan, en niet in plaats van.
Overigens geef jij hiermee wel een heel simplistische versie van de 'vervangingstheologie' weer. Want als we "allen weten dat we naast Israël bestaan, en niet in plaats van", dat weet je dus ook meteen dat de vervangingstheologie wat anders is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

edward schreef:is dit niet een klein beetje vervangingstheologie?
Je komt dat steeds meer tegen. Als er toepassingen worden gemaakt vanuit het oude testament dan wordt geroepen dat dat vervangingstheologie is. En di ehadden we net afgeschaft..., toch?

Een wel heel erg simplistische redenering. Dat niet onverkort meer wordt vastgehouden aan de kerk in plaats van Israël is een feit, maar dat daarmee alle aspecten van de vervangingstheologie niet meer gelden is te kort door de bocht.
En dat we geen toepassingen maken uit teksten uit het Oude Testament heeft daar weinig mee te maken.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mara schreef:
jvdg schreef:
Mister schreef:Nieuwe vormen van religie doen hun intrede.
Dat uit zich doordat kerken in toenemende mate maar 1 dienst per zondag houden. In de winter dan nog wel 2 x, maar in de zomertijd alleen smorgens. sMiddags zou er maar een handjevol trouwe leden zitten, te weinig om de kerk draaiende te kunnen houden.
Ook worden er wijkgemeentes gesloten en bij elkaar gevoegd in een centrumkerk. Dit gaat met veel verdriet gepaard, omdat een wijkgemeente in de loop van de jaren een eigen, meestal besloten karakter heeft gekregen.
En als de kerk dan leeg is, wordtie verkocht aan de Islamieten :bobo of afgebroken voor dure huizenbouw.
Vast al genoeg voorbeelden dat de een bepaalde kerk best een rare bestemming kreeg. De oude Walkerk hier is bv.nu een meubelzaak.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
Mara schreef:
jvdg schreef:
Mister schreef:Nieuwe vormen van religie doen hun intrede.
Dat uit zich doordat kerken in toenemende mate maar 1 dienst per zondag houden. In de winter dan nog wel 2 x, maar in de zomertijd alleen smorgens. sMiddags zou er maar een handjevol trouwe leden zitten, te weinig om de kerk draaiende te kunnen houden.
Ook worden er wijkgemeentes gesloten en bij elkaar gevoegd in een centrumkerk. Dit gaat met veel verdriet gepaard, omdat een wijkgemeente in de loop van de jaren een eigen, meestal besloten karakter heeft gekregen.
En als de kerk dan leeg is, wordtie verkocht aan de Islamieten :bobo of afgebroken voor dure huizenbouw.
Vast al genoeg voorbeelden dat de een bepaalde kerk best een rare bestemming kreeg. De oude Walkerk hier is bv.nu een meubelzaak.
De Walkerk, de kerk waar ik nog gedoopt ben, al kan ik me het interieur van Walkerk niet meer herinneren. Ik ben er na mijn doop ook nooit weer geweest, omdat intussen de Noorderkerk in gebruik was genomen...
dennis

Bericht door dennis »

Aan de ene kant hoeven we niet somber te zijn. Zolang deze wereld zal bestaan, gaat de Heere door met Zijn werk, en zullen er toegebracht worden tot de schare die Hem voor eeuwig groot zal maken.
Het gaat uiteindelijk precies zoals Hij het wil.

Dat vanuit het Goddelijk perspectief.

Wij kunnen wel eens somber worden van de secularisatie. Aan de ene kant geeft de bijbel duidelijk aan dat de laatste tijden duister zullen zijn. De Heere Jezus vraagt immers: zal Ik dan nog geloof vinden op de aarde?
Aan de andere kant: wij hoeven ons daar niet bezorgd om te maken, maar mogen ook die dingen in Zijn hand leggen.
Plaats reactie