SHG of RST

henriët

Re: SHG of RST

Bericht door henriët »

Ander schreef:
Orchidee schreef:RST: Zorg voor moeder en kind :super
Zorg voor andere gezinsleden en huishoudelijke zaken :nonnon :down
Dat is jouw ervaring wellicht. Het zal dus per zuster verschillen. (Of per kraammoeder, dat kan natuurlijk ook... :hum )
Sja, mogelijk,
bij mij kwamen ze vragen of ze nog iets doen konden...:)
omdat ze door t werk heen waren. ( nu waren ze natuurlijk wel met zn tweeën/of ons huis was gewoon zo netjes :slurp )
Maar ik vond t allemaal wel prima hoor, en heb ze gezegd dat zij zelf maar moesten kijken, en zodoende werd ook de vloer gedweild, koekjes gebakken met de kinderen( over aandacht voor de andere kinderen hadden we absoluut geen klagen!) en op de een na laatste dag werden zelfs de bedden van de andere kinderen ook verschoond ( maar dat staat officieel als verboden)

De zusters zeiden dat ze t naar dr zin hadden en wilden wat extra's doen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

Orchidee schreef:
Ander schreef:
Orchidee schreef:RST: Zorg voor moeder en kind :super
Zorg voor andere gezinsleden en huishoudelijke zaken :nonnon :down
Dat is jouw ervaring wellicht. Het zal dus per zuster verschillen. (Of per kraammoeder, dat kan natuurlijk ook... :hum )
Mijn jongste is inmiddels 12, maar mijn broer heeft morgen een jaar geleden een kleine erbij gekregen, nou dan had ik het nog goed...in die hele week is maar 2 keer het bed verschoont, de kraamwas liet ze van zaterdag tot maandag liggen :deg
De rest van de was heeft m'n broer toen ook maar gedaan, want dat ging allemaal niet zo goed :nonnon
Het was een ervaren kraamzuster, getrouwd, inmiddels al grote kinderen, maar zevond het erg zwaar zei ze :huhu
Stofzuigen heeft ze 1 x de ouderslaapkamer gedaan, koken, voorbereiden van eten niet 1 x, en zo nog veel meer, nou ik kan je vertellen dat is niet prettig hoor, en daarmee geef ik RST n iet de schuld, want er zullen meest prima vrouwen en meiden werken, maar je moet het maar net niet treffen :fi
Huishoudelijke hulp van hen is precies eender, de 1 :super , de ander :down
Dan had je broer met zn vrouw direct aan de bel moeten trekken, want bij klachten kun je een andere krijgen of gewoon bespreken wat je wel of niet goed vind gaan...
Jammer is dat als je zo terugkijkt op je kraamweek.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
organistje

Bericht door organistje »

Ok. Één en ander is me nu wel duidelijk. Ik neem aan dat de RST is opgericht (eerder dan de SHG) om (kraam)zorg te bieden binnen de reformatorische gezindte. Kan iemand mij uitleggen wanneer dan de SHG is opgericht. Was het enige doel van de SHG destijds om zorg te bieden voor niet-verzekerden? Hoe zou je aan je familie kunnen uitleggen waarom je bijv. voor SHG kiest en niet voor de RST of andersom. Is het voor beide partijen niet beter om één organisatie te zijn omdat de doelstellingen overeen komen? Weet iemand hier meer over te vertellen ....
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

k Heb voor beide organisaties gewerkt, zelfs op een hogere positie in de organisatie, maar waar ik het meeste naar mijn zin had was de SHG.
Het is absoluut niet waar dat de mensen van de SHG minder verdienen dan de RST.
Integendeel! Meer dan de helft van de tarieven verdwijnen in de gebouwen en de zakken van de managers.
Doordat de SHG geen gebouwen en managers in dienst heeft, de meiden als ZZPers hun werk doen, komt al het geld ten goede aan de zorg in het gezin. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom die twee organisaties niet samen verder kunnen gaan.
De RST voelt de laatste jaren heel duidelijk de concurentie, daarom zijn ze scherper geworden met hun tarieven.
Toch kunnen ze niet zo ver gaan als de tarieven van de SHG.
Daarom krijg je nu bij de RST ook geen vast contract meer als werknemer, maar moet je ook als ZZPer gaan werken.
De meiden van de SHG houden netto ook nog eens meer over dan hun collega's van de RST.
Dit geldt ook voor de thuiszorg die de SHG levert.

De SHG heeft net als de RST een contract met zorgverzekeraars.
Alle zorg wordt vergoed, je kunt via de SHG hier duidelijkheid over krijgen mocht je hierover twijfelen.

Verder vind ik het onzin dat je je als het ware moet verantwoorden bij je familie of vrienden bij wie je kraamzorg zou inkopen.
Je kiest ergens voor, waarbij je zelf denkt wat voor jezelf het beste is.
vlinder

Bericht door vlinder »

@ Orchidee: Stofzuigen mag helemaal niet meer de eerste 4 weken als er een kleintje in huis is. Wel een alternatief, maar liever niet stofzuigen. Is gezonder voor de baby. Dus dat ze 1 keer gezogen heeft zou heel goed kunnen. 2 keer bed verschoond....ach, de meeste kraamvrouwen lopen vanaf dag 6 weer op. Ik vind 2 keer verschonen redelijk. In het ziekenhuis mogen wij bij patiënten die overdag uit bed komen de lakens en dekens 7 dagen laten liggen (protocol). Niet dat ik dat doe, maar dat is wat anders. Ik denk dat het meer iets zegt over jouw idee van hoe vaak je een bed moet verschonen. Ik vind eens per 2-3 dagen heel redelijk hoor....

Verder: Je kunt denk ik niet zeggen dat de één netto meer overhoudt dan de ander. Er zijn tussen collega's veel verschillen. Gewoon onderhandelen in je arbeidsvoorwaardengesprek. Zo verdien ik op dit moment (als leerling) meer dan 2 (al jaren) gediplomeerde collega's. Zegt dus niet alles. Daarnaast zzp'ers verdienen over het algemeen meer mensen in loondienst, behalve als ze zich aansluiten bij een organisatie. Als ze op persoonlijke titel werken kunnen ze meer verdienen. Hele hype onder verpleegkundige nu. Wat gebeurt er in een instelling? Onvrede. Samenwerken met een zzp'er: er gaat een bel: "loop jij maar", want jij krijgt meer betaald. Dit is op te lossen met een eigen pool aan verpleegkundige en geen gebruik te maken van zzp'ers. In de thuiszorg werkt dit wel, maar nogmaals: ook daar zijn verschillen omdat je gewoon kunt onderhandelen over je salaris.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Willem

Bericht door Willem »

oesterschelpje schreef:k Heb voor beide organisaties gewerkt, zelfs op een hogere positie in de organisatie, maar waar ik het meeste naar mijn zin had was de SHG.
Integendeel! Meer dan de helft van de tarieven verdwijnen in de gebouwen en de zakken van de managers.
Doordat de SHG geen gebouwen en managers in dienst heeft, de meiden als ZZPers hun werk doen, komt al het geld ten goede aan de zorg in het gezin. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom die twee organisaties niet samen verder kunnen gaan.
De RST voelt de laatste jaren heel duidelijk de concurentie, daarom zijn ze scherper geworden met hun tarieven.
Daarom krijg je nu bij de RST ook geen vast contract meer als werknemer, maar moet je ook als ZZPer gaan werken.
De meiden van de SHG houden netto ook nog eens meer over dan hun collega's van de RST.

Alle zorg wordt vergoed, je kunt via de SHG hier duidelijkheid over krijgen mocht je hierover twijfelen.

