De strijd is des Heeren

Plaats reactie
Mara

De strijd is des Heeren

Bericht door Mara »

Gelezen in Philpot: .. Het waren niet de heidenen, die Juda aanvielen, maar de Moabieten en Ammonieten - een onechte bloedverwantschap, maar zijdelings verwant. Aldus is het niet de goddeloze, maar de belijdende wereld, een onechte afkomst, die het levende huisgezin aanvalt. En gewis het is "een grote menigte," zoals de kinderen Ammons, niet gedachtig aan alle vroegere weldaden, en slechts gericht op de verwoesting van Juda.
Welnu, al deze "grote menigten" komen de een of andere tijd van hun geestelijk leven tegen de kinderen Gods.

Hoe moet ik dat lezen ? Betekent dit dat de vijandschap kan komen van je medekerkgangers, je christelijke familieleden, je kerkelijk meelevende buren ? Wie kan hier zijn licht over laten schijnen ? Philpot schrijft best eenvoudig, maar ik wil dit niet verkeerd interpreteren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion

Re: De strijd is des Heeren

Bericht door albion »

Mara schreef:Gelezen in Philpot: .. Het waren niet de heidenen, die Juda aanvielen, maar de Moabieten en Ammonieten - een onechte bloedverwantschap, maar zijdelings verwant. Aldus is het niet de goddeloze, maar de belijdende wereld, een onechte afkomst, die het levende huisgezin aanvalt. En gewis het is "een grote menigte," zoals de kinderen Ammons, niet gedachtig aan alle vroegere weldaden, en slechts gericht op de verwoesting van Juda.
Welnu, al deze "grote menigten" komen de een of andere tijd van hun geestelijk leven tegen de kinderen Gods.

Hoe moet ik dat lezen ? Betekent dit dat de vijandschap kan komen van je medekerkgangers, je christelijke familieleden, je kerkelijk meelevende buren ? Wie kan hier zijn licht over laten schijnen ? Philpot schrijft best eenvoudig, maar ik wil dit niet verkeerd interpreteren.
Van wie had Jezus meer last? Van de Romeinen of van de hogepriesters en schriftgeleerden?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef: Hoe moet ik dat lezen ?
Misschien gewoon zoals het in de Bijbel staat?
Dit kan bijna zo'n zelfde discussie worden als over de blinde genezen: lees je alleen wat in de Bijbel staat, namelijk: Ze vielen het volk aan? Of maak je er een allegorie van en pas je het toe op het geestelijke leven?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

Wat mis ik DIA opeens :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

vlinder schreef:
Dit kan bijna zo'n zelfde discussie worden als over de blinde genezen: lees je alleen wat in de Bijbel staat, namelijk: Ze vielen het volk aan? Of maak je er een allegorie van en pas je het toe op het geestelijke leven?
Een goede discussie wil ik altijd aangaan ;)
Maar dit is, denk ik, toch even iets anders. Philpot legt hier de tekst uit, maar maakt daarna een soort toepassing naar de praktijk. Dat begint met het woordje "aldus".
Ik denk dat de interpretatie van Mara wel klopt. Zo zou ik het althans ook lezen. Soms kunnen inderdaad mensen die zich ook christen noemen, nog vijandiger tegen Gods volk zijn dan degenen die midden in de wereld leven. Laten we hopen en bidden daar zelf voor bewaard te blijven.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

eilander schreef: Een goede discussie wil ik altijd aangaan ;)
Maar dit is, denk ik, toch even iets anders. Philpot legt hier de tekst uit, maar maakt daarna een soort toepassing naar de praktijk. Dat begint met het woordje "aldus".
Ik denk dat de interpretatie van Mara wel klopt. Zo zou ik het althans ook lezen. Soms kunnen inderdaad mensen die zich ook christen noemen, nog vijandiger tegen Gods volk zijn dan degenen die midden in de wereld leven. Laten we hopen en bidden daar zelf voor bewaard te blijven.

Precies....

Niet voor niets 'liever turk dan paaps'....

de turken waren draagzamer betreffende de reformatie dan de roomsen waren.... en dat is een feit uit de geschiedenis zoals je in Hongarije zien kon... aan de roomse kant werden ze vervolgd, aan de turkse kant hadden ze betrekkelijke vrijheid....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:
vlinder schreef:
Een goede discussie wil ik altijd aangaan ;)
De vijandschap kwam in Jezus tijd van de godsdienstige wereld, in de tijd van de reformatie van de valse godsdienst en ook in onze tijd is er veel vijandschap van godsdienstige mensen tegen mensen die zich in alle omstandigeheden willen onderwerpen aan Gods Woord, geen compromis willen sluiten met de tijdgeest maar Gods Woord voor onfeilbaar willen houden. Mensen die geloven dat er een verkiezing maar ook een verwerping van eeuwigheid is, die geloven dat er een eeuwige bestemming is voor elk mens, hemel of hel. Die geloven dat er een wonder in je leven moet gebeuren, het wonder van wedergeboorte. Die geloven dat alleen het geloof in Jezus Christus zalig maakt en dat dat geloof een gave Gods is.
Dat de Heilige Geest moet komen om de mens te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Kortom die geloven dat God een heilig God is en wij onheilige zondaren die nooit meer tot genade aangenomen kunnen worden.......of Jezus Christus moet de mijne worden en dat wil Hij (wonder boven wonder) nog steeds.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie