Onzin.Marnix schreef:Klopt, wanneer men inderdaad bewust mensen die niet aan horen te gaan, aan laten gaan. Maar vaak kan de kerkenraad daar niet over oordelen en dan geldt de zelfbeproeving, en daarmee ook: een ieder eet en drinkt tot zijn eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt. En niet natuurlijk niet tot het oordeel van de hele kerk. Daarnaast wordt dit "onderscheiden van het lichaam" vaak heel eenzijdig benaderd, beperkt tot het weigeren, en is er een houding waarbij veel te veel mensen geweigerd worden. Men heeft er volgens mij veel minder moeite mee als mensen worden geweigerd die wel aan mogen gaan, terwijl dat net zo goed valt onder het "niet onderscheiden van het lichaam". En wat dat betreft moeten we denk ik gastvrij zijn voor medechristenen aan het avondmaal, en ook daar de zelfbeproeving bij hen laten. Het is een slechte zaak als oprechte medegelovigen worden geweigerd omdat ze lid zijn van een net iets ander kerkverband. Naast mensen nodigen die Christus weigert, moeten we ook waken voor mensen weigeren die Christus wel nodigt.memento schreef:Een Bijbels voorbeeld kan de geschiedenis met Achan zijn. Omdat één man (Achan) ongehoorzaam was aan het bevel van de HEERE, werdt de hele gemeenschap van Israël gestraft. Totdat de zonde uit het midden van het volk weggedaan was.Afgewezen schreef:Als het iemand was die in openbare zonde leefde, moest hij geweigerd worden. Anders komt er een ban in de gemeente. Ja, dat had Jezus ook gedaan. Jezus is niet Iemand Die alles maar goed vindt.Gabrielle schreef:Ik heb het één keer mee gemaakte dat iemand geweigerd werd.
(was ,nog, geen lid van onze kerk.....)
en dat was afschuwelijk, de zegen was weg.
ik schaamde me diep, zou Jezus hem ook geweigerd hebben ?
ik denk dat onze Avondmaalspraktijk ver afstaat van wat het was in de eerste christengemeente. (waarom eigenlijk avondmaal, terwijl het 's morgens bediend wordt)
Het niet heilig houden van de gemeente en de avondmaalstafel kon ertoe leiden dat de toorn van God over de hele gemeente komt.
Tegenhouden gebeurt alleen maar als iemand in openbare zonde leeft.