SHG of RST

Willem

Re: SHG of RST

Bericht door Willem »

oesterschelpje schreef:Waarom vragen roepen altijd een soort verdedingsgevoel op.
Waarom doe je dit, waarom moet dat, waarom is dat zo....
Het geeft een gevoel dat mensen zich gedrongen voelen zich te verdedigen of zich te moeten verantwoorden.
Willem, zo komen jouw postings ook over, om heel eerlijk te zijn.
Daarom ben ik ook afgehaakt om te antwoorden op jouw vragen.
Ik kan er niet zoveel mee dat bepaalde vragen blijkbaar bij sommigen een verdedigingsgevoel oproepen. Je hoeft je niet te verdedigen of te verantwoorden. Er is/wordt gewoon een vraag gesteld.
oesterschelpje schreef:Mij is niet duidelijk wat het nut hiervan is, om eindeloos door te zagen over het waarom dat een kerk een steentje bij moet dragen of niet.
Het door blijven hameren op dit waarom, komt voor mij erg drammerig over.
Wat voor nut dient het om dit tot op het bot uit te rafelen?
Heb je hier een belang bij, of zoek je nu een discussiepunt?
Dit geeft mij nu het gevoel dat men zich eerst moet verantwoorden over het hoe en waarom van een vraag. Lijkt me niet nodig.
oesterschelpje schreef:Zoals je al hebt kunnen lezen uit mijn postings, kun je al diverse keren lezen dat er bepaalde onkosten voor vrijwilligers in de organisatie mee afgedekt worden.Daarmee heb je al een antwoord op je herhaaldelijke waarom vraag gehad.
Dit is niet waar. Ik heb nog geen enkel antwoord op de waarom vraag gehad. Je hebt antwoord gegeven op de vraag waarvoor en waaraan de giften van de kerk worden besteed. Ik heb nog geen enkel antwoord over de waarom vraag. Men zou b.v. ook gewoon weg het uurtarief met b.v. een euro kunnen verhogen om deze kosten af te dekken.
oesterschelpje schreef:Je hebt er zelfs al een conclusie aan opgehangen, waarvan ik heb gezegd dat ik dat niet fair vindt.
Ik weet zo snel niet welke conclusie je bedoeld.
oesterschelpje schreef:Rest mij nu nog 2 vragen, wat voor nut heeft het om je vraag steeds opnieuw te herhalen
Wat voor belang dient het om over deze kerkelijke bijdrage uit ten treuren door te blijven zagen?
1. Ik herhaal niet, de waarom vraag is nog niet beantwoord.
2. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar het waarom van deze bijdrage. Waarom wel deze bijdrage naar de SHG en b.v. niet naar de RST?
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Zucht, sorry Willem, ik word hier echt een beetje moe en geirriteerd van.

Nogmaals....., dit woordje betekent opnieuw, dit betekent een herhaling, dus....je vraag is al wel meerdere malen beantwoord!

Waarom de kerk dit ondersteunt is dat men wil dat AL het geld wat uitgekeerd wordt door een zorgverzekeraar ten gunste komt van de zorg.
Is dit nu nog steeds niet duidelijk over gekomen??

Het eerste stukje over hoe waarom vragen overkomen is informatief bedoeld.
Tevens heb ik je proberen duidelijk te maken hoe jouw waarom vragen bij vele lezers van dit topic overkomen.
Natuurlijk weet ik ook dat ik niet mezelf hoef te verdedigen, maar lees nu zelf de reacties op jouw postings.
Je vraag kwam niet "gewoon" over!!!

Blijft mijn "gewone" vraag nog open staan, wat voor nut heeft deze waarom vraag om hier zo over door te blijven vragen?
Mara

Bericht door Mara »

Komt bij mij een vraag op :) hoe zinvol is dit ? Geldt dit ook voor thuiszorg, verpleegkundige zorg, etc. ? Moet een kerk zich hiermee "bemoeien" ?
Kun je niet beter apart, dus zelfstandig, een organisatie opzetten ? Of wordt het uurtarief dan veel hoger en de zorg minder ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem

Bericht door Willem »

oesterschelpje schreef:Zucht, sorry Willem, ik word hier echt een beetje moe en geirriteerd van.
Nogmaals....., dit woordje betekent opnieuw, dit betekent een herhaling, dus....je vraag is al wel meerdere malen beantwoord!
We komen nog steeds verder hoor. Overigens hoef je niet te reageren. Als niemand meer reageert dan staat het topic morgenmiddag ergens onderaan en verdwijnt het vanzelf.
oesterschelpje schreef:Waarom de kerk dit ondersteunt is dat men wil dat AL het geld wat uitgekeerd wordt door een zorgverzekeraar ten gunste komt van de zorg. Is dit nu nog steeds niet duidelijk over gekomen??
Dat was nog niet echt duidelijk nee. Zeg je nu met andere woorden dat de GGiN de SHG steunt omdat ze (de GGiN) het principele standpunt heeft dat alles wat door een zorgverzekeraar wordt uitgekeerd ten goede moet komen aan de directe zorg en dat ze daarom de onkosten van de overhead middels een bijdrage financiert?
(nog afgezien van wat dan het juiste uurtarief moet zijn :jongle )
oesterschelpje schreef:Het eerste stukje over hoe waarom vragen overkomen is informatief bedoeld.
Tevens heb ik je proberen duidelijk te maken hoe jouw waarom vragen bij vele lezers van dit topic overkomen.
Natuurlijk weet ik ook dat ik niet mezelf hoef te verdedigen, maar lees nu zelf de reacties op jouw postings.
Je vraag kwam niet "gewoon" over!!!
Mijn reactie hierop was ook informatief. Ik kan er niets mee verder.
oesterschelpje schreef:Blijft mijn "gewone" vraag nog open staan, wat voor nut heeft deze waarom vraag om hier zo over door te blijven vragen?
De "waarom" vraag. Als de weergave hierboven in mijn woorden klopt is beantwoord wat volgens jouw de "waarom" vraag is.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Nee Willem, het gaat hier niet over een PRINCIPIEEL standpunt.
Dat is inlegkunde, het zou ook een idieel of maatschappelijk noodzakelijk of vul maar in standpunt kunnen zijn.
Hierover ben ik niet van plan enige uitspraken te doen, mocht hierover je volgende vraag gaan, verwijs ik je naar het stichtingsbestuur zelf!

Ik begrijp nog steeds niet wat voor nut dit dient om hier zo over door te gaan.
Nuttig is iets wat ten goede komt aan een groot deel van de lezers.
Het merendeel haakt nu af, omdat ze het doordrammen over deze vraag echt beu zijn.

Mara, het zou wenselijk zijn, dat organisaties zelf hun verantwoordelijkheid hierin kennen, dat was dit idd niet nodig geweest!
Het zijn de overheadkosten die alles zo onredelijk duur maken, al zouden die drastisch verminderd worden, zou dat al zoveel schelen!
Zelf werk ik samen met een vaste groep van 15 ZZPers. Elke maand hebben we een teamoverleg bij een van ons thuis,in toerbeurt, reuze gezellig en zeer nuttig.
Iedere vergadering zorgt degene die aan de beurt is voor de koffie, thee en versnapering, kosten hebben we nauwelijks.
Al het zorggeld komt ten goede van de clienten.
We draaien al jaren zo, tot ergenis van diverse organisaties, want clienten weten ons zelf al te vinden, we adverteren niet maar ons werk komt binnen door mond op mondreclame.
Mara

Bericht door Mara »

Okay, ik snap het. :)
Maar het zou dus moeten kunnen dat een reformatorische organisatie op poten gezet wordt, geheel ONafhankelijk, al dan niet met ZZpers, strak gerund door een deskundige manager, met kennis van zorg ! en dan niet in een duur gebouw, geen rare bonussen etc.
In de refowereld zit behoorlijk wat geld, is het dan wellicht een idee (zeg ik voorzichtig) om een uurtarief naar draagkracht te maken ?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

oesterschelpje schreef: mond op mondreclame.
mond-tot-mondreclame. Anders ben je aan het zoenen.
Auto

Bericht door Auto »

Zita schreef:
En dat wordt binnen GEEN enkele kraamverzorginsinstantie op prijs gesteld.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Wat wel een leuke is voor valentijnsdag :huhu :haha
gallio

