huisman schreef:In afrikaanse kinderbijbels meestal niet.Tiberius schreef:In de kinderbijbels meestal wel.huisman schreef:Waren Adam en Eva blank?
Ben toch benieuwd naar welke Afrikaanse kinderbijbels jij nu verwijst.
huisman schreef:In afrikaanse kinderbijbels meestal niet.Tiberius schreef:In de kinderbijbels meestal wel.huisman schreef:Waren Adam en Eva blank?
Meestal is mischien overdreven. Ik ben een keer op een avond geweest over betrouwbare kinderbijbels,de spreker had wat wereldwijde kinderbijbels bij zich. Een Japanse met een Adam en Eva met aziatische trekken, Een Afrikaanse (ik dacht uit Nigeria) met een negroïde Adam en Eva. De les was dat illustraties in kinderbijbels in hoge mate fantasie zijn.albion schreef:huisman schreef:In afrikaanse kinderbijbels meestal niet.Tiberius schreef:In de kinderbijbels meestal wel.huisman schreef:Waren Adam en Eva blank?
Ben toch benieuwd naar welke Afrikaanse kinderbijbels jij nu verwijst.
Tiberius schreef:In het boekje "Zin en mening" schrijft ds. Moerkerken een heel stukje over deze zaken en ook over hoe die nakomelingen van Cham zich verspreid hebben. Slechts een gering deel is in Afrika terecht gekomen, het merendeel in het Arabisch schiereiland.
Die tekst is natuurlijk ook geestelijk bedoeld.huisman schreef:Hooglied wel eens gelezen?
5 Ik ben zwart, doch liefelijk (gij dochteren van Jeruzalem!), gelijk de tenten van Kedar, gelijk de gordijnen van Salomo.
6 Ziet mij niet aan, dat ik zwartachtig ben, omdat mij de zon heeft beschenen;
De Bruidegom heeft een zwarte bruid lief .
Wij liggen (zwart en blank) onder de vloek van Adam!
Het Ethiopie dat in de Bijbel genoemd wordt, lag niet in Afrika, maar op het Aribisch schiereiland.albion schreef:Die tekst is natuurlijk ook geestelijk bedoeld.huisman schreef:Hooglied wel eens gelezen?
5 Ik ben zwart, doch liefelijk (gij dochteren van Jeruzalem!), gelijk de tenten van Kedar, gelijk de gordijnen van Salomo.
Ik neem aan dat de koningin van Scheba ook zwart geweest zal zijn. Als ik goed ingelicht ben zijn de Etheopiërs zo zwart als ebbenhout.
Tiberius schreef:Het Ethiopie dat in de Bijbel genoemd wordt, lag niet in Afrika, maar op het Aribisch schiereiland.albion schreef:Die tekst is natuurlijk ook geestelijk bedoeld.huisman schreef:Hooglied wel eens gelezen?
Ik neem aan dat de koningin van Scheba ook zwart geweest zal zijn. Als ik goed ingelicht ben zijn de Etheopiërs zo zwart als ebbenhout.
Geen idee. Misschien hoorde de slavernij wel tot die vloek (Kanaan zal zijn broeders tot dienaar zijn) maar dat weet ik niet. Feit blijft dat:albion schreef:Tiberius schreef:In het boekje "Zin en mening" schrijft ds. Moerkerken een heel stukje over deze zaken en ook over hoe die nakomelingen van Cham zich verspreid hebben. Slechts een gering deel is in Afrika terecht gekomen, het merendeel in het Arabisch schiereiland.
Volgens de kanttekenaren woonden de nakomelingen van Kanaän in het land Kanaän welk land als een erfdeel aan de Israëlieten (Sem's nakomelingen) gegeven werd. Ik denk dat dus al de volkeren (die uitgeroeid werden toen de Israëlieten uit de woestijn het land binnenkwam) afstammelingen waren van Kanaän.
En waarom Adam en Eva wit zouden geweest (?) is Bijbels (denk ik) niet te verklaren. Het paradijs lag ergens in het tegenwoordige Irak (?) en die zijn toch ook niet blank?
In wat voor opzicht is de vloek voor Kanaän (en Cham werd hierin ook bedoeld, vlgs dezelfde kanttekeningen) en zijn nakomelingen dan waarheid geworden?
Feit blijft dat je op moet passen met dat soort illustraties.Marnix schreef:Huisman, ik denk niet dat de illustraties in de kinderbijbel alleen maar fantasie zijn, we kunnen wel stellen dat ze cultuurgebonden zijn. Dat geldt voor bijna alle illustraties, ook de meeste Bijbelse kunst is vanuit de cultuur ingevuld. Adam en Eva waren mensen en dus worden ze vaak getekend zoals mensen er voor mensen standaard uitzien. In Azie is dat Aziatisch, in Europa blank. Hoe ze er precies uit hebben gezien weten we niet en dat is ook niet zo relevant. Wat dat betreft kan je de invulling "fantasie" noemen, ik zou eerder zeggen dat de visie op hoe ze er uit zagen door cultuur is ingevuld.
Tiberius schreef:Feit blijft dat je op moet passen met dat soort illustraties.Marnix schreef:Huisman, ik denk niet dat de illustraties in de kinderbijbel alleen maar fantasie zijn, we kunnen wel stellen dat ze cultuurgebonden zijn. Dat geldt voor bijna alle illustraties, ook de meeste Bijbelse kunst is vanuit de cultuur ingevuld. Adam en Eva waren mensen en dus worden ze vaak getekend zoals mensen er voor mensen standaard uitzien. In Azie is dat Aziatisch, in Europa blank. Hoe ze er precies uit hebben gezien weten we niet en dat is ook niet zo relevant. Wat dat betreft kan je de invulling "fantasie" noemen, ik zou eerder zeggen dat de visie op hoe ze er uit zagen door cultuur is ingevuld.
Ik was een paar jaar terug op de replica van de ark van Noach. Daar zat een etalagepop (Noach voorstellende) achter zijn schrijfbureau, met achter hem een boekenkast vol met oude boeken.
Misleidend idd, bij zo'n tafareeltje denkt iedereen dat ze destijds geen computer hadden.MarthaMartha schreef:Tiberius schreef:Feit blijft dat je op moet passen met dat soort illustraties.Marnix schreef:Huisman, ik denk niet dat de illustraties in de kinderbijbel alleen maar fantasie zijn, we kunnen wel stellen dat ze cultuurgebonden zijn. Dat geldt voor bijna alle illustraties, ook de meeste Bijbelse kunst is vanuit de cultuur ingevuld. Adam en Eva waren mensen en dus worden ze vaak getekend zoals mensen er voor mensen standaard uitzien. In Azie is dat Aziatisch, in Europa blank. Hoe ze er precies uit hebben gezien weten we niet en dat is ook niet zo relevant. Wat dat betreft kan je de invulling "fantasie" noemen, ik zou eerder zeggen dat de visie op hoe ze er uit zagen door cultuur is ingevuld.
Ik was een paar jaar terug op de replica van de ark van Noach. Daar zat een etalagepop (Noach voorstellende) achter zijn schrijfbureau, met achter hem een boekenkast vol met oude boeken.