Verder vind ik het onzin dat je je als het ware moet verantwoorden bij je familie of vrienden bij wie je kraamzorg zou inkopen.
Vanuit het verleden begrijp ik dingen wel, maar waarom zou de SHG nu nog vanuit de GGiN geld krijgen?
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:@ Orchidee: Stofzuigen mag helemaal niet meer de eerste 4 weken als er een kleintje in huis is. Wel een alternatief, maar liever niet stofzuigen. Is gezonder voor de baby. Dus dat ze 1 keer gezogen heeft zou heel goed kunnen. 2 keer bed verschoond....ach, de meeste kraamvrouwen lopen vanaf dag 6 weer op. Ik vind 2 keer verschonen redelijk. In het ziekenhuis mogen wij bij patiënten die overdag uit bed komen de lakens en dekens 7 dagen laten liggen (protocol). Niet dat ik dat doe, maar dat is wat anders. Ik denk dat het meer iets zegt over jouw idee van hoe vaak je een bed moet verschonen. Ik vind eens per 2-3 dagen heel redelijk hoor....

Verder: Je kunt denk ik niet zeggen dat de één netto meer overhoudt dan de ander. Er zijn tussen collega's veel verschillen. Gewoon onderhandelen in je arbeidsvoorwaardengesprek. Zo verdien ik op dit moment (als leerling) meer dan 2 (al jaren) gediplomeerde collega's. Zegt dus niet alles. Daarnaast zzp'ers verdienen over het algemeen meer mensen in loondienst, behalve als ze zich aansluiten bij een organisatie. Als ze op persoonlijke titel werken kunnen ze meer verdienen. Hele hype onder verpleegkundige nu. Wat gebeurt er in een instelling? Onvrede. Samenwerken met een zzp'er: er gaat een bel: "loop jij maar", want jij krijgt meer betaald. Dit is op te lossen met een eigen pool aan verpleegkundige en geen gebruik te maken van zzp'ers. In de thuiszorg werkt dit wel, maar nogmaals: ook daar zijn verschillen omdat je gewoon kunt onderhandelen over je salaris.
Ik ben blij dat ik geen kraamhulp meer nodig heb :huhu
Toen wij "in de baby's" zaten, hadden we een hond, 3 katten en een konijn, + de kraamvisite en dan 4 weken niet stofzuigen ?? :bobo Ik denk dat wij een vlooientheater hadden kunnen beginnen :)
En als kraamvrouw transpireer je 3 slagen in de rondte, althans ik wel, hartje zomer/hittegolf was het. Ik verschoonde de baby op bed, je voedt in bed, gelukkig had ik een "ouderwetse" kraamhulp steeds.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lassie

Bericht door Lassie »

Maar wat lopen we moeilijk te doen over huishouden.

De kraamheer kan toch ook met een stofzuiger overweg?

En als je na de kraamtijd niet in staat bent om voor het huishouden te zorgen zullen er toch altijd wel mensen uit de kerk zijn die bij willen springen?

Of ben ik zo makkelijk qua huishouden?

Als ik weet dat bij een van m'n broers/zussen hulp nodig is dan help ik gewoon even.
Mara

Bericht door Mara »

Lassie schreef:Maar wat lopen we moeilijk te doen over huishouden.

En als je na de kraamtijd niet in staat bent om voor het huishouden te zorgen zullen er toch altijd wel mensen uit de kerk zijn die bij willen springen?

Als ik weet dat bij een van m'n broers/zussen hulp nodig is dan help ik gewoon even.
Is dat moeilijk doen als je 4 wkn niet stofzuigen raar vindt ??
Mijn kraamheer werkte gewoon 9 uur per dag. Deed savonds e.e.a., als er visite was, de andere kinderen naar bed enz.
Gelukkig was ik na mn kraamtijd altijd in staat om het weer zelf op te pakken, het is nooit bij me opgekomen iemand daarvoor te vragen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
henriët

Bericht door henriët »

Willem schreef:
oesterschelpje schreef:k Heb voor beide organisaties gewerkt, zelfs op een hogere positie in de organisatie, maar waar ik het meeste naar mijn zin had was de SHG.

Vanuit het verleden begrijp ik dingen wel, maar waarom zou de SHG nu nog vanuit de GGiN geld krijgen?
Omdat de SHG waarschijnlijk alleen nog in GGN gezinnen werkt?
Althans, als ik hier in de omgeving kijk, dan wel, misschien ligt t op de veluwe anders, daar zijn ze qua levensstijl anders dan hier.
Maar hier kiest men overwegend( trouwens ook veel ggn ers) voor de RST of provinciale kraamzorg.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Lassie schreef:Maar wat lopen we moeilijk te doen over huishouden.

Mijn "kraamheer" was van 5 tot 19.00 uur van huis, ik had hem hard genoeg nodig als de kraamhulp weg was, dus nam hij dan vrije dagen op, 5 weken vakantie p/jr zijn zo op hoor... ;)
En familie, vrienden of iemand uit de kerk :quoi , nooit iemand gehoord of gezien :nonnon
Door sommigen werd dan wel schijnheilig gezegd...ik zou je best wel willen helpen hoor, maar daar heb ik echt geen tijd voor :bobo
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
oesterschelpje

henriët schreef:
Willem schreef:

Althans, als ik hier in de omgeving kijk, dan wel, misschien ligt t op de veluwe anders, daar zijn ze qua levensstijl anders dan hier.
Maar hier kiest men overwegend( trouwens ook veel ggn ers) voor de RST of provinciale kraamzorg.
Nee, de SHG komt in alle gezinnen die christelijk zijn, alleen mag daar geen tv of open internet aanwezig zijn.
Dus niet alleen in GG in Ned gezinnen!
Verder worden zij gesteund door de GG in Ned kerken, omdat de leidsters die telefoondiensten etc draaien, een vergoeding krijgen vanuit de kerk.
Ook degenen die leerlingen begeleiden en gezinnen bezoeken krijgen een vergoeding via de kerk.
Zo wordt er dus niet aan het zorggeld geknabbeld, maar komt alles ten goede aan de zorg.
Iedere kraamverzorgende krijgt hetzelfde tarief, of je nu 20 jaar werkt of 2 jaar.
Dit bedrag is beduidend hoger als dat je waar dan ook in een instelling werkt.
De risico's e.d. zijn voor jezelf, daar heb je voor gekozen als je als ZZPer gaat werken; dit weet je van te voren.
Willem

Bericht door Willem »

oesterschelpje schreef:
henriët schreef:
Willem schreef:

Nee, de SHG komt in alle gezinnen die christelijk zijn, alleen mag daar geen tv of open internet aanwezig zijn.
Dus niet alleen in GG in Ned gezinnen!
Verder worden zij gesteund door de GG in Ned kerken, omdat de leidsters die telefoondiensten etc draaien, een vergoeding krijgen vanuit de kerk.
Ook degenen die leerlingen begeleiden en gezinnen bezoeken krijgen een vergoeding via de kerk.
Zo wordt er dus niet aan het zorggeld geknabbeld, maar komt alles ten goede aan de zorg.
Iedere kraamverzorgende krijgt hetzelfde tarief, of je nu 20 jaar werkt of 2 jaar.
Dit bedrag is beduidend hoger als dat je waar dan ook in een instelling werkt.
De risico's e.d. zijn voor jezelf, daar heb je voor gekozen als je als ZZPer gaat werken; dit weet je van te voren.
Dus de GGiN financiert hier eigenlijk de hoge(re) tarieven voor de ZZP'ers? en/of financiert de broker die het accountmanagement voor de aangesloten zpp'er verzorgt. De zin "dan wordt niet aan het zorggeld genknabbeld" is nogal vreemd in combinatie met de notie dat de zzp'er bij SHG veel meer verdient dan als men ergens in dienst is". Het zorggeld wordt dus gewoon gebruikt voor extra hoge uurtarieven voor de zzp'er. Als het nu ten goede zou komen aan de gezinnen dan kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar dit is gewoon oneigenlijke concurrentie gefinancierd door de GGiN.
oesterschelpje

Nee!!! Dan heb je het dus totaal verkeerd begrepen!

De SHG geeft meer uren voor datzelfde geld wat uitgekeerd wordt door een zorgverzekeraar!!
Ik heb geen zin om hier uit te wijden over tarieven e.d., maar ik vind het nogal kort door de bocht om de GGinNed weg te zetten als een kerkgenootschap wat ZZPers financieert en oneigenlijke concurrentie voert!
Ik neem mijn petje af voor de mensen die heel veel vrijwilligerswerk doen voor de SHG, of noodzakelijk werk voor een "fooi".
Het is logisch dat een SHG kraamverzorgende een hoger uurtarief heeft als ZZP-er, ze moeten immers zelf al hun afdrachten doen.
Maar zij kunnen voor datzelfde zorggeld ruim 1,5 uur geven tegen 1 uur RST!!

Sorry Willem, als ik jouw negatieve reactie over de SHG door zou trekken naar een negatieve reactie over de RST, zou ik zeggen; Het is dus heel normaal dat er grote, luxe gebouwen neergezet worden, behoorlijke salarissen, inclusief auto betaald worden aan managers, leuke personeelstripjes gehouden worden en daardoor zoveel beknibbeld wordt op zorguren voor de client?? Het geld moet immers daar vandaan komen!!
Willem

Bericht door Willem »

oesterschelpje schreef:Nee!!! Dan heb je het dus totaal verkeerd begrepen!

De SHG geeft meer uren voor datzelfde geld wat uitgekeerd wordt door een zorgverzekeraar!!
Ik heb geen zin om hier uit te wijden over tarieven e.d., maar ik vind het nogal kort door de bocht om de GGinNed weg te zetten als een kerkgenootschap wat ZZPers financieert en oneigenlijke concurrentie voert!
Ik neem mijn petje af voor de mensen die heel veel vrijwilligerswerk doen voor de SHG, of noodzakelijk werk voor een "fooi".
Het is logisch dat een SHG kraamverzorgende een hoger uurtarief heeft als ZZP-er, ze moeten immers zelf al hun afdrachten doen.
Maar zij kunnen voor datzelfde zorggeld ruim 1,5 uur geven tegen 1 uur RST!!

Sorry Willem, als ik jouw negatieve reactie over de SHG door zou trekken naar een negatieve reactie over de RST, zou ik zeggen; Het is dus heel normaal dat er grote, luxe gebouwen neergezet worden, behoorlijke salarissen, inclusief auto betaald worden aan managers, leuke personeelstripjes gehouden worden en daardoor zoveel beknibbeld wordt op zorguren voor de client?? Het geld moet immers daar vandaan komen!!
Als jouw relaas zou kloppen dan heeft de SHG toch het geld van de GGiN helemaal niet nodig om toch beter te presteren als de RST? Van mij mag je trouwens negatief doen over de RST hoor. Ik verbaas me enkel over het feit waarom een kerk commercieele activiteiten moet steunen? En verder kunnen m.i. dit soort organisatie's vergeleken worden op de aantallen uren die geleverd worden. En als de SHG zoveel beter presteert als de RST omdat die allerlei dure managers heeft lopen dan worden ze vanzelf weggeconcureerd. Het is dan helemaal niet nodig dat er geld van de GGiN bij moet.

Van ouds her is m.i. de SHG bedoeld voor de niet verzekerden, een stukje ondersteuning van de kerken kan ik me dan wel voorstellen. Maar het is dus verworden tot of een mooi en beter inkomen voor de ZZP'ers die er werken of extra hulp voor de gezinnen. Financiering is dan de rsultante van de verzekeringsmaatschappij en de kerk.

En de logica dat een SHG kraamverzorgende een hoger uutarief heeft als ZZP-er begrijp ik wel maar in een eerdere posting melde je dat ze meer overhouden dan iemand die in loondienst is.
Plaats reactie