Liggen zwarte mensen onder de vloek van Cham?

albion

Re: Liggen zwarte mensen onder de vloek van Cham?

Bericht door albion »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Waren Adam en Eva blank?
In de kinderbijbels meestal wel. :)
In afrikaanse kinderbijbels meestal niet.

Ben toch benieuwd naar welke Afrikaanse kinderbijbels jij nu verwijst.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
huisman

Bericht door huisman »

Hooglied wel eens gelezen?
5 Ik ben zwart, doch liefelijk (gij dochteren van Jeruzalem!), gelijk de tenten van Kedar, gelijk de gordijnen van Salomo.
6 Ziet mij niet aan, dat ik zwartachtig ben, omdat mij de zon heeft beschenen;

De Bruidegom heeft een zwarte bruid lief .

Wij liggen (zwart en blank) onder de vloek van Adam!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

albion schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Waren Adam en Eva blank?
In de kinderbijbels meestal wel. :)
In afrikaanse kinderbijbels meestal niet.

Ben toch benieuwd naar welke Afrikaanse kinderbijbels jij nu verwijst.
Meestal is mischien overdreven. Ik ben een keer op een avond geweest over betrouwbare kinderbijbels,de spreker had wat wereldwijde kinderbijbels bij zich. Een Japanse met een Adam en Eva met aziatische trekken, Een Afrikaanse (ik dacht uit Nigeria) met een negroïde Adam en Eva. De les was dat illustraties in kinderbijbels in hoge mate fantasie zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:In het boekje "Zin en mening" schrijft ds. Moerkerken een heel stukje over deze zaken en ook over hoe die nakomelingen van Cham zich verspreid hebben. Slechts een gering deel is in Afrika terecht gekomen, het merendeel in het Arabisch schiereiland.

Volgens de kanttekenaren woonden de nakomelingen van Kanaän in het land Kanaän welk land als een erfdeel aan de Israëlieten (Sem's nakomelingen) gegeven werd. Ik denk dat dus al de volkeren (die uitgeroeid werden toen de Israëlieten uit de woestijn het land binnenkwam) afstammelingen waren van Kanaän.
En waarom Adam en Eva wit zouden geweest (?) is Bijbels (denk ik) niet te verklaren. Het paradijs lag ergens in het tegenwoordige Irak (?) en die zijn toch ook niet blank?

In wat voor opzicht is de vloek voor Kanaän (en Cham werd hierin ook bedoeld, vlgs dezelfde kanttekeningen) en zijn nakomelingen dan waarheid geworden?
albion

Bericht door albion »

huisman schreef:Hooglied wel eens gelezen?
5 Ik ben zwart, doch liefelijk (gij dochteren van Jeruzalem!), gelijk de tenten van Kedar, gelijk de gordijnen van Salomo.

Die tekst is natuurlijk ook geestelijk bedoeld.

Ik neem aan dat de koningin van Scheba ook zwart geweest zal zijn. Als ik goed ingelicht ben zijn de Etheopiërs zo zwart als ebbenhout.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:

Ik neem aan dat de koningin van Scheba ook zwart geweest zal zijn. Als ik goed ingelicht ben zijn de Etheopiërs zo zwart als ebbenhout.
Het Ethiopie dat in de Bijbel genoemd wordt, lag niet in Afrika, maar op het Aribisch schiereiland.
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef:

Het Ethiopie dat in de Bijbel genoemd wordt, lag niet in Afrika, maar op het Aribisch schiereiland.

Vlgs mij heb ik wel eens gehoord dat Haile Selassie afkomstig was van de Koningin van Scheba. ( En volgens Wikipedia)

The heir to a dynasty that traced its origins to the 13th century, and from there by tradition back to King Solomon and the Queen of Sheba, Haile Selassie is a defining figure in both Ethiopian and African history.[3][4]
Marnix

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Tiberius schreef:In het boekje "Zin en mening" schrijft ds. Moerkerken een heel stukje over deze zaken en ook over hoe die nakomelingen van Cham zich verspreid hebben. Slechts een gering deel is in Afrika terecht gekomen, het merendeel in het Arabisch schiereiland.