Bericht door gallio »

Willem schreef:
gallio schreef:
Willem schreef: Mooi. Dus de reden voor de financiering is om voor de eigen achterban meer kraamzorg te leveren dan andere organisaties doen? Voor degenen die e.e.a regelen via de zorgverzekering levert het meer kraamzorguren op, degenen die onverzekert zijn betalen per uur minder dan b.v. bij een andere organisatie.
Het is dus voor de eigen achterban een vorm van diakonale ondersteuning waarschijnlijk - naast de eerder genoemde onverzekerden - omwille van de verhoudingsgewijs grotere gezinnen in de achterban waardoor het regulier vastgestelde aantal uren nogal weinig is.

...
Je hebt het over de situatie nu, en je suggereert dan een aantal motieven. Zou het niet beter zijn om eerst eens na te kijken wanneer deze stichting opgericht is, wat de motieven toen waren, zijn de omstandigheden ms ondertussen veranderd, enz.? Vraag een woordvoerder van de stichting als die je ms iets duidelijk kan maken, en haak dan daar op in als je daar behoefte aan hebt. Dat lijkt mij beter dan maar een aantal negatief getinte suggesties hier neer te zetten.
Uiteraard hebben we het over nu. Topic is ook SHG of RST. Daarin komen dit soort vragen aan de orde. Ik vraag het in de hoop dat er een forummer is die het antwoord weet. Jij doet nu hetzelfde als Auto , impliciet suggereren dat refoforum geen antwoord gaat geven op de verschillen tussen SHG of RST.
Ten slotte, ik toonzet niets negatief. Dat is jouw perceptie.
Je advisering om verder niet van het forum gebruik te maken om vragen beantwoord te krijgen zal ik verder niet opvolgen.
Toch denk ik dat je voor het 'waarom' niet bij RFF moet zijn maar bij de stichting zelf. Ik vermoed dat deze stichting ouder is dan de gemiddelde RF forummer, en dat er weinig leidinggevenden van het GGN kerkverband hier actief zijn. Dus verwacht ik dat je hier de antwoorden niet zult vinden die jij nu al zo lang zoekt.
refo

Bericht door refo »

vlinder schreef:
oesterschelpje schreef:SHG meisje krijgt bruto 20 euro per uur.
Hiervan gaan de gebruikelijke afdrachten af, net als bij ieder ander, ook moet hier belasting over worden betaald.
Ze draagt zorg voor haar eigen uniformen, handschoenen, etc.
Kilometervergoeding krijgt ze niet, al rijdt ze per dag 200 kilometer.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ze krijgt het wel, maar niet van SHG. Als ZZP'er kun je het uniform, de handschoenen en de kilometers aftrekken als zakelijke kosten. Betekent dus dat ze netto meer overhoudt door dit te declareren bij de belastingdienst.
Dat zouden ze wel willen, maar dat zal niet lukken.
Ze mogen de kosten wel aftrekken.

Daarom: 20 euro per uur is schandalig laag.
Zeker als daar alles inzit aan materialen en reiskosten.
Ik mag toch hopen dat de opdrachtgevers dat ook betalen?

Het lijkt een beetje op een business-model op basis van principes over de hoofden van het quasi-personeel.
organistje

Bericht door organistje »

Het is mij in ieder geval wel een beetje duidelijk geworden. Al die discussies over wat een kraamverzorgerster wel of niet mag doen ging mij het verder niet om.

Ik vroeg mij alleen af of de SHG niet is opgericht omdat men misschien de RST niet goed genoeg vond. Uit dit toppic blijkt dat dit niet het geval is maar dat het puur te maken heeft met het wel/niet verzekeren dat deze stichting is opgericht.

Ik weet genoeg. Bedankt allemaal!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als ik me niet vergis ligt Rijssen buiten het werkterrein van de SHG?
Ik heb ze hier nooit gezien, maar ken het wel door de Wachter Sions en de Kerkelijke Jaarboekjes.

Verder kan ik zeggen dat ik persoonlijk heel tevreden ben met wat er via de RST bij mij thuis wordt verricht.
Ik weet niet of ze het leest, maar zou haar hierbij wel een pluimpje willen geven! :super
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie