Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhil

Willem

Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi

Bericht door Willem »

In het boek "Omgang met God" van ds. Vreugdenhil staat in H11 "De strijd om een heilig leven", subkopje "Oorzaken van achtergang" op pag. 233 het volgende.
boek schreef:Een nabij leven met de Heere bewaart voor verachtering in de genade. Als er verachtering in de genade is, heeft dat een oorzaak. Ik noem er enkele.
Dan worden er een 3-tal redenen genoemd. 1. Het verzuimen van de genade middelen. 2. Een slordige levenswandel. 3. een wettische levenshouding. t.o.v. van het laatste punt schrijft ds. Vreugdenhil het volgende: (cursivereringen van mij)
boek schreef:Als de evangelische heiligmaking gaat ontbreken kan er een wettisch leven voor in de plaats komen. Dan ontbreekt de liefde, dan is er alleen uitwendige wetsbetrachting. We houden ons op de been met gebod op gebod en regel op regel. De vertroostingen van God zijn er niet in. Een arme godsdienst waarmee je verloren gaat. Je ontmoet mensen die zeggen "Ik ben niet bekeerd, maar ik doe dit niet en dat wel, uit liefde tot de waarheid en ik houd me aan die en die regels". Maar.... zonder een vernieuwd hart. Dat lijkt soms op dressuur.
Dit is dus een voorbeeld waar werkheiligheid en de echte levendmaking door elkaar loopt en/of zelfs in elkaar overloopt. Dit hoofdstuk gaat over de heiligmaking wat een deel is van de dankbaarheid. De HC zegt over dit derde stuk: "Hoe ik Gode voor zulk een verlossing zal dankbaar zijn" In het boek wordt regelmatig aangegeven dat er een vernieuwing van het hart - de wedergeboorte - nodig en noodzakelijk is. Dat het geen werken maar genade is. Tegelijkertijd wordt regelmatig afgewisseld met stukjes als bovenstaand waarin het ontbreken van de juiste heiliging leidt tot een arme godsdienst waarmee je verloren gaat. Een afval der heiligen is er echter niet. In het verdere van het hoofdstuk wordt de suggestie gewekt dat goed en heilig leven resulteert in "Zo hebt ge dat aan Mij gedaan".
Dat de auteur dit niet bedoeld geloof ik direct. Maar het is slordig als je let op waar nu de fronten liggen in gereformeerd Nederland. Bovendien - of je nu jongeren of ouderen aanspreekt - komen dit soort van tegenstrijdigheden nogal verwarrend over.
Willem

Bericht door Willem »

Gelet op de 0! reacties alhier op onderstaande bekruipt mij het gevoel - met een variant op een gezegde over oudvaders - dat voor dit boek geld: "Veel geprezen maar slecht gelezen"
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:Gelet op de 0! reacties alhier op onderstaande bekruipt mij het gevoel - met een variant op een gezegde over oudvaders - dat voor dit boek geld: "Veel geprezen maar slecht gelezen"
Ik snapte je post niet. En misschien anderen met mij. ;)
memento

Bericht door memento »

Sja, ds. Vreugdenhil maakt hier formeel een classificatiefout, hij maakt een opsomming waarvan één punt niet in de opsomming thuishoort. Maar aangezien in de uitwerking van dat punt wat er formeel niet thuishoort wel duidelijk wordt wat hij bedoelt (en ook wel duidelijk dat de conclusies die jij eruit trekt helemaal niet bedoeld zijn of zelfs maar geïmpliceerd worden), kan ik me daar niet echt druk om maken.
Willem

Bericht door Willem »

memento schreef:Sja, ds. Vreugdenhil maakt hier formeel een classificatiefout, hij maakt een opsomming waarvan één punt niet in de opsomming thuishoort. Maar aangezien in de uitwerking van dat punt wat er formeel niet thuishoort wel duidelijk wordt wat hij bedoelt (en ook wel duidelijk dat de conclusies die jij eruit trekt helemaal niet bedoeld zijn of zelfs maar geïmpliceerd worden), kan ik me daar niet echt druk om maken.
het punt "een wettische levenshouding" hoort wel in de opsomming van redenen voor "verachtering in de genade" thuis. De uitwerking van dat punt klopt echter - gelukkig - niet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:Gelet op de 0! reacties alhier op onderstaande bekruipt mij het gevoel - met een variant op een gezegde over oudvaders - dat voor dit boek geld: "Veel geprezen maar slecht gelezen"
O, nu snap ik het, geloof ik. Ds. Vreugdenhil springt van de 'afgezakte gelovige' ineens over op de 'wettisch levende onbekeerde'. Is dat je punt?
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:
O, nu snap ik het, geloof ik. Ds. Vreugdenhil springt van de 'afgezakte gelovige' ineens over op de 'wettisch levende onbekeerde'. Is dat je punt?
Yep! Zoals reeds gezegd, veel geprezen, "slecht" gelezen.
(Als in de afgelopen 40 jaar al dit soort foutjes met de mantel der liefde bedekt zouden zijn hadden we naar mijn bescheiden inschatting 5 kerkscheuringen minder gehad)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Wees niet te snel met uw mond... vingers in dit geval.... misschien zijn sommigen gewoon nog bezig en nog niet zo ver aangekomen. Tot nu toe ben ik blij met wat ik lees, maar ik ben nog niet zo heel ver.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
memento

