1. Misschien kan je ingaan op dat 2e voorbeeld. Wat zou je anders willen doen?Erasmiaan schreef:In de praktijk bied jij ook niet aan, zoals blijkt uit in ieder geval het eerste voorbeeld. Het tweede voorbeeld vind ik wat waziger; die laat ik voor het gemak even buiten beschouwing.memento schreef:Sja, in mijn beleving is het hele verhaal wat ik opgetuigd heb, niet strijdig met mijn praktijkvoorbeeld, maar ondersteund juist wat ik wilde zeggen.Erasmiaan schreef:Tja, jij tuigt ook een heel verhaal op, en als je uiteindelijk een praktijkvoorbeeld geeft is dat in flagrante tegenstelling met je verhaal. Ik vind het niet erg, want met dat praktijkvoorbeeld kan ik leven, net als Willem en Ander. Maar refo niet. Die dacht door al de theorie die je hier gespuid hebt dat je het ook wel in praktijk zou brengen.memento schreef:Het probleem is, dat in de praktijk van de prediking wel een verschil is. In rechtsere gemeenten hoor je zelden, dat de "Ik zal" beloften aangeboden worden aan niet-bekeerden.
Daarbij is het verschil wat ik benoem niet weg. In rechtere gemeenten hoor je praktisch nooit, dat de "Ik zal" beloften aangeboden worden aan niet-bekeerden of niet-ontdekten. Dat is niet alleen strijdig met het verhaal wat ik heb opgetuigd, maar ook met mijn praktijkvoorbeeld...
Kortom, zowel in theorie en praktijk is er een wezenlijk verschil.
2. In het eerste voorbeeld bedoel ik wel degelijk een aanbod van de "Ik zal" belofte aan onbekeerde Piet. Tegelijkertijd functioneert die belofte niet als automatisme, maar wordt deze slechts door een weg van smeking, bekering, boete, berouw, geloof vervuld. De belofte pleitgrond, geen concludeer-grond.
3. Er is natuurlijk een duidelijk verschil tussen de "Ik zal" belofte als pleit-grond aan onbekeerde Piet aanbieden, en de "Ik zal" belofte helemaal niet aan onbekeerde Piet aanbieden, maar slechts aan een bekeerd en een ontdekt volk.