Volgens de kanttekenaren woonden de nakomelingen van Kanaän in het land Kanaän welk land als een erfdeel aan de Israëlieten (Sem's nakomelingen) gegeven werd. Ik denk dat dus al de volkeren (die uitgeroeid werden toen de Israëlieten uit de woestijn het land binnenkwam) afstammelingen waren van Kanaän.
En waarom Adam en Eva wit zouden geweest (?) is Bijbels (denk ik) niet te verklaren. Het paradijs lag ergens in het tegenwoordige Irak (?) en die zijn toch ook niet blank?

In wat voor opzicht is de vloek voor Kanaän (en Cham werd hierin ook bedoeld, vlgs dezelfde kanttekeningen) en zijn nakomelingen dan waarheid geworden?
Geen idee. Misschien hoorde de slavernij wel tot die vloek (Kanaan zal zijn broeders tot dienaar zijn) maar dat weet ik niet. Feit blijft dat:

1. We niet weten of de nakomelingen van Cham een donkeren huidskleur hadden
2. Deze vloek geen reden is tot slavenhandel.

Huisman, ik denk niet dat de illustraties in de kinderbijbel alleen maar fantasie zijn, we kunnen wel stellen dat ze cultuurgebonden zijn. Dat geldt voor bijna alle illustraties, ook de meeste Bijbelse kunst is vanuit de cultuur ingevuld. Adam en Eva waren mensen en dus worden ze vaak getekend zoals mensen er voor mensen standaard uitzien. In Azie is dat Aziatisch, in Europa blank. Hoe ze er precies uit hebben gezien weten we niet en dat is ook niet zo relevant. Wat dat betreft kan je de invulling "fantasie" noemen, ik zou eerder zeggen dat de visie op hoe ze er uit zagen door cultuur is ingevuld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Huisman, ik denk niet dat de illustraties in de kinderbijbel alleen maar fantasie zijn, we kunnen wel stellen dat ze cultuurgebonden zijn. Dat geldt voor bijna alle illustraties, ook de meeste Bijbelse kunst is vanuit de cultuur ingevuld. Adam en Eva waren mensen en dus worden ze vaak getekend zoals mensen er voor mensen standaard uitzien. In Azie is dat Aziatisch, in Europa blank. Hoe ze er precies uit hebben gezien weten we niet en dat is ook niet zo relevant. Wat dat betreft kan je de invulling "fantasie" noemen, ik zou eerder zeggen dat de visie op hoe ze er uit zagen door cultuur is ingevuld.
Feit blijft dat je op moet passen met dat soort illustraties.
Ik was een paar jaar terug op de replica van de ark van Noach. Daar zat een etalagepop (Noach voorstellende) achter zijn schrijfbureau, met achter hem een boekenkast vol met oude boeken. :)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Huisman, ik denk niet dat de illustraties in de kinderbijbel alleen maar fantasie zijn, we kunnen wel stellen dat ze cultuurgebonden zijn. Dat geldt voor bijna alle illustraties, ook de meeste Bijbelse kunst is vanuit de cultuur ingevuld. Adam en Eva waren mensen en dus worden ze vaak getekend zoals mensen er voor mensen standaard uitzien. In Azie is dat Aziatisch, in Europa blank. Hoe ze er precies uit hebben gezien weten we niet en dat is ook niet zo relevant. Wat dat betreft kan je de invulling "fantasie" noemen, ik zou eerder zeggen dat de visie op hoe ze er uit zagen door cultuur is ingevuld.
Ik was een paar jaar terug op de replica van de ark van Noach. Daar zat een etalagepop (Noach voorstellende) achter zijn schrijfbureau, met achter hem een boekenkast vol met oude boeken. :)
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
vlinder

Bericht door vlinder »

:haha :haha
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Willem

Bericht door Willem »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
:haha
Misleidend idd, bij zo'n tafareeltje denkt iedereen dat ze destijds geen computer hadden. ;)
Plaats reactie