Bericht door memento »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:
(Als in de afgelopen 40 jaar al dit soort foutjes met de mantel der liefde bedekt zouden zijn hadden we naar mijn bescheiden inschatting 5 kerkscheuringen minder gehad)
Uhm, volgens mij leest degene die uit die woorden van ds. Vreugdenhil jouw conclusies trekt, verkeerd. Wat er staat is:

Er zijn verschillende redenen voor verachtering:
1. bla bla
2. bla bla
3. Soms is er helemaal geen evangelische heiligmaking, maar alleen wettische plichtsbetrachting.

Ik denk juist dat het heel goed is, dat juist bij de heiligmaking duidelijk wordt aangegeven, dat uiterlijk houden van de wet géén heiligmaking is. Heel rechtzinnig, volgens mij hoor. Kortom, ik zie het probleem wat je hier creëert niet zo.
Willem

Bericht door Willem »

memento schreef:
Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:O, nu snap ik het, geloof ik. Ds. Vreugdenhil springt van de 'afgezakte gelovige' ineens over op de 'wettisch levende onbekeerde'. Is dat je punt?
Uhm, volgens mij leest degene die uit die woorden van ds. Vreugdenhil jouw conclusies trekt, verkeerd. Wat er staat is:

Er zijn verschillende redenen voor verachtering:
1. bla bla
2. bla bla
3. Soms is er helemaal geen evangelische heiligmaking, maar alleen wettische plichtsbetrachting.

Ik denk juist dat het heel goed is, dat juist bij de heiligmaking duidelijk wordt aangegeven, dat uiterlijk houden van de wet géén heiligmaking is. Heel rechtzinnig, volgens mij hoor. Kortom, ik zie het probleem wat je hier creëert niet zo.
Ow ja, dat kan ook. Dan is ten eerste de opsomming fout en ten tweede is de opsomming - indien men de fouten verwijderd - onvolledig.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Volgens mij bedoelt Willem dit:
ds. Vreugdenhil schreef:Als de evangelische heiligmaking gaat ontbreken kan er een wettisch leven voor in de plaats komen. Dan ontbreekt de liefde, dan is er alleen uitwendige wetsbetrachting. We houden ons op de been met gebod op gebod en regel op regel. De vertroostingen van God zijn er niet in. Een arme godsdienst waarmee je verloren gaat.
Als er eerst evangelische heiligmaking is geweest, wat vervolgens gaat ontbreken, en waar een wettisch leven voor in de plaats komt, dan is dat erg, dan is de gelovige van zijn plaats, maar daarmee ga je niet verloren. Of niet?
refo

Bericht door refo »

Wat ds Vr. zegt is toch gewoon juist: het is een arme godsdienst waarmee je verloren gaat.
Ik snap dat je het leerstuk van het niet-afvallen-van-heiligen hier wilt ingevoerd hebben.
Kun je doen. Maar dat maakt de wettische levenshouding wel een stuk minder problematisch.

Dat leerstuk is een troost voor Gods volk. Maar in dit verband is die troost minder op z'n plaats. De mens in kwestie lost het zelf wel op.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Wat ds Vr. zegt is toch gewoon juist: het is een arme godsdienst waarmee je verloren gaat.
Ik snap dat je het leerstuk van het niet-afvallen-van-heiligen hier wilt ingevoerd hebben.
Kun je doen.
Moet je doen. Ze zijn van hun plaats en dat kan niet zo blijven. Maar verloren gaan ze niet.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Het punt is dat iemand denkt bekeerd te zijn, een heel stuk op wel in de heiligmaking en bovendien wettisch leeft.
Zo iemand heeft een schijnbekering en gaat verloren. Dat is inderdaad geen verachtering in de genade. Ik heb het meer als separerende waarschuwing gelezen. Formeel gezien zou het niet in het rijtje van de opsommingen thuishoren. Dat heeft Memento goed gezien.
Plaats reactie