Voorstellen of Aanbieden

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:
caprice schreef: Ik hoor hier niets over zonde, schuld, en het recht Gods, dat Hij rechtvaardig Zijn beeld van de mens terug eist. Er moet betaald worden. Of door mijzelven, of door iemand anders. Dat moet bekend gemaakt worden, geopenbaard, verklaard en toegepast in het hart door Gods Woord en Geest. De mens ligt dood in de zonden en misdaden. Dat lees ik alleen maar terug in de bijdrage van Bert Mulder. Maar wat moet ik met een Jezus van vijf letters? Een papieren Jezus, als we de waarheid omhelzen dat Hij gestorven is voor zondaars, zonder de zielservaring van de persoonlijke toepassing. Het moet eens buiten hope worden, dat de ziel het leven in eigen hand niet meer houden kan. De mens moet geheel ontledigd worden opdat er plaats gemaakt wordt voor de Borg en Middelaar, want wie maar een halve Zaligmaker nodig heeft, krijgt een hele hel. Jezus alleen, en anders geen!
Daar val ik helemaal bij.
Toch mogen we denk ik spreken van een onvoorwaardelijk aanbod van genade, dat in de preding tot ons mag komen. We moeten er vanzelf niet een strijdpunt van maken. want ik vrees dat dat ook wel is gebeurd. Het Woord komt immers tot ons als in de gemeente de prediking uitgaat van Gods kenchten? Is daar een voorwaarde aan? Ik dacht dat het tot ons kwam als een bevel tot bekering. We kunnen God de schuld niet geven, en zeggen: Maar sorry, ik was niet uitverkoren... Nee in het Woord komt de Heere de gemeente te nodigen. Een andere zaak is dat vanzelf alleen de uitverkorenen daadwerkelijk zullen horen en aannemen. Maar we mogen en kunnen nooit met de uitverkiezing werken. Want wie heeft er in Gods Raad geblikt? Als de gemeente door Gods knechten wordt opgeroepen de zonden te verlaten, en de beloften van het Evangelie aan de gemeemte voorsteld, dan hoeven we toch niet te twijfelen of God dat wel meent... Dus waarom dan zo over zulke zaken geredetwist? Dat is niet ten nutte van de kerk en zeker niet tot verheerlijking van God.

PS ik heb deze hele discussie niet gevolgd. Mogelijk zijn er in deze richting al opmerkingen geweest.
En hier "val ik dan weer bij".
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door caprice »

De prediking moet voorwaardelijk zijn. De voorwaarde van genade is geloof en bekering. Dat gaat niet buiten het recht om. Een rechtvaardige zal moeten worden aangezegd dat het hem wel zal gaan, en een goddeloze dat het hem kwalijk zal gaan.
Doch alle 'voorwaarden' worden als God in het hart gaat werken, ook mede gewerkt door Zijn Geest, dus kan er van 's mensen zijde nooit in enige zin een voorbereiding zijn voor de wedergeboorte. Laat dat wel duidelijk zijn, dat het God is Die alles meebrengt! Want alles met betrekking tot de zaligheid van de uitverkorenen is verworven en aangebracht door Gods Zoon.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door caprice »

Johann schreef:Een aanbod kun je ook weigeren toch?

Ik zal woordenboek.nl eens citeren over voorstellen trouwens:
´´Voorstellen:
aanbieden, inleiden, opvoeren, presenteren, vertonen, voordragen representeren, verbeelden, afbeelden, uitbeelden proponeren, voorslaan, overreiken, voorleggen´´
Dus concreet gezegd: voorstellen is een goede omschrijving om de heerlijkheid van Christus uit te stallen in de prediking.
memento schreef:Voorstellen = kijk eens hoe mooi
Aanbieden = kijk eens hoe mooi, het wordt aan jou gegeven
Daar zit net het pijnpunt. Aanbieden wil helemaal niet zeggen dat het wordt gegeven. Want als je meent dat de prediking zo moet zijn, en het wordt je 'aangeboden', kunnen er volgens deze theorie nooit mensen in de kerk zitten die onbekeerd zijn. Het is ze immers aangeboden, dus het is hen gegeven? Dat heet bij mij algemene verzoening.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door PvS »

caprice schreef:
Johann schreef:Een aanbod kun je ook weigeren toch?

Ik zal woordenboek.nl eens citeren over voorstellen trouwens:
´´Voorstellen:
aanbieden, inleiden, opvoeren, presenteren, vertonen, voordragen representeren, verbeelden, afbeelden, uitbeelden proponeren, voorslaan, overreiken, voorleggen´´
Dus concreet gezegd: voorstellen is een goede omschrijving om de heerlijkheid van Christus uit te stallen in de prediking.
memento schreef:Voorstellen = kijk eens hoe mooi
Aanbieden = kijk eens hoe mooi, het wordt aan jou gegeven
Daar zit net het pijnpunt. Aanbieden wil helemaal niet zeggen dat het wordt gegeven.
Over een pijnpunt gesproken!
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Johann schreef:Een aanbod kun je ook weigeren toch?

Ik zal woordenboek.nl eens citeren over voorstellen trouwens:
´´Voorstellen:
aanbieden, inleiden, opvoeren, presenteren, vertonen, voordragen representeren, verbeelden, afbeelden, uitbeelden proponeren, voorslaan, overreiken, voorleggen´´
Dus concreet gezegd: voorstellen is een goede omschrijving om de heerlijkheid van Christus uit te stallen in de prediking.
memento schreef:Voorstellen = kijk eens hoe mooi
Aanbieden = kijk eens hoe mooi, het wordt aan jou gegeven
Daar zit net het pijnpunt. Aanbieden wil helemaal niet zeggen dat het wordt gegeven. Want als je meent dat de prediking zo moet zijn, en het wordt je 'aangeboden', kunnen er volgens deze theorie nooit mensen in de kerk zitten die onbekeerd zijn. Het is ze immers aangeboden, dus het is hen gegeven? Dat heet bij mij algemene verzoening.
Dat klopt helemaal. Aanbieden betekent dat het wel wordt aangereikt maar niet aangenomen. Als ik een zwever 10 euro bied is het daarmee nog niet aan hem gelegen, dat ligt er aan of hij het aanneemt of niet. Dat is met het geloof natuurlijk ook zo, met de kanttekening dat we te trots zijn om het vanuit onszelf aan te willen nemen. En dat is het lastige met "aanbieden" doortrekken naar dagelijkse voorbeelden, omdat we hier bij het aannemen ook afhankelijk zijn van Hem die aanbiedt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Afgewezen »

Voor alle duidelijkheid: het geloof wordt niet aangeboden, maar het heil in Christus. En dat moet door het geloof aangenomen worden. Maar dat is iets anders.
Het heil (zoals door Cutting mooi verwoord) wordt ons aangeboden, gegeven zo je wilt, in het Evangelie. Maar óm dat aan te kúnnen nemen en te zúllen nemen, is geloof nodig. En dat geloof wordt zonder ons in ons gewerkt door de Heilige Geest.

@Caprice en DIA, de boodschap van Cutting, zoals ik die hier heb gequoot, vooronderstelt onze doodstaat (waarom zou de boodschap anders überhaupt nodig zijn?). Maar het ging nu even sec om de boodschap van het Evangelie, datgene wat aangeboden wordt. In het boekje waaruit ik citeerde, komt de doodstaat van de mens wel degelijk aan de orde!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door refo »

We moeten ook nog bezien wat een woord betekende toen het geschreven werd.
Bij aanbieden en schenken veronderstellen we twee daden: partij 1 biedt aan aan partij 2 en partij 2 neemt van partij 1 aan. Dat maakt de schenking compleet.

In de bijbel zie je dat daar geen sprake van is. Als God Zijn beloften aan Israel doet is er geen sprake van de mogelijkheid van weigeren. God stelt Israel daadwerkelijk in het bezit ervan.
Het verbond heeft wel voorwaarden, maar die zijn niet zwaar.

En wanneer een Israeliet dan toch niet behouden is is dat zijn eigen schuld.
Maar nooit kun je zeggen:
- het is hem slechts voorgesteld geweest.
- het is hem nooit aangeboden
- hij was niet geroepen
- hij was niet verkoren
- dat kwam door zijn doodstaat

Zo vervallen eveneens de discussies of zo je wilt worstelingen:
- Is het mij wel aangeboden?
- Bedrieg ik me niet?
- bedriegt die ander zich niet?
- ben ik wel geroepen?
- ben ik wel uitverkoren?
- ben ik begonnen? Of is het toch God?
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door boontje »

Volgens mij gaat het verschil tussen aanbieden en voorstellen vooral om de vraag in hoeverre je je ook uitgenodigd mag voelen. Het is misschien een rare vergelijking, maar er was een tijd geleden een reclame op de televisie waarbij een jongentje een snoepje aanbood aan een olifant. Op het moment dat de olifant het snoepje wou aanpakken, trok het jongetje zijn hand weg: niet voor jou!
Als het heil je wordt aangeboden, dan wordt daarmee gezegd: het is ook voor jou, als je het wilt hebben. Maar er is een uitgestoken hand, die niet zal worden teruggetrokken als jij die hand wilt aanpakken.
Als het heil je wordt voorgesteld, wordt het je voorgehouden, maar is het nog maar helemaal de vraag of je het ook zal mogen aanpakken. Je krijgt het alleen maar te zien, maar of je het ook mag aanpakken, hoe graag je dat ook zou willen, is nog maar de vraag.
Als ik me niet vergis was dat de kwestie bij het ontstaan van de GGiNed: is er een welmenend aanbod van genade? Of wordt het alleen maar voorgesteld, en mag je niet zomaar zeggen dat het voor iedereen bestemd is?
haaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 jul 2006, 21:53

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door haaf »

memento schreef:Voorstellen = kijk eens hoe mooi
Aanbieden = kijk eens hoe mooi, het wordt aan jou gegeven
Zit het er niet precies tussenin?
Om het op jouw manier te zeggen:
Kijk eens hoe mooi, het is ook voor jouw te krijgen
En dan denk ik dat het woord verkondigen daar misschien inderdaad wel het beste bij past
Plaats reactie